achteruitrijlicht op trailer? en onderhoud trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

achteruitrijlicht op trailer? en onderhoud trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 10:25

Misschien een rare vraag maar hoort er achteruitrijlicht op een trailer te zitten? Mistlampen wel.

En Laten jullie de trailer onderhouden? Zo ja waar en hoe vaak en wat doen ze dan? Is een keuring of onderhoud verplicht? Oke onderhoud is natuurlijk altijd goed.

Ps ik rij maar zelden met de trailer en dan ook nog maar eens zelden met paard. Meestal om grotere spullen op te halen en hooi en stro te halen

Tessie1981

Berichten: 314
Geregistreerd: 12-04-05

Re: achteruitrijlicht op trailer? en onderhoud trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:04

Achteruitrijlicht hoeft niet.

Mijn vriend is handig en onderhoudt de trailer technisch gezien en ik zorg dat ik hem na gebruik schoonmaak. Keuren doen we niet.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: achteruitrijlicht op trailer? en onderhoud trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:08

Inderdaad, achteruitrijlicht hoeft niet, mag wel.
Onderhouden doe ik ook zelf (restaureren trouwens ook). Veel meer dan af en toe met de oliespuit zwaaien en eens kijken of de remmen niet te ver versleten zijn is het trouwens niet.

Tessie1981

Berichten: 314
Geregistreerd: 12-04-05

Re: achteruitrijlicht op trailer? en onderhoud trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:53

Wij hebben ook onze trailer afgezien van kap en onderstel, geheel zelf opnieuw gebouwd en verhoogd.

Kokomo
Berichten: 982
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: Annen

Re: achteruitrijlicht op trailer? en onderhoud trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:36

Achteruitrijlicht hoeft niet maar is natuurlijk wel gemakkellijk.
De meeste hebben een 7 polige stekker. 1 voor de massa, knipperlicht 2 remlicht 1, gewoon licht en mistlamp. Normaal wordt gewoon licht links en rechts apart aangesloten en heb je dus geen mogelijkheid meer een achteruitrijlicht aan te sluiten. Als je gewoon licht op 1 ipv 2 aansluit zou je dus 1 ervoor kunnen gebruiken, maar dan moet je wel de aansluiting op de auto ook aanpassen. Als je je trailer een keer uitleent moet dat wel veranderd worden anders brandt het achteruitrijlicht steeds en dat mag niet. Lampje eruit halen is dan het makkellijkst.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: achteruitrijlicht op trailer? en onderhoud trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:32

Een mistlamp hoeft niet áltijd op een trailer te zitten, lees onderstaande tekst maar.
Citaat:
Caravans & vouwwagens
Mistachterlicht verplicht?
Vanaf 1 juli 2006 moeten veel aanhangwagens een mistachterlicht hebben. Officieel moest dat al sinds 1 januari 2005, maar tot 1 juli 2006 werden geen boetes uitgedeeld als de aanhangwagen er geen een heeft. Of uw aanhangwagen een mistachterlicht moet hebben, hangt af van z’n gewicht en leeftijd. Op alle caravans die zijn afgeleverd na 31 december 1997 is al een mistachterlicht aanwezig.
Aanhangers tot 750 kg
Aanhangers tot 750 kg (leeg gewicht + laadvermogen) moeten ongeacht hun leeftijd een mistachterlicht hebben.
Aanhangers boven 750 kg
Voor aanhangers zwaarder dan 750 kg (leeg gewicht + laadvermogen) en met een registratie van na 31 december 1997 (dus sinds 1 januari 1998) is een mistachterlicht verplicht. Voor aanhangwagens zwaarder dan 750 kg die al eerder in gebruik zijn genomen geldt deze verplichting niet.

Schema 'Wel of geen mistachterlicht'

Is de toegestane maximummassa van de aanhangwagen meer dan 750 kg? — Nee → Mistachterlicht verplicht
|
Ja

Ligt de datum van eerste toelating van de aanhangwagen voor 01-01-1998? — Nee → Mistachterlicht verplicht
|
Ja

Mistachterlicht niet verplicht


Een mistachterlicht is niet verplicht voor:

* auto's die voor 01-01-1998 in gebruik zijn genomen en geen mistachterlicht hebben, omdat daarvoor de schakeling ontbreekt, hoeven geen mistachterlicht op de aanhanger te hebben. Deze situatie komt met name voor bij historische auto's.
* motorfietsen met aanhanger
* een fietsdrager


Let op:

* Het mistachterlicht moet kunnen branden. Ook moet u het mistachterlicht vanuit de auto kunnen inschakelen.
* Vanaf 1 juli 2006 staat op het niet nakomen van de verplichting tot het voeren van een mistachterlamp een boete van maximaal 90 euro.
* Het voeren van een mistachterlamp is in de hele EU verplicht.


Bron: http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... ht.nl.html

Ik zit even te denken... maar ik weet niet of ik wel een achteruitrijlicht op mijn trailer heb... Wel heeft mij vader er een schijnwerper op gemonteerd die aan het achteruitrijlicht van de auto is gekoppeld. Zodra ik achteruit rij met de auto gaat die schijnwerper aan... echt ideaal wanneer je in het donker achteruit moet rijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: achteruitrijlicht op trailer? en onderhoud trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:36

mijn aanhangwagens, trailer en winkel worden elk jaar onder de loep genomen Haha!

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: achteruitrijlicht op trailer? en onderhoud trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:58

Achteruit licht is niet erplicht, wel handig. Een trailer die weinig wordt gebruikt (zeg twee a drie keer per maand) heeft 1 keer per jaar een controle beurt nodig. Wanneer je je trailer meer gebruikt is het handig om hem twee keer per jaar te laten controleren (één grote en één kleine beurt).

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: achteruitrijlicht op trailer? en onderhoud trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 15:49

Nou bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik zal eens aan diegene vragen die ook mijn auto doet onderhouden of hij eens naar de trailer kijkt. Maar helaas pas de trailer niet bij hem in de garage dus ben benieuwd of hij eens wilt kijken.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: achteruitrijlicht op trailer? en onderhoud trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:56

Over de lampen heb je geloof ik wel antwoord Clown Wij laten de trailer ieder jaar voor een soort APK keuring even nakijken.. Dit wordt trouwens ook verplicht werd daar gezegd..

Kokomo
Berichten: 982
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: Annen

Re: achteruitrijlicht op trailer? en onderhoud trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:48

Er bestaat nog steeds geen verplichte "APK" keuring voor trailers. Wel is er een keuring verplicht omdat je er vee mee vervoerd, en die moet om de 5 jaar worden gedaan. Echter wordt er dan niet gekeken naar de technische staat, maar meer of het vee er veilig op kan staan en op en af kan en er geen uitstekende delen op zitten ed.. Net als bij caravans is dat niet verplicht. Ik heb zelf caravans onderhouden, en het meest raadzame is om eens in de 2 jaar de beol te laten nakijken en als je erg veel km's maakt wat vaker. Het is ook voor je eigen veiligheid en die van je paard, en als je hem regelmatig onderhoudt, gaat hij langer mee en is die bij inruil of verkoop ook meer waard.