Zadel bij iemand kopen, contractje of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Zadel bij iemand kopen, contractje of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 17:24

Hallo,
straks ga ik een zadel kopen bij iemand.
Niet echt om de hoek van de deur.
Als het niet op mijn paard past mag ik het terubrengen en krijg ik mijn geld terug.
Is het verstandig om daarover een soort contractje op te stellen?
Of staat dat raar?
Het is nl. best een hele uitgave, en ik heb niks aan een zadel wat niet past en wil dan wel weer graag mijn geld terug.
Iemand op zijn/haar woord geloven wil ik heel graag, maar je hoort zoveel rare dingen tegenwoordig...
Wat zouden jullie doen?

EEFIETJE
Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-06-04

Re: Zadel bij iemand kopen, contractje of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:30

ik zou een contractje opstellen
geen moeite, en toch wat handiger
en als die mensen echt zo betrouwbaar zijn hebben ze vast ook geeen moeite met een contract
en als je er dan een termijn van een maand of 2 weken bijzet, dan hebben zij ook zekerheid
ik bedoel, jij kan na 2 dagen al zeggen of je het zadel wil waarschijnlijk
dus zou het wel doen hoor..
succes

R4ever
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-10-06

Re: Zadel bij iemand kopen, contractje of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:13

ik zou als ik jouw was een contractje stellen, want het is dus ver weg, wat ik zo heb bergepen en als het zadel niet past en je hem terug brengt en de verkoper van het zadel zegt: Ja sorry, die hoef ik niet meer!" dan heb je wel bewijs dat jullie dat hebben af gesproken, je hebt anders 50% kans dat het zadel past en dus ook 50% dat als het zadel niet past de verkoper niet meer akoord gaat met het terug nemen van het zadel.

Anoniem

Re: Zadel bij iemand kopen, contractje of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:00

VSW --> TAO.

Netje

Berichten: 2993
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Akersloot

Re: Zadel bij iemand kopen, contractje of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:22

Rivjenn schreef:
Hallo,
straks ga ik een zadel kopen bij iemand.
Niet echt om de hoek van de deur.
Als het niet op mijn paard past mag ik het terubrengen en krijg ik mijn geld terug.
Is het verstandig om daarover een soort contractje op te stellen?
Of staat dat raar?
Het is nl. best een hele uitgave, en ik heb niks aan een zadel wat niet past en wil dan wel weer graag mijn geld terug.
Iemand op zijn/haar woord geloven wil ik heel graag, maar je hoort zoveel rare dingen tegenwoordig...
Wat zouden jullie doen?


Ik zou heel goed uitkijken met een zadel wat je van iemand anders koopt (en zéker een contract opstellen). Ik heb een jaar geleden een bijna nieuw Passier Grand Gilbert zadel overgenomen. Het zou nog geen jaar oud zijn (bleek een half jaartje meer; kopie van de bon zat erbij) er zou nog garantie opzitten van Passier, het nummer van Passier (dus van het zadel) zat erbij, etc. Het was een 17,5 inch zadel, dus een gewone standaard maat.

Toen ik het ophaalde zag het er prima uit, maar ik had natuurlijk mijn paard niet bij me om te passen. Door allerlei omstandigheden (ik had geboden en toen bleek het verkocht te zijn, waarop ze later nog wel terug wilde komen als ik het dan zéker nam, etc.) kon ik het niet omruilen als het niet paste....

Toen ik thuiskwam heb ik het zadel gepast (mijn paard had ook een 17,5 inch zadel, maar dan een Wintec met de gewone standaardboom en dat paste prima) en bleek het véél te wijd te zijn. Op stal nog bij andere paarden op hun rug gelegd die dezelfde maat zadel hadden: ook veel te groot.

Ik gebeld met die mensen: van terugnemen was geen sprake, maar volgens hun kon het wel kleiner gemaakt worden of opgevuld (zat nog een gratis opvulbeurt bij volgens de verkoper). Dat laatste was misschien een optie, maar dan had ik de originele bon nodig. De zou ik krijg, maar bleek na heel veel telefoontjes niet meer te vinden (ja, ja). Bij Divoza (waar het zadel vandaan kwam) wilde ze niets weten van een gratis beurt, omdat ik het had overgenomen.

Toen contact opgenomen met Passier: daar kon het eventueel kleiner gemaakt worden, maar dat zou veel geld kosten (moest het voor eigen rekening opsturen, ik moest zelf opgeven hoevéél kleiner,wat voor een leek lastig is, etc.). Wel konden ze mij aan de hand van het nummer aangeven dat het zadel nog nooit aangepast was.

Uiteindelijk heb ik besloten voor een nieuw zadel te gaan en dit zadel weer in te ruilen (was een zadel wat rond de € 2200 nieuw gekost had geloof ik). De zadelmaker die langskwam wilde het wel overnemen, maar toen hij het bekeek bleek dat het zadel wel degelijk aangepast was (had ik nagevraagd bij de verkoper, omdat ik het vreemd vond dat het zo groot was en die vertelde mij dat ze daar kwaad om werd, omdat ik een prachtig bijna nieuw zadel had overgenomen tegen een spotprijs (€ 1600 geloof ik) en dat ik niet moest zeuren, want dat dat het risico was wat ik genomen had. Het zadel bleek met grof geweld 'verbouwd' te zijn (kon je natuurlijk niet zo zien) en ook behoorlijk scheef daardoor (zag je ook niet zo op het eerste oog, maar wel toen de zadelmaker liet zien hoe je het dan moest bekijken). Hij wilde het wel overnemen, maar vertelde dat hij het zadel dan ook naar Passier moest sturen om het weer terug te brengen naar de juiste standaardmaat (ik wist al dat het een kostbaar geintje was). Uiteindelijk heb ik € 1000 ervoor terug gekregen, waar ik natuurlijk de pest over inhad, maar wat nog veel was, omdat ik het particulier nooit meer had kunnen verkopen.

Ik heb de verkoper dit nog laten weten, maar - hoewel ze eerst een grote mond had over dat het écht allemaal prima in orde was en dat ik niet goed snik was - heb ik daar nooit meer een reactie op gekregen. Toen ik het kocht leek het allemaal prima in orde - ze leste bij een bekende dressuurstal (daar heb ik het zadel ook opgehaald), ze had een dikke auto onder d'r kont, prachtig paardje, etc. etc. Maar uiteindelijk ben ik dus gewoon smerig opgelicht.

Moraal van het verhaal: let heel goed op en leg heel goed vast dat je het terug mag geven en je je geld terugkrijgt. Voor mij is het een hele dure les geweest en ik koop nóóit meer een 2e hands zadel.

Cishashka

Berichten: 744
Geregistreerd: 14-10-06

Re: Zadel bij iemand kopen, contractje of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:40

Voor de zeker heid altijd doen, het is niet raar. Gewoon netjes.
Als je de mensen niet kent ( wat denk ik de omstandighede zijn ), dan zijn ze nooit een volle 100% te vertrouwen. Altijd doen voro de ckerheid! Niemand kan je tegenhouden. Je wete maar nooit hoe het zadel bevalt, of je bent opgelicht e.d.
Succes!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Zadel bij iemand kopen, contractje of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:15

Gewoon doen, het is een kleine moeite.
Zelfs als niemand kwaadwillend is, is het zinvol: stel je voor dat de verkoper in de proefperiode onder een bus loopt, dan kan je aan de erfgenamen toch het zadel terugdoen (over doemscenario gesproken...)
Meestal gebruik ik dit argument om een contract te willen in gevallen van aanbetalingen enzo. Iedereen weet immers dat dat soort dingen gebeuren, ookal zijn de partijen goedbedoelend.
Als iemand geen contractje wil, weet je meteen dat je daarmee geen zaken moet doen.

September

Berichten: 2828
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zadel bij iemand kopen, contractje of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:18

Voor de zekerheid wel even doen, zadels zijn duur... en dan heb je wel een bewijs als er gesjoemeld wordt. Zadels zijn even anders dan een frontriem ofzo, als je daar mee besodemieterd wordt ben je verder van huis.. Knipoog

ufetty

Berichten: 31
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Schiedam

Re: Zadel bij iemand kopen, contractje of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:25

mondeling is wettelijk ook geldig maar zwart op wit sta je sterker in je schoenen

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re: Zadel bij iemand kopen, contractje of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:59

Ik zou ook een contractje opstellen, ook als verkoper. Dat de koper ook even wil tekenen voor de staat waarin het zadel meegegeven wordt Knipoog Niet iedereen is even voorzichtig met spullen namelijk.
Ik heb heb ook een zadel te koop en no way dat ik het meegeef met de mogelijkheid om het terug te brengen. Als de reisafstand te doen is wil ik met liefde komen passen en anders komen mensen maar bij mij naar stal, maar mijn zadel gaat niet zo even heen en weer.

@ TS: is het eigenlijk gelukt met je zadel?