Mag een stalhoudster je zo buitengooien (in België) ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Mag een stalhoudster je zo buitengooien (in België) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 18:57

Ik had even een simpele vraag: Mag een stalhoudster je buitengooien?Zoja,voor welke redenen?

Liefst wel de Belgische wet.


Sorry als mijn vraag zo onduidelijk is maar meer kan ik helaas niet zeggen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-06 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

claudia25
Berichten: 115
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:58

Heb je een mondelingen of schriftelijke overeenkomst??

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 19:16

claudia25 schreef:
Heb je een mondelingen of schriftelijke overeenkomst??


Schriftelijk maar in het contract staat hierover niets vermeld

kikco
Berichten: 181
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: loon op zand

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:18

ja als ze vinden dat je brutaal ofzo iets bent wel want je bent op hun erf maar er moet wel een opzegtermijn zijn xx

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:39

Als het niet in het contract vermeld staat hangt het denk ik helemaal van de situatie af. Waarom wil je weten of ze jou (neem aan dat het op jou betrekking heeft?) zo buiten mag zetten? Heeft ze de stal bijv. zelf nodig of heb je het zo bont gemaakt dat het na bijv. herhaaldelijk verzoek niet "verbeterd" is.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 21:45

Weet er nog iemand een mogelijk antwoord?

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:56

hangt af wat er in het contract staat als der iets instaat over opzegtermijn niet.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:35

Normaal gesproken staat er in je contract wat jouw opzegtermijn is, vaak staat er dan ook bij de de eigenaar van de stal zich het recht voorhoudt om een klant zonder pardon de deur uit te zetten.
Beetje knullig maar meestal is het wel de praktijk...
Of je hebt beiden een opzegtermijn van een mand, dat kan ook

Feit is meestal dat wanneer je er niet meer uitkomt met een stalhouder en je blijft staan, de situatie er niet gezelliger op wordt op stal. Meestal vertrek je dan uiteindelijk toch.
Dan kun je beter netjes opzeggen en na een maand gewoon vertrekken zonder ruzie.

Het is moeilijk een reactie geven aangezien we niet weten wat er loos is en wat er in je contract/overeenkomst staat.

In het boekje Paard en Pleidooi staan heel veel voorbeelden en tips over dit soort zaken !!! ( weet niet of het de juiste titel is van het boekje...)

Hopelijk kom je eruit met de stalhouder en succes !!!

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:28

Ik kan me voorstellend dat onder bepaalde omstandigheden een stalhouder je er op staande voet uit kan gooien. Vergelijk het maar met een ontslag op staande voet. Een opzegtermijn kan dan niet van toepassing zijn. Het ligt dus helemaal aan de situatie.

chantal1982

Berichten: 190
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Dongen

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:49

Ja je mag altijd verwijderd worden, meestal wel met een geldige reden. Dus bijvoorbeeld je hebt je niet aan de regels gehouden, niet betaald e.d. Wel geldt er altijd een redelijke termijn waarop je verwijderd mag worden. Je moet voldoende ruimte en tijd hebben een ander onderkomen te zoeken voor je paard. Het paard kan niet zomaar in je achtertuin of nog erger op je balkon gezet worden.

SprinT_

Berichten: 660
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: in myn dorpjéé

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:37

het zou mogen maar dan moet ze wel een reden hebben

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 19:11

De reden is dat een andere huurder een extra paard koopt

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:05

Heb je een contract?
In principe mag dit nl. niet, maar ja bewijs maar eens dingen als er niks op papier staat.

Eetje_WallY
Berichten: 341
Geregistreerd: 26-08-06

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:06

helemaal mee eens!! Haha!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Mag een stalhoudster je zo buitengooien (in België) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:03

als ik ergens niet met plezier zou staan zou ik elders andere stalling zoeken...

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Mag een stalhoudster je zo buitengooien (in België) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 18:04

RUBYWHITE schreef:
als ik ergens niet met plezier zou staan zou ik elders andere stalling zoeken...


Je moet het ook kunnen

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Mag een stalhoudster je zo buitengooien (in België) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:25

Dat iemand een paard erbij koopt is natuurlijk geen reden om jou weg te sturen. Het zegt wel iets over de stalhoudster, dat lijkt me niet echt een aangenaam mens, want dan doe je zoiets niet. Is er in de buurt niets waar je naar toe kan? Ik zou nog niet eens bij zo iemand willen blijven staan. Wat vind degene die het paard erbij gekocht hier eigenlijk van? Als die dat een normale gang van zaken vindt, dan zijn dat wel vreemde figuren daar bij jou op stal.

Noesie

Berichten: 1190
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Schiedam

Re: Mag een stalhoudster je zo buitengooien (in België) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:29

Ik vind dit inderdaad ook geen geldige reden om jou eruit te kunnen zetten.
Ik vind dat de stalling alleen opgezegd kan worden als jij je echt op een of andere manier niet aan de regels houd..

Harinaatje

Berichten: 738
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Mag een stalhoudster je zo buitengooien (in België) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:33

Nou het is wel de stalhoudster haar erf he! Als zij een extra box nodig heeft dan is heb gebruikelijk dat een pensions gast 'vertrekt'. Anders zou de stalhoudster zelf ergens anders pension moeten gaan zoeken voor dat paard, zou wat krom zijn niet!
Het is wel zo dat er wel een opzegtermijn aan gebonden moet zijn, zodat de eigenaar een anders plekje voor zijn paard kan zoeken

Noesie

Berichten: 1190
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Schiedam

Re: Mag een stalhoudster je zo buitengooien (in België) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:37

Dat klopt, zou ook logischer zijn, maar in dit geval gaat het niet om de eigenaresse die er een paard heeft bijgekocht, maar om een andere pensionklant...

Harinaatje

Berichten: 738
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Mag een stalhoudster je zo buitengooien (in België) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:19

ow, tja dat is wel een moeilijk verhaal. dan zou het logischt zijn wanneer der een plekje vrij zou komen dat dan pas het paard zou kunnen worden gestald, niet dat er een ander pensiongast noodgedwongen moet vertrekken

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Mag een stalhoudster je zo buitengooien (in België) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:50

Beetje raar verhaal dit,...
Misschien betaald die andere pensionklant (met 2e paard) meer stalgeld? Dan vind ik het nog steeds niet kunnen om TS zomaar weg te sturen, maar ja, geld doet rare dingen met mensen,...

Nikita15
Berichten: 4
Geregistreerd: 14-10-06

Re: Mag een stalhoudster je zo buitengooien (in België) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:58

Ik vind het wel een rare redenering.
Uhmm jij koopt paard erbij. Jij rot op, en jou paard kan in die stal staan. Dat kan en mag nooit. Heb je het al met je ouders ofzo overlegd (ik weet niet hoe oud je bent), maar als ze je echt noodgedwongen dwingt en je hebt bewijs dat het niet mag ofzo zou ik haar voor de rechter slepen en eizen dat je daar nog mag staan totdat je een andere stalling hebt kunnen vinden. En verder zou ik het ook niet weten.

Veel succes er mee!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Mag een stalhoudster je zo buitengooien (in België) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 22:03

Jol1 schreef:
Dat iemand een paard erbij koopt is natuurlijk geen reden om jou weg te sturen. Het zegt wel iets over de stalhoudster, dat lijkt me niet echt een aangenaam mens, want dan doe je zoiets niet. Is er in de buurt niets waar je naar toe kan? Ik zou nog niet eens bij zo iemand willen blijven staan. Wat vind degene die het paard erbij gekocht hier eigenlijk van? Als die dat een normale gang van zaken vindt, dan zijn dat wel vreemde figuren daar bij jou op stal.


Ik vermoed dat degene die het paard gaat kopen hiervan niets weet.
Bovendien,ze zegt dat wij als laatste erbij kwamen en daarom moeten oprotten.Sorry hoor,maar zij zocht wel iemand toendertijd!

windhond

Berichten: 1148
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: gieterveen

Re: Mag een stalhoudster je zo buitengooien (in België) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:09

Wat een belachelijke rede zeg. Ik zou mezelf maar eens afvragen of dat ik er uberhaupt wel zou willen blijven staan. Een tijdje geleden heeft er in de Bit een artikel gestaan over de rechten van een pensionklant. Misschien dat iemand die Bit nog heeft ? En anders moet je eens naar een wetswinkel stappen.

Je gaat beide een huurovereenkomst aan daarbij heb je dus ook rechten.