Raad voor trekhaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jen_2oo6
Berichten: 2901
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: ..

Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 16:16

Weet iemand misschien raad mee trekhaak kopen of bij een aut garage ofzo. Of op internet want zulke dingen zijn niet echt goedkoop.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:11

Lijkt me een klusje voor de dealer. Geloof dat de quickfit ofzo het ook wel doet.

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:15

door de garage eronder laten zetten, volgens mij valt dat reuze mee qua prijs.
Vraag bij meerdere garages prijzen op zodat je een beetje kan vergelijken. Als je het combineerd met een beurt en APK kan dat ook wel schelen in de prijs. Ze zijn dan toch al bezig.

Denniz

Berichten: 109
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Haarle

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:20

Wat voor auto is het en hoe oud? Je kan ook op de sloop kijken maar dan moet je wel iemand hebben die hem er voor je af en op kan zetten. Kan namelijk ook erg veel schelen.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:28

Denniz schreef:
Wat voor auto is het en hoe oud? Je kan ook op de sloop kijken maar dan moet je wel iemand hebben die hem er voor je af en op kan zetten. Kan namelijk ook erg veel schelen.

Jij gaat zielig doen voor een haakje van 200 euro?? Dit is dus echt zo ongeveer het stomste wat je kunt doen, zeker als je niet heel erg precies weet waar je mee bezig bent.

Als je echt handig bent en het juiste gereedschap bezit, dan kun je het zelf doen, maar bij twijfel gewoon naar de garage. Er zijn niet zoveel mensen die 125Nm kunnen aanhalen, wat voor sommige trekhaken WEL het voorschrift is!

Denniz

Berichten: 109
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Haarle

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:18

Hoezo zielig doen. Ik heb op mijn jeep een trekhaak voor en een trekhaak achter. Voor koste die zonder montage al bijna 1000 euro. Als ik hem op de sloop had kunnen krijgen had ik dat zeker gedaan.

Maar als jij liever onnodig geld uitgeeft moet je dat lekker zelf weten. Er werd om tips gevraagd dus geef ik die.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:38

Denniz schreef:
Hoezo zielig doen. Ik heb op mijn jeep een trekhaak voor en een trekhaak achter. Voor koste die zonder montage al bijna 1000 euro. Als ik hem op de sloop had kunnen krijgen had ik dat zeker gedaan.

Maar als jij liever onnodig geld uitgeeft moet je dat lekker zelf weten. Er werd om tips gevraagd dus geef ik die.

Hhmm, een 3500kg kogeltrekhaak voor een classic Range kost 350 euro. Wat voor trekhaak jij dan aan de voorkant hebt zitten weet ik niet, maar mijn kogeltje koste niet eens 1/10 van die prijs............

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:36

Op de sloop halen zou ik niet doen. Er moeten gaten geboord worden om je trekhaak eronder te zetten en bij een nieuwe trekhaak zit een tekening waarop precies staat waar die moeten komen.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:53

Ik heb pas geinformeerd en rond de 350-400 Euro had ik een vaste trekhaak (voor de trailer) op mijn auto gemonteerd bij de garage!

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:10

Als ik een trekhaak neem voor mijn dierbare paard achter de auto dan wordt dit gegarandeerd bij een erkend bedrijf gedaan.
Ik ga echt niet "goedkoop" bij de sloop een haakje kopen, eronder laten knutselen door iemand die "er verstand van heeft" en dan op pad... brrrrr het idee alleen al.

Ik denk dat je geen enkel risico moet nemen en zo'n trekhaak er door een goed bedrijf onder moet laten zetten.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:15

Bij onze Hyundai ( alweer een paar auto's geleden ondertussen ) werden de kosten geschat op 250 euro. Valt best mee dus.
Ik zou het gewoon door de garage laten doen, en geen risico nemen. In dit geval wil je neem ik aan echt geen risico nemen..

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:06

Wij hebben een stilo met achteruit rij beveiliging. Wij zijn ook naar de dealer geweest en die raadde ons aan om een afneeembare te nemen. En die kwamen op de 600 euro ongeveer. Vind dat aardig wat geld maar dan heb je ook wat.

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:09

Waarom een afneembare?
Ook bij een kop/staartbotsing kun je veel gemak van een vaste trekhaak hebben (als jij de 'kop' bent dan hè).

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:23

Achteruitrijsensoren en een vaste trekhaak gaan vaak niet helemaal lekker samen. (Lees: hij piept constant omdat hij denkt dat je op de trekhaak botst...) Is niet altijd zo, maar het kan toch lastig zijn. Idem voor achteruitrijden met aanhanger overigens, zwaaaaar irritant als je dat systeem niet uit kunt schakelen.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:18

Ik heb ook een Stilo, maar ik zet gewoon de achteruitrijbeveiliging uit Lachen

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:27

Je kunt in sommige gevallen ook de twee middelste sensoren uit (laten) schakelen. Ik heb een Terrano (met trekhaaj uiteraard, waar heb je zo'n ding anders voor) en heb daar zelf van die achteruitrij sensoren op gezet, was effe puzzelen, maar hij piept niet meer constant als ik achtruit rij.

Soms kan je garage (als je een niet te moderne auto hebt) ook wel de juiste trekhaak voor je vinden op de sloop en 'm er dan onderzetten. Ik ben het eens met degenen die zeggen dat je de trekhaak het beste kunt laten monteren door iemand die echt weet wat hij/zij doet (meestal je garage).

Succes!

Enne steeds een auto met trekhaak huren is op den duur echt duurder Haha!

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:42

Ik heb echt geen kaas van gegeten van auto's.
Maar mijn vriend vind het oerlelijk een trekhaak onder een fiat. We zijn dus naar de fiat dealer geweest en die vertelde dat we ook een afneembare konden nemen. Waar ik me bedenkingen bij had klinkt zo slap. Maar volgens de dealer moet dat geen probleem op leveren met een trailer en paard.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:45

Een afneembare trekhaak die is goedgekeurd voor een bepaald trekgewicht (check wél ff of dat minimaal overeenkomt met het gewicht dat je gaat trekken Knipoog ) kan dat gewicht ook trekken en is dus niet slap.

Het bevestigen van zo'n verwijderbare trekhaak kan ook nog wel een aardig klusje zijn. Check ook even hoe dat werkt voor je daartoe besluit. Ik vind een vaste veel handiger en ook nuttig (lekker stevig) als je ooit van achter aangereden wordt.

Denniz

Berichten: 109
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Haarle

Re: Raad voor trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 00:27

Pjotrg daar doelde ik ook op met een trekhaak van de sloop. Heb zelf ook een terrano(super jeep) met een speciale trekhaak voor en het kan gewoon erg veel geld kosten als je hem gewoon besteld. Ik vind de sloop dan ook een goede optie als je hem laat monteren door iemand die weet wat die doet.