Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ment
Berichten: 148
Geregistreerd: 23-03-06

Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 20:19

Ik ga binnenkort de trailer van een vriendin lenen. Daarbij vraag ik mij af, mocht er iets gebeuren, wie is er dan aansprakelijk voor de schade?

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:33

Als ik m'n trailer uitleen spreek ik altijd af dat de 'lener' eventuele schade vergoedt.
Lijkt me logisch...

Ment
Berichten: 148
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 21:17

Is dat wettelijk gezien ook zo? Oftewel keert je verzekering dan uit?
En maakt het nog uit of je betaalt voor het lenen (dus huurt) of dat je er niet voor betaalt?

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:15

Volgens mij valt een aanhanger onder de verzekering van de auto waar hij op dat moment achter hangt.
Maar als andermans paard bv. de achterlichten van mijn trailer kapot slaat ga ik dat natuurlijk niet zelf betalen.
Hoe 't zit als je de trailer huurt weet ik niet.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:20

Volgens mij is de eigenaar zelf aansprakelijk voor zijn trailer, dus als je schade aan zijn trailer veroorzaakt moet de eigenaar dat zelf betalen. Het valt onder zijn verzekering, dus niet jouw verzekering.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:29

*volgt*

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:40

Het ligt er geloof ik aan hoe jij je trailer verzekerd hebt. Je moet even in de polisvoorwaarden kijken, bij ons staat het daar helemaal uitgelegd.

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:03

Ligt er aan wat er precies gebeurt.

Als het paard schade aan de trailer van iemand anders maakt valt dat onder de WA (wettelijke aansprakelijkheidsverzekering) van de eigenaar van het paard (bijv. paard trapt achterlichtje kapot of deuk, krasjes op de trailer of auto).

Als er schade tijdens het rijden met de trailer ontstaat dan valt de trailer onder de verzekering van de auto maar dan alleen voor het WA gedeelte dus schade aan een ander. Wordt de schade veroorzaakt door een ander voertuig (derde partij) dan moet die de schade vergoeden. Het is niet zo dat wanneer de auto all-risk verzekerd is de trailer dat dan ook automatisch is. Een en ander verschilt per maatschappij dus vraag het gewoon even duidelijk na bij je verzekeringsmaatschappij waar je auto verzekerd is hoe het zit als je met een trailer van een ander gaat rijden).

Uiteraard van evident belang dat de auto de trailer + gewicht paard volgens het kenteken mag trekken.

Maar stel jij leent een trailer, zet hem in zijn achteruit en ramt per ongelijk een muurtje dus schade aan de trailer door jezelf veroorzaakt, tja... dan is het aan jou en de eigenaar van de trailer om daar netjes uit te komen. Wellicht dat dit onder de WA-verzekering valt, kun je ook even navragen.

In dit geval van lenen e.d. gewoon vooraf duidelijke afspraken maken wel zo prettig als er dan echt iets gebeurd.

Mijn trailer mag geleend worden, geen probleem maar degene die er schade aanmaakt op wat voor manier dan ook moet daar dan wel zelf netjes voor opdraaien. Zou ik andersom nl. ook doen.

Eigenaar kan zelf de trailer apart all-risk verzekeren voor brand en diefstal, heb ik weleens naar geïnformeerd, maar als de auto dan ergens anders is verzekerd (in ons geval lease-auto) dan heb je daar niets aan. Althans dus niet als je erzelf meerijdt en het ding door je eigen schuld in de barrels rijdt.

Denniz

Berichten: 109
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Haarle

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:19

Ik denk ook dat de gebruiker verantwoordelijk is. Is altijd lastig met iets uitlenen.

OneDiamond

Berichten: 55
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:45

Ik heb hier eigenlijk geen idee van, volgens mij moeten er zeer duidelijke afspreken over gemaakt worden met de persoon waar het spul van geleend word.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:26

Baileys schreef:
Volgens mij valt een aanhanger onder de verzekering van de auto waar hij op dat moment achter hangt.


idd, dit hoorde ik laatst ook van mijn instructeur.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:43

Denniz schreef:
Ik denk ook dat de gebruiker verantwoordelijk is. Is altijd lastig met iets uitlenen.


Nee dat is dus niet zo, een kennis van ons heeft zijn trailer eens uitgeleend, degene die er toen mee reed is met trailer en al over de kop geslagen en hij kreeg niets van de verzekering.

Wij zijn ook al vanaf december bezig om geld te krijgen van de verzekering, iemand is achterop onze trailer gereden, simpel zou je zeggen zijn schuld, verzekering keert uit. Helaas is het allemaal niet zo simpel en hebben we nog steeds niks gehad.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:19

Charos schreef:
Wij zijn ook al vanaf december bezig om geld te krijgen van de verzekering, iemand is achterop onze trailer gereden, simpel zou je zeggen zijn schuld, verzekering keert uit. Helaas is het allemaal niet zo simpel en hebben we nog steeds niks gehad.


Reden?

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:42

Degene die achterop is gereden heeft een 'getuige' (vriend van hem die achter hem reed) die beweerd dat onze lichten niet branden, terwijl dit thuis is gecontroleerd (hebben we een getuige van) en na de aanrijding de binnenverlichting nog brande (andere getuige van) + de technische recherche heeft onze bedrading gecontroleerd en alles werkte.
Zijn verzekering blijft vasthouden aan het verhaal van de getuige en betaald gewoon niet.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:56

En hoe weet die getuige dat dan zo zeker als hij achter die auto reed, zo'n goed zicht zal hij er niet op gehad hebben?
Geen rechtsbijstand verzekering, want hier lijkt mij nog wel wat in zitten?

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:07

uit eigen ervaring denk ik wel te weten hoe dit zit:P

Gino sloopt regelmatig trailers, daarom huur ik ze want dan zijn ze verzekerd bij de eigenaar.

Als je leent spreek je af(neem ik aan) dat je zelf de schade betaald. Daardoor komt het op jou verzekering. Ze dekken de schade niet!!!! In mijn geval hebben ze wel betaald maar dat was omdat ik al 20 jaar schade vrij was.

In de regel keren ze niet uit omdat het niet jou trailer is.

cavaletti
Berichten: 6796
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:10

ik leen in ieder geval NOOIT meer mijn trailer uit.
ik heb een keer aan kennissen de trailer uitgeleend, deze mensen zijn zeer netjes en lief en ik weet ook dat ze normaal als er iets kapot zou gaan het zouden vergoeden dus ik voorzag geen probleem met het uitlenen van mijn trailer.
Totdat een van hun jaarlingen blijkbaar niet goed vast gezet was en dus voor op de stang hing, gelukkig had het paard niks maar mijn stang was dus echt krom.
De goede kennissen van mij vonden het niet ernstig genoeg om het te vervangen want er was niks kapot alleen maar verbogen.
Als dit mij was overkomen had ik dus desnoos een nieuwe voorstang laten monteren maar helaas werd mijn trailer gewoon weer zo afgeleverd.
Jaren lang vervoer ik mijn paarden met de trailer, jonge paarden en nooit is er iets kapot gegaan behalve de normale slijtage.
Elke keer als iemand nu om mijn trailer vraagt stuur ik ze door naar een bedrijf waar ze officieel trailers verhuren en waar je vaak voor 25 euro per dag een trailer kunt huren die dan verzekert is en alles.
Het probleem is dat omdat ik mijn trailer uitleen ik ook zelf aansprakelijk ben.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:15

LDRD schreef:
En hoe weet die getuige dat dan zo zeker als hij achter die auto reed, zo'n goed zicht zal hij er niet op gehad hebben?
Geen rechtsbijstand verzekering, want hier lijkt mij nog wel wat in zitten?


Nou dat kon de getuige zo goed zien door het achter raam van zijn voorganger toen deze er achterop gereden was (tja lijkt me logisch dat die niet meer branden, die waren kapot gereden). We hebben wel een rechtsbijstands verzekering en die zijn er ook volop mee bezig, maar de verzekering van degene die achterop geknald is blijft vasthouden aan de verklaring van hun getuige en heeft tot nu toe niks betaald.

Onze trailer was totall loss en we hebben een andere moeten kopen, maar ik hoop dat we binnenkort het geld toch wel krijgen. Dit is nl. vorig jaar december al gebeurd.

Vandaar dat we onze trailer ook nooit uitlenen, als je ziet hoe moeizaam het nu allemaal al afgehandeld wordt.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Trailer lenen... aansprakelijkheid bij schade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 16:01

Charos, succes ermee, moet toch lukken hoor!