fiat stilo als trekauto?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:13

ja, ik snap wel waar je heen wil, maar met zo'n lichte auto (lichter dan, of gelijk aan je trailer) kun je dus wel problemen krijgen bij een noodstop of wanneer ja paard raar gaat doen.
dan kun je wel stellen: dan zou dat op papier niet moeten mogen. ja, eens, maar dat is nou eenmaal zo.
jongetjes van 18 mogen ook autorijden, maar of dat altijd zo'n slim idee is... Haha! ik probeer je alleen attent te maken op de mogelijke gevaren ervan.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:30

Van jouw theorie uitgaande zouden er heel veel mensen onverantwoord bezig zijn met een regulier personenauto en een trailer erachter. Moeten al die mensen dan een jeep aanschaffen die missch. niet eens kunnen betalen?
Ik ben van mening dat de veiligheid van de combinatie door een aantal factoren wordt bepaald (ervaring chauffeur, welk paard heb je op je trailer staan, (a)sociaal rijgedrag van medeweggebruikers)
Ik ga as. donderdag ook met mijn "gewone"octavia station 1.9 tdi met trailer en paard naar de veearts en heb dit in het verleden ook gedaan met een nog iets lichtere stationcar en al die keren totaal geen problemen ondervonden.
Je kan overal wel gevaar in zien, dan kan je maar beter de hele dag binnen blijven...

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:39

sorry, maar dat gaat ook helemaal nergens over!
val me niet zo aan, joh, ik probeer alleen advies te geven over een situatie die vast prima gaat, maar misschien wel niet zo prima. wat TS dan uiteindelijk doet, moet ze zelf weten. maar ze vroeg toch om advies?? dus.... (snap ik niet waarom je zo agressief doet!)

er is net een topic actief over ergerlijk gedrag op bokt. ik vind hier weer genoeg redenen waarom er zulke topics zijn, helaas...

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:52

felicity schreef:
Maar ik neem aan dat het verantwoord moet zijn om met een trailer plus paard van 1300 kilo achter een auto te hangen met een trekvermogen van 1300 kilo.
Anders zou er op het papier van de auto geen 1300 kilo mag staan maar maar 1000 ofzo.
Snap je waar ik heen wil?

Op dat papiertje hebben ze het over kilo's gewicht. Als je paard doodstil op de trailer staat kan er natuurlijk een stuk meer dan wanneer hij z'n piaffe onderweg aan het oefenen is of wil testen hoe stevig de schotten zijn Cool
Als je inderdaad een duidelijk risico hebt op een omvallend paard, is het wellicht handiger om even te kijken of er een zwaardere auto voorhanden is (zoniet, dan heftig aangepast rijden.....)

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 18:00

Ik denk dat ik het er toch maar niet op waag met mijn merrie. Die wil inderdaad wel eens kijken hoe stevig de trailer is.
Met mijn hengst durf ik het wel aan. Stuk kleiner en lichter. Geef hem een hooizak en je hoort of voelt hem niet meer.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:00

dierfysio schreef:
sorry, maar dat gaat ook helemaal nergens over!
val me niet zo aan, joh, ik probeer alleen advies te geven over een situatie die vast prima gaat, maar misschien wel niet zo prima. wat TS dan uiteindelijk doet, moet ze zelf weten. maar ze vroeg toch om advies?? dus.... (snap ik niet waarom je zo agressief doet!)

er is net een topic actief over ergerlijk gedrag op bokt. ik vind hier weer genoeg redenen waarom er zulke topics zijn, helaas...

Hhmm, niet om het een of ander, maar hoeveel km ervaring heb jij met paarden aan de haak en met wat voor voertuigen?
Ik heb al eens ergens geschreven dat de meest comfi methode van paardenvervoer een dikke vrachtwagen is met minimaal 22pk per ton toegestaan gewicht. Maar helaas kan TS zich dat om welke reden dan ook niet permiteren.
Dat haar combi niet de meest geweldige is om grote afstanden te overbruggen, dat weet ik uit persoonlijke ervaring. Maar TS wil alleen wat wedstrijden en zo in de nabije omgeving. Nou, ik denk dat dat met deze combi geen enkel probleem is, en juist dat trek je, in mijn ogen niet terecht, in twijfel.

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:04

Als er op de papieren staat dat de Stilo 1300 kilo mag trekken, dan mag dat, wel een geremde aanhanger dan.
Voor de trailer moet je kijken op de trailer wat het MAXIMALE LAADVERMOGEN is, als dit hoger is dan de 1300 kilo, dan mag hij NIET achter de Stilo. Als het maximale laadvermogen van de trailer (=gewicht trailer+wat er in mag) lager is dan de 1300 kilo, dan mag het WEL.

Bijv: auto mag 1300 kilo trekken, max. laadvermogen is 1425 kilo.... dit mag dan NIET, ongeacht of je hem leeg er achter hebt of met paard erin.....
Bijv2: auto mag 1300 kilo trekken, max. laadvermogen is 1250 kilo, dan mag je hem er achter hebben.

Ik ben er even vanuit gegaan dat de bestuurder E achter B heeft.

De meeste 1,5 paards trailers hebben een max. laadvermogen van onder de 1300 kilo, dus dat zou dan wel willen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:20

Zit idd per auto nog wel wat verschil in. Onze Renault Scenic mag 1300 trekken, ik heb er een 1.5paards trailer achter en maak er zo redelijk wat kilometers mee. (laatst nog naar Deurne geweest, geen enkel probleem)
Heb vorige week een geleende Alfa Romeo als trekauto gehad ('noodgevalletje') en ermee naar Ermelo gereden. Die mocht ook 1300 trekken, maar allemachtig wat een drama! De boel begon standaard te slingeren als je boven de 65 reed, en vanaf 50 moest je zowieso geen stuurcorrecties maken. Bahbah, doodeng!!! Doe ik nooit meer!

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:21

dierfysio schreef:
sorry, maar dat gaat ook helemaal nergens over!
val me niet zo aan, joh, ik probeer alleen advies te geven over een situatie die vast prima gaat, maar misschien wel niet zo prima. wat TS dan uiteindelijk doet, moet ze zelf weten. maar ze vroeg toch om advies?? dus.... (snap ik niet waarom je zo agressief doet!)

er is net een topic actief over ergerlijk gedrag op bokt. ik vind hier weer genoeg redenen waarom er zulke topics zijn, helaas...


Ik val je niet aan, maar ik vindt dat je de ts een beetje bang zit te maken met mogelijke rampscenarios en daar vroeg ze niet om. Dus je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor Clown

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:27

whissie schreef:
Als er op de papieren staat dat de Stilo 1300 kilo mag trekken, dan mag dat, wel een geremde aanhanger dan.
Voor de trailer moet je kijken op de trailer wat het MAXIMALE LAADVERMOGEN is, als dit hoger is dan de 1300 kilo, dan mag hij NIET achter de Stilo. Als het maximale laadvermogen van de trailer (=gewicht trailer+wat er in mag) lager is dan de 1300 kilo, dan mag het WEL.

Bijv: auto mag 1300 kilo trekken, max. laadvermogen is 1425 kilo.... dit mag dan NIET, ongeacht of je hem leeg er achter hebt of met paard erin.....
Bijv2: auto mag 1300 kilo trekken, max. laadvermogen is 1250 kilo, dan mag je hem er achter hebben.

Ik ben er even vanuit gegaan dat de bestuurder E achter B heeft.

De meeste 1,5 paards trailers hebben een max. laadvermogen van onder de 1300 kilo, dus dat zou dan wel willen.

Als de bestuurder B-E heeft (en dat is zo), dan is het volkomen nonsence wat je hier neerschrijft! Deze regels gelden als de chauffeur GEEN E-rijbewijs heeft.
Voor het geval je me niet gelooft, lees de FAQ, hierzo: viewtopic.php?f=158&t=623044

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:35

haha, nee natuurlijk kan niet iedereen zich een dikke truck veroorloven (ik ook niet hoor) Haha!
maar ik zag van de week weer een 205je met een (weliswaar 1paards, maar toch) trailer erachter rijden. ook dat zal vast voor een klein stukje, voor een noodgeval of weet ik wat, geweest zijn. maar ik keek toch wel even 2x of ik het echt goed zag... vind dat gewoon linke boel; je hebt wel levende have bij je!
ik maak niemand onterecht bang, da's echt niet m'n bedoeling. ik vind alleen wel dat er ook wel eens gedacht kan worden aan hoe het gaat als je een keer lomp in de remmen moet, of je paard flipt onverwachts in de trailer. dan is een zware, sterke auto zeker weten een pre.
zo, en nu vind ik dat ik er genoeg over gezegd heb! Clown

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:40

Kijk, nu breng je het al anders. En een 205je met een trailer vindt ik een ander verhaal dan een dikke (station) personenkar.
Maar nogmaals ik blijf er bij dat het van meerder factoren afhangt. Zo zie ik sommig trailerbestuurders (met grote jeep/bus en 2 paardtrailer) wel eens rijden dat ik denk van oh oh oh, als dat maar goed gaat. Nee dan heb ik liever iemand zonder E, die verantwoordelijk rijdt. Maar goed, ik ga offtopic.

OneDiamond

Berichten: 55
Geregistreerd: 17-10-06

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:48

Het hangt inderdaad van meerdere factoren af, misschien dat je ergens een auto kunt lenen, tegen vergoeding.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:43

De Fiat Stilo is een flinke stationwagon geen Peugeot 205-je....

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: fiat stilo als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:49

ikke schreef:
whissie schreef:
Als er op de papieren staat dat de Stilo 1300 kilo mag trekken, dan mag dat, wel een geremde aanhanger dan.
Voor de trailer moet je kijken op de trailer wat het MAXIMALE LAADVERMOGEN is, als dit hoger is dan de 1300 kilo, dan mag hij NIET achter de Stilo. Als het maximale laadvermogen van de trailer (=gewicht trailer+wat er in mag) lager is dan de 1300 kilo, dan mag het WEL.

Bijv: auto mag 1300 kilo trekken, max. laadvermogen is 1425 kilo.... dit mag dan NIET, ongeacht of je hem leeg er achter hebt of met paard erin.....
Bijv2: auto mag 1300 kilo trekken, max. laadvermogen is 1250 kilo, dan mag je hem er achter hebben.

Ik ben er even vanuit gegaan dat de bestuurder E achter B heeft.

De meeste 1,5 paards trailers hebben een max. laadvermogen van onder de 1300 kilo, dus dat zou dan wel willen.

Als de bestuurder B-E heeft (en dat is zo), dan is het volkomen nonsence wat je hier neerschrijft! Deze regels gelden als de chauffeur GEEN E-rijbewijs heeft.
Voor het geval je me niet gelooft, lees de FAQ, hierzo: viewtopic.php?f=158&t=623044


Sorry als ik het verkeerd heb, heb het netjes vanuit het wetboek....wegenverkeerswet.... het max gewicht mag sowieso niet zwaarder zijn dan dat de auto mag trekken....
maar als er al een FAQ van is, dan verwijs ik bij deze de TS naar jouw link Haha!