merrie leeft wat moet ik nu???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:16

Er worden ook nare dingen over de eigenaren neergezet, met link naar de advertentie en al, waardoor de kans dat deze merrie weer een leuk huis krijgt wéér afneemt na haar vorige reis waarbij ze gelukkig niet in het slachthuis belandde. Ik zei al, sneu voor de TS deze ervaring, maar laat dat dier gewoon verder leven net als voordat ze wist dat ze nog leefde. Als ze echt zo slecht is als de TS beweerd ontkomt ze haar bestemming niet, maar wat mij betreft krijgt deze merrie het voordeel van de twijfel en kan het nog een leuk recreatiepaard worden!

En was het niet EMMELOORD voor je het woord domste mensen in je mond neemt....

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:32

Jammer dat je zo reageert
Laatst bijgewerkt door Lonan op 21-10-06 20:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:33

jammer dat je gelijk je bericht weer veranderd.
ik bekijk het vanuit het paard, die heeft geen weet van diagnose's, verzekeringen, slachthuizen of bokt, dus ik hoop dat ze een goed tehuis treft.

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:41

Ben ik met je eens, en dat hoop ik ook. Maar ik vind het zo makkelijk om gelijk zo rot te reageren tegen zo'n meisje. En daar mee bedoelde ik niet eens jouw post...maar de post van susan.

Jessay

Berichten: 214
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: maastricht

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:48

[***] schreef:
Dat vind jij.
Ieder verhaal heeft 2 kanten, ik snap dat het vervelend is om je 'dode' paard terug te zien, maar ik vind het hier tot nu toe nogal eenzijdig belicht met de verzekering als enige boosdoener, onee, de nieuwe eigenaren zijn ook dierenmishandelaren.... Ach gut


Ik ben het met je eens dat een verhaal twee kanten heeft maar wat ik begrijp van wanted dat ze rede heeft om te twijfelen over de gezondheid van het paard (weliswaar via via daar moet je altijd mee uitkijken). En gewoon naar een manier zoekt om te zorgen dat het paard geen pijn heeft.
Of dat nu een bevestiging is van de huidige eigenaren of volgens een andere manier.

Zoals ik heb begrijp heeft de dierenarts haar verteld dat het dier nooit zonder pijn zou kunnen leven. En ik neem aan dat het deels door advies van de dierenarts het besluit om het dier te laten afmaken genomen is.
Dan kan ik me voorstellen dat je niet kan geloven dat een paard ineens zonder pijn kan lopen.
Ze heeft de mensen die het paard aanbieden benadert en het uitgelegd. Deze mensen vonden het raar (staat in de adv) maar zetten het toch in hun advertentie (?????). Waarom zouden ze dat doen als ze zeker zijn van hun zaak (waarschijnlijk omdat er afkeuringspapieren zijn).

De kant van de verzekering hebben we al gehoord. Die bemoeien zich er niet mee voor hun is de zaak afgedaan toen ze het paard verkochten. (eerlijk gezegd zou ik het wel sociaal vinden als ze vermelden dat ze het paard alsnog verkopen en je een kans geven om je paard terug te kopen voor de slachtprijs die ze jouw betaald hebben, maar dat is een etisch en/of moreel vraagstuk en dat is hier ook niet echt ter sprake). Je zou nog eens bij consumetenbond of een consumenten programma kunnen vragen of dat zomaar kan. (bel de belbus van kassa eens)

De vorige eigenaar wilde wel de papieren zien maar laten daarna niets van zich horen en heeft het paard zonder deze informatie verkocht (blijkt uit het feit dat de andere mensen het verhaal van de afkeuring niets wisten) de andere mensen hebben het vermeld in de advertentie, de vraag is waarom ze het gedaan hebben als ze het afdoen als onzin. Tuurlijk kan een dierenarts een fout maken maar, het ligt niet aan wanted dat is aan de dierenarts om te verdedigen niet aan wanted.

Ik kan mij voorstellen dat de eerste eigenaar graag met eigen ogen zou willen zien en ervaren dat het goed gaat met haar oude merrie. Dan zou ze er waarschijnlijk heel wat meer vrede mee hebben. Maar niemand kan haar gerust stellen behalve de eigenaar.

Het beste zou zijn dat we het verhaal van de huidige eigenaar konden horen en dat zei misschien zou kunnen laten zien aan wanted dat het echt heel goed gaat met het paardje. Maar ik kan mij voorstellen dat je je mond niet open durft te trekken op een forum waar je wordt uitgemaakt als dierenmishandelaar.

Hopelijk zouden ze toch wanted tegemoed willen komen als het goed gaat met het paard. Ik persoonlijk zou graag laten zien dat het paard het goed maakt. Ik zou zoiets hebben van kom maar langs. Daar zullen andere weer anders over denken.
Maar mochten de mensen dit topic lezen neem contact op met wanted en nodig haar uit om te laten zien dat het allemaal goed gaat.
Jullie hebben niets misdaan zover ik kan beoordelen, maar wanted maakt zich zorgen. Alleen jullie kunnen haar van die zorgen afhelpen en dan kan het topic mooi worden afgesloten Lachen.

Jessay

Berichten: 214
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: maastricht

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:52

[***] schreef:
jammer dat je gelijk je bericht weer veranderd.
ik bekijk het vanuit het paard, die heeft geen weet van diagnose's, verzekeringen, slachthuizen of bokt, dus ik hoop dat ze een goed tehuis treft.


Volgens mij doet de persoon dat zelf ook.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:13

leonietje schreef:
susan schreef:
weet je wat ik nou zo jammer vind, het lijkt alsof je sill gewoon dood wenst
ze doet het leuk in de endurance is hartstikke blij en vrolijk en jij wilt niet dat ze een goed baas krijgt
jammer dat je zo egoistisch bent..
kijk ik begrijp best dat het verschrikkelijk is om je paard waarvan je denkt dat ie dood is terug te vinden en dat dat een schok is, maar je weet het nu al zo'n tijd dat die schok nu wel over zal zijn
gun sill toch een prettig leven en dat ze heel veel pijn heeft geloof ik niet dan deed ze het niet zo goed


Nou deze reactie slaat helemaal nergens op !
Denk je dat ze twee jaar geleden met plezier dit paard heeft laten ophalen ?
Dat ze heeft gedacht, zo deze gaat lekker naar de slacht ?
Denk toch eens na voordat je zulke dingen durft te posten !


leonietje; jij vindt dat deze reactie nergens op slaat... maar eerlijk gezegd lees ik alleen maar een eerlijke en objectieve mening van Susan. Een mening die zo gek niet is als je het mij vraagt. Natuurlijk was het schrikken voor de TS en natuurlijk is het niet leuk om te ontdekken dat je paard anders terecht is gekomen dan je verwacht had... Maar dat de merrie niet meer geschikt was voor bepaalde doeleinden wil niet zeggen dat ze daarmee volledig 'arbeidsonggeschikt' was zeg maar. Ik ken paarden die door veel zwaardere peesblessures heen zijn gekomen en die pijnvrij bereden worden, alleen in sommige gevallen zal wellicht het gebruiksdoel aangepast moeten worden. Ik heb zelf een paard met een peesblessure die behoorlijk heftig was, maar gisteren is haar pees voor de 2e keer gescand en zelfs de VA had niet verwacht dat er zoveel herstel zou zijn. We zijn er nog niet, maar de prognose is -alleen door tijd/geduld en intensieve verzorging-wel veranderd van "ik weet niet of ze ooit nog bereden kan worden" in "de kans dat ze gewoon weer goed en probleemloos bereden kan worden is groot"... Kortom; paarden kunnen over een merkwaardig grote geneeskracht beschikken en een eerste diagnose hoeft niet perse een definitieve diagnose te zijn. Ik ben dan iig blij dat ik met de eerste diagnose de hoop niet heb opgegeven. (Ik had al een mooi plekje gevonden voor haar pensioen, want zelfs ik zelf had dit herstel niet verwacht... ben ik even blij dat mijn verwachtingen geen waarheid zijn geworden) Ik ga er dan -net als Susan- ook van uit dat dit paard bepaalde keuringen van de endurance wedstrijden echt niet zomaar door is gekomen en dat het wellicht allemaal wel los loopt met haar (oude) blessure. Maar goed, even goed Ach gut voor de TS voor het verwerken van de schrik natuurlijk.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:15

ik heb 2 paarden met de verz meegegeven en deze zouden beide de volgende dag geslacht worden!

nu heb ik daar alle vertrouwen in omdat deze paarden echt niet meer te rijden waren.

maar ik zou een hartverzakking krijgen als ik mijn jonge[5jr] merrie LennardxRossini ineens op internet voorbij zou zien komen.
ik heb haar maar kort gehad maar heb er ontzettend veel verdriet van gehad,de dood was voor haar een eind aan lijden.
ik heb met de verz [ interpolis] een heel goed gesprek gehad over wat er zou gaan gebeuren met mijn paarden.
en ik had ook naar de slachterij kunnen gaan om zelf te zien dat ze geslacht zou worden.

maar idd als een paard voor de sport niet goed meer is maar nog wel als fokmerrie of recreatiepaard en er is niet over slachten gepraat [en Klok is ze niet op wezen halen]heb je grote kans dat je paard nog als recratiepaard verder leeft
en dat komt echt vaker voor dan je denkt!
van mijn merrie heb ik trouwens de papieren nog in bezit[emotionele waarde]

Jessay

Berichten: 214
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: maastricht

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:18

In reactie op vikki
Als susan het zo had opgeschreven als jij gedaan had zou leonie er misschien minder moeite mee hebben gehad.

Maar volgens mij raken we van de kern af.
Wanted vroeg om advies.

Een aantal mensen zegt laat het rusten de merrie gaat nu een goed leven tegemoet andere zeggen je moet doorzetten om er zeker van te zijn dat het ook werkelijk goed gaat.

Maar om nog eens te herhalen elk verhaal heeft twee kanten ook dat van wanted.
Laten we gewoon advies geven en niet gaan schelden.

Jolliegirl

Berichten: 33002
Geregistreerd: 18-07-04

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:07

ik heb je een pb gestuurd

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 02:14

mensen, wij vinden het super dat er zoveel reacties komen, en dat iedereen meedenkt. helaas kunnen we niet alles hier neerzetten wat we weten, aangezien er meegelezen kan worden. maar we hebben meer informatie dan hier in het topic staat. het is overduidelijk dat de merrie zeer zeker NIET in orde is, en dat er gesjoemeld wordt met eea. mijn uitspraak over dierenmishandeling is dan ook zeker niet ondoordacht, en de uitspraak over oplichting evenmin.

wij hopen de merrie terug te kunnen krijgen en haar een paardwaardig leven te geven op de wei, of wat er dan ook mogelijk is. de precieze huidige toestand van het dier is niet duidelijk, wel weten we dat de blessure VERERGERD is, ondanks het feit dat ze nu intensiever loopt dan toen ze nog van Wanted was. hoe het mogelijk is dat ze zo intensief bereden kan worden, weet ik ook niet. wellicht wordt ze gedrogeerd, maar daar zijn geen bewijzen voor.

@sammie_44, ze is er dus niet bijna bovenop, de toestand is zelfs verslechterd. details daarover kunnen we op dit moment nog niet geven, maar als de tijd rijp is komt er een uitgebreid verslag uiteraard.

@ vippie, zoals ik al zei zijn er bewijzen voor dat deze mensen weten wat er aan de hand is met het dier, zij zijn ook op de hoogte van het feit dat het nu nog slechter is dan voorheen. hoe het kan dat ze redelijk loopt op wedstrijden is zoals gezegd nog even een raadsel, maar overal is achter te komen.

Ik lees in verschillende posts dat het verhaal niet helemaal duidelijk is, dus hier nog even een korte samenvatting.
Het paard Sill is van Wanted geweest, zij heeft haar gekocht op 5-jarige leeftijd, met als doel er licht sportgericht mee te gaan rijden. Al na twee maanden na aanschaf liep het paardje kreupel. Daarop zijn enkele onderzoeken verricht, waaruit bleek dat het om een ontsteking moest gaan. Ze kregen ontstekingsremmers mee, en zouden dat uitproberen. Zo is het een tijdje redelijk goed gegaan, de precieze oorzaak was niet duidelijk maar dankzij de ontstekingsremmers kon het paardje pijnloos lopen, en na een periode van rust ook weer bereden worden.
Echter, het probleem bleef de kop opsteken. Er zijn daarop nieuwe onderzoeken gedaan, waaruit bleek dat de aandoening chronisch is, en dat het dier niet pijnloos zou kunnen leven. Op advies van de DA (dr. Van Muiswinkel en dr. Van Selm) is er toen besloten dat Sill uit haar lijden verlost zou worden. Zo gezegd zo gedaan, het paardje is overgeleverd aan de verzekering.

Dat dit anders had gemoeten (zelf wegbrengen, staart en manen scheren oid) weten we, dat is een fout geweest die nooit meer gemaakt zal worden, maar aan dergelijke verwijten hebben we niks. Het is nou eenmaal gebeurd, hoe hard het ook is, en we doen nu ons best om het zo goed en zo kwaad als het moet alsnog recht te zetten.

Maar goed, Wanted koopt een ander paard. Na een maandje of 8 verschijnt er een advertentie op Marktplaats, een advertentie over Sill. Ze stond te koop. Hoe dat mogelijk is weten we inmiddels, Wanted heeft pogingen gedaan om het uit te zoeken bij de verzekering, maar die kunnen niet verder helpen. De afspraak dat het dier naar de slacht zou gaan is wel gemaakt, maar telefonisch dus er is geen enkel bewijs van. Tot zover dus de verzekering, aanklagen heeft geen zin, en dat is ook niet de essentie van het verhaal.

Maar goed, uiteraard schrik je behoorlijk als je je paard zo terugvindt, en er is vervolgens voorzichtig contact opgenomen met de nieuwe eigenaar, om er zeker van te zijn dat het om hetzelfde paard gaat, en om de nieuwe eigenaren niet af te schrikken. Daarna is er gemeld dat het beestje niet goed was. De eigenaar geloofde dit verhaal niet omdat ze relatief goed liep. De nieuwe eigenaar wilde bewijzen, en dus is het keuringsrapport van dr. Van Selm opgestuurd. Daarna is er niks meer vernomen van deze eigenaar. Er is gemaild en gebeld, maar er kwam geen reactie op.
Wat we van deze mensen weten is dat ze Sill bij een handelaar gekocht hebben, onder vermelding van ‘een goed paard, zéér geschikt voor de sport.

Rond Sill is het toen even stil geweest, ze dook niet meer op en Wanted heeft haar best gedaan het te laten rusten, misschien was ze wel beter en had ze een fijn leven nu.

Het tegendeel bleek waar. Op 11 mei 2006 verscheen een nieuwe advertentie op Marktplaats, er zocht iemand een bijrijder voor een paard dat na beschrijving bijzonder veel overeenkomsten had met Sill. Deze keer werd er een bijrijder gezocht voor het paard, maar deze advertentie was NIET van dezelfde eigenaar als de vorige. Conclusie: het paardje was alweer doorverkocht. Wederom is er voorzichtig contact opgenomen, om dezelfde redenen als bij de vorige eigenaar. Toen duidelijk was dat het om hetzelfde paard ging, is er gevraagd of deze mensen op de hoogte waren van haar toestand en verleden. Uiteraard meldden zij dat dat niet het geval was. Er is wat informatie uitgewisseld, en ook deze mensen geloofden het afkeuringsverhaal niet. Er is nog één reactie op geweest, dat ze het een raar verhaal vonden en dat het dier bij hen goed loopt. Wel wat stijfjes, maar verder prima.

Daarna hebben deze eigenaren gevraagd om nog meer bewijs... wanted bleef vragen hoe het met de merrie was, en wilde graag foto’s van haar hebben. Maar daar werd niet op gereageerd. Op een gegeven moment werd er helemaal niet meer gereageerd.

Tot voor kort. Wederom dook op marktplaats een advertentie op, Sill staat weer te koop. Er is een goedkeuringsrapport aanwezig, paard kan hogerop in de sport maar moet naar een recreatieruiter etc. (zie ook advertentie, link op pagina 2) de advertentie klopt niet helemaal, maar goed. Naar aanleiding van deze advertentie is de bal gaan rollen. Het paard wordt verkocht als zijnde een goed rijpaard, wordt gebruikt in de sport, en er wordt toch een beste smak geld voor gevraagd.

Er is toen gelijk weer contact opgenomen, dat het dier niet in orde is, en dat ze is afgekeurd. De eigenaren vroegen wederom om bewijs, en deze keer is dan ook het keuringsrapport opgestuurd (niet het origineel). Vervolgens is er niks meer van de eigenaren vernomen.

Het punt is nu, dat Wanted het zat is dat het paardje van hot naar her gesleept wordt, ze wordt steeds doorverkocht en bereden in de sport, terwijl ze dat niet aankan. De eigenaren wéten dat het dier niet in orde is, ze hebben het oude keuringsrapport gekregen. Er staat in de advertentie dat er een keuringsrapport aanwezig is, waarop ze is goedgekeurd. Nu weten wij toevallig dat dat onmogelijk is.

Maar goed, het is jammer dat we nog niet alle informatie die wij van verschillende kanten hebben doorgekregen hier kunnen plaatsen, ivm meelezers. Ik zet wel even wat feiten op een rijtje. Het paard is in 2004 goedgekeurd, nu zal je denken ‘tja, ze kan toch genezen zijn’. En terecht, want een blessure kán genezen, en een DA kán zich vergissen.

MAAR wij hebben bewijzen dat het dier nog steeds niet in orde is, sterker nog, de klachten zijn erger geworden. Hoe kan het dan dat ze nog in de sport loopt? Nou nu krijgen we een stukje paardenpsychologie...

Een paard is van nature een gewoontedier, vluchtdier, kuddedier, EN een prooidier. In een paardenkudde geldt het recht van de sterkste. Roofdieren pakken de zwakkeren uit de kudde. Een paard dat kreupel loopt is kwetsbaar, en makkelijker te pakken dan een paard met vier gezonde benen. Nou zijn onze paarden de paarden van vroeger niet meer, maar het blijven dieren met instinct. Het instinct van een paard zorgt ervoor dat hij zijn zwakte niet uit. Een paard dat niet zichtbaar kreupel loopt kan wel degelijk last hebben ergens van. Uiteraard is het zo, dat als de klacht ECHT ernstig is, het op een gegeven moment wél zichtbaar wordt.
Waar het op neerkomt is dat een paard ‘door pijn heen kan lopen’, om zo zijn zwakte te verbergen voor roofdieren. Een ander aspect is het kuddeverband. Zoals gezegd trekt een zwak dier roofdieren aan. De alfamerrie weet dit, en zal zieke en zwakke dieren op afstand houden. Zo is een ziek/ zwak dier nog kwetsbaarder. Het zieke paard weet dit uiteraard ook.

Dan nog dit: wij mensen hebben allerlei middeltjes om onze dieren te beschermen. Zo ook verdovingen. Soms moet een dier uit noodzaak dingen ondergaan die zacht gezegd als ‘onprettig’ kunnen worden ervaren. Een paard dat is afgekeurd op een aandoening aan de pees, en veel kreupel is geweest, is niet ineens rad. Ik zeg niet dat het dier gedrogeerd wordt, ik zeg alleen dat er in deze moderne tijd zéker een mogelijkheid toe is.

Het volgende punt: de controles bij wedstrijden. Ik vind het een moeilijk punt, er wordt dus wel íéts gevonden bij wedstrijden... de vraag is hoe een paard dat zó slecht is toch door de keuring weet te komen. Ik heb geen verstand van endurance keuringen, dus als iemand wel weet hoe het er daar aan toe gaat, laat het even weten. Voor die tijd sluiten we drogeren niet uit.

Hoe kom ik erbij dat het paard zó slecht is? Zoals gezegd kan ik dat op dit moment nog niet kenbaar maken, ik kan wel meedelen dat er bewijzen voor zijn dat Sill eigenlijk helemaal niet bereden zou mogen worden.

Verder: er gebeuren dingen rondom dit paard die niet in de haak zijn. Over het oude keuringsrapport wordt met geen woord gerept, er wordt alleen gezegd dat er een verhaal gaat dat het beestje niet goed zou zijn. De huidige eigenaren hebben het rapport van 2004, en wij weten inmiddels dat ze nog meer informatie hebben over de toestand van Sill, die ze verborgen willen houden. Het paard zal met deze info niks meer waard zijn, uiteraard willen de eigenaren hun geld eruit slepen, maar dat gebeurt over de rug van dat arme paard, die er allemaal niks aan kan doen en het maar moet accepteren en over zich heen moet laten komen. Het paardje heeft dit niet verdiend.

Verder zouden wij het op prijs stellen als dit geen reltopic wordt. ik heb mijn best gedaan alles uit te leggen, helaas moeten enkele zaken op dit moment nog erg vaag blijven.

Ons doel is om het paardje terug te kopen, we willen niemand aanklagen of wat dan ook, daar gaat het niet om. Maar dit dier mag eigenlijk helemaal niet meer werken, en zéker niet in de sport lopen.

Wij hopen op nog meer informatie en tips, en tot zover bedankt voor het meedenken!

Woestein

Berichten: 2847
Geregistreerd: 09-12-01

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 03:33

Even een beeld over de keuringen tijdens een endurance rit:
(mocht ik iets niet goed melden of er is aanvulling mogenlijk hoop ik dat andere endurance ruiters mij aanvullen..)

Voor de wedstrijd moet je paard gekeurd worden.
Dit houdt in:
Hartslag, ademhaling, turgor, slijmvliezen, borborygmi, CRT en locomotie (dit wordt door de hoofdveterinair uitgevoerd en dan moet het paard in stap en draf van en naar de VA toe, in de bocht moet je rechtsom draaien)
Dan heeft de VA de keuze uit: A, B of C.
A-Paard loopt goed, verder geen bijzonderheden
B-Paard loopt gevoelig- stijf, paard wordt in de gaten gehouden.
C-Paard loopt kreupel dus afgekeurd.
Indien het paard gevoelig of stijf loopt dan word daar dus een notitie van gemaakt.
Na de helft van de rit heb je de P/A.
Dit houdt in dat de pols en ademhaling nogmaals gecontroleerd worden (te hoge hartslag(>60) betekend 10 min. verplicht rust daarna nog een te hoge hartslag en de combinatie wordt gedikwalifiseerd).
Heeft een paard een B op zijn locomotie gehaald dan wordt hij ook daar nog een keer bekeken, niet goed is ook uitsluiting.
Bij de finish wordt er weer de hartslag gecontroleerd (60<)en een half uur na binnenkomst wordt het paard weer volledig gekeurd zoals bij de voorkeuring.
Er staan gemiddeld 1 a 2 hoofdveterinairen (meestal op het paardengebied gespecialiseerd) en een x aantal leerlingen.

Over het drogeren:

Drogeren doen de trainers cq rijders meestal zelf, maar ze moeten toch aan middelen komen.
Dat betekend dat er een corrupte DA/VA in het spel is.
Het lijkt me eigenlijk eerlijk gezegd stug dat dat het geval is bij een paard in klasse 1.
(niet dat ik zeg dat het in andere klasse's wel gebeurd)
Er is in klasse 1 gewoon te weinig eer te halen denk ik dan maar..
Denk dus niet dat je het risico wilt nemen.

Tijdens ommen vilsteren reed Sill ook mee en is ze 20e geworden (tijdens deze rit zijn er een aantal paarden afgekeurd op of locomotie of op iets anders).
In een aantal (5) ritten hiervoor heeft ze zelfs een plek in de top 10 gehaald.
Als ze echt veel pijn zou hebben denk ik niet dat ze die snelheid meerdere ritten vol kan houden, maar dat is mijn mening.
Of ze dan gedrogeerd is..
Hoop het echt van niet.


Ik begrijp echt wel dat je je rot schrikt als je het paard waarvan je denkt dat hij naar de slacht is gegaan dat je die tegen komt en dat die zelfs in de sport nog loopt.
Maar er zijn veel paarden met oude peesblessures die niet meer kunnen/mogen springen of dat zelfs dressuur te zwaar is die vrolijk en pijnvrij de endurance in kunnen.
Maar niet elk paard daarvan is geschikt voor klasse 2 of hoger, dus als je wel die klasse 2 in wilt moet je keuzes maken.
Waarom deze merrie geen klasse 2 aan kan is mij een raadsel en weet alleen degene die 37 km alleen met het dier een rit rijdt, alleen die persoon weet hoe het paard voelt.

Nogmaals ik hoop dat Sill als uiteindelijke winnaar hier vandaan komt en dat ze een paardwaardig bestaan verder kan leven.

marleen_usar

Berichten: 24690
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 08:54

Het gaat er niet om hoe de ts er over denkt het gaat erom hoe het nu werkelijk met het paard gaat,gun haar een leuk leven als ze echt zoveel is op geknapt.Het is jou paard niet meer

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:06

marleen_usar schreef:
Het gaat er niet om hoe de ts er over denkt het gaat erom hoe het nu werkelijk met het paard gaat,gun haar een leuk leven als ze echt zoveel is op geknapt.Het is jou paard niet meer

denk jij nou zelf dat een paard met peesblessure opeens helemaal goed is dan? Clown ookal is het haar paard niet meer ze kan zich echt wel zorgen maken over het beestje! persoonlijk maak ik me zelfs zorgen om het beestje terwijl ik het hele beest niet eens ken! maar ik kan me wel inleven dat het beest niet 100 % goed is en daardoor waarschijnlijk wel pijn heeft in de sport...

marleen_usar

Berichten: 24690
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:52

Natuurlijk zal het paard niet 100% zijn opgeknapt maar wees nou eerlijk soms gebeuren er gewoon wonderen.Als dat paard erg veel pijn zou hebben zou dat paard het wel aangeven lijkt mij, dan loopt het paard niet zoals het nu loopt.Wees blij dat het zo veel beter gaat.

Jessay

Berichten: 214
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: maastricht

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:09

merrieveulen schreef:
mensen, wij vinden het super dat er zoveel reacties komen, en dat iedereen meedenkt. helaas kunnen we niet alles hier neerzetten wat we weten, aangezien er meegelezen kan worden. maar we hebben meer informatie dan hier in het topic staat. het is overduidelijk dat de merrie zeer zeker NIET in orde is, en dat er gesjoemeld wordt met eea. mijn uitspraak over dierenmishandeling is dan ook zeker niet ondoordacht, en de uitspraak over oplichting evenmin.

wij hopen de merrie terug te kunnen krijgen en haar een paardwaardig leven te geven op de wei, of wat er dan ook mogelijk is. de precieze huidige toestand van het dier is niet duidelijk, wel weten we dat de blessure VERERGERD is, ondanks het feit dat ze nu intensiever loopt dan toen ze nog van Wanted was. hoe het mogelijk is dat ze zo intensief bereden kan worden, weet ik ook niet. wellicht wordt ze gedrogeerd, maar daar zijn geen bewijzen voor.


Een kleine opmerking. Als je niet ergens kan onderbouwen dat mensen "dierenbeulen" zijn om welke reden dan ook moet je dat ook niet zeggen.
Dus niet het zijn dierenbeulen maar ik zeg niet waarom.
Ik hoef het niet te weten wat je vind als je het niet kan onderbouwen want zo wordt iets namelijk wel een reltopic.

Als je bang bent voor meelezers plaats het dan niet op een openbaar topic. Want dan kan iedereen die wil meelezen en zelfs een spook account aanmaken en je pb-en met een onzin verhaal en dan de info die je hier niet wil geven toch los peuteren.

Ik ben het met andere eens dat elk verhaal twee kanten heeft. Zolang de huidige eigenaren hun mening niet kunnen/willen geven en zich niet kunnen verweren tegen opmerkingen zoals dierenbeul, zijn die opmerkingen goedkoop en erg makkelijk te maken.

Mijn advies zou zijn probeer deze opmerkingen te voorkomen als je niet wil dat het een rel topic wordt! Hou je bij de feiten en als je om welke rede dan ook geen feiten kan geven laat het daar dan ook bij.

Hopelijk voorkom je hier een hoop elende mee.
Met de meeste mensen op dit topic hoop ik dat de merrie wat er ook gebeurt een leuk leven tegemoet gaat en dat wanted daar dan ook vrede mee heeft. Of ze haar nu koop of iemand anders die een leuke fokmerrie zoekt of zo iets.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:14

marleen_usar schreef:
Natuurlijk zal het paard niet 100% zijn opgeknapt maar wees nou eerlijk soms gebeuren er gewoon wonderen.Als dat paard erg veel pijn zou hebben zou dat paard het wel aangeven lijkt mij, dan loopt het paard niet zoals het nu loopt.Wees blij dat het zo veel beter gaat.

paarden kunnen hun pijn heel goed verbergen hoor! ligt er gewoon aan hoeveel overlevingsdrang ze hebben (lees dat stukje paarden-psychologie maar eens Knipoog )
en wees blij dat het zoveel beter gaat? de ts heeft juist gehoort dat de blessure verergert is...dan zou jij toch ook gaan nadenken of niet dan?

Jessay

Berichten: 214
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: maastricht

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:16

marleen_usar schreef:
Natuurlijk zal het paard niet 100% zijn opgeknapt maar wees nou eerlijk soms gebeuren er gewoon wonderen.Als dat paard erg veel pijn zou hebben zou dat paard het wel aangeven lijkt mij, dan loopt het paard niet zoals het nu loopt.Wees blij dat het zo veel beter gaat.


Ik ken toevallig een paard die wel iets onregelmatig en stijvig liep. Niet opvallend slecht maar uiteindelijk toch slecht genoeg om naar de DA te gaan.
Die vonden niks. dan maar foto's. DA komt terug met de foto's. Zegt letterlijk dit zijn de verkeerde foto's nou ja dan maak ik nieuwe. De tweede keer foto's wezen het zelfde uit. Vier benen vergeven van bot kanker. De dierenarts zei ook dit paard moet niet eens meer kunnen lopen laat staan dat hij vergaat van de pijn.
Dit paard liep weliswaar met een beetje stijf maar liet geen pijn zien. Dus paarden kunnen prima lopen zonder pijn te laten zien.

Wil niet zeggen dat dat voor elk paard geld maar om even aan te geven dat het wel kan.

toska86

Berichten: 37
Geregistreerd: 15-08-06

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:24

even een abbo,ben benieuwd hoe dit gaat aflopen

wanted heel veel sterkte...

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:00

[quote="merrieveulen"]

Dat dit anders had gemoeten (zelf wegbrengen, staart en manen scheren oid) weten we, dat is een fout geweest die nooit meer gemaakt zal worden, maar aan dergelijke verwijten hebben we niks. Het is nou eenmaal gebeurd, hoe hard het ook is, en we doen nu ons best om het zo goed en zo kwaad als het moet alsnog recht te zetten.


ik snap dat ze dit niet gedaan hebben.. lijkt me heel moeilijk om te doen.. (staart en manen scheren) het is toch al een emotioneel moment denk ik dan. ook zou ik er denk ik er zelf niet voor gekozen hebben mijn paard zelf weg te brengen.. ook dit lijkt me extra moeilijk..
weet natuurlijk niet hoe ts hier over denkt.. dit is mijn mening

Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:55

Wat een naar verhaal zeg, alleen daarom verzeker ik mijn paarden niet.. en als ik er al 1 zou verzekeren dan zou ik een recht van terugkoop erbij bedingen.
De advertentie is trouwens al van Marktplaats af, zouden ze meelezers Cool zijn van Bokt of is ze al verkocht..
Sterkte voor ts

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:59

leonietje schreef:
susan schreef:
weet je wat ik nou zo jammer vind, het lijkt alsof je sill gewoon dood wenst
ze doet het leuk in de endurance is hartstikke blij en vrolijk en jij wilt niet dat ze een goed baas krijgt
jammer dat je zo egoistisch bent..
kijk ik begrijp best dat het verschrikkelijk is om je paard waarvan je denkt dat ie dood is terug te vinden en dat dat een schok is, maar je weet het nu al zo'n tijd dat die schok nu wel over zal zijn
gun sill toch een prettig leven en dat ze heel veel pijn heeft geloof ik niet dan deed ze het niet zo goed


Nou deze reactie slaat helemaal nergens op !
Denk je dat ze twee jaar geleden met plezier dit paard heeft laten ophalen ?
Dat ze heeft gedacht, zo deze gaat lekker naar de slacht ?
Denk toch eens na voordat je zulke dingen durft te posten !

nee dat denk ik helmaal niet
maar dta paard is blij doet het nu goe, waarom moet er dan na zoveel tijd alsnog "eeen gelijk" gehaald worden?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:46

susan schreef:
nee dat denk ik helmaal niet
maar dta paard is blij doet het nu goe, waarom moet er dan na zoveel tijd alsnog "eeen gelijk" gehaald worden?


het heeft niks te maken met gelijk halen, het gaat om het dier. het is geen welles-nietes spelletje. het is een FEIT dat het dier niet goed is, zelfs nog slechter dan voorheen. er zijn meerdere mogelijke verklaringen waarom het dier nu redelijk loopt. de precieze reden daarvan is ons nog onduidelijk, er zijn enkele tips bij ons binnengekomen maar deze hebben we tot op heden nog niet kunnen controleren. allereerst is het wachten nog op de DA (dr van Selm) die het paardje toendertijd heeft afgekeurd. hij is op vakantie, zodra hij terug is horen we van hem en gaat hij helpen om dit uit te zoeken. gelukkig neemt de kliniek deze zaak erg serieus op, het paard is toen echt niet voor niets afgekeurd.
of het ons uiteindelijk gaat lukken om het paard terug te krijgen, of op zijn minst een paardwaardig bestaan te gunnen, weten wij ook niet. het belangrijkste is dat het dier niet meer van hot naat her wordt gezeuld, en gewoon rust krijgt, op wat voor manier dan ook.

@ jessay, je hebt helemaal gelijk dat je iemand niet zomaar een dierenbeul mag noemen. als de tijd rijp is worden de details daarover ook zeker uit de doeken gedaan, helaas willen we dat op dit moment nog niet doen. zoals ik al zei zijn de eigenaren op de hoogte van de situatie van het paardje, en meer. dit is absoluut zeker. deze mensen rijden dus moedwillig rond op een paard dat niet in orde is, en verzwijgen het ook nog eens tegenover potentiële kopers (ook hierover hebben we meer info die momenteel nog niet gegeven kan worden, maar neem maar aan dat het zo is). zo blijft het beestje verkocht en doorverkocht worden, en krijgt ze nooit de rust die ze verdiend heeft. en dat is het enige waar we op uit zijn.

@ marleen_usar, het gaat er inderdaad om hoe het werkelijk met het paard gaat. en het is zeker dat het niet goed met haar gaat, het gaat van kwaad tot erger. als het nou echt beter ging, dan zouden wij hier ook niet een ontzettend topic zitten maken wel? feit blijft dat het niet goed gaat met de merrie, en juist daarom bemoeien wij ons ermee. lees het stukje over paardenpsychologie maar even, en denk er nog eens over na. het paard loopt helemaal niet goed, hoe het kan dat ze nog wedstrijden loopt en niet wordt afgekeurd bij de wedstrijden is dus ook voor ons nog een raadsel, maar raadsels zijn er om te worden opgelost, dus ook daarop krijgen wij nog wel een antwoord.

ik zou juist graag willen dat de huidige eigenaren contact opnemen, dus als ze dit lezen zou ik graag iets van ze vernemen. helaas denk ik niet dat dit zal gebeuren, maar ja je weet het maar nooit.

ik ga kijken in hoeverre het mogelijk/ verstandig is om hier verdere detailinfo te verstrekken, dan is het voor de oprecht geïnteresseerden misschien ook makkelijker om ons tips te geven en verder te helpen. we missen nog een aantal stukjes van deze puzzel, hopelijk komen ook die boven water en is het allemaal zo snel mogelijk achter de rug.

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:59

waarom ga je niet bij die mensen kijken, ff proefrijden (als blijkt dat ze toch goedloopt) daarna spreek je af: ik wil het paard kopen op de voorwaarde dat ze goedgekeurd wordt (rontgen) ik betaal de keuring als ze goed is, als ze niet goed is dan zijn de kosten voor jullie... kijken wat ze dan zeggen. Als ze nee zeggen, dan weet je dat je gelijk hebt, als ze ja zeggen: tjah... dan zul je je ook aan je woord moeten houden en haar laten keuren. Dan weet je pas hoe het echt zit!

angela36
Berichten: 49
Geregistreerd: 24-07-06

Re: merrie leeft wat moet ik nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:03

merrieveulen schreef:
susan schreef:
nee dat denk ik helmaal niet
maar dta paard is blij doet het nu goe, waarom moet er dan na zoveel tijd alsnog "eeen gelijk" gehaald worden?


het heeft niks te maken met gelijk halen, het gaat om het dier. het is geen welles-nietes spelletje. het is een FEIT dat het dier niet goed is, zelfs nog slechter dan voorheen. er zijn meerdere mogelijke verklaringen waarom het dier nu redelijk loopt. de precieze reden daarvan is ons nog onduidelijk, er zijn enkele tips bij ons binnengekomen maar deze hebben we tot op heden nog niet kunnen controleren. allereerst is het wachten nog op de DA (dr van Selm) die het paardje toendertijd heeft afgekeurd. hij is op vakantie, zodra hij terug is horen we van hem en gaat hij helpen om dit uit te zoeken. gelukkig neemt de kliniek deze zaak erg serieus op, het paard is toen echt niet voor niets afgekeurd.
of het ons uiteindelijk gaat lukken om het paard terug te krijgen, of op zijn minst een paardwaardig bestaan te gunnen, weten wij ook niet. het belangrijkste is dat het dier niet meer van hot naat her wordt gezeuld, en gewoon rust krijgt, op wat voor manier dan ook.

@ jessay, je hebt helemaal gelijk dat je iemand niet zomaar een dierenbeul mag noemen. als de tijd rijp is worden de details daarover ook zeker uit de doeken gedaan, helaas willen we dat op dit moment nog niet doen. zoals ik al zei zijn de eigenaren op de hoogte van de situatie van het paardje, en meer. dit is absoluut zeker. deze mensen rijden dus moedwillig rond op een paard dat niet in orde is, en verzwijgen het ook nog eens tegenover potentiële kopers (ook hierover hebben we meer info die momenteel nog niet gegeven kan worden, maar neem maar aan dat het zo is). zo blijft het beestje verkocht en doorverkocht worden, en krijgt ze nooit de rust die ze verdiend heeft. en dat is het enige waar we op uit zijn.

@ marleen_usar, het gaat er inderdaad om hoe het werkelijk met het paard gaat. en het is zeker dat het niet goed met haar gaat, het gaat van kwaad tot erger. als het nou echt beter ging, dan zouden wij hier ook niet een ontzettend topic zitten maken wel? feit blijft dat het niet goed gaat met de merrie, en juist daarom bemoeien wij ons ermee. lees het stukje over paardenpsychologie maar even, en denk er nog eens over na. het paard loopt helemaal niet goed, hoe het kan dat ze nog wedstrijden loopt en niet wordt afgekeurd bij de wedstrijden is dus ook voor ons nog een raadsel, maar raadsels zijn er om te worden opgelost, dus ook daarop krijgen wij nog wel een antwoord.

ik zou juist graag willen dat de huidige eigenaren contact opnemen, dus als ze dit lezen zou ik graag iets van ze vernemen. helaas denk ik niet dat dit zal gebeuren, maar ja je weet het maar nooit.

ik ga kijken in hoeverre het mogelijk/ verstandig is om hier verdere detailinfo te verstrekken, dan is het voor de oprecht geïnteresseerden misschien ook makkelijker om ons tips te geven en verder te helpen. we missen nog een aantal stukjes van deze puzzel, hopelijk komen ook die boven water en is het allemaal zo snel mogelijk achter de rug.


Ik heb je vorige topic ook al gevolgd en vond het toen ook al een merkwaardig verhaal. Een paard dat zo hoog in de sport loopt kan echt geen chronische peesontsteking hebben, dan had ze echt kreupel moeten lopen. Uiteraard twijfel ik niet aan je dierenartsen die zullen toentertijd een correcte constatering hebben gedaan, wat ik echt niet begrijp is waarom ze meteen naar de slacht moest? Scheve mond
Hierbij even wat info:
De prognose van een peesbeschadiging is afhankelijk van de leeftijd van het paard en het gebruiksdoel. De meeste peesbeschadigingen genezen met rust. De revalidatie kan zeker 8 maanden in beslag nemen. Een goede revalidatie is belangrijk om de pezen en gewrichten op de juiste manier te laten genezen.

Het kan dus best zijn dat ze er zo af en toe eens last van heeft, maar het dus al een stuk minder is dan je zegt. Hoe kan je nou concluderen dat het is verergerd terwijl ze nu juist zo goed loopt? Heb je haar gezien op wedstrijd misschien?

Dat je de eigenaren nu bestempeld als dierenbeul en dat ze paarden drogeren vind ik absoluut niet kunnen.
Als je nou bewijs hebt of info van anderen dan kunnen we ook verder met je meedenken, want het word nu wel erg vaag.