welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Belgiƫ

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:26

Mag een opel astra break (sport) (de nieuwe) een 2 paardstrailer trekken? Weet iemand dit, ik zoek dit al een tijdje uit maar geraak er niet echt aan uit..

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Belgiƫ

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:30

Of mag die een 1.5 paardstrailer trekken?

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:55

ik weet niet of het mag.Wij hebben zelf al eens een twee paardstrailer gereden maar wel met een bus ervoor.Dit had er mee te maken dat de trailer heel zwaar was en er dus al een zware auto voor moest.Ik weet niet of je de auto in een garage koopt,maar ik zou het daar eerst eens goed navragen wat je auto aan gewicht mag trekken.

Frederika

Berichten: 472
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: den haag

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:17

voor je B rijbewijs mag je niet zwaarder zijn dan 3500 kilo. auto moet altijd zwaarder zijn dan het te trekken gewicht. polyester trailer is al gauw 700 kilo

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 08:49

Celia schreef:
Mag een opel astra break (sport) (de nieuwe) een 2 paardstrailer trekken? Weet iemand dit, ik zoek dit al een tijdje uit maar geraak er niet echt aan uit..


Dat hangt van het type af. Als je de auto van plan bent te gaan kopen, kan je op Autotrader.nl nakijken wat voor aanhanger er achter mag. Ik heb even gekeken voor 1,9 CDTi, die mag 1500 kg trekken, dus dat is niet genoeg voor een 2 paards, maar wel voor sommige 1,5 paards ( maar dan heb je wel E nodig, want je trailer weegt meer dan je auto )

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:47

je moet gewoon ff in de papier van je auto en trailer kijken.
Als het ledig gewicht van de auto zwaarder is dan het ledig gewicht + max laadvermogen dan zit je daar goed maar dan moet je ook nog even het laadvermogen van je auto erbij optellen..

Ik dacht het te mogen met een volkswagen touran +anderhalf paards trailer, had niet met het laadvermogen van de auto zelf rekening gehouden en dan zit ik precies 50 kilo boven de 3550 en wil de trailer niet omlaag laten keuren omdat ik er ook nog wel eens 2 ijslanders in zet. Ga dus dinsdag voor mijn E rijbewijs

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:56

@chokotoff, wil je het nou niet snappen of ben je blond?
Er is geen enkele auto die een 2 paards zonder E mag trekken, als jouw vader E heeft is er niks aan de hand maar met B mag je NIET met die 2 paards rijden, ook niet met maar 1 paard/pony erin en zelfs niet leeg!

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:28

cissy schreef:
@chokotoff, wil je het nou niet snappen of ben je blond?
Er is geen enkele auto die een 2 paards zonder E mag trekken, als jouw vader E heeft is er niks aan de hand maar met B mag je NIET met die 2 paards rijden, ook niet met maar 1 paard/pony erin en zelfs niet leeg!

Ben het helemaal met je eens,een kennis van mij is politie agente en die heeft speciaal haar e rijbewijs moeten halen om haar paard te kunnen vervoeren in een trailer.Ook al is deze geen tweepaards.Je moet zelfs voor de meeste aanhangers al een be rijbewijs hebben dus voor een trailer al helemaal.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:50

Wij hebben een Hyundai Tucson met daarachter een 1,5 paadrs trailer. Met een B rijbewijs mag er gewoon met deze combi gereden worden Lachen
Hoewel dat mag, zou ik zeker wel wat lessen gaan nemen voor ik ermee ga rijden Lachen

Edit: Ik lees wat over gewicht, controle en daarbij behorende rijbewijs. Op het moment geen tijd om alles grondig door te lezen, dus dat ga ik morgen doen. interessant topic!

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:04

Marchador schreef:
Wij hebben een Hyundai Tucson met daarachter een 1,5 paadrs trailer. Met een B rijbewijs mag er gewoon met deze combi gereden worden Lachen
Hoewel dat mag, zou ik zeker wel wat lessen gaan nemen voor ik ermee ga rijden Lachen

Ik weet niet welke versie jullie hebben, maar de versie die nu op de markt is (vanaf 2005 leverbaar) mag maar maximaal 1240kg (op papier!!!!) aan de haak hebben om op B-rijbewijs te mogen rijden! Ga je hoger, dan kom je boven de 3500kg treingewicht en heb je B-E nodig.
Overigens mag je ook ook met B-E maar 1600kg aan de haak hebben. Niet echt om van onder de indruk te zijn, gezien wat ie kost om op de weg te houden............

lucca

Berichten: 703
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Ameland

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:47

cissy schreef:
@chokotoff, wil je het nou niet snappen of ben je blond?
Er is geen enkele auto die een 2 paards zonder E mag trekken, als jouw vader E heeft is er niks aan de hand maar met B mag je NIET met die 2 paards rijden, ook niet met maar 1 paard/pony erin en zelfs niet leeg!


En dan is de vraag nog wat de volvo station mag trekken, meestal 1800 kilo en de meeste twee paards trailers hebben als ledig gewicht plus max. laadvermogen 2000 kilo. Wat er op dat moment in vervoerd wordt maakt idd niet uit. Maar als jullie volvo bv. wel 2000 kilo mag trekken, heb ik niks gezegd.
Het valt mij dus ook op dat de politie eigenlijk helemaal niet zo goed op de hoogte is.
groetjes Anita.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:54

@Lucca/Anita: jij bent blijkbaar ook niet op de hoogte, het topic gaat over B en 2 paards of dat samen kan.
Dat kan dus NIET!
Ook al mag die volvo 2000 kg trekken dan moet ie voor B zwaarder zijn dan de MTM vd trailer dus 2001 kg wegen leeg, denk dat je dan wel even over de 3500 kg heen bent... Lachen

lucca

Berichten: 703
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Ameland

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:35

ja dat leek me duidelijk, dat het met B niet ging, het ging mij om het gewicht wat de auto mag trekken met een twee paardstrailer erachter want dat weten een heleboel mensen die BE hebben ook niet eens. Maar het is net zo belangrijk, je bent er dus niet alleen met BE. Je moet de rest ook voorelkaar hebben. Ik ben echt wel op de hoogte. Het kan zijn dat zoiets in een tekst soms onduidelijk overkomt.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:51

voor jou is het misschien duidelijk maar er lezen veel mensen mee, dus toch maar even die correctie, het is al verwarrend genoeg. No offense! Haha!
Citaat:
Maar als jullie volvo bv. wel 2000 kilo mag trekken, heb ik niks gezegd.

Dit is helemaal niet van toepassing, met E gaat het er vooral om wat de auto technisch aankan en helemaal niet meer om de MTM vd trailer, als die Volvo 1800 mag trekken dan moet je er ook niet meer dan dat achter gaan hangen. Heel simpel eigenlijk Knipoog