welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:52

Chocotof schreef:
Wij hebben gewoon een volvo stationwagen en hebben een 2paards trailer erachter hangen.

We zijn al een keer gecontroleerd met een pony erin en het was allemaal prima in orde.

Onzin dus dat het niet mag.
Zolang je maar onder de 3500 kilo zit.

Het is geen onzin, de politie is vaak zelf niet op de hoogte. Maar het belangrijkste is de verzekering, want je wilt niet onverzekerd rond rijden.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:56

Ikke: had ik al doorgegeven maar ze lezen er overheen of zo...

ok nog 1 keer dan, dan geef ik het op..

Citaat:
Wij hebben gewoon een volvo stationwagen en hebben een 2paards trailer erachter hangen.
We zijn al een keer gecontroleerd met een pony erin en het was allemaal prima in orde.
Onzin dus dat het niet mag.
Zolang je maar onder de 3500 kilo zit.


was dat een rijbewijscontrole of een trekauto controle, dat zijn ook weer twee verschillende controles en dan kijken ze dus of het technisch kan.
en had de chauffeur B of BE? (ook niet geheel onbelangrijk)

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:09

Het was dus zo'n controle waarbij je op zo'n weegding moet rijden.
En het allemaal prima in orde qua gewicht.

Mijn vader heeft gewoon een B rijbewijs.

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:21

Chocotof, de politie is niet altijd op de hoogte van hoe het precies zit. De verzekeringen zullen het wel uitzoeken, omdat jullie niet aan de wet voldoen betekent dit dat jullie onverzekerd rondrijden, en dat wil je niet meemaken als je een aanrijding krijgt, ook niet als het jullie schuld niet is... Je zal dus alle schade uit eigen zak moeten betalen, ook eventuele letselschade...

Ik trek met een Renault Laguna die leeg 1240 weegt. Zonder E zou ik dus een trailer met een MTM onder die 1240 mogen trekken, die zijn er wel. Ik heb wel mijn E gehaald, en ben daar nog steeds erg blij mee, het geeft veel meer inzicht hoe je moet moet gaan met een zware combinatie in het verkeer, en hoe je rijden moet met een paard in je trailer op een prettige manier. Mijn trailer heeft een MTM van 1300 kg, die zou ik dus niet mogen trekken zonder E, ook leeg niet, ook met mijn Haf erin niet, ook al blijf ik dan steken rond de 1100 kg.

Overigens mbt de Feroza, die heeft een laag gewicht, daar kun je ook niet zomaar zonder E mee trekken....

Ik snap eigenlijk ook niet waarom iedereen voor een dubbeltje op de eerste rij moet zitten. Allemaal uitwegen zoeken om maar zonder E te mogen rijden, terwijl je in je zoektocht naar een trailer veel ruimere keuze hebt en de kosten van dat E-rijbewijs er op die manier ook wel weer uit krijgt. Plus het feit dat je verzekering ook je aanhanger dekt... Zo moeilijk is dat examen niet, als je dat niet aandurft snap ik ook niet wat je met een paard op de weg wil?

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:51

Miran schreef:
Overigens mbt de Feroza, die heeft een laag gewicht, daar kun je ook niet zomaar zonder E mee trekken....

Ik snap eigenlijk ook niet waarom iedereen voor een dubbeltje op de eerste rij moet zitten. Allemaal uitwegen zoeken om maar zonder E te mogen rijden, terwijl je in je zoektocht naar een trailer veel ruimere keuze hebt en de kosten van dat E-rijbewijs er op die manier ook wel weer uit krijgt. Plus het feit dat je verzekering ook je aanhanger dekt... Zo moeilijk is dat examen niet, als je dat niet aandurft snap ik ook niet wat je met een paard op de weg wil?

Het gaat bij de meeste niet om het aandurven, maar wel om de kosten. Trailer auto etc heb ik al, maar weer 600 euro ophoesten, wordt best lastig. Daar moet ik hard voor werken. Dus als het goedkoper kan, waarom niet?

En die feroza kan ik idd niet zonder E mee trekken, omdat mijn MTM van mijn trailer al 1600 is.. als dat onder de 1200 zou blijven zou ik met die feroza het wel mogen trekken.

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:22

Word een beetje vervelend van jullie hier.

Heb onderhand al 4 keer gezegd dat we verzekerd zijn en als ik dat zeg dan zijn we dat ook. Ik loop het hier niet te verzinnen.

We zijn bij de franse grens gecontroleerd en als er al regeltjes-mannetjes zijn, zijn het de franse wel.

We zijn verzekerd, mogen de trailer trekken met 1 pony van 350 kilo erin met een B rijbewijs. We hebben dit voor het vertrek weken lang uitgezocht en na gevraagd en uit alles bleek dat dit kan en mag.

Snap dus niet wat iedereen hier moeilijk loopt te doen als de we al contact op hebben genomen met de AID, de grens over zijn geweest, daar gecontroleerd zijn en verzekerd zijn.

Waarom zou je dan een E rijbewijs halen als het met een B ook gewoon mag?!

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:46

Chocotof schreef:
Word een beetje vervelend van jullie hier.

Heb onderhand al 4 keer gezegd dat we verzekerd zijn en als ik dat zeg dan zijn we dat ook. Ik loop het hier niet te verzinnen.

We zijn bij de franse grens gecontroleerd en als er al regeltjes-mannetjes zijn, zijn het de franse wel.

We zijn verzekerd, mogen de trailer trekken met 1 pony van 350 kilo erin met een B rijbewijs. We hebben dit voor het vertrek weken lang uitgezocht en na gevraagd en uit alles bleek dat dit kan en mag.

Snap dus niet wat iedereen hier moeilijk loopt te doen als de we al contact op hebben genomen met de AID, de grens over zijn geweest, daar gecontroleerd zijn en verzekerd zijn.

Waarom zou je dan een E rijbewijs halen als het met een B ook gewoon mag?!

Je bent wel een ongeloofelijk eigenwijs stuk vreten.
Als je met je B-rijbewijs een twee-paardstrailer trekt, dan ben je in overtreding en als je dan brokken maakt, dan trekt de verzekering zich terug. In de kleine lettertjes staat namelijk dat je niet verzekerd bent als je met een combi rijdt waarvoor je niet de juiste papieren bezit.
Ditzelfde geldt als je teveel gedronken hebt, dan draai je ook zelf op voor de kosten bij brokken. En kom niet af dat dat wel losloopt, want dat doet het niet, ontdekte mijn ex-collega tot zijn spijt.......

Anoniem

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:16

Chocotof schreef:
Het was dus zo'n controle waarbij je op zo'n weegding moet rijden.
En het allemaal prima in orde qua gewicht.

Mijn vader heeft gewoon een B rijbewijs.



Jou vader heeft misschien wel E, als hij oud genoeg is, kreeg hij het vroeger automatisch. Hij heeft dus nooit hoeven afrijden voor E en dan denk je dat hij alleen B heeft. Vraag het hem maar eens. Ik kan mij nl niet voorstellen dat ze die fout maken. Als je de weegbrug op moet, weten ze wel waar ze mee bezig zijn.

Hoevelen denk je niet die van de weg geplukt worden doordat ze overbeladen zijn met een aanhanger en ook nog eens niet met de juiste categorie rijden. Je bent dan dus gewoon niet verzekerd punt uit, je hebt je te houden aan de Wegenverkeerswet en dan alleen geldt je verzekering. Dus idd dronken achter het stuur, rijden zonder rijbewijs, rijden zonder geldig rijbewijs (verlopen) etc. De verzekering zal wel gek zijn om roekelozen en eigenwijzen betweters ten alle tijden te verzekeren. Ook als je je premie niet betaald ben je na een bepaalde tijd gewoon niet meer verzekerd. Als je dan een ongeluk maakt en daarna nog even je aanmaningen betaald zul je een flink probleem met je verzekering krijgen.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:17

@Chocotof: heeft je vader zijn B voor 1984 gehaald? Want dan heeft hij dus automatisch E erbij en is het logisch dat jullie geen problemen kregen. Anders zitten jullie toch echt fout...
Russel was me voor Knipoog

Anoniem

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:50

erleyne schreef:
@Chocotof: heeft je vader zijn B voor 1984 gehaald? Want dan heeft hij dus automatisch E erbij en is het logisch dat jullie geen problemen kregen. Anders zitten jullie toch echt fout...
Russel was me voor Knipoog


Dat zal ongetwijfeld wel.. alle ouders hebben een E rijbewijs erbij gekregen. Zelf mijn paps van 41 Haha!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:54

Nou niet alle ouders hoor, mijn moeder heeft haar rijbewijs pas in de jaren 90 gehaald ( en die is ook al 50 Knipoog )
Maar de meeste inderdaad wel Haha!

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:36


beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:01

Saantje schreef:
Ik wil binnenkort misschien een andere auto kopen. De auto moet wel een beetje goedkoop in belasting en verzekering zijn...Nu is mijn vraag aan jullie:

- met welke auto mag je een 1,5 paards trailer trekken met een B rijbewijs?

- met welke auto mag je een 2- paards trailer trekken met een B rijbewijs? In de
2- paards trailer staat maar 1 paard.


Tja, ik kan het niet laten om me er ook nog maar een keertje mee te bemoeien'...

voor wat je mag trekken: zie de FAQ. Dat ga ik niet herhalen.

Foute rijbewijs? dan ben je niet verzekerd.
Goed rijbewijs maar te zware trailer voor je auto? Dan ben je wel verzekerd maar kan je een bekeuring krijgen wegens overbelading.

OK als je niet te duur uit wil zijn, koop dan niet speciaal een grote trekauto maar blijf klein rijden en huur voor die enkele wedstrijd een goede trekauto. Dat is al gauw goedkoper.

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:49

ShannaY schreef:
erleyne schreef:
@Chocotof: heeft je vader zijn B voor 1984 gehaald? Want dan heeft hij dus automatisch E erbij en is het logisch dat jullie geen problemen kregen. Anders zitten jullie toch echt fout...
Russel was me voor Knipoog


Dat zal ongetwijfeld wel.. alle ouders hebben een E rijbewijs erbij gekregen. Zelf mijn paps van 41 Haha!

Ik heb alleen b rijbewijs,dat is 40 jaar geleden al ingevoerd.Als je een twee paardstrailer wil rijden dan moet je rijbewijs Be hebben.Ook moet er een behoorlijk zware wagen voor staan,liefst zelfs bus of grote jeep.Wij hebben zelf een tijd terug met een tweepaardstrailer gereden en daar moest onze grote mercedus sprinter bus voor want die mocht dat gewicht trekken.Met alleen een b-rijbewijs mag je geen tweepaardstrailer trekken omdat de trailer zonder paard al te zwaar is.Een kennis van mij heeft een transportbedrijf en die wist mij dit te vertellen.Dus het lijkt me verstandig om alles goed na te checken voor je vertrekt en in de problemen komt.Voorkomen is beter dan genezen, Haha!

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:53

Sorry ik bedoelde dat iedereen die 40 jaar of jonger is een b-rijbewijs heeft.Iedereen van boven de 41 heeft een be rijbewijs.

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:21

dwertje schreef:
Sorry ik bedoelde dat iedereen die 40 jaar of jonger is een b-rijbewijs heeft.Iedereen van boven de 41 heeft een be rijbewijs.

Dan is schrijven dat iedereen die vóór 1984 z'n B-rijbewijs haalde toch een stuk simpeler. Mijn vriendin heeft het namelijk niet (43) omdat ze eerst haar motorrijbewijs heeft gehaald. Ik heb het maar net, jan en feb '84 waren overgang, waarin je kon kiezen voor oud of nieuw. En ja, er zijn sukkels geweest die toch het nieuwe rijbewijs hebben gekozen.........
Niet iedereen haalde gelijk met 18 z'n rijbewijs.

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:45

Tulandro schreef:
Het gaat bij de meeste niet om het aandurven, maar wel om de kosten. Trailer auto etc heb ik al, maar weer 600 euro ophoesten, wordt best lastig. Daar moet ik hard voor werken. Dus als het goedkoper kan, waarom niet?


Waarom niet? Voor de veiligheid en het comfort voor je paard?

Overigens had ik nog nooit met een aanhanger gereden en ik was nog geen 600 euro kwijt. Als je zelf al met een trailer kan oefenen op eigen terrein, met bochtjes enzo, kun je nog flink besparen op dit bedrag. En ook ik moet hard werken voor mijn geld Haha! .

Chocotof, je moet het zelf weten, als jullie ooit een ongeluk krijgen of aangehouden worden door een agent die wel van de regels op de hoogte is, dan zijn jullie echt zwaar de pineut...

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:16

Even een update:

Onze 2 paardstrailer weegt maar 800 kilo
plus pony is dat dus 1200 kilo.

Charaz

Berichten: 24320
Geregistreerd: 12-04-02

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:20

@Chocotof, hoe oud is jouw vader dan? Mijn ouders hebben nl. beide het E rijbewijs gewoon erbij gekregen.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:20

Miran schreef:
Tulandro schreef:
Het gaat bij de meeste niet om het aandurven, maar wel om de kosten. Trailer auto etc heb ik al, maar weer 600 euro ophoesten, wordt best lastig. Daar moet ik hard voor werken. Dus als het goedkoper kan, waarom niet?


Waarom niet? Voor de veiligheid en het comfort voor je paard?

Overigens had ik nog nooit met een aanhanger gereden en ik was nog geen 600 euro kwijt. Als je zelf al met een trailer kan oefenen op eigen terrein, met bochtjes enzo, kun je nog flink besparen op dit bedrag. En ook ik moet hard werken voor mijn geld Haha! .

Chocotof, je moet het zelf weten, als jullie ooit een ongeluk krijgen of aangehouden worden door een agent die wel van de regels op de hoogte is, dan zijn jullie echt zwaar de pineut...

Ja, ik ga ook zeker oefenen, maar ik heb al aardig geïnformeerd overal en ik kom toch zeker op min. 500 euro uit, en dat is hier dan best een stuk uit de buurt..

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:16

ikke schreef:
dwertje schreef:
Sorry ik bedoelde dat iedereen die 40 jaar of jonger is een b-rijbewijs heeft.Iedereen van boven de 41 heeft een be rijbewijs.

Dan is schrijven dat iedereen die vóór 1984 z'n B-rijbewijs haalde toch een stuk simpeler. Mijn vriendin heeft het namelijk niet (43) omdat ze eerst haar motorrijbewijs heeft gehaald. Ik heb het maar net, jan en feb '84 waren overgang, waarin je kon kiezen voor oud of nieuw. En ja, er zijn sukkels geweest die toch het nieuwe rijbewijs hebben gekozen.........
Niet iedereen haalde gelijk met 18 z'n rijbewijs.

Ik moet je toch teleurstellen want ik heb wel de eerste keer mijn rijbewijs gehaald en kon niet kiezen omdat het al was ingegaan dat je alleen je b rijbewijs kreeg.Dat is nu 22 jaar geleden.Ik zat net na de periode met de overgang.Dus als je wat later in het jaar 18 werd dan had je pech omdat er toen alleen nog maar b rijbewijs was.

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:37

Chocotof, ik zie dat het al meerdere keren is uitgelegd, maar voor het bepalen van het type rijbewijs moet je niet uitgaan van het gewicht van de trailer en het gewicht van jouw pony. je moet kijken naar het gewicht van de trailer en het gewicht dat er maximaal in de trailer geladen mag worden volgens het kentekenbewijs.
De controle waar jij het over had met de weegbrug, is een controle om te zien of er sprake is van overbelading. Bij een tweepaardstrailer met één pony zal geen sprake zijn van overbelading, dus dat zal goed zijn.
Wat betreft het rijbewijs zal de bestuurder van een personenauto met tweepaardstrailer normaal een BE-rijbewijs nodig hebben.

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:01

Hobby schreef:
Bij een tweepaardstrailer met één pony zal geen sprake zijn van overbelading, dus dat zal goed zijn.


En dat probeer ik nu dus de hele tijd te zeggen.

Ik snap ook wel dat als ik er een paard of zelfs 2
in zet dat we dan ver boven het gewicht zitten.

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:03

Ik probeerde aan te geven dat overbelading en het type rijbewijs dat nodig is verschillend bepaald worden.

Orrie_VBW

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Ganzen-city

Re: welke auto mag een trailer trekken (B rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:37

ik zelf rij ook alleen met B,(heb 1 keer examen gedaan en gezakt. maar zat in de veehouderij en moest altijd met zwaardere combies rijden dan een auto met trailer, alleen kan ik niet in mn spiegels achteruit rijden Clown wel over mn schouder.)
maar ik weet dus echt wel hoe ik met combies moet rijden.
maar veel agenten weten ook niet hoe het zit. ik denk dat het ook verstandig is om je verzekeraar te bellen, die moet uitbetalen met schade en als hun dus al zeggen, zonder E geen uitkering, dan is het ook duidelijk toch?