Paard is onrustig tijdens vervoer, oplossingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tweedle
Berichten: 30
Geregistreerd: 02-03-03

Paard is onrustig tijdens vervoer, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 18:27

Mijn paard heeft een erg lastig probleem, zodra we op de terugweg zijn en ze ziet iets bekends dan wordt ze ongeduldig en gaat staan piafferen in de trailer. In de auto voelt dit zo ongeveer alsof ze door de bodem heen is gezakt. Dit is erg lastig en onrustig rijden.

Als ze druk begint te doen ga ik er soms wel bij in staan, en dan is ze iets rustiger, maar ze blijft het proberen. Een hooinet op de terugweg hebben we ook al vaak geprobeerd, maar zodra ze iets bekends ziet vergeet ze haar hooi en is alleen nog maar bezig met omgeving in de gaten houden en piafferen. Ook hebben we haar al vaak geprobeerd voor de gek te houden, maar zodra je een andere weg neemt, herkent ze die de volgende keer ook. Ook is het lastig dat ze op bekende stukken steeds eerder begint. Eerst begon ze zodra we op de weg naar stal waren, toen in de bocht ervoor en nu is het al zo ver dat ze ongeveer 3 km. voor stal begint.

Weten jullie misschien een goede tip om haar wat rustiger te houden?

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard is onrustig tijdens vervoer, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:14

raampjes afplakken met ondoorzichtige folie (zoals in badkamers) zodat ze de omgeving niet meer ziet? zeiltje achter dichtdoen?
Is ze verder wel makkelijk te laden in 1 keer?

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paard is onrustig tijdens vervoer, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:20

Met onze Tienus hebben wij hetzelfde probleem, sinds hij durft te plassen op de trailer gaat het wel iets beter. Maar hij staat nog steeds te bokken in de trailer.
We hebben het idee als we stevig doorrijden met de trailer, inclusief stevig optrekken dat hij dat ook prettiger vindt ( of hij denkt dan we zijn eerder thuis)

Het vervelende met dit gedrag is, dat het lastig af te straffen is en uiteindelijk worden ze altijd beloond, want je komt vroeg of laat thuis bij hun vertrouwde stalletje.

Zeiltje open dich etc, maakt ook allemaal niets uit, en zien ze niet waar ze zijn, dan voelen ze het wel. Met dank aan de provincie voor de verkeersdrempels.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Paard is onrustig tijdens vervoer, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:22

wij geven der altijd kalmerings pasta

tweedle
Berichten: 30
Geregistreerd: 02-03-03

Re: Paard is onrustig tijdens vervoer, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 20:56

Ze is verder heel makkelijk te laden. Kan haar zelfs alleen laden, alleen nu moet er steeds iemand mee omdat ze zo onrustig doet.

Aan raampjes afplakken hebben we inderdaad ook al gedacht, maar waarschijnlijk zal het niet veel helpen omdat ze door de bochten in de weg waarschijnlijk nog steeds zal weten waar ze is. Maar dat willen we in ieder geval nog een keer uitproberen.

Zeiltje dichtdoen is helaas geen optie, want dit vindt ze zo eng dat ze er van in paniek raakt, dus deze laten we altijd maar open.

Het is gewoon een lastig probleem, omdat het gedrag steeds beloond wordt. Want je komt altijd weer bij huis uit. We halen haar nu niet direct van de trailer af als we thuis zijn, maar laten haar eerst even 10 minuten staan. Helaas lijkt dit nog geen effect te hebben.

Kathinkaaa
Berichten: 174
Geregistreerd: 30-10-06
Woonplaats: Dordrecht & Stockholm

Re: Paard is onrustig tijdens vervoer, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:10

zoals smurfie zei, probeer de pasta eens of iets anders rustgevends

lanouska

Berichten: 540
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: gasselternijveen

Re: Paard is onrustig tijdens vervoer, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:53

als je er bij gaat staan wat doe je dan praat je tegen hem?

wij hebbem ook zo'n paard gehad en uiteindelijk hadden we het opgelost het klinkt niet leuk maar met een zweepje er gewoon bij gaan staan aan het begin van de rit en dan met je rug naar hem toe en een spring zweepje meenemen zodra hij vervelend doet geef je hem 1 harde tik op zijn kont dus bestraffen daar zal ie wel even van schrikken maar herhaal dit gewoon en je zult merken dat het minder wordt het klinkt misschien akelig en vervelend maar als je in de auto zit en je hoort je paard zowat door de trailer heen stampen is ook vervelend bij ons heeft het geholpen

Kathinkaaa
Berichten: 174
Geregistreerd: 30-10-06
Woonplaats: Dordrecht & Stockholm

Re: Paard is onrustig tijdens vervoer, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:55

ja maar is dat nou wel zo slim als een paard echt bloednerveus is

tweedle
Berichten: 30
Geregistreerd: 02-03-03

Re: Paard is onrustig tijdens vervoer, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 23:41

Als ik bij haar in de trailer sta praat ik met haar, dus belonen als ze wel stil staat en bestraffend toespreken als ze begint te piafferen. Ook probeer ik haar hoofd stil te houden en haar wat af te leiden van de omgeving. Ze blijft druk doen trouwens, maar degene die dan in de auto zit zegt dat het dan bijna niet meer te merken is.

Misschien toch maar eens een paar keer iets kalmerends proberen.

Anoniem

Re: Paard is onrustig tijdens vervoer, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:44

Zodra ze het doet even goed op de rem trappen wil vaak heel goed werken....

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Paard is onrustig tijdens vervoer, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:44

Mijn paard moest zaterdag op de trailer. Dit was de eerste keer zolang ik dr heb, dus wel spannend. Ik heb dr van tevoren bach bloesem rescue druppels gegeven en ze was super braaf.

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: Paard is onrustig tijdens vervoer, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:55

ik heb een speciale spiegel in de trailer hangen, anders wordt 1 van onze paarden ook zeer onrustig in de trailer, nu heeft ze altijd een viendinnetje bij haar, en gaat ze niet meer etteren.