2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 23:15

Weet iemand welk rijbewijs nodig is voor een 2 paardstrailer? (dit is wel hetzelfde in België als in Nederland zeker?)
Ze zeggen me dat er voor een éénpaardstrailer geen speciaal rijbewijs nodig is, maar voor een tweepaardstrailer wel, is dit zo?

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:15

BE en meestal voor een 1 of 1/5 paards ook. regels staan in de faq

maar voor in belgie durf ik het niet te zeggen

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:16

Dat ligt aan het gewicht. Als de trailer zwaarder is dan 750 kg, dan heb je BE nodig. Is hij lichter dan alleen B. Maar als daarmee bedoel ik het onbeladen gewicht.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:17

Sannum schreef:
Dat ligt aan het gewicht. Als de trailer zwaarder is dan 750 kg, dan heb je BE nodig. Is hij lichter dan alleen B. Maar als daarmee bedoel ik het onbeladen gewicht.

nee het te laden gewicht + eigen gewicht mag niet zwaarder zijn dan 750 of.. niet zwaarder zijn dan je eigen auto. max massa leeg. en natuurlijk het trekvermogen niet overschreideb.

ennn.. niet boven de 3500 uit komen te samen.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 23:22

een BE rijbewijs, wat stelt die voor, ik bedoel, het rij-examen dan.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:26

Citaat:
Art 2§1 Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen, worden de motorvoertuigen ingedeeld in categorieën :

3° Categorie B:

o auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;

o samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.[/list:u]

De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;


De Belgische wet is dus blijkbaar gelijk aan de Nederlandse.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 23:31

Maar het doet er ook toe welke auto heb ik vernomen? Kan een 1.5 paardstrailer getrokken worden met een B-rijbewijs?

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:36

Celia schreef:
Maar het doet er ook toe welke auto heb ik vernomen? Kan een 1.5 paardstrailer getrokken worden met een B-rijbewijs?

Lees nou gewoon even de FAQ! De regels zijn hetzelfde.
Enne, om op je andere vraag dan ook maar een antwoord te geven: een tweepaards trailer is ALTIJD rijbewijs B-E, ook in België.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 19:19

Ja maar blijkbaar mag een 2 paardstrailer wel getrokken worden door een bestuurder die ouder is dan 40 jaar!

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 19:20

Dus bijt mijn neus er zo niet af..

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:14

Celia schreef:
Ja maar blijkbaar mag een 2 paardstrailer wel getrokken worden door een bestuurder die ouder is dan 40 jaar!

Nee, in NL heeft vrijwel iedereen die ouder als 40 jaar is nog automatisch B-E gekregen. Die grens is namelijk gesteld op 1 jan 1984. Vanaf die datum moet je apart examen doen voor B en B-E.
Let op: in details wijkt de Belgische wet af, dus mogelijk zijn er wel mazen in de wet, maar als Nederlander ken ik die dus niet.

martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:18

Ik rijd mijn anderhalfpaards trailer zonder E-rijbewijs omdat het maximum laadgewicht van mijn trailer minder is dan het gewicht van de auto. Samen komt het ook niet boven de 3500 kilo uit. Dan heb je dus geen E-rijbewijs nodig. Met een tweepaardstrailer red je dit nooit omdat die gewoon veel zwaarder is en je dan als combinatie altijd boven de 3500 kilo uitkomt. Met de 750 kilo heeft het niks te maken.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:33

Nog even en dan heb je binnen de EU voor ALLE aanhangwagens (dus ook <750kg) een E rijbewijs achter B nodig Bloos Dus men kan beter maar gewoon in E investeren...dan zit je altijd safe (nou ja, tot 3500kg) Bloos

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:35

Met een E rijbewijs laat je die 3500 kilo helemaal los Knipoog

Frederika

Berichten: 472
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: den haag

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:37

een BE rijbewijs

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:05

Jep in België is het maar tot 40 jaar, de mensen van wie ik die 2 paardstrailer wil overkopen rijden ook gewoon met een B rijbewijs, maar de bestuurder is ook boven de 40 jaar dus moet normaal geen BE rijbewijs aanwezig zijn.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:16

Zo is het bij ons in België :
De houders van een rijbewijs dat vóór 1989 afgeleverd is zijn automatisch houder van de categorie E (B+E voor B, C+E voor C en D+E voor D).

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:56

Kheb mijn ouders hun rijbewijs gecontroleerd en ze hebben beide B+E rijbewijs Haha!

Riwan

Berichten: 68
Geregistreerd: 09-10-06

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:08

Hoi Knipoog Voor een tweepaardstrailer heb je rijbewijs E nodig. Als je ouder bent dan 18 jaar mag je met een traktor rijden en hoef je geen rijbewijs voor zowel traktor en aanhanger te hebben. Je mag niet met een 1 paardstrailer rijden als je geen E hebt op je rijbewij Cool Pling s.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 03:26

E achter B

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 03:38

@Celia, lees even wat Ikke hierboven geschreven heeft! dat mensen ouder dan 40 idd nog zo hun E achter B hebben gekregen klopt, maar dat wil niet zeggen dat mensen die jonger zijn hem ook gratis en voor niets erbij krijgen. En ja ook mijn moeder heeft em toen gratis en voor niets bij dr B gekregen, en die durft niet eens met een aanhanger te rijden.

Overigens uit het stukje van Beantsje, Massa betekend in dat stukje Ledig gewicht plus laadvermogen.

Er zijn maar heel weinig combinaties te bedenken waarbij je met alleen B een trailer zou mogen trekken. In het geval van een 2 paards "forget it" het laadvermogen ligt daarbij veel te hoog omdat er 2 paarden op moeten kunnen. En dus moet je daarvoor zo wie zo een E achter B hebben. Daarbij ben ik het helemaal met Rubi eens, de regels worden straks nog meer aangescherpt en dan zal je hem zo wie zo moeten halen wil je met trailer rijden. Dus wees slim en haal em direct, ben je van het gezeur af.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 21:25

Ja, forget it maybe, maar mijn moeder durft wel met een 2 paardstrailer te rijden dus dat is geen probleem, heeft ze gisteren gedaan, alles ging goed, en blijkbaar had ze dit al vroeger gedaan ook (waar ik dus niets van wist...)

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 21:26

Mijn ouders hebben het beide dus dan moeten ze het niet meer halen ook.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 21:29

Sorry hoor, maar lees dan effe wat ik zeg daaronder, zoals ik zei mijn ouders hebben hun E rijbewijs bij hun B rijbewijs gehad dus er is geen probleem. (de leeftijd had er niet mee te zien, maar wel wanneer de rijbewijzen gehaald zijn.)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:06

Je hoeft niet gelijk zo op de kast te springen hoor. Ik geef je alleen maar de info dat je met een 2 paardstrailer een E rijbewijs moet hebben. Dat was nl je vraag.
Dat je ouders die hebben is fijn, en dan mogen die er dus mee rijden. Maar dat heeft ook niemand hier ontkend. Iedereen heeft alleen maar aangegeven 2 paards moet je E hebben en verder niets. Dus zou ik zeggen gezellig met ouders en paard op stap, veel plezier. En verder ga ik hier geen woorden meer aan schrijven, blijkbaar is normaal doen te moeilijk.