Zwakke peesjes , toch kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hOlly_Girl

Berichten: 101
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Limburg

Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 11:42

Hey!
Ik heb via een kennis een aantal adressen gekregen van particulieren die hun paard/pony verkopen.
Nu is mijn oog gevallen voor een merrie , 14 jaar, 1,45 groot.
Ik heb de eigenaar opgebeld en het klonk allemaal wel goed. Toen ik vroeg om de rede van verkoop was het antwoord; 'ik wil verder in de wedstrijd sport en dat kan helaas niet met deze pony'. Ik vroeg waarom, haar antwoord was; 'deze pony kan alleen recreatief bereden worden omdat ze zwakke peesjes heeft'.
Maar volgens de eigenaar en de keuring kon dit allemaal goed met alleen recreatief berijden.

Mijn bedoeling was om met de pony gewoon lekkere buitenritjes te maken , af en toe een ponyles meelopen en misschien een onderling wedstrijdje.

uiteraad laten we de pony nog eens keuren door een eigen arts. Maar zouden jullie een pony met zwakke peesjes kopen als je dezelfde doelen hebt met rijden als ik?
Ik ben benieuwd en hoop dat ik wat goede informatie krijg Knipoog

Anoniem

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:44

Ik zou het niet doen, je hebt het er nu al over mangelessen en een onderlingwedstrijdje. Als je hem wilt doe dan alleen buitenritten.

Ik zou het niet doen, koop gewoon een gezonde pony, daar kan je nog veel meer mee.

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:09

Niet aan beginnen. Wat "wedstrijdsukkels" vaak en ook hier waarschijnlijk, onder recreatief verstaan is twee keer per week een half uurtje door het bos stappen.
Tip: zeg tegen verkopers dat je endurance klasse II wilt gaan rijden. Dan snapt iedereen dat je een degelijk paard zoekt.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:32

Nooit, nooit kopen. Ik zou hem nog niet gratis willen. Niet beginnen aan andermans ellende. Het enige wat je nog met zo'n paardje kunt is hem als gezelschapspony houden. Ik snap sowieso niet dat mensen denken dat ze zo'n pony nog kunnen verkopen.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:26

Wat worder bedoeld met zwakkje peesjes?
Heeft ze een peesblessure gehad ofzo?

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:29

Hoe vaak rijden ze zelf op de pony? Als ze er een paar keer per week een uur mee naar buiten gaan en jij dit ook wil, waarom niet? Mits je dierenarts zegt dat het kan natuurlijk. Als zij er zelf heel weinig mee doen zou ik toch nog eens nadenken over waarom dit is.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:50

Niet doen, ik denk persoonlijk dat de kans op een peesblessure juist groter is tijdens buitenritten.......

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:55

Niet doen. Je koopt een paard met gebreken, en vanuit dat oogpunt kan je jezelf in de ellende gooien. Hoe leuk, verliefd weet ik het wat je ook op die pony bent, denk aan jezelf. Je zal je zelf heel wat ellende (verdriet) en geld besparen wanneer je voor een gezond dier zal gaan.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:37

tja, moeilijk hoor.
Toen wij onze pony kochten en de dierenarts buigproeven deed kwam daar ook uit dat hij 'zwakke' pezen zou hebben. We waren eigenwijs (en verliefd) en hebben hem toen toch gekocht, en hij heeft in zijn hele verdere leven bij ons maar 1 keer kreupel gelopen wegens een hoefzweer, en later wegens bevangenheid, maar van zn pezen heeft hij nooit last gehad. Nou waren we ook niet bepaald fanatieke springruiters, en hebben we wel altijd bandages en peesbeschermers gebruikt als we 'ruige' dingen gingen doen met hem.

misschien dat je eerst duidelijk advies aan een dierenarts kan vragen voor je de beslissing neemt.

Simeun

Berichten: 121
Geregistreerd: 27-07-06

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:08

ik zou hem gewoon laten keuren door een goede dierenarts en kijken wat die ervan vind. persoonlijk zou ik het niet doen want dan krijg je later spijt als je toch wat wil gaan springen of fanatieker dressuren

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:21

zowiezo met je DA overleggen.
eerst duidelijk vertellen wat je van plan bent met de pony, dan kan de DA voor je kijken of dat mogelijk is met deze pony.

het ligt er natuurlijk heel erg aan in welke mate ze er last van heeft

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:50

persoonlijk denk ik dat recreatief rijden zwaarder voor de pezen kan zijn dan alleen dressuurmatig trainen.
Als je het paard echt graag wil hebben, laat het dan eerst goed door de DA nakijken en evt de pezen laten scannen.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:52

Hangt toch wel van af hoe zwak zijn peesjes zijn.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:46

Je kan wel heel makkelijk zeggen niet doen, niet kopen, maar ik neem aan dat deze pony je heel erg leuk lijkt.
Ik zou je DA even bellen en om advies vragen, dan kun je samen met hem/haar beslissen of je deze pony wel of niet gaat laten keuren en kopen.
En mocht deze pony nog wel geschikt zijn voor jou doeleinden, realiseer je dan wel dat je dan dus nooit andere dingen met deze pony kan doen, mocht je ineens wel wedstrijdambities krijgen oid.

Wedgwood
Berichten: 57
Geregistreerd: 06-11-06

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:59

Da bellen en vragen om advies. miss kan het nog goedkopen Lachen succes Knipoog

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Zwakke peesjes , toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:01

Ik zou even goed proberen na te gaan wat er precies met de pezen aan de hand is en aan de hand is geweest.
Daarbij zou ik ook voor een eigen veearts zorgen die de benen van de pony goed nakijkt, er een scans en foto's van maakt.
N.a. daarvan kun je dan het besluit nemen of jij nog goed vooruit kunt met deze pony.
Succes!