Merrie met trauma op schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 22:19

Ik heb een merrie met een beschadiging op een van haar wevels ( bij schoft), we kwamen erachter toen we haar aan het beleren waren en we in gevaarlijke situaties terechtkwamen. Er zijn foto's gemaakt. Als ze gewoon vrij rondloopt lijkt er niets aan de hand, je kan de schoft poetsen, knijpen, drukken, zadel erop dat geeft geen problemen, alleen het gewicht van een ruiter, geeft complete paniek. We zijn nog niet klaar met haar, we kijken wat we kunnen doen, behandeling, pijnbestrijding etc. De kans is reeel dat er niet op haar gereden kan worden en dan? Fokmerrie zou een optie kunnen zijn, ik heb zelf geen grasland en een leven voor haar op stal en in de rijbak vind ik geen optie. Kan ik haar verkopen als fokmerrie en hoe kan ik dan voorkomen dat iemand er op gaat zitten ? Ik heb zelf het gevoel dat ik deze merrie niet uit het oog mag verliezen. Wie heeft soortgelijke ervaring of tips ?

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:47

is mennen misschien een optie?

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 14:24

nee mennen is niets voor haar, ook niet voor mij trouwens

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:53

Is het wel zozeer de plek die het probleem is of is het de ruggengraat/enkele wervels??

Verder tja, zo'n paard is altijd lastig in de handel. Het makkelijkste is dan opzoek gaan naar particulieren of kinderboerderij of iets dergelijks. Naja makkelijk, om haar dan in de gaten te kunnen houden. Het risico bij probleempaarden is dat ze heel vaak negatief in de handel terecht komen omdat er verhalen omheen verzonnen worden.

En inderdaad, waarom niet mennen?? Heb ook mn hart er zeker in gevonden!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78535
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:16

Hoe weet je of mennen niets voor haar is en waarom denk je dat? Als je het niet probeert zul je het nooit weten. Veel paarden vinden het erg leuk, ook dressuur of springgefokte paarden.

Verder, hoe is de afwijking ontstaan? Is het 100% zeker niet aangeboren? Anders zou ik nooit met zo'n merrie fokken.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:18

wat heeft dit met transport en afspraken van doen?

Ik dacht trouwens ook meteen aan mennen, als jij het niks vindt is een ander er misschien zielsgelukkig mee!

Flabbergast
Berichten: 7534
Geregistreerd: 21-11-04

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:39

amondi schreef:
wat heeft dit met transport en afspraken van doen?

Ik dacht trouwens ook meteen aan mennen, als jij het niks vindt is een ander er misschien zielsgelukkig mee!


Citaat:
Voor al je overige vragen die niet in een specifieke categorie passen.


En als je paard een leuke afstamming etc heeft kan ze best als fokmerrie gebruikt worden hoor Ja

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 19:41

ik heb haar gekocht als 5jarige onbeleerde merrie, er zat een goed verhaal achter de verkoop. Ik vond de merrie wel wat angstig en schrikkerig, ik was in de vooronderstelling dat dit was omdat ze nog zo groen was. Wanneer je met een groen paard begint dan zit er een bepaalde stijgende lijn in omdat ze zo bereid zijn mee te werken met je. Met haar kwam ik er al snel achter dat ze niet geschikt was om op de traditionele manier te beleren. Freestyle kwam in beeld, hiermee ging het super alleen die stijgende lijn was niet stijgend het ging langzaam. Tot dat er iemand op ging zitten en er complete paniek uitbrak en instabiliteit van de merrie. toen de foto's, toen de constatering van de beschadigde wervel. De beschadiging is gekomen van iets wat op haar schoft terecht is gekomen met een enorme klap ( volgens rontgenoloog), een balk ofzo, of misschien een val tegen iets hards. Na mijn weten is dat bij ons niet gebeurd.
De vorige eigenaar weet ook van niets. Vanaf het begin dat ik met haar bezig was voelde ik dat er iets niet klopte, nu passen alle puzzeltjes wel in elkaar. Ik vooronderstel dat de merrie in haar jonge jaren een ongeluk heeft gehad of een balk of iets op haar schoft, dit is n traumatische ervaring voor haar geweest vandaar ook haar gedrag nu nog steeds. Dat is wat ik denk. Zo zit ik al maanden regelmatig bovenop het hek van de bak en is ze telkens angstig en rent weg, daar zit geen vooruitgang in. Als je heel intensief met haar gezig bent gaat het goed, zodra je een paar dagen verslapt ben je weer wat stappen terug. Terwijl als het goed gaat, ze ook weer koel in haar kop is. Het is net op je het vertrouwen telkens weer moet winnen. Het is ook een hittepetitje. Voor de kar lijkt me dus ook niets. Als fokmerrie zou ze het denk ik goed doen, volgens mij is ze een hele goede moeder en heeft ze goede papieren. Houston x Ferro.
Zal ik maar wat fokkers gaan bellen ?

Anoniem

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:14

amondi schreef:
wat heeft dit met transport en afspraken van doen?

Deze vraag valt mooi onder 'Overige' Lachen

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:18

tja, als het echt door een ongeluk is veroorzaakt, dus als er niets erfelijks aan de hand is, zou je haar inderdaad als fokmerrie kunnen gebruiken of verkopen. succes!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78535
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:56

Een hittepetitje maakt haar echt niet ongeschikt voor mennen. Je moest eens weten wat voor mafkezen en hittepetitten wij voor de kar hebben

Flabbergast
Berichten: 7534
Geregistreerd: 21-11-04

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:13

Neonlight schreef:
Een hittepetitje maakt haar echt niet ongeschikt voor mennen. Je moest eens weten wat voor mafkezen en hittepetitten wij voor de kar hebben


Ja maar ze wíl niet mennen..

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:21

Ik weet niet of het mogelijk is, maar zou een DA in haar paspoort kunnen vermelden dat ze voor de rest van haar leven ongeschikt is om te berijden?
Als je haar dan verkoopt, wordt het voor de nieuwe eigenaar in ieder geval heel erg lastig om haar door te verkopen als rijpaard.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 11:36

Ik heb al geinformeerd bij het stamboek om het in het papier te vermelden, dan doen ze niet. Als het in het paspoort staat, zou je ook het paspoort kwijt kunnen zijn en met een nieuwe aanvragen/ kopen. Ik heb ondertussen met veel mensen gesproken, ik heb twee keuzes: of ze blijft als decoratie of ik laat haar inslapen. Een middenweg is onverantwoord, ook de optie fokmerrie wordt lastig.

diandra_15
Berichten: 203
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: arnhem

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:47

Kan je haar niet als gezelschaps paard verkopen?

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 12:11

Dat zou ook een optie kunnen zijn en wat doe je dan als ze vervolgens weer door- en doorverkocht wordt ?

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:03

garny95 schreef:
Dat zou ook een optie kunnen zijn en wat doe je dan als ze vervolgens weer door- en doorverkocht wordt ?


ja, die garantie is natuurlijk heel moeilijk te krijgen. Dan moet je haar zelf houden, is dat geen optie? om zelf er mee te gaan fokken?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:07

Als fokmerrie zou je nog kunnen overwegen haar aan een hengstenhouder of merriehouder uit te leasen. Dan blijft het wel jou paard maar zij mogen er mee fokken. Daarbij heb je dan nog steeds een vinger in de pap en je kunt opnemen in zon contract dat ze absoluut niet gereden mag worden.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 18:37

Hai Rina, wil je me hier mee over vertellen ? Is hierover wat te vinden op internet ? Ik heb van deze constructie nog nooit gehoord en het klinkt wel heel erg goed.
Jee begin helemaal blij te worden nu. Moet helaas weg, hoop snel weer van je te horen.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:17

Houston x Ferro is zeker geen slecht bloed, maar wel één uit een dozijn. Ik denk niet dat er veel fokkers warmlopen voor jou plan. Behalve als er een extra goede moederlijn achterzit, keur preferent en noem het maar op. Bovendien heeft deze merrie in de fok nog niets bewezen, sterker nog, misschien is ze wel helemaal niet (makkelijk) drachtig te krijgen.... paarden die chronisch pijn hebben, maakt niet uit waaraan, hebben daar soms wat meer moeite mee.

Toch denk ik dat er ergens iemand onderweg belazerd is. Paarden die op 5-jarige leeftijd als groen worden verkocht, hebben altijd een prachtig verhaal erbij, tranentrekkend vaak...
Maar 5 jaar opfokken betekent 2 jaar extra kosten, en die worden bijna nooit voor niks gemaakt. Het gaat dan vaak om beestjes waar wat aan mankeert, atactisch of een ongeluk gehad o.i.d.. En dan is het wel de moeite waard om nog één of twee jaar te wachten om 'm dan als goed te verkopen (met een mooi verhaal erbij).
Maar goed, ik ken de details van jouw verhaal helemaal niet, en misschien is mijn vertrouwen in de medemens zo geschaad dat ik overal wat achter zoek...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:25

diandra_15 schreef:
Kan je haar niet als gezelschaps paard verkopen?


Helaas staan er daarvan nog tientallen op internet.

Als je haar zelf niet kan houden al gezelschapsdier zie ik maar weinig oplossingen en als je ook niet wil mennen. Het klinkt misschien hard maar het leven is gewoon duur op dit moment en dan vooral om een jong dier te houden die je hebt gekocht om te rijden. Verkopen is idd bijna geen optie omdat er in haar leven altijd wel een gek rondloopt die het gaat proberen. Paspoort vermelden werkt ook niet dan maken ze haar zadelmak en verkopen haar zonder paspoort.

Je moet echt mazzel hebben wil je iemand vinden die haar voor de rest van d'r leven (ze kan zo 25 worden??) wil houden en verzorgen. MAAR doe je haar daarmee een plezier?.

Ik hoop dat je een oplossing vind voor haar op zich verdient ieder dier het maar er zijn nu al veeeeel te veeeel eigenaarloze dieren op dit moment.

Succes.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:28

Misschien een goedkoop adresje in Groningen, de Achterhoek of Gelderland zoeken? Dan ben je misschien nog steeds 100 euro per maand kwijt, maar blijft ze van jou....
Misschien kan ze wel naar een paardenrusthuis?

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 20:50

Knavia en Prisca, wel confronterend jullie berichten.
Knavia ze heeft een sterke moederlijn en ze heeft zich nog niet bewezen, sterker nog ik heb haar nog nooit hengstig gezien, volgens de DA hebben sommige merries dat en hoeft dat niets te zeggen en... mijn angst is ook dat ze pijn heeft wat ik of de DA niet constateer en dat hoeft ook weer niet, ik vind dit heel lastig. Over vertrouwen in de medemens... paarden kopen is emotie... bij de aankoop klonk het verhaal heel logisch, ik heb hem onlangs gebeld en het hele verhaal gedaan, ik weet dat ze de ruimte en plek hebben en naief dat ik ben, ik had nog hoop dat we het samen zouden oplossen. Het kreeg een andere wending, bij hem was er nooit wat gebeurd en "wat moest hij met dat ding". Volgens de rontgenoloog die de foto's gemaakt had was dit een oud trauma, hij kan dit alleen niet hard maken. Alles ik nu de balans opmaak denk ik ook dat dit niet helemaal zuiver was. Mijn man heeft dezelfde overtuiging als jij, het verhaal klopt volgens hem van geen kant. Prisca, het is hard en je ziet het goed op alle fronten.
Pfffff, ik weet het even niet meer.

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:57

2 opties :
1. zelf houden, hengst erop en naar de keuring ermee. Misschien als ze daar echt goede punten krijgt dat ze als fokmerrie wel te verkopen is.
2. inslapen.

Als je dit paard zonder duidelijk aanwijsbare kwaliteiten als fokmerrie of menpaard (en die heeft ze nu niet) verkoopt komt ze in de handel terecht met alle gevolgen van dien.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Merrie met trauma op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:06

In ieder geval heel veel sterkte. Ik hoop dat het financieel op te brengen is om d'r ergens achteraf lekker op de wei te gooien, dan kun je rustig de tijd nemen om ervover na te denken.