copy paspoort bij pensioneigenaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:29

Alane schreef:
verordening schreef:
Artikel 1. BEGRIPSBEPALINGEN

4. eigenaar : de natuurlijke of rechtspersoon die de
paardachtige in eigendom heeft dan wel
beroepsmatig de beschikkingsmacht uitoefent
over de paardachtige;


Die "eigenaar" (de stalbaas) moet het paspoort op ieder gewenst moment moet kunnen laten zien.


Maar is de stalbaas wel de persoon die de beschikkingsmacht uitoefent over een pensionpaard? Dat lijkt mij nou niet. Voor mijn paard ben ík degene met beschikkingmacht, ik bepaal wat er wel of niet gebeurt, niet de stalbaas. De stalbaas heeft ook niet de "beschikking" over een pensionpaard, mag er niet mee doen wat hem goeddunkt. Ik kan me voorstellen dat het onder punt 4 genoemde geldt voor bijv. een ruiter die een paard traint/verzorgt etc. voor een ander.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:20

Aan de hand van de chip kunnen ze mijn paard ook identificeren en mij als eigenaar opsporen, paspoort geef ik niet af....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:56

Monday schreef:

Maar is de stalbaas wel de persoon die de beschikkingsmacht uitoefent over een pensionpaard? Dat lijkt mij nou niet. Voor mijn paard ben ík degene met beschikkingmacht, ik bepaal wat er wel of niet gebeurt, niet de stalbaas. De stalbaas heeft ook niet de "beschikking" over een pensionpaard, mag er niet mee doen wat hem goeddunkt. Ik kan me voorstellen dat het onder punt 4 genoemde geldt voor bijv. een ruiter die een paard traint/verzorgt etc. voor een ander.


Dat was enkel de omschrijving van de begripsbepalingen en dan met name die van eigenaar.

En ik denk dat een pensionhouder toch wel een soort van beschikkingsmacht heeft, het regelen van entingen bijv. DA laten komen bij ziekte.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:30

Dat is bij mij dus al niet van toepassing. Ik heb getekend dat de pensionhouder mijn paard buiten en binnen mag zetten, mag voeren en de stal doen. Ik geef zelf aan of mijn paard meer of minder voer krijgt ook. Verder gebeurt er dus niks met het paard zonder dat ik dat zelf regel. Enten regel ik zelf, mankeert mijn paard wat dan word ik opgebeld en bel ik de DA weer op. Smid regel ik ook zelf, ben ik er niet en staat de smid er, dan belt hij mij en wacht hij tot ik kom. Dus de beschikkingsmacht ligt wel volledig bij mij.
Ingewikkeld hoor Lachen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:48

Die beschikkingsmacht kun je net zo vrij 'vertalen' als je wilt Ja
daar wordt niet verder een definitie van gegeven, mijn definitie is hoe ik het zie Haha!

mischien dat je hier wat meer mee kunt:
Citaat:
Vanaf 1 januari 2007 moeten alle paarden en pony’s in Nederland een paspoort hebben.
Het paspoort is het identiteitsbewijs van het paard en moet dus altijd bij het paard blijven.


verder hebben ze er een vreemde stelling bij staan, die juridisch te weerleggen is en reeds weerlegd is. nl:
Citaat:
Alleen een koopovereenkomst is een eigendomsbewijs!
Ook al staat u als eigenaar in een paspoort geregistreerd, juridisch gezien is dit geen bewijs
dat u de eigenaar van het paard bent.
Het enige eigendomsbewijs is een koopovereenkomst. Het is niet gebruikelijk in de paardenwereld,
maar het is wel verstandig om een aan- of verkoop van een paard of pony in een
koopovereenkomst vast te leggen. Daarmee sluit u alle discussies over wie de eigenaar van
een paard is uit.

gaat een beetje moeilijk bij een eigen fokprodukt, schenking, als je een paard erft Tong uitsteken

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:32

Dat is dan natuurlijk via de notaris geregistreerd en bij eigen fok heb je de documenten van de dekking en de veulenregistratie. Dat is ook geldig neem ik aan.
Maar dat zou dus idd inhouden dat er nooit iemand jouw paard kan claimen zonder contract. Terwijl dat in het geval van die 'verzorgers' die alle kosten op zich nemen dan weer wel het geval is. Dat vind ik wel een beetje krom in de wet.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: copy paspoort bij pensioneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:40

Of het geval met dat belgische meisje, de rechter achtte bewezen dat ze ter goede trouw had gehandeld en dus is het paard voor haar, en de duitse fokkers hebben het nakijken (en dat terwijl het duitse eigendoms recht paarden anders is geregeld als in NL en dus ook in België ) (niet dat ik haar het niet gun ofzo, puur theoretisch gezien)

Met die fokker, ik heb mijn paard drachtig gekocht (met overeenkomst) volgens die redenering zou dus de diegeen die de dekking geregeld heeft eigenaar zijn, terwijl ik het paard van een ander dan de dekregelaar (weet even geen ander woord) heb gekocht...

en dat met die verzorgers daar zijn dus gerechtelijke uitspraken van, maar ook in het geval van samenwonend aankoop paard gedaan door man, vrouw hobbelt erop rond en betaalt sommige kosten van haar prive rekening, maandelijkse kosten gaan van de gesamenlijke rekening en ze gaan uitelkaar en de rechter beslist dat vrouw peerd mag houden, terwijl man koopovereenkomst heeft.
Dan hadden we op bokt ook zo'n geval met ook een soort van schenking... (waren openbare topics, maar vind het even stom om de namen te noemen)