paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, België

paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 19:40

hallo

Wij hebben een 4-jarige merrie die sinds kort de trailer niet meer op wil. Vroeger ging ze er altijd met gemak op, maar nu totaal niet meer! We stellen vast dat ze een trauma heeft op gelopen, ze heeft waarschijnlijk haar hoofd geklopt tegen het plafon of dergelijke. Het is niet zomaar een van probleempje dat iedereen wel eens tegen komt met een onervaren paard. We hebben al verschillende deskundigen erbij gehaald met jaren ervaring, ook naturalhormanship kwam erbij. Maar iemand heeft ons paard al kunnen helpen, geen enkele manier. Tuurlijk zouden we haar er op krijgen dmv veel geweld, maar dat help ons geen stap verder, het is de bedoeling dat ze er een 2e keer weer op wil.
Nu heeft ons iemand de opdracht gegeven om ons paard enkele dagen geen eten te geven, en na enkele dagen haar naar de van te lijden vol lekkers... Volgens hem is dit de enigste oplossing...

Wat denken jullie,
let wel, het paard kan door niemand anders en op geen enkele andere manier proper de trailer op.

mvg Charlotte

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:17

pb annemariev eens of ga naar montyroberts.nl en stuur haar een mailtje. Zij is echt onwijs goed en heeft tot nu toe alle paarden die ze heeft getraind geladen gekregen lees 600 ruim. Dat is echt de moeite waard, spreek uit ervaring. Ik zou haar mailen wnat op bokt is ze niet vaak.. pb maar voor meer info als je dat wilt

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:21

Vanachter een pc oordelen is makkelijk maar in de praktijk werkt t vaak anders. Ik ben niet zo voor verhongeren. Je paard moet trailer laden leuk gaan vinden, dat bereik je in mijn ogen niet zo zeer met verhongeren.

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:41

Ik zou je paard niet gaan verhongeren of drogeren Een Trailer trauma is al erg genoeg
en daarbij is het veel te slecht voor ze

Wedgwood
Berichten: 57
Geregistreerd: 06-11-06

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:01

ik vind het grote onzin. verhongeren doe je als paardenliefhebbend baasje niet aan. ik vind het absoluut onredelijk!

lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 22:36

maar ik kan mijn paard toch moeilijk heel haar leven op dezelfde plek blijven hebben
we zijn er nu al zo lang mee bezig en niets helpt, door niemand

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:41

Wat versta jij onder 'met veel geweld' om haar erop te krijgen? Dat is namelijk voor iedereen anders, vandaar dat ik het vraag. De één vind lijnen achter de kont al veel geweld, de ander vind dat totaal niet.

Mijn paard is ook een enorm drama geweest met trailerladen, daar hebben we echt weleens uren mee gestaan waarbij hij meer op zijn achterbenen stond dan op 4 benen bij de minste druk, of hij draaide om en rende weg. 4 man aan de lijn hangend was dan geen enkel probleem voor hem....
Maar hij heeft toch echt weleens een schop onder zijn kont gekregen daarvoor, of 2 lijnen achter zijn kont en een bezem of longeerzweep erachter. Ik heb hem echt niet de trailer opgemept en geschopt, stilstaan OK, maar bij recht omhoog komen en dat soort ongein zitten er toch consequenties aan.
Zodra hij op de trailer stond dan, wat dus echt láng duurde, kreeg hij een emmer brokken o.i.d. en er hing ook altijd iig een hooinet klaar. Hij was op die manier toch omkoopbaar na een tijd, en laadde steeds sneller. In 1x over was het zeker niet, voor hij helemaal soepel wilde laden waren we een jaar verder, maar inmiddels geen enkel probleem meer. Hij is door door 1 persoon in 5 minuten te laden, maar krijgt nog steeds een beloning zodra hij erop staat.

Je paard uithongeren zou ik nooit doen, dat vind ik persoonlijk erger dan een keer een tik. Misschien als je geluk hebt loopt je paard er een keer op als het totaal uitgehongerd is, maar de keer erop zul je weer hetzelfde probleem hebben en moet je je paard weer uithongeren op die manier. Zoiets gaat namelijk niet in 1x over, daar heb je een behoorlijke tijd voor nodig.

NHS is trouwens met mijn paard ook geprobeerd, maar op een of andere manier lijkt dat totaal geen effect op hem te hebben, niet alleen met trailerladen, maar ook in het algemeen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:44

misschien heel stom hoor, maar is het een idee de trailer in de wei te zetten met de laat klep open en vandaar uit hooi aan te biede, steeds een stapje verder? (zal vast al wel geprobeerd zijn maar ik probeer mee te denken)

edit: ik bedoel dus 24/7 dat die trailer daar staat en dat het voor het paard niet eng,maar juist leuk word omdat hij vanuit daar zijn voer krijgt (vind hooi niet zo drastisch als emmer brok)

treasure27

Berichten: 566
Geregistreerd: 09-05-06

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:47

probeer het voorbeen op te tillen en die erop te zetten dan het andere voetje en zo gewoon proberen

edit: uithongeren doe je je paard niet aan

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:53

Dat verhongeren klinkt echt heel raar, straks krijgt ze er nog koliek van. Wat misschien zou kunnen werken is om een trailer in de wei te zetten en het eten daar in te geven. Zelf gewoon weglopen, en dan gaat ze vast op den duur wel haar eten ophalen in de trailer.
Die monty roberts vrouw heb ik ook al vaak van gehoord dat het echt goed helpt (al wist mijn bijrijpaard bij haar los te breken en het publiek onderste boven te lopen).

lolokanarie schreef:
Tuurlijk zouden we haar er op krijgen dmv veel geweld, maar dat help ons geen stap verder, het is de bedoeling dat ze er een 2e keer weer op wil.


Tja wanneer is geweld, echt geweld. Mijn paard ging er ook niet in, stak gewoon haar hoofd boven het dak uit en bleef zo staan. Bemoeials zeiden allemaal dat ze bang was van het 'lage' dak, maar ze keek absoluut niet bang uit haar hoofd, eerder strontbrutaal. Ik heb haar wel echt een paar keer flink geslagen met als gevolg dat ze nu iedere trailer binnen 30 seconden oploopt. Maar hoe paarden geweld ervaren is voor ieder paard ander dus het zou zeker niet mijn eerste keus zijn om het zo te doen.

josboere
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: zutphen

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:56

veel van dit soort problemen zijn door een mogelijk traumatische ervaring, nu is deze ervaring niet te achterhalen dus dat is jammer dan.
bij dit soort dingen moet je gewoon oefenen oefenen oefenen. je moet niet willen dat het paard met dikke stress in een keer in die kar staat, maak het allemaal zo plezierig mogelijk en vooral wees zelf relaxt. verhongeren heeft dus weinig zin. na 3 dagen eten doe je zelf ook niet veel meer dus een paard ook niet ! ps vertrouwen van je paard is erg belangerijk. dit vergt gewoon tijd!!

neem de tijd voor het oefenen en maak het zo plezierig mogelijk.
dit is mijn ervaring met dit soort problemen en het werkt dusver voor mij.

groet

Jos

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:58

Wat voor trailer heb je? Heb je het al geprobeerd met een twee-paards met maatje erin? Een voorlader met de klep open? Wij hebben het geprobeerd toch stapje voor stapje. 1 voet op de laadklep? Prima, handje voer en met rust laten volgende dag 1 stapje verder. etc. toen gevoerd, klep opengelaten, zelf laag zitten, als ze terug willen, ook goed laat maar lopen. Vriend ernaast laten lopen. Dat soort oefeningen. Maar dit 2 weken, steed een stapje verder en als hi terug wilde, rustig weer de klep af laten gaan. Daarna stond hij prima op de trailer, hij vind het nog een beetje eng, maar weet dat er een beloning wacht. Klep te glad? Maakt klep teveel herrie? Misschien zit er een tip bij? Deurtje openlaten?

succes!

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:59

Sja uithongeren...

allereerst is het een opdonder voor het inwendige systeem van je paard.
Je paard staat op dat moment onder stress, laten we wel wezen, beestje is gewend om altijd eten te krijgen, gebeurt dit niet = stress.

Je wilt hem dan de trailer in lokken...dit zal waarschijnlijk (omdat hij honger heeft) na verloop van tijd gebeuren, maar hij associeert de trailer dan denk ik niet met iets plezierigs...aangezien hij op dat moment gestresst is.

Ik zou haar eerst eens tot rust laten komen en oefenen met vertrouwen ed. die trailer moet je gewoon even niet willen nu.

Als het echt angst is...dan zal het nog wel even duren voordat je haar fatsoenlijk op de trailer gaat krijgen.

Je zou eens moeten kijken waar het aan ligt, is het erop lopen eng....of de nauwe ruimte, of het dak wat dichtbij ligt. Het gebonk als je de trailer oploopt...

Dan kun je vanuit daar gaan oefenen met die situatie zonder dat de trailer erbij komt kijken. ...

en ik zou idd toch nog eens een keer gaan vragen aan die Annemarie idd.

shaolanneke
Berichten: 612
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:03

ik had ook een paard welke absoluut niet meer wilde laden na een trauma ervaring.

Tja ik zou toch echt niet kiezen voor uithongeren. Zo komt ze niet van het probleem af. Ze moet de trailer zien als iets normaals. Ik denk dat consequent oefenen het enige is wat helpt, dus echt iedere dag. Zo heb ik het ook gedaan. Voetje voor voetje, stapje voor stapje zonder enige dwang. En in mn eentje, zonder omstanders een zonder hulpmiddelen. Aangezien die van mij er met geweld ook niet inging en ik dit echt niet meer aan kon zien wilde ik het in mn eentje doen. Ben zelfs beentje gaan optillen en naar voren zetten op de laadklep.

in elk geval heel veel suc-6 want ik weet hoe frustrerend het is!

lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 10:14

hallo

Bedankt voor al jullie tips.
Maar jullie moeten weten dat wij hier al heel lang mee bezig zijnen dat alle manieren die jullie mij al gegeven hebben, al gebrobeerd zijn. Maar ik denk dat ik nog even zal wachten met dat uithongeren, want dat zie ik eigenlijk niet echt zitten, en dan gaan me maar even niet op wedstrijd of andere(:S).
Wat ik met geweld bedoel is wel heel drastisch. Mijn paard is zo bang van die trailer dat ze zelf niet reageerd op zweepjes en zo, dan wordt ze zot en krijg je haar er zeker niet in. Enkele ervaren 'cowboys' konden haar wel in de trailer krijgen, door haar poten vast te binden en zulke technieken, maar dit is maar eenmalig, en mijn paard moet niet naar het slachthuis ofzo, dus dat was zeker geen oplossing!!!!! Dit bedoelde ik met het groot geweld...

mvg Charlotte

lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 10:16

eum, voor alle misverstanden, we hebben die techniek van de cowboys wel niet uitgevoerd é !!!!!

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:26

timokyana schreef:
misschien heel stom hoor, maar is het een idee de trailer in de wei te zetten met de laat klep open en vandaar uit hooi aan te biede, steeds een stapje verder? (zal vast al wel geprobeerd zijn maar ik probeer mee te denken)

edit: ik bedoel dus 24/7 dat die trailer daar staat en dat het voor het paard niet eng,maar juist leuk word omdat hij vanuit daar zijn voer krijgt (vind hooi niet zo drastisch als emmer brok)


Als je dat doet en dan doe je op een gegeven moment die klep dicht en je rijdt er mee weg dan voelt z'on paard zich bedrogen. Dat zou ik dus zeker niet doen!

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:32

Hoe lang hebben jullie de methodes geprobeerd die je aangeeft? Je kan bij een paard dat bang is dat echt niet in 5 minuten oplossen. Welke methode je ook gebruikt. Kies een rustige methode uit en ga door totdat je vooruitgang hebt, dan kan je nl positief afsluiten en de volgende dag verder waar je gebleven was. En neem kleine stapjes! Niet in 1 keer alles willen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:39

Skygirl schreef:
timokyana schreef:
misschien heel stom hoor, maar is het een idee de trailer in de wei te zetten met de laat klep open en vandaar uit hooi aan te biede, steeds een stapje verder? (zal vast al wel geprobeerd zijn maar ik probeer mee te denken)

edit: ik bedoel dus 24/7 dat die trailer daar staat en dat het voor het paard niet eng,maar juist leuk word omdat hij vanuit daar zijn voer krijgt (vind hooi niet zo drastisch als emmer brok)


Als je dat doet en dan doe je op een gegeven moment die klep dicht en je rijdt er mee weg dan voelt z'on paard zich bedrogen. Dat zou ik dus zeker niet doen!

het is ook niet de bedoeling om ineens de klep dicht te doen, het paard moet de trailer gaan associeren met iets prettigs, een prettige ervaring.Ik zeg niet dat je zodra hij erin staat de klep dicht moet doen,al staat die trailer daar een jaar in de wei, het gaat erom dat het paard niet bang is voor de trailer.
maar ja,de TS heeft alles al geprobeerd zelf experts, dus ik geloof niet dat bovenstaande dan zal helpen.
Ts veel succes, ik heb er vertrouwen in dat het met tijd en veel geduld wel goed komt, en dat geweld niet de oplossing is.

aukjegm

Berichten: 833
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht/St. Oedenrode

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:42

Weet je zeker dat het angst is en dat ie je niet voor de gek houdt?

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:51

lolokanarie schreef:
We stellen vast dat ze een trauma heeft op gelopen, ze heeft waarschijnlijk haar hoofd geklopt tegen het plafon of dergelijke.


Mss toch eens een andere trailer proberen.
Ik heb een Henra Amazone met een binnenhoogte van 2,35m. en opvallend is dat ook de 'lastiger' paarden van stal deze trailer relatief makkelijk in gaan.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:57

Kun je de trailer niet in de wei zetten? Heb je ergens een hard genoeg stuk waar hij niet verzakt? En dan bij de trailer voeren, op een bepaald moment in de trailer. Gewoon al die tijd niks doen. Of in de paddock rijden als je paard op stal staat en haar erbij zetten, zelfde verhaal.

Ik zou zeer zeker niet voor uithongeren kiezen, de reden is al vaak genoeg genoemd.

Wat wij de eerste keren bij Apollo deden was de trailer dicht langs de muur zetten, longe aan de andere kant en gewoon opsluiten. Af en toe - toen ie doorhad dat ie erop moest en we hem op de normale manier laden - begon ie wel eens te kl*ten, dan was ie spontaan bang. Op dat soort momenten gebruik ik ook geweld hoor. Maar dat is iets wat alleen jij kunt bepalen, jij kunt zien of je paard echt bang is of zich alleen aanstelt...

lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 13:30

aux schreef:
Weet je zeker dat het angst is en dat ie je niet voor de gek houdt?


tuurlijjk houdt ze ons niet voor de gek. Ten eerste ligt dat niet in haar aard, en ten tweede, daarvoor zit het probleem veel te diep!

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:41

Skygirl schreef:
timokyana schreef:
misschien heel stom hoor, maar is het een idee de trailer in de wei te zetten met de laat klep open en vandaar uit hooi aan te biede, steeds een stapje verder? (zal vast al wel geprobeerd zijn maar ik probeer mee te denken)

edit: ik bedoel dus 24/7 dat die trailer daar staat en dat het voor het paard niet eng,maar juist leuk word omdat hij vanuit daar zijn voer krijgt (vind hooi niet zo drastisch als emmer brok)


Als je dat doet en dan doe je op een gegeven moment die klep dicht en je rijdt er mee weg dan voelt z'on paard zich bedrogen. Dat zou ik dus zeker niet doen!



Dit werkt wel goed, als ze dat rustig er in en eruit doet ga je daarna rustig met de klep oefenen 10 cm dicht en weer open als dat goed gaat 20 cm dicht en weer open en zo verder.. Zo leert ze dat het niet eng is en dat er niks gebeurt. Ondertussen als ze rustig blijft uitvoerig belonen.

Over die monty roberts vrouw Annemarie, logisch dat sommige paarden uitbreken, als ze echt gek doen kan je ze niet vast houden, beetje jammer dat dat zo gezegd wordt. Ik zou haar een keertje mailen. www.montyroberts.nl dit werkt echt ernorm goed. Heb hier zeer goede ervaringen mee met zeer grote problemen, die nog veel extremer waren als wat ik zo over jou paardje hoor. Het is echt een ontzettend fijn iemand om mee te werken

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:35

Misschien een lichte verdoving geven?

Toch denk ik dat je moet oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Niet direct de trailer in willen maar poets je paard eens als ze vast staat bij(!) de trailer of zet de trailer op een stuk gras waar je dan gaat grazen en ga op de wielkast zitten.