paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:39

moeilijk situatie..
Maar uithongeren lijkt me wel erg drastisch :S

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:43

Ik begrijp je probleem helemaal, ik heb ook een paard gehad die NIET een trailer inging. Ik heb toen een keer Sedalin gegeven, ging ze nog niet gelijk maar ik gaf niet op, ben gewoon met haar voor de trailer blijven staan, toen bedacht ik me dat een vriendin van mij weleens had verteld dat zij haar jas uitdeed en over het hoofd van haar paard deed en dat dat hielp. Dat heb ik gedaanen ze liep zo de trailer in zonder toestanden! Het klinkt misschien gek maar ze zien dan niets en ruiken jouw geur, diegene die ze vertrouwen!

lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 22:55

en de tweede keer, ging ze er dan beter in of moestje haar nog steeds blinddoeken? Want het is niet de bedoeling dat mijn paard er voor 1x wel ingaat, maar dat ze het de volgende keren blijft doen...

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:59

Ze is altijd wel lastig blijven doen. Zij had ook ergens een onwijze angst voor en wist niet wat! Ik ken jouw paard natuurlijk niet maar het is het proberen misschien waard!

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:03

Bij ons werkt de "vooruit/achteruit" methode heel goed.

Voordat het paard uberhaubt in de trailer stond waren we trouwens al twee weken verder met oefenen rond de trailer. Eerst dat ding maar eens normaal maken en niet eng.

Nu met de "vooruit/achteruit" methode loopt hij er vaak direct in en soms duurt het maximaal 15 tot 20 minuten, maar erin gaat hij altijd. Op vreemd terrein wil het vaak nog weleens 15/20 minuten duren en als we een tijd niet op pad zijn gegaan ook.

Dus, een week voordat we weer met de trailer op pad gaan: eerst weer even een paar keer er op voordat we echt vertrekken Haha!.

Wij hebben trouwens een voorlader, dat scheelt enorm. Ik vraag hem meestal eerst een paar keer helemaal erdoorheen voordat ik hem stil zet en vast maak.

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:05

lolokanarie schreef:
hallo

Bedankt voor al jullie tips.
Maar jullie moeten weten dat wij hier al heel lang mee bezig zijnen dat alle manieren die jullie mij al gegeven hebben, al gebrobeerd zijn. Maar ik denk dat ik nog even zal wachten met dat uithongeren, want dat zie ik eigenlijk niet echt zitten, en dan gaan me maar even niet op wedstrijd of andere(:S).
Wat ik met geweld bedoel is wel heel drastisch. Mijn paard is zo bang van die trailer dat ze zelf niet reageerd op zweepjes en zo, dan wordt ze zot en krijg je haar er zeker niet in. Enkele ervaren 'cowboys' konden haar wel in de trailer krijgen, door haar poten vast te binden en zulke technieken, maar dit is maar eenmalig, en mijn paard moet niet naar het slachthuis ofzo, dus dat was zeker geen oplossing!!!!! Dit bedoelde ik met het groot geweld...

mvg Charlotte


Als ik dit lees verbaasd het mij werkelijk niets dat het dier er al helemaal niet meer in wil...

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:12

lolokanarie schreef:
hallo

Wij hebben een 4-jarige merrie die sinds kort de trailer niet meer op wil. Vroeger ging ze er altijd met gemak op, maar nu totaal niet meer! We stellen vast dat ze een trauma heeft op gelopen, ze heeft waarschijnlijk haar hoofd geklopt tegen het plafon of dergelijke. Het is niet zomaar een van probleempje dat iedereen wel eens tegen komt met een onervaren paard. We hebben al verschillende deskundigen erbij gehaald met jaren ervaring, ook naturalhormanship kwam erbij. Maar iemand heeft ons paard al kunnen helpen, geen enkele manier. Tuurlijk zouden we haar er op krijgen dmv veel geweld, maar dat help ons geen stap verder, het is de bedoeling dat ze er een 2e keer weer op wil.
Nu heeft ons iemand de opdracht gegeven om ons paard enkele dagen geen eten te geven, en na enkele dagen haar naar de van te lijden vol lekkers... Volgens hem is dit de enigste oplossing...

Wat denken jullie,
let wel, het paard kan door niemand anders en op geen enkele andere manier proper de trailer op.

mvg Charlotte


Ik durf te wedden van wel. Op basis van no cure no pay ook nog wel.... dat het ons gaat lukken.

Jezus verhongeren, hoe krijgt iemand het bedacht? Elk paard is trainbaar.
Laatst bijgewerkt door monya op 12-11-06 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pebblesther

Berichten: 2663
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:13

Bij mijn paard had ik hier eerst ook last van maar dat was echt klieren. Ze liep aldoor om de trailer heen. We hebben de trailen voor de uitgang van een schuur gezet en ze kon dus alleen naar voren en achter niet meer er omheen. Toen wel een beetje streng met de zweep maar op een gegeven moment kan ze eigenlijk alleen naar voren als iedereen achter haar staat met zweep enzo. Daarna heb ik haar goed beloond en de daarop volgende keren ook ff goed gewaarschuwd met de zweep, desnoods een tikje en toen liep ze er zo op (natuurlijk weer goed belonen). Maar als ik jou verhaal zo lees is het bij jou wat erger. Je paard heeft echt een trauma en de mijne was gewoon aan t klieren. Nouja je kan altijd proberen, de trailer voor de uitgang van de schuur te zetten, paard in de schuur en er achter met een zweepje. Het trauma moet natuurlijk niet verergerd worden met heel hard slaan met de zweep.

Succes!

-xxx- Esther.

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:14

Voor de TS, ik zou als ik jou was op het aanbod van Monya in gaan Lachen.

Was het mij zelf niet gelukt dan was ik ook bij Monya aangeklopt Lachen.

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:47

als het paard angstig is zul je daar eerst aan moeten werken voordat je dr met allerlei trucjes op de trailer probeert te krijgen. Heb je dr wel eens lekker aan de trailer laten snuffelen en over de klep laten lopen puur alleen om kennis te laten maken met de trailer?
Indien echte angst dan reageert een paard puur instinctief om te overleven en dan gaat het trailerladen je niet lukken, je moet eerst de angst weghalen en dan pas kun je dr trainen.
Je kunt aan de lichaamstaal van het paard vaak al zien of ze angstig is of een 'dikke vinger paard'.
In het eerste geval zul je eerst de angst weg moeten halen voordat je uberhaupt resultaat krijgt, het 2e geval is kwestie van de regeltjes aan je paard uit leggen Lachen
Citaat:
We hebben al verschillende deskundigen erbij gehaald met jaren ervaring, ook naturalhormanship kwam erbij.

niet iedereen is even deskundig (wat maakt iemand deskundig?? kennelijk is het hun ook niet gelukt dus ze waren niet deskundig genoeg) en niet iedereen met NH ervaring weet ook waar ie mee bezig is, hangt van hun savvy level af Lachen Misschien is dit wel een level 4 paard en heb je er een level 1 NH-er bij gehad?

Als ik jou was zou ik ook op het aanbod van Monya afgaan. Maar verhongeren gaat niet werken!

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:20

luxket schreef:
Over die monty roberts vrouw Annemarie, logisch dat sommige paarden uitbreken, als ze echt gek doen kan je ze niet vast houden, beetje jammer dat dat zo gezegd wordt.


Ach zeg, een beetje last van lange tenen? Als ik haar waardeloos had gevonden had ik haar toch helemaal niet aangeraden? Wat ik ermee bedoel is, Annemarie (zo heet ze dus blijkbaar) is wel goed met paarden, maar ook maar een mens en niet een wondermiddeltje dat je erop kunt smeren. Het kan dus wel iets minder direct succesvol uitpakken dan dat altijd wordt gezegd in de lovende berichten.
Bovendien kan het een duur grapje worden, want ze krijgt haar vast wel in 1 dag in de trailer, maar dat is dan wel haar eigen meegebrachte trailer die bijna zo groot is als mijn huiskamer. Dat is fijn voor de eerste keer want paarden hebben daar nu eenmaal minder moeite mee dan met een normaal formaat betaalbare trailer. Het betekend echter wel dat de stap naar jouw eigen trailer nog lang niet is gemaakt en bovendien is 1x ook niet genoeg. Daarnaast kan het nog zo zijn dat je paard het onbekende trauma simpelweg heeft opgelopen door balansproblemen zodat de bocht of een rotonde een uitputtingsslag is. Dat betekend dat je na 1x rijden misschien weer hulp nodig hebt.
Maar wie weet kan ze je in iedergeval even op weg helpen met wat aanwijzingen.

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:55

zodra hij goed op haar trailer gaat traint ze hem ook gelijk op hun eigen trailer door. ben al aantal weken met haar mee geweest en ook gezien hoe zij dat soort dingen doet. Die trailer is idd erg groot en voor balans problemen zou ik een 2 paards aan raden zonder tussen schot. Zo kan het paard leren zijn balans te bewaren en breder gaan staan met de benen waardoor de balans al snel stukke beter wordt..

lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 21:37

Dito schreef:
lolokanarie schreef:
hallo

Bedankt voor al jullie tips.
Maar jullie moeten weten dat wij hier al heel lang mee bezig zijnen dat alle manieren die jullie mij al gegeven hebben, al gebrobeerd zijn. Maar ik denk dat ik nog even zal wachten met dat uithongeren, want dat zie ik eigenlijk niet echt zitten, en dan gaan me maar even niet op wedstrijd of andere(:S).
Wat ik met geweld bedoel is wel heel drastisch. Mijn paard is zo bang van die trailer dat ze zelf niet reageerd op zweepjes en zo, dan wordt ze zot en krijg je haar er zeker niet in. Enkele ervaren 'cowboys' konden haar wel in de trailer krijgen, door haar poten vast te binden en zulke technieken, maar dit is maar eenmalig, en mijn paard moet niet naar het slachthuis ofzo, dus dat was zeker geen oplossing!!!!! Dit bedoelde ik met het groot geweld...

mvg Charlotte


Als ik dit lees verbaasd het mij werkelijk niets dat het dier er al helemaal niet meer in wil...


ik had er wel vergeten bij te vermelden dat we die cowboy trucs niet uitgeprobeerd hebben, maar dat had ik er dan in een tweede quote vermeld, er onder, je moet niet denken dat we haar zo erin jagen ofzo, dan ben je totaal verkeerd

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:38

een 4 jarige die sinds kort de trailer niet meer op wil.... en alles geprobeerd behalve geduld... en omdat de mens geen fouten maakt heeft het paard een trauma en ligt de schuld dus bij het paard.
Dat een 4 jarige af en toe van alles lijkt uit te proberen om de eigen grenzen te verleggen...
en daarom vraag ik me af of het paard bang is voor de trailer of voor het trailer laden.
Je hebt het over sinds kort niet willen laden en denkt dan al over adviezen als verhongeren, hebt het over cowboy methodes....

Lida3
Berichten: 340
Geregistreerd: 25-09-06

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:50

Onze 5 jarige heeft ook van die aktie's je kunt alles proberen maar het lijkt of hij je aankijkt
en je uitlacht.
De ene week zo de trailer op de andere week wil hij het niet.

Ik heb standaard een praam in de auto liggen want het hele arsenaal helpt bij meneer
niet hij blokkeert en doet vervolgens niets meer.

Dan even de praam om iemand heeft het halstertouw vast en 2 achter hem om bij de kont
naar voren te duwen en hopla hij staat erop.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:37

Wat ik hier allemaal lees,geeft mij toch het idee dat er niet de juiste mensen bezig zijn geweest, ik heb hetzelfde gehad en ben niet gaan aanklooien, maar op zoek gegaan naar experts, zo ben ik bij Marijke de Jong beland, kijk op haar site, www.paardenbegrijpen.nl, ze komt aan huis en werkt met JOUW trailer , dus geen XL trailer zoals Annemarie heeft.
Bij mij was het een dominantie gebeuren, ik moest dmv grondwerk/oefeningen de balans herstellen en wat ik al eerder las, vooruit/achteruit, en toen stond hij er zo in, dit een poosje geoefend, en toen geoefend met de stang erachter, alles met rust.....
Nu gaat hij er iedere week weer goed in, maar ik moet wel dezelfde volgorde aanhouden, dat geeft hem zekerheid, dus bel Marijke, haar lukt alles.
Monya hoor ik ook goede dingen over, geef ze een kans...

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:00

ik heb dat vooruit achteruit ook goed geprobeerd maar dat werkte niet. Verder zoals ik al zei, als hij goed laat op de trailer van annemarie, gaat ze hem daarna verder trainen op je eigen trailer zodat hij daar uiteindelijk van 5 meter afstand zelf in loopt

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:58

timokyana schreef:
misschien heel stom hoor, maar is het een idee de trailer in de wei te zetten met de laat klep open en vandaar uit hooi aan te biede, steeds een stapje verder? (zal vast al wel geprobeerd zijn maar ik probeer mee te denken)

edit: ik bedoel dus 24/7 dat die trailer daar staat en dat het voor het paard niet eng,maar juist leuk word omdat hij vanuit daar zijn voer krijgt (vind hooi niet zo drastisch als emmer brok)

Ik zou hem niet direct in de weide zetten watn daar is ook gras en ik denk niet dat ze speciaal de trailer zal opstappen om hooi als er ook nog lekker gras staat Knipoog . Zet hem aan de ingang van de paddock en voer enkel in de trailer. Kun je proberen of het lukt weet ik niet. Nogal moeilijk te beoordelen als je het niet met eigen ogen ziet hoe ze reageert. Is ze bang of gewoon koppig? volgens mij krijg je elk paard er met het nodige geduld wel in en soms een handje helpen kan ook. Op welke manieren is er al geholpen?

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:00

Sizzle schreef:
Bemoeials zeiden allemaal dat ze bang was van het 'lage' dak, maar ze keek absoluut niet bang uit haar hoofd, eerder strontbrutaal. Ik heb haar wel echt een paar keer flink geslagen met als gevolg dat ze nu iedere trailer binnen 30 seconden oploopt. Maar hoe paarden geweld ervaren is voor ieder paard ander dus het zou zeker niet mijn eerste keus zijn om het zo te doen.

Idd dat bedoel ik ook. Eerst zien om te weten wat er aan de hand is. Vaak zijn ze niet eens bang, maar gewoon brutaal en proberen ze eens.

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:09

Wat ik overal te horen kreeg toen mijn paard er niet meer in wilde: Elke dag zijn biks geven rondom de trailer, en uiteindelijk dus in de trailer. Het is echt een kwestie van oefenen en rustig blijven. Die van mij hebben we er 1x met geweld in gekregen, waar ik absoluut niet trots op ben. Maar sindsdien loopt hij wel in 1x de trailer op.. En ik heb al een jaar geen problemen meer gehad. Maar nu achteraf gezien zou ik er echt niet voor kiezen, vooral niet als ze echt bang zijn.

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:43

Wat voor het ene paard geldt, geldt niet persé voor de andere, ze hebben tenslotte allemaal hun eigen karakter!

De een is nou eenmaal meer claustrofobisch of gevoeliger dan de ander, ook hangt het af van het leiderschap en respect voor de eigenaar.

Er zijn zoveel factoren dat er niet een standaard handleiding is voor trailerladen. (dat is nou net het probleem, wás dat er maar dan hadden niet zoveel mensen problemen met trailerladen Knipoog )
Het is juist de grote kunst om te beoordelen wat het probleem is en dat op te lossen en dat lukt je alleen als je veel ervaring hebt, lees: veel etterbakken/angsthazen hebt leren laden.

Jolliegirl

Berichten: 32982
Geregistreerd: 18-07-04

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:01

lolokanarie schreef:
hallo

Wij hebben een 4-jarige merrie die sinds kort de trailer niet meer op wil. Vroeger ging ze er altijd met gemak op, maar nu totaal niet meer! We stellen vast dat ze een trauma heeft op gelopen, ze heeft waarschijnlijk haar hoofd geklopt tegen het plafon of dergelijke. Het is niet zomaar een van probleempje dat iedereen wel eens tegen komt met een onervaren paard. We hebben al verschillende deskundigen erbij gehaald met jaren ervaring, ook naturalhormanship kwam erbij. Maar iemand heeft ons paard al kunnen helpen, geen enkele manier. Tuurlijk zouden we haar er op krijgen dmv veel geweld, maar dat help ons geen stap verder, het is de bedoeling dat ze er een 2e keer weer op wil.
Nu heeft ons iemand de opdracht gegeven om ons paard enkele dagen geen eten te geven, en na enkele dagen haar naar de van te lijden vol lekkers... Volgens hem is dit de enigste oplossing...

Wat denken jullie,
let wel, het paard kan door niemand anders en op geen enkele andere manier proper de trailer op.

mvg Charlotte



ik ben het daar NIET mee eens!
zet de trailer lekker in het weiland, open, met hooi erin, doe je paard een longeertouw om en ga eens lekker in de trailer zitten.
en anders de ruimte om de trailer kleinmaken(het liefst zandomgeving) en voer IN de trailer leggen
Blijf we Wél bij voor geval van nood en als ze erinstaat belonen!

doe desnoods ALS JE WEET HOE HET MOET! een join up, en probeer het dan

Geduld is de beste zaak, bij ons heefthet 3½ jaar gduurd voor het paard de trailer EINDELIJK opwou

en anders monty een idee

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:12

En als je een vrachtwagetje probeert. Daar willen ze nog wel eens sneller ingaan.
Mijn arabier, wilde wel de trailer op (binnen 1 minuten) , maar hij wilde er niet meer uit. Dat is ook niet echt handig Lachen

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:13

@Jollygirl; nogmaals: wat voor het ene paard werkt werkt niet persé voor het andere paard.

er zijn betere/snellere manieren dan 3,5 jaar in de trailer voeren en wachten tot ie er in gaat... Clown Haha!

lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 20:53

zitake schreef:
Sizzle schreef:
Bemoeials zeiden allemaal dat ze bang was van het 'lage' dak, maar ze keek absoluut niet bang uit haar hoofd, eerder strontbrutaal. Ik heb haar wel echt een paar keer flink geslagen met als gevolg dat ze nu iedere trailer binnen 30 seconden oploopt. Maar hoe paarden geweld ervaren is voor ieder paard ander dus het zou zeker niet mijn eerste keus zijn om het zo te doen.

Idd dat bedoel ik ook. Eerst zien om te weten wat er aan de hand is. Vaak zijn ze niet eens bang, maar gewoon brutaal en proberen ze eens.


dat denk ik nu wel niet, want als ze nog maar bij de trailerklep komt zie je haar al angstig worden