welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 13:10

Ik heb sinds kort een bijrijder die mijn paard 1 keer in de week rijdt. Nou ben ik WA verzekerd en mijn verzekering is op de hoogte dat ik een paard heb. Ik heb mijn paard zelf niet verzekerd, maar zit nu erg te twijfelen. Hoe zit het als mijn bijrijder bijvoorbeeld van mijn paard afvalt en iets breekt o.i.d, onder welke verzekering valt dat dan? En stel dat door haar toedoen er iets met mijn paard of mijn spullen gebeurd(kan het me haast niet voorstellen, maar je weet het nooit...).
Ik weet dat als mijn paard bijv schade aan een auto veroorzaakt als zij er bij is, dat dat onder mijn WA verzekering valt, maar hoe zit het met de rest. Verward Ik heb altijd begrepen dat de verzekering voor je paard zelf, echt is voor ziektekosten, dood enz, of heb ik dit verkeerd begrepen...
Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en hoe jullie dit geregeld hebben, ik heb al een aantal topics opgezocht en gelezen hierover, maar kon daar niet echt de antwoorden vinden op deze vragen...

scoobydoo

Berichten: 2269
Geregistreerd: 09-09-03

Re: welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:11

hier ben ik eigenlijk zelf ook wel erg benieuwd naar.
ik kan je zelf helaas dus geen antwoorden daarop geven

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:58

Oke, komt ie nog een keer.
Schade die jouw bijrijder veroorzaakt aan derden met jouw paard:

- werd de schade door de eigen energie van het paard veroorzaakt > jij bent aansprakelijk, jouw AVP betaalt.
- werd de schade veroorzaakt niet door de eigen energie, maar bv door een stuurfout > de bijrijder is aansprakelijk, haar AVP betaalt.

Schade aan jouw bijrijder zelf:

- ze valt eraf door een eigen gedraging (bokken), wordt gebeten, geslagen o.i.d. > jij bent aansprakelijk, jouw AVP betaalt. Wel is het mogelijk dat de schadevergoedingsverplichting vermindert, doordat er eventueel eigen schuld wordt toegerekend aan de bijrijder zelf.
- valt ze eraf waarbij eigen gedragingen van het paard geen rol spelen > jij bent niet aansprakelijk en de schade zal voor haar eigen rekening blijven (nou ja, de ziektekostenverzekeraar natuurlijk)

Schade aan jouw paard:

- als dit een gevolg is van een onrechtmatige daad van de bijrijder > zij is aansprakelijk, haar AVP betaalt
- geen onrechtmatige daad van de bijrijder > dan is de schade voor je eigen rekening. Hiervoor kan het dus nuttig zijn om het paard zelf tegen ziektekosten, dood, onbruikbaar worden enz. te verzekeren.

Dit is even in het kort hoe het zit.

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 21:18

Oke dit is een duidelijk verhaal, nou begin ik er wat meer van te snappen. Maar ik ga nog een hele blonde vraag stellen Bloos is een aansprakelijkheidsverzekering particulier hetzelfde als een WA verzekering? Blond

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 08:41

Ja, voorheen heette dat een WA verzekering nu heet het een AVP verzekering.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:57

LDRD schreef:
Oke, komt ie nog een keer.
Schade die jouw bijrijder veroorzaakt aan derden met jouw paard:

- werd de schade door de eigen energie van het paard veroorzaakt > jij bent aansprakelijk, jouw AVP betaalt.
- werd de schade veroorzaakt niet door de eigen energie, maar bv door een stuurfout > de bijrijder is aansprakelijk, haar AVP betaalt.

Schade aan jouw bijrijder zelf:

- ze valt eraf door een eigen gedraging (bokken), wordt gebeten, geslagen o.i.d. > jij bent aansprakelijk, jouw AVP betaalt. Wel is het mogelijk dat de schadevergoedingsverplichting vermindert, doordat er eventueel eigen schuld wordt toegerekend aan de bijrijder zelf.
- valt ze eraf waarbij eigen gedragingen van het paard geen rol spelen > jij bent niet aansprakelijk en de schade zal voor haar eigen rekening blijven (nou ja, de ziektekostenverzekeraar natuurlijk)

Schade aan jouw paard:

- als dit een gevolg is van een onrechtmatige daad van de bijrijder > zij is aansprakelijk, haar AVP betaalt
- geen onrechtmatige daad van de bijrijder > dan is de schade voor je eigen rekening. Hiervoor kan het dus nuttig zijn om het paard zelf tegen ziektekosten, dood, onbruikbaar worden enz. te verzekeren.

Dit is even in het kort hoe het zit.


het lijkt me wel goed om je erop te wijzen dat jij in principe aansprakelijk bent. Als je vindt, dat een bepaalde schade, waaraan dan ook, jouw bijrijdster te verwijten valt, dan ligt de bewijslast bij jou. Jij moet dus bewijzen, dat jouw bijrijdster fout zat. Dat is in de praktijk heel erg moeilijk!!
In de rechtspraak is het zelfs dan nog lang niet altijd zwart-wit, maar vindt nogal eens een verdeling plaats waarbij beide partijen een deel van de schuld dragen.

Is jouw bijrijdster volwassen? Als het een kind is, mag redelijkerwijze worden verwacht dat jij toezicht houdt. Anders is het sowieso jouw schuld.

De meeste verzekeraars dekken alle schade toegebracht door een huisdier, ook als dat een paard is.
Kijk wel even na in de voorwaarden bij jouw verzekeraar of dat echt zo is. Als jouw bijrijder jou betaalt, dan zou ik ook even navragen hoe het dan met de dekking zit. En kijk tenslotte even hoe hoog het verzekerde bedrag is. Je wilt niet weten wat het kost, als jouw paard de snelweg opvliegt en een flinke kettingbotsing veroorzaakt, waar wellicht iemand in een rolstoel belandt...

Overigens mag jij eisen stellen aan je bijrijder om schade te beperken. Je kunt bijvoorbeeld eisen dat ze een cap draagt. Zou ik zeker doen! Als ze dan geen cap draagt, en ze valt, kan ze bijv. hoofdletsel niet claimen bij jouw verzekeraar. (Maakt misschien voor haar ziektekosten niet uit, die worden wel vergoed, maar stel dat ze 3 week ziek is en dan minder loon ontvangt, dan kan ze deze loonderving niet bij jou claimen)

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 23:50

Mijn bijrijder is volwassen inderdaad, ze heeft een ruiterbewijs en is via daar ook verzekerd (al weet ik niet of dat ook nog zo is als het om in dit geval mijn paard gaat), ze rijd altijd met cap en ik zal ook zeker niet willen dat ze zonder rijdt. Verder gaat ze, nu zeker nog niet, met hem naar buiten. Tot nu toe ben ik er altijd bij geweest als ze kwam rijden, maar het is de bedoeling dat ze straks lekker zelf aan de gang kan gaan met hem. Ze hoeft er verder niks voor te betalen, dus ik ga ervan uit dat dat verzekeringstechnisch niks uitmaakt Verward
Mijn verzekering is ervan op de hoogte dat ik een paard heb, ik weet alleen niet precies wat de schadedekking is, dat zal ik nog eens uitzoeken...Zal ik ze op de hoogte moeten stellen dat er nog iemand anders op rijd, of maakt dat niet uit?

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:11

Nee hoor, maakt niet uit hoef je niet door te geven.
Verzekerd bedrag kan inderdaad wel verschillen, dus dat zou ik inderdaad nog even in de polis nakijken.

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 00:44

bedankt voor de goed,heldere uitleg, het is me allemaal een stuk duidelijker zo OK dan!

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:00

Graag gedaan hoor! Haha!

zicobont

Berichten: 37
Geregistreerd: 12-11-06

Re: welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:55

Als ik dit zo leest dan is het dus het beste dat je bij rijder/ster en eigen verzekering af gaat sluiten.
Ik zou mijn paard eigenlijk helemaal niet laten rijden buiten dat is misschien nog wel het veiligster.

Groetjes

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:57

LDRD schreef:
Oke, komt ie nog een keer.
Schade die jouw bijrijder veroorzaakt aan derden met jouw paard:

- werd de schade door de eigen energie van het paard veroorzaakt > jij bent aansprakelijk, jouw AVP betaalt.
- werd de schade veroorzaakt niet door de eigen energie, maar bv door een stuurfout > de bijrijder is aansprakelijk, haar AVP betaalt.

Schade aan jouw bijrijder zelf:

- ze valt eraf door een eigen gedraging (bokken), wordt gebeten, geslagen o.i.d. > jij bent aansprakelijk, jouw AVP betaalt. Wel is het mogelijk dat de schadevergoedingsverplichting vermindert, doordat er eventueel eigen schuld wordt toegerekend aan de bijrijder zelf.
- valt ze eraf waarbij eigen gedragingen van het paard geen rol spelen > jij bent niet aansprakelijk en de schade zal voor haar eigen rekening blijven (nou ja, de ziektekostenverzekeraar natuurlijk)

Schade aan jouw paard:

- als dit een gevolg is van een onrechtmatige daad van de bijrijder > zij is aansprakelijk, haar AVP betaalt
- geen onrechtmatige daad van de bijrijder > dan is de schade voor je eigen rekening. Hiervoor kan het dus nuttig zijn om het paard zelf tegen ziektekosten, dood, onbruikbaar worden enz. te verzekeren.

Dit is even in het kort hoe het zit.


Dit is allemaal hetzelfde ook met mennen?

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: welke verzekering als je een bijrijder hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:27

Voor mennen is het precies hetzelfde.