Op proef bij verkoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 18:41

Hoe doen jullie dat als iemand een paard eerst op proef wil hebben voor eventuele koop?

In dit geval gaat het om het rijden van een oefenparcours elders, om een indruk te krijgen hoe het
paard zich elders gedraagt ( hij loopt dubbel L met winst ).
Het paard is wel verzekerd, maar niet uitgebreid en wat als er dan iets mis gaat ( denk aan kreupel worden door bijv.misstap, of in de trailer ofzo ).

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, wie wel?

Of hoe zouden jullie dat doen?

Ik ben niet van plan een paar uur hiervoor uit te trekken, de vraagprijs is ook niet zo hoog.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:18

niet doen, je blijft als eigenaar verantwoordelijk, en als er iets gebeurt zit jij met de gebakken peren.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:22

Kan ze niet gewoon een keer met jou mee naar concours?
Jouw verantwoording en issie toch ergens anders?

(Aangezien die dubbel L met winst loopt?)

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:30

hangt er van af wie erop gaat rijden.
als jij er zelf op gaat, is er niets mis mee, anders zou ik het niet doen. dat paard is niet voor niets L geworden natuurlijk.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:29

Één keertje iemand anders erop laten rijden, kan volgens mij niet zoveel kwaad. Ik zou wel zelf meegaan, dan kun je altijd nog ingrijpen als het niet naar je zin gaat. Als het echt serieuze kopers zijn, dan moet dat toch mogelijk zijn? Ik kan mij die vraag van de kopers in ieder geval goed voorstellen.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:16

Je geeft zelf al aan dat je niet van plan bent er een paar uur voor uit te trekken vanwege de lage vraagprijs, dus in dat geval zou ik zeggen 'Graag of niet', tegen de kopers.

Maar ik zou met de trailer naar een stal vlak in de buurt gaan om het paard eens te laten springen daar. Meegeven aan een ander zou ik nooit doen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:25

Het risico ligt altijd geheel bij de kopers. Wat dat betreft kan het veilig.
Maar soms hoor je dat het paard 'volledig verpest' wordt bij de nieuwe eigenaar in spe.
Dat risico loop je dus wel als je een paard meegeeft. Zorg dus dat je de nieuwe hebt zien rijden en met je paard hebt zien omgaan.
Bovendien: keuren voor of op het moment van aflevering en als het paard onverhoopt terugkomt: bij de minste twijfel DA bellen.

Ik zou persoonlijk het dus heel erg van de persoon laten afhangen of ik hem mee zou geven of niet.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:29

Was dat maar waar beantsje. Zolang het paard van jou is draag jij ook het risico.
Ik heb er geen moeite mee als klanten een paard op een andere lokatie willen proberen. Maar geef niet zomaar een paard mee.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:30

Als de kopers het paard kopen maar een soort 'teruggeefgarantie' krijgen, is het paard formeel van hen tijdens de proefperiode.
Het is dus echt waar. Desnoods zet je het uitdrukkelijk in het koopcontract.

(ik neem aan dat je het paard alleen meegeeft aan iemand die het echt wil kopen en alleen nog een soort zekerheid wil inbouwen, niet iemand die gewoon wil proberen. Dat zou ik nooit doen)

laboum

Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:38

Ik heb wel is een paard van mij een week op proef gedaan. Zij hebben mij toen het hele bedrag betaald en we hadden op papier een contract opgesteld. Ik wilde zeker weten dat mijn paard goed terecht kwam en heb haar toen ook weggebracht en had een betere indruk. De kopers kende ik niet. Ja, van dat ze mijn paard een paar keer waren komen kijken, maar niet goed. Ik had volledig vertrouwen en uiteindelijk kwam het ook allemaal goed. De verantwoordelijk had ik ook helemaal bij hun gelegd, zij hadden het paard immers volledig betaald. We hadden duidelijke dingen op papier gezet en voor de kopers en het paard beviel de proefweek goed, het paard bleef.

Heb ook een keer een paard gekocht met de mogelijkheid tot terugbrengen. De proeftijd was 6 weken en voor elke week die verstreek ging er een klein bedrag van het dier af. Uiteindelijk is het paard een paar jaar bij mij geweest.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 07:57

Een paard verkopen met de garantie dat ze hem terug kunnen brengen is iets anders dan op proef meegeven. Helaas voor de koper is er dan ook nooit zekerheid dat je hem echt terugneemt of dat ze alsnog met hoge kosten komen zitten. Ander probleem is de kosten van de keuring. De meeste kopers willen niet 500euro uitgeven om een paard te keuren als ze hem misschien na een week weer terug willen brengen.

laboum

Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:11

Katja schreef:
Een paard verkopen met de garantie dat ze hem terug kunnen brengen is iets anders dan op proef meegeven. Helaas voor de koper is er dan ook nooit zekerheid dat je hem echt terugneemt of dat ze alsnog met hoge kosten komen zitten. Ander probleem is de kosten van de keuring. De meeste kopers willen niet 500euro uitgeven om een paard te keuren als ze hem misschien na een week weer terug willen brengen.


Klopt! Knipoog

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:42

Lang niet elk paard wordt rontgenologisch gekeurd. TS geeft aan dat de vraagprijs niet zo hoog is, dus ga ik ervan uit dat er alleen klinisch gekeurd wordt.
Een keuring van 75 euro lijkt me in dit geval wel een aanvaardbaar risico.

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:48

Ik hoor wel eens van mensen dat ze afspreken: als hij goedgekeurd word koop ik hem en zijn de keuringskosten voor de koper en als hij afgekeurd word zijn de keuringskosten voor de verkoper. Is dat geen idee?

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:04

Volgens mij kan je ook verzekeringen voor één dag afsluiten. Misschien dat de kopers op hun naam zo'n verzekering kunnen afsluiten zodat het paard die dag wel volledig voor alles gedekt is.

Overigens vind ik het maar een rare afspraak, zeker voor een 'goedkoop' paard. Ze kunnen het paard immers bij jou uitproberen, jij kan verklaren dat het dier eerder wel (of niet) braaf parcoursjes heeft gesprongen. Als het dier nu in de praktijk een enmorme weigeraar blijkt, of panisch is tussen andere paarden, dan voldoet het niet aan de verwachtingen van de koper, en niet aan datgene wat jij hebt gesteld en kan ie alsnog retour komen.
Een ervaren ruiter kan met één enkel proefritje op lokatie echt wel zeggen of het wat wordt met zo'n dier. Straks willen ze ook nog een strandrit maken, of in het achttal proef rijden!

Als ze het dier 'op proef' willen dan kan je maar beter eerst een waterdicht contract maken. Vaak gaat het goed, maar je kan er ook onnoemelijk veel ellende mee hebben, b.v. dieren die tijdens het maandje op proef een peesblessure oplopen door een slechte bodem in de bak, of die zich openhalen aan spijkers in een krakkemikkig stalletje.

In ieder geval succes met de verkoop!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:37

Ik zou absoluut niet mijn paard meegeven op proef. Ze kunnen hem bij mij komen rijden (evt. meerdere keren) en daarmee houdt het op. Stel je voor dat ze allemaal dingen met met paard doen die jou niet aanstaan en hem dan terugbrengen.

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Op proef bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:45

Ik kan het wel voorstellen dat iemand wil weten hoe het paard op een vreemde plek reageert. Ik wilde ook graag weten hoe mijn pony was bij een buitenrit omdat ik hem daarvoor kocht. Dus hebben ook een buitenrit gemaakt. Wel samen met de handelaar die op een eigen paard mee ging. Kregen toen ook omdat we met tweeen waren nog een andere pony mee zodat we beiden konden rijden. En sommige paarden reageren nu eenmaal anders op een vreemde plaats. Zou dan wel natuurlijk mee gaan. En als het paard idd al wedstrijden heeft gelopen en hogerop is gekomen dan de B dan zou ik het toch wel geloven dat ie het ook goed doet op een vreemde plek.