advies gevraagd over hoogte van paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ajac
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-11-06

advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 10:49

Hallo, wij zijn eindelijk zover (nadat ons paard jaren geleden is overleden) om weer een paard aan te schaffen.
Mijn 1e paard was 1.55 hoog maar een echte gelderse, stevige merrie. Ik kon er met mijn 1.70 goed op rijden.
Ik heb inmiddels 3 kinderen waarvan de oudste 1.80 groot is (een jongen van ongeveer 80kg).

Wat zouden jullie adviseren welke hoogte wij nu moeten aanschaffen? Ik heb zelf een voorkeur voor de wat kleinere paarden, dwz 160 a 165 maar zijn die wel geschikt voor een knul van 17 die verder wil in dressuur?

Bedankt alvast voor de reakties!

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:55

Er zijn genoeg paarden die klein zijn, maar erg stevig zijn en daardoor groter lijken. Je moet goed zoeken, maar dan lukt het echt wel. Ik ben ook niet zo van de grote paarden, vaak hebben die toch meer gebreken dan kleinere paarden/pony's.

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:57

Ik zou voor een jongen van 1.80 zeker geen paard kopen van maar 1.60.
Die mag gerust een paard van 1.70-1.72 hebben minstens. Een paard van 1.67-168 zou ook gaan, mits het een wat steviger paard is (veel body), maar het is maar net waar je van houdt.
Als ik Edward Gal en Hans Peter M. op die 3-jarige zie zitten van 1.65, denk ik ook wel eens "geen gezicht, die lange benen zover onder de buik van het paard uit", maar er zijn ook genoeg mensen die vinden dat het nog wel kan.

ajac
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-11-06

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 11:21

Bedankt voor jullie snelle reaktie!
Ik heb mijn oog al laten vallen op een net 3-jarige ruin met body (ben al een beetje verliefd) welke nu ongeveer 1.60 hoog is. Volgens de eigenaar moet hij nog wat groeien. Zouden jullie wellicht weten hoeveel een paard van 3 nog groeit?

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:23

Dat wisselt echt gruwelijk veel per paard. Sommigen groeien niks meer, of nog een centimeter en anderen nog meer dan 10 centimeter. Mijn driejarige is vanaf januari van 1.58 naar 1.65 gegaan en moet nog meer groeien en eerder had ik een vierjarige die van 1.62 naar 1.69 ging, maar dat gaat zeker niet voor elk jong paard op.

Aangezien je zoon 1.80 is zou ik toch kijken naar een paard dat als driejarige al minstens 1.65 is. Gaat hij naar de 1.75 dan is het nog goed, blijft hij 1.65 of 1.66 dan kan het nog als het paard uitzwaart.

Joltsje

Berichten: 9042
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:30

hey is natuurlijk altijd lastig om voor meerdere mensen een paard te kopen. als ik jullie was zou ik eerst kijken naar wat voor karakter je wil etc. maar laten we er van uitgaan dat dat gebeud is.. jah lastig.

ik ben zelf 1.80 en mijn paard 1.68 dat kan best (heeft ook veel body) ik rij ook wel eens op andere paarden op de pensionstal., sommige zijn ook 1.60 kan best opzich. maar het is gewoon hoe het lijkt. als ik jouw was zou ik naar het paard toe gaan je zoon laten rijden en dan fotos maken en dan er heel vaak naar kijken en een objectief oordeel proberen te vormen,. je kan ze hier natuurlijk ook neerzetten.

je ziet ook veel volwassenen op een haflinger en dat staat ook wel.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:21

Ik zou bij 1.80 zeker naar een paard van 1.70 of meer gaan (en dan nog steeds een paard met body). Voor het oog is het op wedstrijden gewoon mooier.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:26

Het hangt ook heel erg af van de bouw van een paard. Ik heb jaren geleden twee wedstrijdpaarden gehad waarvan er eentje 1.66m was en de andere 1.75m. Ik ben zelf 1.83m maar paste veel beter op het paard van 1.66m omdat die veel breder in de ribben was en meer front had. Staar je daarom niet blind op de hoogte maar bekijk ook goed de bouw.

ajac
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-11-06

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:03

Bedankt weer!
Ik begrijp nu goed dat de body inderdaad ook heel belangrijk is tov de hoogte. Daarom leek mijn vorige paard ook veel groter dan zij was Knipoog

De tip van Jolentinus om foto's te maken en die later te bekijken vind ik een hele goede. Als jullie het goed vinden zal ik die hier plaatsen en kijken wat jullie ervan vinden.
Het jammere alleen van een heel jong paard van zo een jaar of 3 is dat de body zich nog goed moet ontwikkelen.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:45

Je kunt wel een inschatting maken van de body aan de hand van de hoeveelheid ruimte tussen de voorbenen.

ajac
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-11-06

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 12:55

Nog een goede tip, bedankt Katja.
Het zal jullie wel lijken of ik helemaal niets weet van paarden maar het komt gewoon omdat ik 20 jaar hetzelfde paard heb gehad. Stond gewoon op de boerderij van de vader van een vriendin en heb er nooit geen problemen mee gehad, ik leer nu echt een heleboel bij Knipoog

Zaterdag gaan we naar een 5-jarige kijken van 1.70...ik denk dat dat beter zal passen bij mijn zoon. Het paard is ook al beter ingereden (L/M-niveau) dus ik hoop dat het wat is.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:43

mijn vriend is ook 1.80m en die rijdt wel eens op mijn paardje van 1.48m en dat ziet er helemaal niet raar uit. Hij zegt wel zelf dat het beter rijdt op een iets groter paard, hij heeft ook op een ander paard gereden en die was 1.60m (en een kruising met een shire) en dat vond hij wel prettiger rijden dan mijn pony. dus je kunt gewoon voor een E pony kijken als het maar wat steviger is.

Joltsje

Berichten: 9042
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:55

ben erg benieuwd ajac..

passieX
Berichten: 1346
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Nederland

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:27

zou, toch een wat groter doen, nou ja groter dan ji zegt! wat brendageene schreef kan ook maar ik weet niet of jou zoon dat prettig vind en of hij wel op een E wil rijden.

ajac
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-11-06

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 00:12

Nee een E is zeker te klein denk ik...we gaan morgen en overmorgen kijken naar 4 paarden. De kleinste is 1.65 en de grootste is 1.72. Ik ga foto's maken en hou jullie op de hoogte en zou dan graag willen weten wat jullie ervan vinden Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:13

Ben benieuwd naar de foto's.

ajac
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-11-06

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 00:17

Oh Katja je moest eens weten hoe spannend ik dit allemaal vind na al die jaren..
Maar ben er wel achter dat je niet "zomaar" een paard koopt....ben nu al een week of 3 aan het zoeken en heb dus pas 4 paarden overgehouden die ik de moeite waard vind om te bekijken...

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 03:21

Katja schreef:
Ben benieuwd naar de foto's.

ik ook Ja

en idd, een paardje minimaal rond de 1.65 met aardig wat body... Ja

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 03:32

Aangezien je zoon 1.80 is zou ik toch voor een paard gaan wat in de buurt komt van de 1.70.

Op een kleiner wat breder paard komen zijn voeten er ook niet onderuit maar aangezien hij ook wedsstrijden wil rijden vind ik een groter paard toch wat mooier staan.

Veel groter dan de 1.70 zou ik dan weer niet gaan want dan rij jij waarschijnlijk niet prettig meer.

Als ik moest kiezen zou ik liever voor wat groter en slanker in plaats van wat kleiner en breder gaan. Bij grote brede paarden krijg je zo'n spagaatzit gevoel als je wat kleiner bent. Grote slanke paarden rijden dan makkelijker en opstappen kan ook altijd met een krukje.

Joltsje

Berichten: 9042
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:44

erg spannend allemaal indd..

misschien dat een groot paard mooier is,.. maar ik vind het karakter toch belangrijker.. vooral als het gaat om een "hobby" paard.. (kun je ook wel wedstrijden mee rijden etc.. maar de hoofddoel is plezier met je paard)

ajac
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-11-06

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 14:00

Ja zo denk ik er eigenlijk ook over.
Het "kleine" paard is echt alles wat ik van een paard verwacht...Gisteren ook nog naar een hele mooie merrie wezen kijken van 1.67. Deze reed echt helemaal geweldig (als een luie stoel) en is al op L-niveau. Maar wel onbetrouwbaar. Brak vaak uit (ook toen er een echt gevorderde ruiter op reed).

Maar ben er wel achter dat het toekomstige paard zeker niet hoger mag worden dan 1.67/1.68, ik vond het eerlijk gezegd al heeeeeeel groot Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: advies gevraagd over hoogte van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:18

ik zou zéker voor 1.68-1.70 of nog groter gaan!
je zoon is pas 17 en ook al groeit hij niet heel veel meer, ik vind het zelf geen gezicht om in de dressuur op een kleintje te zitten
ben zelf 1.83 met lange benen, mn 3 jarige is 1.69 en eigenlijk nog te klein naar mn smaak, gelukkig groeit ze nog iets en zal ze nog een stukje breder worden en meer spier krijgen
mn andere is 1.72 en vrij chique die had zeker niet kleiner mogen zijn voor me merk wel dat een te smal paard ook niets is zelfs al is die dan 1.70 of groter, te smal dan steek je er nog met je voeten onderuit, combi va schofthoogte & bouw daar moet je goed naar kijken
paard van mn moeder is 1.63 en vrij breed, daar kom ik niet onderuit maar steekt mn lichaam er voor het plaatje juist bovenuit, ook niet mooi

zeker voor de dressuur doet het plaatje al veel, klopt het plaatje niet dan is dat zonde
wat niet wil zeggen dat je met een niet mooi plaatje niet toch ver kan komen, maar het oog wil ook wat in de dressuur Lachen

in mn profiel staan foto'van mij op mn e-pony, op Quentin(1.72) op Desire(1.63) en de bovenste link in mn ondeschrift ben ik op wisje (1.69) dan zie je wel wat ik bedoel denk ik qua verhouding ruiter-paard Lachen