Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 12:07

Ik heb een prachtige merrie van 6 jaar die door een beschadiging op een van haar schoftwervels niet bereden kan en mag worden. ( zie topic: merrie met trauma op schoft )
Het leven hier thuis is vrij saai voor haar, ik heb geen land en ze loopt overdag in de buitenbak.
Met de merrie zelf wil ik verder niets meer, ze heeft niet echt een makkelijk karakter om mee te werken. Ik heb haar nu afentoe aan de slinger en krijgt ze met regelmaat haar poetsbeurt.
Als ik 100% zekerheid zou hebben dat als ik haar als fokmerrie verkoop ze geen risico loopt bereden te worden dan zou ik daar voor gaan. Maar die zekerheid krijg ik niet en ik wil voor het paard geen risico lopen. Allerlei opties zijn al gepasseerd: decoratie, fokmerrie, in laten slapen, mennen ( en dat is echt geen optie ), haar ergens in de natuur in een koppel laten lopen. Ik kom er niet uit.
Wie kan mij verder helpen ? Wie weet die fokker/ liefhebber die mij die garantie geeft of heeft misschien een andere oplossing ?

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:13


Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:16

Nee, ik ben niet van mening dat het leven van zo'n paard per definitie ophoudt als het een ernstig trauma heeft. Mocht het zo zijn dat het een gevaar voorzichzelf/anderen is en je zeker weet dat je het dier er geen plezier mee doet,oké.

Er is misschien een paardenrusthuis? Of een stuk land inderdaad waar het beest met anderen kan lopen! Ik denk dat ik voor het laatste zou gaan. Je geeft het zelf ook al aan, en wat is er dan verder voor het dier leuker dan eindelijk lekker paard kunnen zijn bij je soortgenoten?

Als je zelf al twijfelt bij de gedachte dat een fokker/liefhebber niet de garantie kan geven dat er niet op gereden wordt? Stel je voor, kleine kinderen denken; 'o leuk! Een paard' de beste man in kwestie denkt 'Ach, het beestje is bereden geweest, wat maakt zo'n enkele keer nou uit'. Die garantie kan iemand je dus nooit geven ben ik bang..

Ik weet zelf dat het heel moeilijk is om zo'n beslissing te nemen, succes!!

Anoniem

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:20

Waarom fok je er zelf geen leuk veulen van? Maar als ze geen prettig karakter heeft, zou ik daar ook even bij stil staan.

Ik zou proberen een weitje te zoeken waar ze een gezelschapspaard nodig hebben. Misschien is ze wel goed om bij jonge paarden te lopen?

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 15:03

Hai Elze, bedankt voor je steun en het is heel moeilijk vooral als je het hebt over leven of dood. en ik heb nog niet alle wegen bewandeld, ik begin net, er komt vast een oplossing voor haar.

Hai Russel, ik heb geen weiland, dat vind ik wel noodzakelijk als je aan een veulen begint. Had ik weiland, dan zou ze ook wel kunnen blijven.

toshoes
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:59

Als je het paard verkoopt heb je geen rechten meer.
Als je geen risico wilt lopen kan je het paard niet verkopen of zomaar ergens in een weitje zetten. Straks gebeurt er wat en ben je nog aansprakelijk

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:06

ik las in het vorige topic dat mennen geen optie is. Als gezelschap paard zou je eventueel een contract kunnen vastleggen, met voorwaarde dat zij niet bereden mag worden.Op bokt staan volgens mij ook wat advertenties van mensen die een gezelschaps paard zoeken. Is een paardenopvang, rusthuis niets voor haar?

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:45

als ze makkelijk is om mee te werken kan je er vrijheidsdressuur mee doen of werk aan de lange lijnen.

Anoniem

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:56

garny95 schreef:
Hai Elze, bedankt voor je steun en het is heel moeilijk vooral als je het hebt over leven of dood. en ik heb nog niet alle wegen bewandeld, ik begin net, er komt vast een oplossing voor haar.

Hai Russel, ik heb geen weiland, dat vind ik wel noodzakelijk als je aan een veulen begint. Had ik weiland, dan zou ze ook wel kunnen blijven.



Klopt, dat zei je al, maar kun je er niet eentje zoeken? Gemeente of waterschappen heeft vaak natuurgebieden die je kunt huren voor weinig geld.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:09

Is mennen alleen voor jou geen optie of voor haar ook?

Anders kun je haar misschien verkopen aan een ervaren menner die het ziet zitten om haar in te spannen of leasen (met een contract erbij over het niet berijden).
Op diezelfde wijze zou je misschien kunnen zoeken naar iemand die een paard zoekt puur om een veulentje bij te fokken en niet wil gaan rijden (ook dan met een contract erbij over het niet rijden)...

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:14

mennen ging niet dat staat al in de openingspost.
Ik zou ook op zoek gaan naar een stuk land van de gemeente ofzo? HIer iets verder is er een natuurgebied en daar mag je je paard in laten voor 15€ voor het ganse zomerseizoen. Maar Ik woon wel in België ik weet niet of er in Nederland ook zo dingen zijn.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 01:36


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78534
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:30

wednesday schreef:
mennen ging niet dat staat al in de openingspost.


Als je haar andere topic leest zie je dat het er eigenlijk op neer komt dat zij het niet ziet zitten omdat het een hittepetit is. Knipoog Een ervaren menner hoeft hier helemaal geen problemen mee te hebben. De vraag van Nouvel is een hele goede, het lijkt er namelijk op dat zij het niet ziet zitten en ik ben van mening dat mennen wellicht een hele goede oplossing kan zijn voor deze merrie.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:07

Neonlight, bedankt... Knipoog

Ik dacht nl. ook zoiets te hebben gelezen, maar wist het niet helemaal zeker meer...

Ik moest eigenlijk een beetje denken aan de merrie die ik rijd.
Die is onder het zadel vanwege spanningsproblemen praktisch niet te rijden, en toen is besloten om haar (door een rustige, ervaren menner) voor de wagen te beleren en dat gaat heel goed!
En zo ken ik nog wel een paar paarden met een soort gelijk verhaal, die om verschillende redenen niet meer geschikt waren om onder het zadel te rijden en die het in de mensport heel goed doen!

Misschien dat dit deze merrie dus ook weer een doel in haar leven kan geven en daardoor misschien ook haar gedrag wat makkelijker wordt...

En anders misschien toch laten dekkken en kijken wat voor veulentje eruit komt...

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:17

was je paard ook al zo moeilijk te rijden voordat ze de schoft beschadiging had? Zo niet dan is het misschien een optie om te kijken of het mogelijk is een aangepast zadel te laten maken die niet op de schoft zit (weet niet of dit mogelijk is maar is de moeite waard om uit te zoeken dan). Wie weet kan je er dan nog lang van genieten.

En een tip: karakter hoeft echt niet altijd door te fokken. Ken de ergste merries waar de liefste paarden uit zijn gekomen. Punt is alleen dat je dat niet van tevoren weet.

heel veel succes. en ik zou ook iig een second opinion vragen

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 12:08

de beschadiging zit er waarschijnlijk al vanaf haar jonge jaren. We waren haar aan het beleren en stuite toen op gevaarlijke situaties toen we er op gingen zitten, de merrie ging instabiel lopen, viel, ruiter gekneusde ribben etc. Er zijn rontgenfoto's gemaakt waarop het allemaal duidelijk te zien is.
Over haar karakter, het is een hittepetitje, ze straft je meteen af als je iets verkeerd doet. Ze is heel wakker en alert en ik heb de overtuiging dat haar karakter ook gevormd is door een stukje verleden, het ongeval misschien.
Ze vindt alles spannend en zet haar angst om in beweging, er zit heel veel power in de merrie. En aan de andere kant als je heel intensief met haar traint is het ook goed allemaal en is ze ook koel in haar kop. Het is geen erge merrie, ze is lief en aanhankelijk, wil ook d'r best voor je doen, ze is gewoon niet makkelijk en ik heb altijd het volste vertrouwen in haar gehad.
Over een second opinion, we hebben de foto's en ik heb er een hele goede da bij gehad, we hebben alle opties besproken. We zouden nog goudkorrels kunnen inplanteren voor pijnbestrijding, als ik dan alles optel en we moeten nog beginnen dan zijn we verkeerd bezig om hier mee door te gaan. Vandaar deze oproep, en misschien is mennen wel een optie, niet voor mij in ieder geval.

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:24

ik had het andere topic niet gelezen. Maar als het lichamelijk mogelijk is om te mennen kan een ervaren menner er nog veel plezieer aan hebben...

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:25

Ik vind inslapen ook zeker geen optie!

Misschien kan je haar ergens bij andere paarden in een natuurgebied plaatsen? Of bij andere paarden in een weiland?
Of aan iemand verkopen die wel met haar wil mennen?

passieX
Berichten: 1346
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Nederland

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:24

fok merrie lijkt me het handigst heb je niet iemand die, er wel een veulen van wil en een hengst op het oog heeft zo dat ze, daar bij kan lopen en een veulen kan krijgen. mischein een idee?

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:26

Hm die paarden op de natuur...er zijn er zoveel die dat willen en er is maar weinig plek. Dan meot je haar naar duitsland doen, zeker als je er toch mee zou willen laten fokken.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 19:32

Heeft iemand ervaring met paarden in de natuur ?
Of een site of iets met info erover ?

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:06

Je kunt misschien ergens stallen met weidegang en dat die mensen er een veulentje mee mogen fokken in ruil voor "kost en inwoning"van de merrie? Wordt vaker gedaan in mijn kennissenkring. Dan blijft het jouw merrie, merrie heeft leuk(-er) leven, mensen hebben veulentje met mooie afstamming. Ideaal toch?

Vianne

Berichten: 12
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:49

misschien wil iemand je helpen met het mennen??
je kan ook gewoon van alles wat doen!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:37

je kunt haar idd ook "uitlenen" aan een fokker
een oud stage bedrijf had ook merries van anderen op stal en wei
waar ze de gehele verantwoording over droegen en mee fokten
haar afstamming ziet er voor zover ik kan zien (ik ben niet echt thuis in het kwpn) is best leuk

dus misschien dat je een dergelijke oplossing voor haar kan vinden?

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Wat doe je met een paard waar je niets mee kan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 20:56

Oreo en Draumpje, ik heb deze tips meer gekregen via pm en op het forum. Het zou een hele goede mogelijkheid kunnen zijn die ik zeker open laat en ik wil eigenlijk eerst weten of ze verder oke is, kan ze veulens krijgen en heeft ze pijn ?