Los of vast in trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat doe jij?

Los
11 (7%)
Vast
133 (85%)
Wisselend
12 (7%)

Totaal aantal stemmen: 156


superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:45

Anne_GTI schreef:
trailerketting zit doorgaans een panieksluiting aan. Knipoog

Maar na een ongeluk kan dat toch wel eens een probleem zijn. Als het paard in een vreemde positie "ligt"
kan het echt wel lastig zijn om deze los te krijgen als er veel spanning op staat.

Ik gebruik tegenwoordig ook een halstertouw mét panieksluiting. Heb een mes in de auto.

Lynn_Nikita

Berichten: 25497
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:53

een 3 jarige fries van vriendin van me is eens losgekomen en heeft xich omgedraaid en heeft geprobeerd uit de tariler te springen. Hing met voor benen boven de laadklep uit!!!
Altijd vastzetten dus. en dan met ketting waar aan allebij de kanten paniek sluiting zit.

Renske_fjord

Berichten: 694
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Zwolle, Holten, Nijverda.

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:54

Wij hebben de 2 fjorden altijd los in de trailer staan. ze hebben wel een touw aan het halster die we over de hals hangen als ze in de trailer staan. Mocht er iets gebeuren, kunnen ze zo naar achter de trailer uit en hebben ze toch een touw om ze te begeleiden. Ze kunnen geen kant op in de trailer, dus waarom ze vastzetten?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:43

Jonge paarden zet ik vast, zodat ze zich niet kunnen omdraaien. Oudere, meer ervaren paarden zet ik niet vast.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:52

Een braaf paard, alleen op een 2paards trailer met schot in het midden, laat ik ook wel los staan. Die kan toch nergens heen. Als ze niet tussen de schotten staan of met z'n 2en altijd vast. In een anderhalfpaards kunnen ze draaien, en paarden onderling gaan ook vaak lopen drammen.

nodenka

Berichten: 568
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:55

Vast zetten lijkt mij het veiligst.

beauty05

Berichten: 383
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: ergens in noord holland ofzow

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:24

wij hebben eeeen heeeeeeeeeeeel erg ongeluk gehad met een heeeel lief paard van ons. ook in de teialer, ik zou ze dus vast zetten

ThyrlaB
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:26

de mijne zet ik vast, ook al omdat er vaak geklierd wordt naar elkaar. Dan weet ik zeker dat ze elkaar niet kunnen bijten.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:27

Ik heb Tivara altijd vast staan in de trailer Ja

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:28

Vast. Veulens los, maar ik ben bij de poll uitgegaan van volwassen paarden.
Een kennis van me heeft ooit haar merrie op de vrachtwagen omgedraaid terug gevonden. Merrie had zich los gemaakt en stond tussen 2 stangen die tegen haar flanken kwamen maar toch raakte ze dus gedraaid.

Kiki_S

Berichten: 177
Geregistreerd: 28-10-06

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:41

Vast.

classeygurl
Berichten: 1462
Geregistreerd: 27-04-05
Woonplaats: Friesland

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:36

Altijd vast , zeker weten!
een veulen zetten we wel altijd los in de trailer.

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:04

Stel dat er iets is, waardoor de buis achteraan ofzo los is gekomen, of je pony onderuit is geschoven, en wanneer je de trailer vanachter open doet, je pony ineens onder de baar doorkomt, dan kan ie gelijk de baan op lopen!!

Maar ik weet dat daar discussie over bestaat... maar heb het een keer meegemaakt, en dan ben je blij dat je paardje vasthangt...
hoewel ik ook al heb meegemaakt dat ze onderuit was gevallen, en zo haar zelf aan het ophangen was...dusja, maar ik opteer toch voor vast...mits ze op een veilige en correcte manier vastgemaakt is... Knipoog

Jade91
Berichten: 1001
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:06

Als er een schot in staat, staan ze bij ons altijd gewoon los in de trailer.
Zonder schot draaien ze zich altijd om dus sinds kort zetten we ze dangewoon maar vast.

Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:16

altijd vast (van mijn eigen pony uitgegaan)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 19:00

Ik ging bij de poll idd uit van een volwassen paard dat het regelmatig doet.

DuckyMjöll
Berichten: 573
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:01

Wij laten de ijslanders etc (de grotere dus) altijd vast staan.
De shet en het veulen mogen er wel gewoon los in staan ..
Maar het veulen heeft er alleen nog maar ingestaan met moeder..

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:05

vast, de onze kan dat voorluik openmaken en als je een keer een paardenhoofd naar buiten ziet komen...

ZepiE
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-11-06

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:07

ik heb een shetje en die is wel lief in de trailer maar als die los staat gaat hij lekker klieren maar als hij vast staat is hij liever!!

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:28

Bij ons op stal zetten we ze los, eigenlijk altijd. In een 2paards trailer gaat het schot ertussen uit zodat ie zich om kan draaien. Het is immers zo, vraag me niet waarom, dat een paard liever achteruit rijdt.. Wel hebben we een rek boven de klep, zodat ze er niet uit kunnen komen. En wel gewoon een stang ervoor.. dat ie niet ineens naar buiten dendert als je de klep open doet.

Als er meer als 1 paard vervoert moet worden ligt het eraan, hoeveel paarden het zijn en welke vrachtwagen we pakken. We hebben een vrachtwagen waar ze allemaal naast elkaar staan, hierin staan ze gewoon vast tussen de schotten. We hebben er ook een waar er 3 achteruit en 3 vooruit gaan. Als we dan 2 paarden hebben staan ze ook weer los, en maken we van elke 3 plekken 1 grote plek.

Waarom ze dat doen weet ik eigenlijk niet, ze doen het al jaren zo, en is altijd goedgegaan..

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:31

wij hadden de tinkers altijd vaststaan, maar nu hebben ze laatst zitten klieren onderweg. Aileen heeft de ketting kapotgetrokken en die is weer tegen haar mond geknald, diverse gemene wondjes was het gevolg.
Ik aarzel nu ook of ik ze niet gewoon los zal laten staan. Ze kunnen immers geen kant op.
wie heeft argumenten om ze toch weer vast te zetten?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78535
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:54

jeske333 schreef:
Bij ons op stal zetten we ze los, eigenlijk altijd. In een 2paards trailer gaat het schot ertussen uit zodat ie zich om kan draaien. Het is immers zo, vraag me niet waarom, dat een paard liever achteruit rijdt.. Wel hebben we een rek boven de klep, zodat ze er niet uit kunnen komen. En wel gewoon een stang ervoor.. dat ie niet ineens naar buiten dendert als je de klep open doet.


O mijn god, dat meen je niet! Ik hoop toch dat ik die trailer nooit geladen tegen zal komen op de weg! Levensgevaarlijk, als een volwassen paard los erop staat en tijdens het rijden omdraait, beetje sporen op de weg, andere gewichtsverdeling, trailer gaat slingeren en de gevolgen kunnen dramatisch zijn, niet alleen voor de trailer en het paard, maar ook voor de medeweggebruikers.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 22:10

Dat had ik nog nooit gehoord, lijkt me ook niet veilig, ze staan niet voor niets zo.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:15

Vast!!
Ik zou niet weten waarom ik mijn pony los zou zetten, dit idee was nog nooit bij mij opgekomen en ik ga het niet doen ook! Veel te gevaarlijkt, wat Neonlight zegt ook..

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Los of vast in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:21

mijn paard is gewend dat als hij vast staat, hij ook rustig stil staat, daar maak ik gebruik van in de trailer.
Wat doen jullie als hij los staat en gaat klimmen ?
Hele goede reden ook van neonlight: lekker als je trailer gaat slingeren.
Ga voor de gein eens een ritje maken achter in de trailer, op de plek waar normaal je paard staat, het is voor paarden ook geen pretje er kan van alles gebeuren, ze kunnen schrikken van een vrachtwagen naast of achter je, balans verliezen, geklepper van het zijltje, weet ik wat nog meer.
Bij mij vast dus en met alle zorgvuldigheid.