Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:35

Misschien moet je eens met een advocaat of iemand die al die contracten regelt bellen die kan een hoop voor je uitzoeken en dat weet je ook welke dingen de stal eigenaar wel kan verplichten en welke niet.

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:47

Linardsje23 schreef:
@ runningkawa: dat is een half jaar geleden al geweest, die uitmest regel. maar daar heb k me niets van aangetrokken, die regel gaat ten kostte van de hoeven van mijn paard. weinig mensen op stal deden er wat mee.


Je zegt dat je je er niets van aan hebt getrokken, is er toen wel over gesproken of ben je gewoon door gegaan met vaker uitmesten? Ik zou waarschijnlijk als ik jou pensionhouder was je er toch wel op aangesproken hebben als ik zou zien dat je het briefje niet hebt ingevuld en gewoon blijft uitmesten.

Anoniem

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:50

Als je met adcocaten in de weer moet, zou ik gewoon gaan.
Dan is de verstandhouding toch niet dragelijk meer

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:12

Denk dat er toch gewoon over te praten moet zijn, als pensionhouder heb je er ook niets aan als je allemaal ontevreden klanten hebt staan. Maar als het inderdaad eerst al mondeling doorgegeven is en iedereen denkt van "ja, bekijk het maar" dan kan je er natuurlijk op wachten dat er zo'n aktie als dit op volgt.

Bij ons is de stalhuur gewoon incl een aantal balen stro en als je er meer nodig hebt dan komt daar gewoon een bedrag bij (vraagt trouwens gewoon de kostprijs dus verdient niks op de balen).

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 13:34

@ remi: ik heb toen gezegd dat ik het er niet mee eens was en dat vaste dagen niet handig zijn voor mij, omdat ik onregelmatig werk.

verder heb ik alles is goed doorgelezen gisteravond en alles waar ik het niet mee eens ben of vragen over heb op papier gezet. om via de mail contact op te nemen. ( via de telefoon mag niet want dat wordt te druk)

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:45

Je bent niet verplicht om te tekenen Bloos Het is prima dat ze een aantal dingen in het contract wil vermelden, misschien kan er ook uitzondering op gemaakt worden in jou geval. Vraag of ze het wil / kan aanpassen. Hebben jullie samen iets om op terug te vallen.

Bij mij op stal gelden ook gewoon een aantal regels en contracten kunnen we naar ieders wens aanpassen. Wel ben ik erg stipt op bepaalde controles als WA verzekering, enten, ontwormen etc.

Op het moment dat je ergens gaat staan met je paard, weet je toch wat de regels en voorwaarden zijn? Zou zo`n contract nu erg veel voor jou en je paard veranderen? Bloos

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:18

[quote="Linardsje23"]
@ remi: ik heb toen gezegd dat ik het er niet mee eens was en dat vaste dagen niet handig zijn voor mij, omdat ik onregelmatig werk.

quote]
En toen mocht het?

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:22

wij hebben ook een contractr op stal, en ik vind het ergens ook wel goed. Zo weten beide partijen waar ze aan toe zijn.

Anoniem

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:33

Een contract is goed,als je weet dat je er één krijgt.Bij mij zouden ze er ook na 2 1/2 jaar niet mee aankomen zetten.
Bovendien wil ook mijn paard iedere dag mogen uit mesten.

Als ik dit zo lees, ben ik erg gelukkig met mijn eigen stal.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 01:24

Een contract is een hele goede zaak. Ook na 2 1/2 jaar. Alleen is het niet zo, dat er niet al een overeenkomst was. Je stalhouder had een mondelinge overeenkomst met jou en je stalgenoten, die is niet zomaar weg. Het is alleen maar goed, om dit op papier te zetten en te ondertekenen.
Alleen moet ze dan wel uitgaan van de huidige voorwaarden, en nu niet ineens van alles veranderen.

Als je altijd elke dag mocht uitmesten, kan je gemakkelijk hardmaken, dat de overeenkomst de afspraak bevatte: elke dag uitmesten. (Moet je kunnen bewijzen, maar als het aan te tonen is, dat je dat altijd al deed en dat zij daarvan op de hoogte was, dan is dat voldoende)

Als ze dat nu verandert, kan je in overleg gaan over bijv. het stallingsgeld. Kom je er gezamenlijk niet uit, dan kan je besluiten weg te gaan. Maar je hebt dan wel een periode om rustig een nieuwe stal te zoeken en tot dan nog onder de oude voorwaarden te blijven staan (volgens mij is dat 3 maanden maar pin me er niet op vast). Je snapt wel: in zo'n overleg sta je veel sterker, als jullie dat allemaal samen doen. De stalhouder wordt ook niet blij van de mogelijkheid dat iedereen weggaat.

Wat dat verzekeringsnr. betreft : ik zou het niet geven. Als je schade toebrengt, dient zij jou aansprakelijk te stellen. Of jij die schade nou claimt bij een verzekering of niet, gaat haar eigenlijk niet eens aan.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:26

Toen ik net bij mij op stal kwam waren er geen regels en contracten omdat er maar 5 pensionpaarden waren. Inmiddels zijn dat er nu 12 geworden en is er ook een contract gekomen. De eigenaar heeft dat contract gemaakt en toen met alle paardeneigenaren het contract doorgenomen. Als er toen iets in stond waar iemand het niet mee eens was werd dat meteen gezegd en kon er wat aan gedaan worden.
Wij hadden gelukkig hele normale regels en voor mij is er niks veranderd (voor de rest ook niet). Het was meer voor alle nieuwe mensen. Ze hoefden dan niet telkens te vragen of iets mocht maar konden dan in het contract kijken.
Ik vind dus wel dat er een contact kan zijn op een grote stal maar dat er wel over gesproken moet worden en niet pats boem een contract in je kast.
Verder vind ik de punten in je contract niet heel raar...
Als jij het niet eens bent met het uitmesten moet je daar over praten. Ik zou dit niet over de mail doen maar ik zou bij haar langs gaan. Waarschijnlijk heb je nog meer vragen dan alleen over het mesten. Trouwens, ik denk dat je ook wel sterk staat als je zegt dat het niet goed is voor je paard zijn hoeven. Desnoods vraag je aan je arts een brief oid waar in staat dat het paard een goede, schone stal nodig heeft etc. Dit kan je dan onder haar neus duwen.

En ben je het er niet mee eens dan zou ik gewoon vertrekken. Er zijn genoeg stallen in de omgeving waar je je misschien beter op je plaats voelt.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:04

een contract vind ik helemaal niets geks hoor.. voor beide 'partijen' is er dan duidelijkheid en voor de stalhouder blijft het allemaal te overzien en heeft diegene ook een poot om op te staan en voorkom je gezeik als iemand zich niet aan de afspraken houdt, je hebt zwart op wit dat diegene het ermee eens is(daarom is er getekend) en houdt diegene zich er niet aan, is het voor een stalhouder makkelijker om te zeggen dat je kunt gaan.


bij de vorige stal waar ik heel even gestaan heb, had de staleigenaar een contract opgesteld waar ik het absouluut niet mee eens was(verplicht een jaar blijven staan en daarna nog 2mnd opzegtermijn, het contract was een oorspronkelijk opgezet contract voor het verhuur van andere ruimtes, welke als kantoorruimtes gebruikt werden en er was het één en ander doorgestreept en bijgeschreven om het kloppend te maken voor een stal). ik heb niet getekend en ben weggegaan om andere redenen, maar ik denk dat als ik had gezegd dat ik niet wilde tekenen, ik naar iets anders uit had kunnen zien.

de keuze om wel of niet te tekenen ligt bij jou. uiteraard zou je wel in gesprek kunnen met die stalhouder om te kijken of er dingen aangepast kunnen worden of in ieder gheval aan te geven waar je het niet mee eens bent.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:20

een eigenaar van een staladres is vrij op zijn/ haar eigen regels op te stellen.
Echter indien jullie er naar ik neem aan al geruime tijd staan lijkt mij dit ongebruikelijk. Is er iets voorgevallen?
Zou met elkaar om de tafel gaan zitten, eigenaar en klanten en dan duidelijk afspraken maken of bespreken wat er in de afgelopen tijd niet is goedgegaan.
Eventueel nieuwe afspraken op papier zetten waar iedereen zich dan aan dient te houden. Het staat je vrij een ander stallingsadres te zoeken indien je er niet uit zou komen.

henrib

Berichten: 233
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Emlichheim (BRD)

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:24

zowel huurders als verhuurders hebben rechten, maar ook plichten...

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 08:09

Straf dat sommige mensen hier roepen dat ze baas zijn op hun eigen terrein en dat pensiongasten zich maar moeten schikken naar hun grillen en anders hun boeltje moeten pakken en vertrekken. Met zo’n mentaliteit ga je toch geen stallen verhuren een huurder heeft namelijk ook iets te zeggen over de verzorging van zijn eigen paard, en als daar afspraken rond gemaakt werden toen de huurder naar daar verhuisde, is het behoorlijk asociaal die eenzijdig te wijzigen

Ik zou alleen maar blij zijn met een contract, omdat ik een paar erg negatieve ervaringen heb met pensionstallen (gelukkig sta ik nu al een hele tijd op een hele goede stal, maar ik heb ondervonden dat die zeldzaam zijn, terwijl ik maar drie simpele vereisten heb: elke dag uitgemest, dagelijkse weidegang, voldoende ruwvoer. Is toch niet zo veeleisend hé op voorhand beloofden ze het allemaal, tot puntje bij paaltje komt). Ik heb bijv. meegemaakt dat mijn paard in de winter ineens niet meer op de weide mocht. Als ik toen een contract had gehad waarin stond dat ze in de winter ook op de weide zouden mogen, zoals afgesproken toen ik naar daar verhuisde (ik heb het wel vijf keer gevraagd om zeker te zijn), had ik tenminste een poot gehad om op te staan. Moet ik daar dan zomaar mee akkoord gaan, dat mijn paard een half jaar moet binnen staan terwijl ik juist omwille van de dagelijkse weidegang naar daar verhuisd was? Op een andere stal gooiden ze haar stal vol beschimmeld stro, en als je daar iets van durfde zeggen kreeg je de belachelijke uitleg dat dat geen kwaad kan en dat ze daar toch niet van eten, gevolg: paard koliek natuurlijk. Als er een contract is weten beide partijen wat ze kunnen verwachten en waar ze zich aan moeten houden.

Op een stal waar maar drie keer per week wordt uitgemest zou ik absoluut niet willen staan, en ik vind dan ook dat een stalhouder niet zomaar het aantal keer dat je mag uitmesten kan terugschroeven.

irmalouise

Berichten: 1959
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vianen

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 08:49

Citaat:
Eilandje schreef:
Straf dat sommige mensen hier roepen dat ze baas zijn op hun eigen terrein en dat pensiongasten zich maar moeten schikken naar hun grillen en anders hun boeltje moeten pakken en vertrekken. Met zo’n mentaliteit ga je toch geen stallen verhuren een huurder heeft namelijk ook iets te zeggen over de verzorging van zijn eigen paard, en als daar afspraken rond gemaakt werden toen de huurder naar daar verhuisde, is het behoorlijk asociaal die eenzijdig te wijzigen



Ben ik helemaal mee eens, ik sta zelf nu een jaar op een andere stal, waar ik ook een contract heb gekregen, vind ik wel belangrijk om te hebben trouwens, want dan weet je wel waar je aan toe bent.
Bij mijn vorige stal waren ze ook zo dat er maar steeds meer regeltjes erbij maakte en alleen maar in hun voordeel, en meestal werden de paardeneigenaren op kosten gejaagd. Het was zo dat we een brief thuisgestuurd kregen en met de mededeling dat wanneer de volgende stalperiode inging er geen voer meer verstrekt werd en ook dat we nog maar anderhalve baal stro per week kregen ( dat was nog niet eens 2 plakjes stro per dag Verward en mijn paard eet ook alles het liefst op) en daarbij werd ook nog even de huur verhoogd. Dus daar konden we het helaas wel meedoen, we zijn er met zijn alleen tegenin gegaan, maar daar waren ze niet vanaf te brengen.
Wel was het zo dat we nu 3 keer per dag kuilgras kregen, maar daar was de helft meestal beschimmeld van dus of we daar zo gelukkig mee moesten zijn, NEE dus.

Ik heb een jaar geleden de knoop doorgehakt om naar een andere stal te verhuizen, en ben er nog steeds blij mee, deze eigenaar is mee te praten en overlegd met ons allemaal als hij iets wil veranderen. Ook hier zijn er mensen die inderdaad niet opletten of ze schoon stro weggooien, ik sta soms op de mesthoop te kijken van wat er voor schoon spul op lig en denk dan zou ik het er weer afhalen en bij mij in de stal gooien, maarja is ook weer zo wat. Ik ben juist heel zuinig haal echt alleen het hele natte en de drollen eruit, en dan weer een klein beetje schoon er bovenop. Zoals sommige mesten is niet normaal en de eigenaar heeft er al meerdere keren wat van gezegd, en nu de laatste keer in het schriftje waar we altijd mededelingen inschrijven (want gelukkig vind mijn staleigenaar wel dat wij ook rechten hebben, en niet zegt van ben je het er niet mee eens dan kan je vertrekken) geschreven dat het mestbeleid nu wel snel moet veranderen want anders ging hij maatregelen nemen. Dus volgens mij gaat het nu wel beter.
Verder vind ik het echt niet kunnen dat je een paard maar 3 keer in de week mag uitmesten, lekker fris zeg, zou er dan flink gaan stinken en bacterien kweken.
ALs ze dit echt gaat doorzetten zo ik wel vertrekken, dit kan echt niet.

Anoniem

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:46

Ik kan best snappen dat er ineens maatregelen komen.
Vaak is het al eens mondeling aangegeven (zoals in dit topic ook)
Maar daar hebben de mensen dan maling aan.
En dan komt het op papier. En dan komt het vaak ineens veel harder over.

Net als irmalouise heb ik ook mensen stro weg zien gooien waarvan ik denk, dat is toch zonde.
En als je dan uit gaat rekenen, wat zo'n paard kost per maand, incl afvoer mest, dan gaat er geld bij voor de pensionhouder.
En zoals met alles, moeten de goede eronder lijden, dat de slechte het zo doen, en komen er vaste regels.

Persoonlijk zou ik het ook niet eens zijn met maar 3x mesten.
En zou voor mij de reden zijn wat anders te gaan zoeken

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:12

Is het een idee om per baal te laten betalen?

Bij ons op stal mesten we ook zelf uit.
We betalen boxhuur per maand ( €105.00) en we betalen de balen stro en hooi los. Ze kosten €4.00 per baal.
Dit is vrij duur maar mensen gaan beter opletten met wat ze weggooien.

Zelf heb ik een erg vies paard en heb een halve baal per dag soms nodig....daarbij ben ik een zeurpiet en gooi inderdaad soms teveel goed stro weg.
De andere kant is dat ik wel gewoon alle balen betaal die ik gebruik.

Als het de pensionhouder om het afvoer van mest te doen is kan dit wel werken.
Mensen worden zich bewuster van de kosten en worden zuiniger met stro. En als het geld geen rol speelt betalen ze gewoon het stro zonder morren.

Een contract vind ik op zich een goed plan, zowel voor pensionhouder als voor pensionklant.

irmalouise

Berichten: 1959
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vianen

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:02

runningkawa schreef:
Ik kan best snappen dat er ineens maatregelen komen.
Vaak is het al eens mondeling aangegeven (zoals in dit topic ook)
Maar daar hebben de mensen dan maling aan.
En dan komt het op papier. En dan komt het vaak ineens veel harder over.

Net als irmalouise heb ik ook mensen stro weg zien gooien waarvan ik denk, dat is toch zonde.
En als je dan uit gaat rekenen, wat zo'n paard kost per maand, incl afvoer mest, dan gaat er geld bij voor de pensionhouder.
Citaat:
En zoals met alles, moeten de goede eronder lijden, dat de slechte het zo doen, en komen er vaste regels.
Persoonlijk zou ik het ook niet eens zijn met maar 3x mesten.
En zou voor mij de reden zijn wat anders te gaan zoeken


Ben het er helemaal mee eens vooral het zinnetje dat ik gequote heb.
Verder vind ik het idee van Elcamino ook wel wat hebben.
Maar tot nu toe is het weer stil omtrent het mesten, dus het zou wel weer goed gaan.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Re: Opeens contract voor pensioners, mag dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:11

even snel een bericht voor ik naar bed ga, ik zag alweer zoveel reacties.
@ remi: dat werd wel toeluikend toegestaan.
@ RUBYWHITE: of het erg veel uitmaakt heb ik ookal over na gedacht. ik was erg overrompeld door het contract opeens, maar ik ga eerst is mailen en dan alles nog een keer rustig doorlezen. ik wil zeker weten dat het inderdaad niet veel uitmaakt.
verder mogen we alleen per brief of mail contact opnemen.
Die regel van betalen hoeveel je gebruikt vind ik redelijk, die ga ik onthouden. misschien valt daar over te onderhandelen. maar hoe overzien je wie hoeveel gebruikt ?