"Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

"Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:22

Hallo iedereen,

Ik heb een jong en onervaren paard waarmee we af en toe eens van huis af willen om hem te leren reizen en hem aan andere omgevingen te laten wennen.

Maar hij is ontzettend moeilijk met laden, waarschijnlijk omdat hij het gewoon niet kent en hij ook gewoon ontzettend eigenzinnig is, het is geen angst.

We hebben hem de laatste keer met twee longeerlijnen op de trailer gekregen, elk aan 1 kant en dan rustig zo naar elkaar toebewegen dat hij alleen maar vooruit kan.

Ook heb ik eenns gehoord van dat je hem blindeert, maar worden paarden hier niet ontzettend angstig van?

Nouja, mijn vraag hierbij is dus: Wie heeft de gouden tip betreft het laden van een moeilijk paard op de trailer?

Hoop op reacties!

Fortuna22
Berichten: 2303
Geregistreerd: 24-11-06

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:28

grappig!(nou eigenlijk niet....)
Heb het zelfde gehad een jong paard!
Hij is ook niet bang.
Heb sinds vandaag de oplossing,voor hem dan...
Ik doe het ook met een longeerlijn en aan de andere zijde iemand die de lijn vasthoudt en die kant van de trailler begrensd.
Werkt top,steeds even iets druk geven met de lijn en dan weer ontspannen.

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:35

Ik wil dit topic even blijven volgen ,omdat mijn haflinger ook vaak de trailer moeilijk oploopt.
Bang is ze zeker niet!
Ze daagd je gewoon uit..
Ze wil er nog wel 's oplopen als we de trailer voor een open deur zetten; stropakken naast de beide kanten van de oplaadklep leggen;zodat ze tenminste maar 1 kant opkan;voor óf achteruit!
Of als we 2 hekken aan de beide kanten van de oplaadklep houden;loopt ze er soms zo op...
Maar zoals jij t beschreef met die longeerlijn;dat helpt niet bij m'n haf;want daar loopt ze gewoon dwars doorheen....
Ben benieuwd of er nog meer tips komen...

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:38

Mijn jonge paard kan er niet tegen wanneer een lijn tegen zijn kont heel de tijd drukt, wordt ie alleen maar gekker van, dus jou tip is geen optie juksz Lachen..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:39

blinderen zou ik nooit doen........

parkeer de trailer naast een muur, aan de andere kant een lijn...

en zo rustig aan steeds weer het dier op de wagen zetten.

De mijne kan ook zo een darm zijn, zo loopt hij er zo op.. niks geen probleem, en de volgende keer sta ik uren met een sterk paard te trutten

Fortuna22
Berichten: 2303
Geregistreerd: 24-11-06

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:45

Tja wil niet zeggen dat een longeerlijn voor elk paard helpt en zijn er natuurlijk altijd een paar bij....haha

Je moet trouwens met de longeerlijn niet de hele tijd druk geven anders gaan ze er op hangen en dan werkt het averechts!

Blindoeken moet je naar mijn mening ook nooit doen,als dat mis gaat....

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:49

Bij ons hebben een aantal mensen heel veel baat gehad bij de hulp van Petra Vlasblom, die werkt een beetje met de Monty Roberts methode. Ze heeft ze er tot nog toe allemaal opgekregen, zonder geweld. Vind ik dus echt een aanrader. Volgens mij moet je via Google wel wat over haar kunnen vinden, heb zelf verder geen telefoonnummer van haar ofzo.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:50


Le_onie
Berichten: 884
Geregistreerd: 17-11-06
Woonplaats: winterswijk (gelderland)

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:52

toen ik mijn 2 jarige kreeg, moest hij ook eerst de trailer in voordat hij hier kwam, het gaat heel goed!
nu is ze drie, en we deden eerst altijd de trailer naast een grote deur, en zet de grote deuren tegen de trailer aan dus eigenlijk zo iets: /-\ [- = trailer / \ = deur]
ze liep er zo in, beetje twijffelen, magoed
nu doen we altijd zonder de deuren, etc helemaal met niks en loopt er zonder problemen in nu!

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:53

frunnik schreef:
Bij ons hebben een aantal mensen heel veel baat gehad bij de hulp van Petra Vlasblom, die werkt een beetje met de Monty Roberts methode. Ze heeft ze er tot nog toe allemaal opgekregen, zonder geweld. Vind ik dus echt een aanrader. Volgens mij moet je via Google wel wat over haar kunnen vinden, heb zelf verder geen telefoonnummer van haar ofzo.


Ik heb meegedaan met een soort van curcusavond trailerladen met annemarie van Toorn(die werkt ook met de Monty Roberts methode).
Ik dus thuis oefenen enz,en het ging de eerste tijd prima op die manier hoe ik 't van haar geleerd heb...
M'n ouders hebben zelfs n eigen trailer gekocht,omdat ze 't leuk vonden om me ergens naartoe te brengen met m'n paard...
Maar de laatste tijd gaat ze weer erg vervelend zitten te doen Verdrietig

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 22:06

Bedankt frunnik! Misschien als ik het echt niet weet op te lossen haal ik haar er misschien wel bij Lachen.

Eerst maar zelf proberen, heb verder alle problemen met dit paard tot nu toe weten op te lossen Lachen

Haha, misschien ben ik gewoon een beetje dom, maar begrijp het niet le_onie Lachen

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:17

Elementair is dat je je paard de kans geeft te onderzoeken wat die trailer is. Dus als ze op de klep staan even laten ruiken, ontspanning geven. Op dat moment besluiten ze: ik ga verder, of niet...
Druk om hem voorwaarts te laten gaan, elke pas voorwaarts belonen en even de druk van het hoofd af. En neem de tijd...

Charaz

Berichten: 24327
Geregistreerd: 12-04-02

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:29

Oefenen, oefenen, oefenen

De dvd over trailerladen van Monty Roberts vind ik ook erg goed.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:42

Ik heb mijn vorige paard wel 'geblindeerd' de trailer op gezet en dat ging prima, niet gek doen, niets! Ze liep er zo op met een jas over haar hoofd met mijn geur eraan. En dat was echt een megamoeilijk paard om op de trailer te zetten! Je kan het een keer proberen, kijken of het werkt. Succes in ieder geval!

paars

Berichten: 5592
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 00:14

sammie_44 schreef:
Bedankt frunnik! Misschien als ik het echt niet weet op te lossen haal ik haar er misschien wel bij Lachen.
Eerst maar zelf proberen, heb verder alle problemen met dit paard tot nu toe weten op te lossen Lachen
die logica ontgaat me een beetje, je vraagt advies, maar nu wil je het toch weer zelf oplossen? Is je paard daarbij gebaat?
Wil je niet aanvallen hoor, maar het klinkt zo onlogisch in mijn oren!

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:45

Mijn vzpaardje (3 jr) loopt ook absoluut de trailer niet in, we hebben echt van alles al geprobeert.. van die longeerlijn gaat ie zich omdraaien (maakt niet uit hoe sterk je bent Nagelbijten / Gniffelen) en op de rustige methode gaat ie er niet in.. met brokjes niet.. met geweld niet.. niks! Zo'n lastig paard.. Dus iemand die ECHT de gouden tip heeft??

joepiejee

Berichten: 211
Geregistreerd: 29-07-06

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:52

Voer geven op de trailer. Iedere dag geef je het paard z´n biks in de trailer. Als hij in het begin alleen de klep nog maar oploopt dan zet je z´n voer net op het randje van de trailervloer en zo iedere dag 10 cm verder. Het is gewoon belangrijk dat je paard zich op z´n gemak voelt in de trailer, het duurt een paar weken maar dat heb je wel levenslang resultaat! Mits je ook heel voorzichtig rijdt natuurlijk..
Met een trucje zou ik het nooit proberen, een paard voelt zich dan belazerd en loopt er de volgende keer zeker niet meer op.

Zet vooral geen druk erachter, gewoon heel rustig en positief zijn. Ieder stapje in de richting van het beoogde resultaat is al geweldig. Je zult merken dat na een paar dagen je paard al niet meer in paniek raakt als je richting de trailer loopt.
O ja, ga nooit trekken aan het halstertouw. Het kan handig zijn om van te voren 10 minuutjes te oefenen met `volgen` door je paard naast je te laten lopen en wanneer jij stopt moet het paard ook stoppen en wanneer je weer vooruit gaat moet hij direkt volgen.

Succes gegarandeerd! Ja

Succes!!

cissy

Berichten: 19837
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:47

dvd van Parelli : Trouble Free Trailer Loading, aanrader!

nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:19

jullie hebben wel goeie ideeen voor paarden die niet op de trailer durven maar wat met paarden die het wel durven maar gewoon met je voeten spelen? ik heb in dit topic al over zulke paarden gelezen. mijn paardje gaat er thuis heel gemakkelijk op maar ergens anders is het gewoon een ramp. steigeren en wegrennen is zijn trukje. niets helpt. hebben jullie daar tips voor?

cissy

Berichten: 19837
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:30

diezelfde DVD Lachen

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:40

De gouden tip bestaat denk ik niet. Problemen met trailerladen kunnen veel oorzaken hebben.
Wordt het veroorzaakt door dominantie of angst of nog iets anders? Elke oorzaak vraagt om een andere oplossing.
Iemand die ook heel goed is met trailerproblemen is Marijke de Jong.
Op haar site www.paardenbegrijpen.nl staat veel info over problemen met trailerladen.

Bij onze pony was dominantie het probleem. Door veel loswerk en grondwerk te doen is de dominantieverhouding goed neergezet en loopt de pony zonder problemen de trailer op.
Mijn merrie vindt het vooral heel spannend in de trailer. Naast een ander paard loopt ze er zo op maar moet ze alleen dan heb ik even een longeerlijn nodig om wat aanleuning te kunnen geven. Dan staat ze er ook zo op.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 21:41

Bedankt jippiejee en bar, ik ga direct even op die site kijken!
Denk dat je een heel goede tip hebt jippiejee, want voer vindt hij 1 van de belangrijkste dingen die er bestaat!

@paars: dan ontgaat de logica je inderdaad een beetje LachenIk vraag naar tips hoe ik het misschien zou kunnen oplossen, niet naar iemand die het voor mij zou kunnen oplossen..

paars

Berichten: 5592
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:33

Okee, ik snap 'm: je wilt het graag zélf oplossen?! Hoop dat je dat met al die tips gaat lukken, met geduld en goeie raad komt je een heel eind! En die DVD van Parelli (=prima!!) is misschien een goed idee om te vragen voor de feestdagen. Veel succes!

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:38

Je kunt ook bij ons op de site kijken bij nieuws, er staan een aantal artikelen over trailerladen bij, misschien met de voor jou gouden tip. Ook kun je je licht bij ons komen opsteken op themamiddagen -avonden.

Stephzdesign

Berichten: 1644
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: "Gouden tip" betreft laden van moeilijk paard op de trai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:35

frunnik schreef:
Link gevonden: www.2moons.nl


Petra is super. Ze staat bij een vriendin van mij op stal. Zij krijgt dingen met paarden gedaan die je niet voor mogelijk houd. Ze blijft ook altijd heel geduldig en heel paardvriendelijk.
Ik zou echt voor haar kiezen.