Samen doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BellyBel

Berichten: 1279
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Twente Leeftijd: 18jr.

Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 00:13

Hoi Hoi!

Een vriendin van mij en ik krijgen héél miss. een pony. Nu moeten we wel het meeste zelf betalen!
We hebben een "droom-stal" gevonden waar we samen kunnen staan, gezellig met zijn tweetjes! We hadden er helemaal niet opgerekend dat die stal-eigenaar ook nog een stal had waar 2 pony's in kunnen. Dus dat je 1 stal deelt met zijn 2'en Knipoog *het stalgeld is gewoon even veel als voor 1 stal Haha!* dan kom je dus vééél goedkoper uit (en is het makkelijker te redden), alleen nu moeten die pony's ten eerste wel samen kunnen en we moeten geen ruzzie krijgen hahaha Tong uitsteken
Maar hoe kun je die afspraken het beste maken?
En welke afspraken moet je maken?

BellyBel! Kusje

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:17

Om de dag de 1 stal schoonmaken, en de andere dagen de ander..
En het rijden, om de dag, of als je een uurtje gaat rijden, ieder een halfuur Lachen
Voeren enzo kan samen... Knipoog

Aradis

Berichten: 6183
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:20

ik snap niet helemaal of je nu samen een over ieder een neemt .. Volgens mij het laatste of niet?

BellyBel

Berichten: 1279
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Twente Leeftijd: 18jr.

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 00:20

De verzorging (voeren, stal uitmesten, van/naar de wei halen/zetten etc.) wordt door de stal-eigenaar gedaan. En het zijnd us 2 pony's, die ieder zelf betaalt en verzorgd en rijd etc. dus we kunnen gewoom samen bv. op buitenrit ofzo Knipoog En je kunt elkaar makkelijker in geval van nood helpen (als de een bv. niet kan omdat die veel huiswerk heeft ofzo evenv ragen of de ander het paardje dan wil rijden/los gooien what ever).
Maar het gaat echt dat de paarden een stal delen, dus de kosten.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:22

Dus jullie hebben ieder 1 paard zegmaar?

Aradis

Berichten: 6183
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:22

nou dan betaal je ieder de helft toch Vork

flor123
Berichten: 18
Geregistreerd: 26-01-07

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:24

Ik vind dat rivanalover en Marjo_x gelijk hebben. Het is wel leuk om het zo te doen!
P.S. Wat een geluksvogel ben jij met al die pony's!

BellyBel

Berichten: 1279
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Twente Leeftijd: 18jr.

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 00:26

rivanalover juist!

Marjo_x Ja zo ver waren wij ook.
Maar ik bedoel afspraken over als de een de pony plotseling moet verkopen, of verhuizen naar een andere stal etc. Dan moet de ander opeens de volle mep betalen. Afspraken daarover, hoe je dat dan gaat doen bv.
Misschien een soort contract opstellen over als de paarden elkaar "verwonden" (door bv. spelen en dan dat ze bv. een wondje krijgen ofzo Knipoog) dat daar zobiezo geen ruzzie over komt.. hoe je in de stal omgaat, in de stal poetsen bv. ? Ja of nee?

flor123 met al die pony's? Dat snap ik even niet haha Tong uitsteken

Marigold

Berichten: 12590
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:27

het is natuurlijk heel leuk, maar houd er alsjeblieft rekening mee dat de situatie kan veranderen..
school, pubertijd, weet ik veel, je kan met je beste vriendin ruzie krijgen..
je moet dus echt rekening houden met een reserve plek voor je pony, een plek die je alleen kan betalen.
je gaat je echt hechten aan je pony, en het zou vreselijk zijn als je hem wegens omstandigheden weer moet verkopen..

Aradis

Berichten: 6183
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:29

ga helemaal mee mat Marigold .. Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je een soort "back-up" hebt.. Er zijn genoeg redenen waarom het uiteindelijk mis kan gaan.

BellyBel

Berichten: 1279
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Twente Leeftijd: 18jr.

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 00:38

Ja, ik weet et.. je kan om de domste redenen hele fikse ruzzie's krijgen. Ik ga er zobiezo van uit dat ik X bedrag per maand moet betalen, voor het geval. Maar welke afspraken kun je maken om kleine ruzzietjes over de stal,, te 'voorkomen' ?

Aradis

Berichten: 6183
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:42

duidelijke dingen .. Ieder doet zn eigen paard, Met uitzonderingen soms dan. Stal word dan door die uitgemest en dan door die .. Als je dan niet kan op tijd aangeven,, Je kan het ook beste opschrijven en kopietje van maken dan kan er ook geen misverstand van komen

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:44

Het stal geld door tweeën en dan ieder je eigen kosten betalen? Afspreken dat al er iets is of iets dergelijks dat de ander dan kan, ik weet niet wat maarja. Ja en ruzie's voorkomen, gaat soms wat lastig, het onstaat vaak makkelijk, maar goed krijgen is moeilijker. Elkaar helpen waar het nodig is dus.

Edit: Oja zorgen dat je een contract hebt met de eigenaar dat het van jullie beide is, mocht je ooit ruzie krijgen met je vriendin en de stalling staat op haar naam, kun jij in een keer alles vergeten.
Laatst bijgewerkt door 901823 op 27-01-07 00:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Marigold

Berichten: 12590
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:44

vaste dagen/taken, mbt uitmesten, losgooien, op en af het land halen.
goed overleg over voer, manier van losgooien, manier van omgaan, bemoeien met andermans pony.
overleggen hoevaak de hoefsmid komt, die kosten delen.
duidelijk zijn over het wel of niet uit de stal halen van de ander haar pony, het wel of niet laten aanzitten door anderen die je vriendin bijvoorbeeld meeneemt, afspraken maken over de hoeveelheid weidegang samen.
overleggen hoe je het doet als de 1 er is en de ander niet, of die pony dan in stal moet achterblijven of op een andere manier.
kleine dingetjes zoals halster af in de stal, geen touwen of halsters aan de staldeur (zo dat de pony's erbij kunnen), ect.
dat is wat me zo te binnen schiet.
dingen als dekens enzo moet je volgens mij niet eens aan beginnen, gaan ze uit verveling misschien wel van elkaar slopen.. dan kan je voor het zelfde geld twee stallen huren Knipoog

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:45

hoeveel is dat bedrag als ik vragen mag.

Een pony onderhouden is echt niet alleen stalgeld en als je al moeite heb met stalling te betalen hoe moet dat dan.

En hoe groot is die stal?
Hoe groot moeten die pony's worden (shetties of d-pony)
Wat als je pony's na 3 maanden geen stal meer willen delen doordat ze gaan vechten

BellyBel

Berichten: 1279
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Twente Leeftijd: 18jr.

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 00:54

tita: het stalgeld is echt geen probleem hoor Knipoog En als je het door 2 kan delen is het alleen maar makkelijker mee genomen waardoor je een keer een extra nieuw dekje kan kopen bv. Knipoog

En dat het alleen stalgeld is weten we alletwee héél goed, er komen nog zoveel meer kosten bij Knipoog. Maar geef nou zelf toe, als jij de mogelijkheid hebt om het stalgeld voor de helft te krijgen en dat je dan wel de stal deelt of dat je de volle mep moet betalen, dan kies je toch voor het delen? (als het goed gaat tenminste Tong uitsteken)

Of de pony's met elkaar kunnen moeten we dus goed uitvinden Scheve mond zou jammer zijn als ze in het begin heel goed kunnen en elkaar later vermoorden Nagelbijten / Gniffelen moet je natuurlijk ook niet hebben. In zo'n geval kun je natuurlijk zeggen: Oké ieders appart een stal. Het is een stal voor 2 d-pony's. De gewone stallen zijn al 4,5 bij 4,5 Nagelbijten / Gniffelen wil niet weten hoe groot die gezamelijke stallen dan wel niet zijn Bloos we moeten ook nog een keer langs gaan om het allemaal te bekijken enzo Knipoog

Het bedrag voor een enkele stal is 175,- per maand Knipoog Dus delen ieders: 87,5 per maand Lachen

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:57

LilianR schreef:
Het stal geld door tweeën en dan ieder je eigen kosten betalen? Afspreken dat al er iets is of iets dergelijks dat de ander dan kan, ik weet niet wat maarja. Ja en ruzie's voorkomen, gaat soms wat lastig, het onstaat vaak makkelijk, maar goed krijgen is moeilijker. Elkaar helpen waar het nodig is dus.

Edit: Oja zorgen dat je een contract hebt met de eigenaar dat het van jullie beide is, mocht je ooit ruzie krijgen met je vriendin en de stalling staat op haar naam, kun jij in een keer alles vergeten.


Vond ik eigenlijk wel een goede van mezelf Clown t wel belangrijk, vinden jullie niet? Bloos

Marigold

Berichten: 12590
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:59

ja idd! Ja

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:00

Ik persoonlijk zou het niet doen....omdat ik wil dat mijn pony een stal voor zichzelf heeft.....

Mijn pony zou er ook niet geschikt voor zijn.

Aradis

Berichten: 6183
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:03

maar als de TS een geschikte pony vind en haar vriendin ook is er niks mis mee als de stal ruim genoeg is Lachen Moet prima lukken ..

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:04

Wat mij niet helemaal duidelijk is: staan de pony samen in de stal of 2 stallen tegen elkaar?

Marigold

Berichten: 12590
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:05

het kan op zich best hoor, mijn shetje die ik eerder had stond ook als gezelschap bij een andere pony in de stal, ging prima!
alleen met voeren moet je soms even afwachten hoe dat gaat.. ze moeten wel allebei hun voer krijgen, en als er 1 voedernijd heeft das ook niet zo leuk.

lilianR in 1 stal als ik het goed begrijp hoor!

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:12

LilianR schreef:
Wat mij niet helemaal duidelijk is: staan de pony samen in de stal of 2 stallen tegen elkaar?


samen in een stal........een gewone stal is 4.5x4.5

Ik persoonlijk denk dat ze samen in zo'n stal staan de TS denkt dat de stallen groter zijn maar dat geloof ik niet omdat dan stalprijs aangepast moet worden

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:22

Hebben ze wel genoeg ruimte om uit de weg te gaan?
Pony's kunnen nog zo goed met elkaar overweg kunnen maar krijgen ook wel eens ruzie. Als de een de ander in een hoek kan drijven en afslaan is het gedaan met de pret.
(en dit heb ik gezien met 2 kleine paarden in een flinke paddock dus de stal mag echt wel groot zijn)

StarStar

Berichten: 538
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Vergeten

Re: Samen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:36

Vind de stal niet heel erg groot en ze moeten ook maar bij elkaar kunnen.
Ja en idd gewoon stalgeld delen.