Welke hengst voor mijn Welsh?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simone25

Berichten: 20
Geregistreerd: 18-09-08

Welke hengst voor mijn Welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 16:33

Hallo,

Welke hengst raden jullie aan voor mijn jonge valk merrie
Zomerdijks Willie Wortel x Friars Superman

Het is een hele lieve nieuwsgierige, maar vlotte pony. Ik zou een hengst willen met een goed vriendelijk karakter en met een goede beweging en sterke benen.

Groetjes Simone

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Welke hengst voor mijn Welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:51

wat is de afstamming van jouw merrie? Wat is het fokdoel? (zelf houden of verkopen?)

Hoe oud is jouw merrie? Ik zie nml. dat ze overbouw is op deze foto's en een licht holling in de rug heeft. Ik zou hier zelf niet mee gaan fokken (of ze moet nog piepjong zijn en verder uit moeten groeien, dan zou ik het pas over een paar jaar proberen)

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:49

Onvoordelige gebouwde merrie die heeel nodig naar de smid mag. Dit is wel te lang uitgesteld en dan wel voor een veulen willen gaan, maar de
merrie niet eens fatsoenlijk naar de smid doen.

Bij dracht is het helemaal goed om de hoeven goed bij te houden!

Wat betreft de hengst. Ik zou gaan voor een niet zo’n grote, niet te lang gelijnd. En iets opwaarts gebouwd.

Ontzettend lief koppie heeft ze wel, maar haar beenstand, rug en daarnaast hoeven zijn niet zo best.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:10

Rug vind ik persoonlijk wel meevallen. Maar “niet welsh mensen” vinden het altijd erg extreem.

Hoe groot is je merrie? Wel fijn als je binnen de maat blijft natuurlijk. En wat zijn je doelen met haar?
En in welke omgeving zit je?

AnnoNiemand

Berichten: 889
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:16

Knert schreef:
Onvoordelige gebouwde merrie die heeel nodig naar de smid mag. Dit is wel te lang uitgesteld en dan wel voor een veulen willen gaan, maar de
merrie niet eens fatsoenlijk naar de smid doen.

Bij dracht is het helemaal goed om de hoeven goed bij te houden!

Wat betreft de hengst. Ik zou gaan voor een niet zo’n grote, niet te lang gelijnd. En iets opwaarts gebouwd.

Ontzettend lief koppie heeft ze wel, maar haar beenstand, rug en daarnaast hoeven zijn niet zo best.

Dan zou je met geen enkele Welsh cob nog kunnen fokken, als je deze bouw al slecht vindt. :Y)

Simone25

Berichten: 20
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 18:24

Domino_2006 schreef:
wat is de afstamming van jouw merrie? Wat is het fokdoel? (zelf houden of verkopen?)

Hoe oud is jouw merrie? Ik zie nml. dat ze overbouw is op deze foto's en een licht holling in de rug heeft. Ik zou hier zelf niet mee gaan fokken (of ze moet nog piepjong zijn en verder uit moeten groeien, dan zou ik het pas over een paar jaar proberen)


De merrie is nog heel jong. Moet nog 3 worden.
De rug is zeker niet hol.
Afbeelding

Simone25

Berichten: 20
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 18:26

Knert schreef:
Onvoordelige gebouwde merrie die heeel nodig naar de smid mag. Dit is wel te lang uitgesteld en dan wel voor een veulen willen gaan, maar de
merrie niet eens fatsoenlijk naar de smid doen.

Bij dracht is het helemaal goed om de hoeven goed bij te houden!

Wat betreft de hengst. Ik zou gaan voor een niet zo’n grote, niet te lang gelijnd. En iets opwaarts gebouwd.

Ontzettend lief koppie heeft ze wel, maar haar beenstand, rug en daarnaast hoeven zijn niet zo best.


Afspraak hoefsmid is al gemaakt. Ik weet dat ze wat aan de lange kant zijn. En moet eerlijk zeggen dat ik ze normaal nooit te lang laat worden, dus daar hoef je verder niet bang voor te zijn ;)
Wel bedankt voor je verdere tips

Simone25

Berichten: 20
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 18:30

Nynkster schreef:
Rug vind ik persoonlijk wel meevallen. Maar “niet welsh mensen” vinden het altijd erg extreem.

Hoe groot is je merrie? Wel fijn als je binnen de maat blijft natuurlijk. En wat zijn je doelen met haar?
En in welke omgeving zit je?


Stokmaat weet ik nog niet. Wou haar officieel laten meten maar door omstandigheden niet naar toe kunnen gaan.
Momenteel wacht ik nog op het stamboek, daar is het paspoort nog (ivm dna onderzoek) daarna zal ik haar alsnog laten meten. Ik denk wel dat ze onder de 1.20 m is. Ik woon in Overijssel. De merrie wil ik straks onder het zadel. Het veulen is afhankelijk wat we uit komt, of ik het wel of niet zelf hou.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:34

Ik mis wat informatie vooral, hoe groot is ze? (ongeveer dan) Hoe groot wil je de hengst hebben minimum en maximum? Kijk je uit naar een bepaald kleur of maakt het je weinig uit?

Wat zijn de min en pluspunten van je merrie, waar wil je zelf verbetering inzien?

Verder persoonlijk laat ze eerst nog 2 jaar uitgroeien en dan kijken hoe ze eruit ziet.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:42

Stel je vraag eens in het welsh pony fokkers topic. Hier krijg je vast genoeg info!

Overigens leuke pony en rug lijkt me niks mis mee.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Welke hengst voor mijn Welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:46

Het viel mij op, omdat ik een merrie heb die overbouwt is. Deze merrie is 3, dus kan het zeer zeker nog goed komen (mijn merrie was 10x erger op die leeftijd en die is zeer mooi bijgetrokken, ondanks haar te lange achterbenen)

Fotografie91Jarig

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:23

Mooie pony!
Echt wel mijn smaak met veel wit :D

Wat betreft fokken zal ik bij jou merrie kijken naar een hengst met een meer typisch welsh hoofd.
Voor de ras fokkerij willen ze graag een groot oog kleien oren en echt klein hoofd haha!
Jou merrie heeft een wat lang hoofd.

Wat is je doel met het eventuele veulen?
Wil je fokken voor de keuring of wil je fokken voor de sport, of voor jezelf! :)
Hoe zit het met de beweging van de pony?
Zelf vind ik beweging altijd belangrijk, helaas zie je dat niet bij teveel welshjes.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Welke hengst voor mijn Welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:30

Ongeacht wat het stamboek wil zien ik zou niet gaan voor specifiek een kleiner hoofdje, dit is zeer nadelig voor de tanden in de mond en kaken.
Mijn merrie is wat overbouwd met een relatief lang hoofd maar is wel ster geworden. Mijn ruin heeft een veel kleiner hoofd mijn paarden tandarts gaf aan zeker geen pony te kopen/fokken met een nog kleiner hoofd dan past alles niet meer goed in de mond.

Verder ben ik het eens met dieke maak voor jezelf uit of je voor keuringen, sport of puur voor jezelf wilt fokken.
Ook beweging zie ik graag bij welsh a pony's daar zou ik ook zeker op fokken.

Simone25

Berichten: 20
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 16:52

Lori schreef:
Ik mis wat informatie vooral, hoe groot is ze? (ongeveer dan) Hoe groot wil je de hengst hebben minimum en maximum? Kijk je uit naar een bepaald kleur of maakt het je weinig uit?

Wat zijn de min en pluspunten van je merrie, waar wil je zelf verbetering inzien?

Verder persoonlijk laat ze eerst nog 2 jaar uitgroeien en dan kijken hoe ze eruit ziet.


Ik heb zojuist een poging gedaan haar zelf te meten. En ik denk dat ze ongeveer 1.16/17 m is. En ik zou een veulen willen die ongeveer max 1.20 m wordt.
Qua kleur, het totaalplaatje vind ik belangrijk. Maar ik heb een valk merrie omdat ik echt veel heb met dat soort kleurtjes, valk, palomino. Dus natuurlijk vind ik het wel een meerwaarde
Wil graag een mooi typisch welshje.
Zou je een hengst/ hengsten weten?


Spaikey schreef:
Stel je vraag eens in het welsh pony fokkers topic. Hier krijg je vast genoeg info!

Overigens leuke pony en rug lijkt me niks mis mee.


Dank je wel!


Fotografie91 schreef:
Mooie pony!
Echt wel mijn smaak met veel wit :D

Wat betreft fokken zal ik bij jou merrie kijken naar een hengst met een meer typisch welsh hoofd.
Voor de ras fokkerij willen ze graag een groot oog kleien oren en echt klein hoofd haha!
Jou merrie heeft een wat lang hoofd.

Wat is je doel met het eventuele veulen?
Wil je fokken voor de keuring of wil je fokken voor de sport, of voor jezelf! :)
Hoe zit het met de beweging van de pony?
Zelf vind ik beweging altijd belangrijk, helaas zie je dat niet bij teveel welshjes.


Dank je wel !!
Of ik het veulen ga houden,hangt af van wat er uit komt. Ik ga niet zowel merrie als veulen uiteindelijk blijven houden. Maar neig meer naar een leuke chique kinder sportpony.
Bedankt voor je verdere tips. Heb je een bepaalde hengst of hengsten in gedachten wat iets zou kunnen zijn?


Spaikey schreef:
Ongeacht wat het stamboek wil zien ik zou niet gaan voor specifiek een kleiner hoofdje, dit is zeer nadelig voor de tanden in de mond en kaken.
Mijn merrie is wat overbouwd met een relatief lang hoofd maar is wel ster geworden. Mijn ruin heeft een veel kleiner hoofd mijn paarden tandarts gaf aan zeker geen pony te kopen/fokken met een nog kleiner hoofd dan past alles niet meer goed in de mond.

Verder ben ik het eens met dieke maak voor jezelf uit of je voor keuringen, sport of puur voor jezelf wilt fokken.
Ook beweging zie ik graag bij welsh a pony's daar zou ik ook zeker op fokken.


Bedankt voor je reactie !
Heb jij bepaalde hengst of hengsten in gedachten voor mijn merrie ?
Met de extra info wat ik nog benoemd heb hierboven? (maat kleur etc)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:53

Ik weet niet of je het bij de volle welsh wil houden maar wij hebben 3 mooie partbred welsh appaloosa dekhengsten (stokmaat van 1,20 tot 1,26) die ook een goede combinatie zijn met volle welsh merries.
Veulens hiervan krijgen gewoon een vol paspoort bij het WPCV / NAS of desgewenst buitenlands stamboek.

Fotografie91Jarig

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:27

Simone25 schreef:
Fotografie91 schreef:
Mooie pony!
Echt wel mijn smaak met veel wit :D

Wat betreft fokken zal ik bij jou merrie kijken naar een hengst met een meer typisch welsh hoofd.
Voor de ras fokkerij willen ze graag een groot oog kleien oren en echt klein hoofd haha!
Jou merrie heeft een wat lang hoofd.

Wat is je doel met het eventuele veulen?
Wil je fokken voor de keuring of wil je fokken voor de sport, of voor jezelf! :)
Hoe zit het met de beweging van de pony?
Zelf vind ik beweging altijd belangrijk, helaas zie je dat niet bij teveel welshjes.


Dank je wel !!
Of ik het veulen ga houden,hangt af van wat er uit komt. Ik ga niet zowel merrie als veulen uiteindelijk blijven houden. Maar neig meer naar een leuke chique kinder sportpony.
Bedankt voor je verdere tips. Heb je een bepaalde hengst of hengsten in gedachten wat iets zou kunnen zijn?


Zelf heb ik een hengst die er mooi bij zal passen haha maar ik ga niet mijn eigen hengst aan je opdringen haha :)

Als je een echte pony voor de sport wilt fokken, is kleur altijd belangrijk zal dus niet zo snel bij een schimmel dekken.
Of de hengst zelf ook wat presteert vind ik ook altijd belangrijk, dat laat vaak veel zien over zijn karakter!
In de omgang kijk ik eigenlijk nooit naar karakter want dat licht allemaal zoveel aan het verleden van de pony en de opvoeding.
Je zal bijvoorbeeld bij wat hengstenhouders kunnen kijken wat er allemaal staat en hoe ze je in het echt aanspreken.
Je moet zelf het JA gevoel erbij hebben! Dan kan ik je wel zeggen wat je moet kiezen haha maar je moet het zelf zien :)

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:47

Als je niet boven de 120 wilt gaan zeker geen hengst pakken die zelf groter is of grotere in de afstamming hebben zitten.

Wat wil jezelf fokken?
Ik zou in ieder geval schimmels laten staan als je geen schimmel wilt fokken. Want de kans dat je een schimmel fokt is dan erg groot. Dan is de keuze meteen minder groot.

Ik heb per toeval een vos met heel veel wit gefokt uit een schimmel X schimmel combinatie, wel zat er veel kleur in de voorouders.

Misschien als je van kleur houd is een van de appies van manda nog een idee deze zijn ook mooi qua bouw en bloed.

Simone25

Berichten: 20
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 17:14

Manda schreef:
Ik weet niet of je het bij de volle welsh wil houden maar wij hebben 3 mooie partbred welsh appaloosa dekhengsten (stokmaat van 1,20 tot 1,26) die ook een goede combinatie zijn met volle welsh merries.
Veulens hiervan krijgen gewoon een vol paspoort bij het WPCV / NAS of desgewenst buitenlands stamboek.


Ik heb jou pony's al eens gezien op foto's. Ik moet zeggen dat ik vooral Pjotr echt super mooi vind!
Maar ik heb besloten toch eerst voor een echte welsh te gaan. Maar wie weet in de toekomst.. ;) vind het een plaatje om.te zien :)

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:26

Ik zou wel gaan voor een welsh a hengst met vol papier. En echt toch wel een sprekender hoofdje. De meeste Willie Wortelnakomelingen hebben een wat saai hoofd, wat op latere leeftijd wat meer gaat opdrogen en meer uitdrukking krijgt. Je pony kan goed bewegen, dat moet je vast houden in de fokkerij. Als je een kleurtje wil, dan inderdaad de schimmelhengsten voorbij lopen. Zelf zou ik voorzichtig zijn met verdunningskleuren, ivm fokken van een dubbele verdunning. Klinkt misschien raar uit de mond van iemand die zelf meerdere dubbele verdunningen gehad heeft. Of juist niet, want daardoor juist ook ervaring met de negatieve aspecten. Ik zou niet perse op zoek gaan naar een stamboekhengst, want dan wordt de spoeling wel erg dun. Kijk ook gewoon wat voor aanbod er is bij WPCV , WPCS en basisboek.

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: Welke hengst voor mijn Welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:03

wil je in de "kleurtjes" blijven? of terug naar schimmel?