Koehakkige beenstand, waardoor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 08:36

Oh wat een nieuwe informatie allemaal!

Hoogendroog, zal dit te maken hebben met het feit dat een driehoek meer draagkracht heeft/sterker is? En de pijpbenen toch enigszins in een driehoek worden geplaatst in de koehakkige stand?

Mijn merrie kan uitstekend enkele secondes rechtovereind staan, en daarin een pirouette maken, dus wie weet :+

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:19

SBravour schreef:
Daar zeg je zeker wat. Vandaar dat ik ook in een later bericht meld: misschien stranden we later nog.
Who knows...

Ik weet niet hoe het bij haar in de familie zit op medisch gebied. Haar vader is Wynton, en in de moederlijn zit anglo-arabisch bloed.

Maar mijn vraag is nog steeds niet beantwoord eigenlijk :D
Erfelijkheid was ik al mee bekend, maar waar komt deze beenstand vandaan? Zijn er mensen die bijvoorbeeld hebben ervaren dat er een bepaald punt bereikt was in de training dat de stand verbeterde? Of dat een bepaald deel van het skelet een afwijking heeft waardoor dit zich uit in de beenstand?

amen schreef:
en daar maak je wel vergissing..... juist omdat ze niet belast is, kan het geen problemen veroorzaken, maar bij belasting, kan er vocht in de gewrichten ontstaan, en daarna onregelmatigheid, of juist afwijkende beenstanden. en als je weet dat t bot goed is, dan kan je corrigeren en correct ehoefsmid en ostheopaat ed inschakelen, want bij sommige afwijkingen kan je niet kraken.

als je weet dat als je 10 sportpaarden laat rongtenen, benen rug, er van de 10 hooguit 5a 6 ggk worden voor de sport en sommige dus ocd, of slechte cijfers op de gewrichten hebben en dus een opmerking krijgen, dat ze niet 100% goed zijn voor de sport.

Bij de friesche paarden laat je 10 keuren voor de sport, dan zijn er maar 2 die compleet ggk worden, de andere 8 zijn verrot.

hangt ook van je afstamming af, sommige hengsten, geven meer ocd dan andere.


Beenstand is erfelijk, kan via de vader of moederlijn komen..het kan niet veranderen met training. De bouw van de rug, achterhand en beenstand is wel belangrijk in het kader van wel of niet makkelijk kunnen sluiten/ zakken/ bekken kantelen. Hoe makkelijker de hoeken in het achterbeen kunnen verkleinen hoe makkelijker een paard daar gewicht op kan nemen.

Ik heb een paard gehad die ook bodemwijd was achter qua beenstand, in combi met een hoog kruis kon hij moeilijk zakken en dragen achter. Echter door goede training heeft hij wel kunnen leren verzameld te lopen. Dit was een wat langere en moeilijkere weg en ook in verzameling bleef je de tekortkomingen zien en voelde het altijd net wat beter dan het er uit zag.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 19:48

Hoi Elisa, heel duidelijke uitleg, dankjewel.
Zou je eens de foto’s van mijn merrie willen beoordelen?
Op de vorige pagina staan er een paar, ben benieuwd wat jij er van denkt!

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:46

SBravour schreef:
Grappig, en wat is daar dan nu het voordeel van voor dat ras?


Laatst las ik dat Shires en Clydesdales koehakkig moeten zijn zodat ze makkelijker in de vers geploegde ploegvoren kunnen lopen zonder de kanten te vertrappen. Door de koehakkigheid hebben ze een smaller spoor als het ware.

Er wordt met tweespan geploegd en er loopt altijd 1 paard in de vore. Omdat ze een veld op en neer ploegen wisselt het steeds welk paard in de voor loopt en welk op het nog ongeploegde stuk.

Er zijn in de UK ploegwedstrijden waar de kaarsrechtheid van de voren bepalend is voor de uitslag en een koehakkig/bodemnauw paard is dus een voordeel.

Of het ook extra kracht geeft zou ik niet durven zeggen.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 00:28

Mijn arabier staat ook wat koehakkig.
Veel arabieren hebben dat, ook degene die in de top (endurance) lopen.

Er zijn meerdere rassen waarbij koehakkig een raskenmerk is.

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:18

SBravour schreef:
Hoi Elisa, heel duidelijke uitleg, dankjewel.
Zou je eens de foto’s van mijn merrie willen beoordelen?
Op de vorige pagina staan er een paar, ben benieuwd wat jij er van denkt!


Graag gedaan, voor zover ik op deze foto's kan zien staat ze sowieso bodemwijd en heeft ze een vrij steil achterbeen. Of ze koehakkig is (dat de hakken naar elkaar wijzen) kan ik niet goed beoordelen. Om de rug, achterhand en stand van het achterbeen te kunnen beoordelen heb ik een standfoto nodig van opzij waar ze echt recht op staat.
Een foto van achter waar ze met de achterbenen naast elkaar staat geeft meer inzicht in de precieze stand van het achterbeen.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:46

Brainless schreef:
Mijn arabier staat ook wat koehakkig.
Veel arabieren hebben dat, ook degene die in de top (endurance) lopen.

Er zijn meerdere rassen waarbij koehakkig een raskenmerk is.


dit is tekst wat ik daar online over vond,



Er is trouwens al langer een discussie of de koehakkigheid (eigenlijk bijna een “ras”kenmerk van de arabier ) al dan niet nadelig is in de endurance. Blijkt dat aardig wat toppers koehakkig zijn, terwijl je toch zou denken dat dit voor slijtage zou zorgen. Die koehakkigheid zorgt er echter voor dat de soms wat “nauwe” arabier meer draagwijdte heeft…
Koehakkig is in deze context niet de correcte term. Échte koehakkigheid is ongewenst, ook bij Arabische Volbloedpaarden. Wat wél normaal is voor íeder paard is een lichte Franse stand van het gehele achterbeen. In haar boek “Principles of confirmation” refereert Dr. Debora Bennet aan dit feit. Een paard met theoretisch kaarsrecht achterbenen is eigenlijk in beweging O-benig omdat door de botstructuur de sprongen naar buiten belast worden (voorbeeld B). Bij een paard wat “normaal” licht Frans staat met de achterbenen staan de pijpen netjes verticaal naast elkaar (voorbeeld A). We spreken van een échte koehakkige stand als de pijpen niet meer parallel aan de loodlijn staan (zie voorbeeld C).

Een AV zal vaker iets meer Frans staan dan sommige andere rassen vanwege de korte rug en de ronde romp. Hierdoor krijgt de knie nauwelijks ruimte om langs de flanken te schuiven. Een lichte Franse stand helpt die ruimte te bieden en is, zolang de pijpen maar in de loodlijn staan, geen bezwaar. Het zal hooguit leiden tot wat “wijder gaan” van achteren.

Er is dus eigenlijk geen discussie over koehakkigheid maar over de mate van Franse stand…

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 09:05

Selima schreef:
SBravour schreef:
Grappig, en wat is daar dan nu het voordeel van voor dat ras?


Laatst las ik dat Shires en Clydesdales koehakkig moeten zijn zodat ze makkelijker in de vers geploegde ploegvoren kunnen lopen zonder de kanten te vertrappen. Door de koehakkigheid hebben ze een smaller spoor als het ware.

Er wordt met tweespan geploegd en er loopt altijd 1 paard in de vore. Omdat ze een veld op en neer ploegen wisselt het steeds welk paard in de voor loopt en welk op het nog ongeploegde stuk.

Er zijn in de UK ploegwedstrijden waar de kaarsrechtheid van de voren bepalend is voor de uitslag en een koehakkig/bodemnauw paard is dus een voordeel.

Of het ook extra kracht geeft zou ik niet durven zeggen.


Maar door de koehakkighwid wordt spoor júist breder? Mijn ervaring is dat de achterhand juist wat breder uit wordt gezet als je het niet corrigeert..? Koehakkig/bodemnauw is niet hetzelfde...

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 09:08

Elisa2 schreef:
SBravour schreef:
Hoi Elisa, heel duidelijke uitleg, dankjewel.
Zou je eens de foto’s van mijn merrie willen beoordelen?
Op de vorige pagina staan er een paar, ben benieuwd wat jij er van denkt!


Graag gedaan, voor zover ik op deze foto's kan zien staat ze sowieso bodemwijd en heeft ze een vrij steil achterbeen. Of ze koehakkig is (dat de hakken naar elkaar wijzen) kan ik niet goed beoordelen. Om de rug, achterhand en stand van het achterbeen te kunnen beoordelen heb ik een standfoto nodig van opzij waar ze echt recht op staat.
Een foto van achter waar ze met de achterbenen naast elkaar staat geeft meer inzicht in de precieze stand van het achterbeen.


Ik ga deze week even de juiste foto’s schieten voor je. Leuk :D

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 15:04

Ik weet niet of dit ook hier mag in het topic maar probeer het gewoon, kan iedereen van leren!
Ben benieuwd wat je er van vind Elisa, een do or don’t voor het eventuele fokken met haar is ook welkom, ooit wil ik van haar een veulen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:16

Leuke merrie, ze is wel duidelijk EN koehakkig EN bodemwijd qua stand van het achterbeen, daarnaast is het achterbeen vrij steil. (dat kun je zien aan de mate van de hoek aan de binnenkant van het sprongewricht) hoe groter die hoek, hoe steiler het achterbeen, hoe kleiner..hoe meer sabelbenig.

Qua algemene exterieurbeschrijving zou ik zeggen: aansprekend hoofd en mooi gevormde lange hals, wellicht iets diep uit de borst. Schoft is kort en niet erg ontwikkeld, bovenlijn is mooi sterk gevormd en goed van lengte. De verhouding voorhand, rug, achterhand klopt. Kruis is wat aan de korte kant en wat hellend. En de schouder vrij steil..puur op exterieur zou ik denken dat ze over niet al teveel souplesse beschikt.

Qua fokadvies is het natuurlijk afhankelijk van wat je fokdoel is/ gaat zijn. Maar imo is het verloop van het kruis in combinatie met de stand en afwijkende beenstand van het achterbeen het grootste punt van aandacht.

Ik kan trouwens de stand van het voorbeen van voor af en niet helemaal goed zien, staat ze iets frans? of lijkt dat zo door hoe de foto genomen is?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 14:56

Jammer van het steile achterbeen. Ze stapt heel ver onder maar naar mijn belevenis niet heel veel buiging nog in de gewrichten, maar wie weet komt dat nog?
Ze staat nog niet echt in het werk, we zijn nog aan het inrijden, dus meer bespiering in de toekomt hoop ik wel op! Fijn dat je opmerkt dat haar bovenlijn dus wel al prima is.


Zal ik eens opzoek naar een beweging filmpje, volgensmij heb ik draf liggen van toen ze nog helemaal groen was, 3/4 jaar? Mischien kun je daar ook nog wat vanaf leiden. Ze heeft zover ik weet mooie gangen, vooral haar galop en ruime stap ben ik gek op. De zweefmomenten zijn tijdens arbeid wel wat minder duidelijk zichtbaar momenteel, ze moet meer balans en draagkracht ontwikkelen.

Ze heeft zover ik weet juist gebouwde voorbenen, het is een wat gek genomen foto denk ik :)


Al weer lang geleden, denk 4 jaar hier, echt alweer een heel ander paard.. Maar hier zie je wel haar, ik denk, prima voorbenen.
Afbeelding

Mama: Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 15:50

Ja voorbeen lijkt correct daar inderdaad, mama mag er ook zijn. Wat is het voor een bloed eigenlijk? dat ze minder buiging in de gewrichten heeft verbaasd me niet, maar is gelukkig wel te trainen.

Ik ben wel benieuwd naar een bewegingsfilmpje.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 17:16

https://www.allbreedpedigree.com/infinity28

Dit is haar afkomst ;)
Ik ga even proberen een klein filmpje te uploaden vanavond. Is niet lang maar toch een klein kijkje. Heb helaas niet bijzonder veel beeldmateriaal :(

Leuk, dat je al zo veel uit de bouw kan afleiden waardoor je ook al een vermoeden hebt hoe het dier het lijf gebruikt!

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:42

Maakt niet uit, een kleine impressie is genoeg.

Nu nog kijken of mijn vermoeden klopt haha, ze is wel apart gefokt uit een trakhener moederlijn.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 21:01

Ik kocht haar dan ook met de verkooptekst, ‘ook interessant voor de fokkerij wegens bloedlijn’ of iets in die richting. Zal wel op het ‘nieuwe’ bloed gericht zijn geweest, veel hebben natuurlijk inteelt these days.
Filmpjes zijn dus van 2 jaar gelden, flink uitgezwaard + gegroeid maar een impressie!


Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 08:18

Nou ik moet eerlijk zeggen dat ze beter beweegt dan ik verwacht had a.d van de bouw, zeker in draf gebruikt ze haar achterbeen op dit filmpje in ieder geval heel erg goed met veel buiging. In stap zie je dat ze wat minder buigt daar van nature, maar dat is wel te verbeteren nog met training.

En inderdaad, de moederlijn is "vrij" van het bekende bloed dus daar zullen ze inderdaad op gedoeld hebben. Is ze op de stamboekkeuring geweest?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 09:39

Elisa2 schreef:
En inderdaad, de moederlijn is "vrij" van het bekende bloed dus daar zullen ze inderdaad op gedoeld hebben. Is ze op de stamboekkeuring geweest?


Merrie staat bij het KWPN als reg B.

Dus wel vrij bloed maar als we naar het KWPN kijken zien ze liever geen reg B.

Als vind ik reg B wel opmerkelijk daar de vader van de moeder een Holsteiner is en verder Trakhener.
Dat zou normaal gesproken toch reg A moeten zijn dacht ik.

Al ken ik Landesadel niet. Is hij wel goedgekeurd?
Gevonden...ja bij Bavarian...
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... landesadel

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 10:06

Wat is reg B en reg A?
Oef, toch erg onbekend hierin… Bavarian?

Mijn merrie is niet op de keuring geweest, ze heeft de eerste 4 jaar van haar leven enkel op de wei gestaan en toen heb ik haar rechtstreeks van de fokker gekocht, en dus uit de wei.
Zou ik dat ooit nog aan de hand moeten halen? Wat zeggen jullie?

Ik ben zelf niet lid van de KWPN en heb mij er ook niet in verdiept moet ik eerlijk zeggen!

@Elisa, fijn dat ze je positief verrast! Altijd leuk! Leuker dan andersom in ieder geval :)
Heb jij hengsten in je gedachte die hier op aan zouden sluiten, op haar zwakke punten?
Dan kan ik rustig aan een lijstje gaan vormen. Niet voor dit jaar, maar ik wil uiteindelijk wel een opvolger!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 10:17

Ik ben even gaan googlen naar register A en B. Ik denk dat als ik het juist heb begrepen de oorzaak al achterhaald heb.
Tijdens het maken van haar paspoort heeft de fokker of het kwpn een fout gemaakt, hierdoor staan in het paspoort dat de afstamming van de moeder onbekend is, terwijl dat dus niet aan de orde is.
Ze hebben mij dan ook bij verkoop dit laten zien, en de afstamming van de moeder verteld, die dus in het linkje te zien is ook want die is dus weldegelijk bekend. Gek genoeg is dit dus niet te zien in haar paspoort, maar wel op internet....
Wat daarvan de reden is??? Geen idee.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:19

Bavar staat voor Beiers Warmbloed Paard.

Als de merrie reg B is kan ze niet meedoen aan de keuringen van het KWPN. Dat was tenminste altijd zo.

Ik weet dat ze onder bepaalde omstandigheden bij de Gelderse dit versoepeld hebben. Of dat bij de dressuurpaarden ook zo is weet ik niet.
Je kan het KWPN even bellen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 11:21

Dankjewel! Aparte situatie.
Ik weet niet of het de moeite waard is, althans, dat weet je natuurlijk nooit van te voren…
Maar ik denk dat ik voor nu dan maar even zo laat :) Voor ons is ze al een top paard.

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koehakkige beenstand, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:26

Als je wilt gaan fokken dan is het wel de moeite waard om dat te veranderen. Ik zou haar denk ik eerst naar sportpredikaat rijden en dan een thuiskeuring doen voor opname in het stamboek. Ook voordat je zou gaan fokken. (voor als het veulen ooit verkocht moet worden)

Hengsten zal ik even over nadenken, wat vind je zelf haar sterkste punten en wat zou je graag behouden zien? en wat verbeterd?
Ik denk zelf aan correct fundament en souplesse als eerste...maar hoe is haar galop? en karakter?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:45

Elisa2 schreef:
Als je wilt gaan fokken dan is het wel de moeite waard om dat te veranderen. Ik zou haar denk ik eerst naar sportpredikaat rijden en dan een thuiskeuring doen voor opname in het stamboek. Ook voordat je zou gaan fokken. (voor als het veulen ooit verkocht moet worden)


Zolang als ze reg B is zal ook een thuiskeuring niet aan de orde zijn.

Het loont zich wel de moeite om er over te bellen.

Want ik denk dat het Beierse warmbloed inmiddels ook een erkend stamboek is.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 11:51

Oke… Dat ga ik even onthouden!

Ik vind dat ze een mooie galop heeft, maar die is nog niet getraind, paar keer galop aan de lijn gedaan maar dat was het dan ook.
Ze heeft best een pittig karakter, pit is mooi maar het moet wel bewerkbaar blijven en koel in de kop is ook fijn. Het lijkt mij dus verstandig als de hengst niet bekend staat om een lastpak.
Ze heeft redelijk voorwaartse go, maar ik wil zeker niét minder, dus dat mag de hengst ook doorgeven in hoeverre dat mogelijk is. Dit is natuurlijk ook trainbaar.

Haar sterke punten, ze heeft een mooi lang achterbeen denk ik? Voorbeen, moet niet korter zijn in mijn opinie. Ze is zover ik kan zien ook mooi langgelijnd, dat wil ik ook graag behouden.
Verder hou ik wel van een beetje massa, ranker dan dit kan ik niet hebben met mijn lengte, maar een tank hou ik ook niet van!
Verder graag iets meer maat als dat kan, ze is denk ik 1.64/1.65 en 1.70 is misschien wel mooier, veel groter hoeft dan weer niet.
Ze is wel een extreme laatbloeier is mijn ervaring, dus ze zal nog wel hier en daar wat gaan veranderen denk ik.
Verder, kleine dingetjes, ik vind haar prachtig dikke manen echt fantastisch. Die wil ik ook houden. Een aanhankelijk ben ik ook gek op. En haar chique koppie wil ik ook graag behouden, haar hoofd is wel wat langer dan het 'perfecte plaatje', het kan nog net hoor, al is dat wel kenmerkend voor de Wynton nakomelingen. Graag dus geen hengst die een nóg langer hoofd geven.

Nog meer opwaartse bouw zou ik altijd mooi mee genomen vinden samen met meer veer en beweging.

Galop is zo ver ik weet mooi ruim, maar mag nog meer opwaarts denk ik? Pfoe, een filmpje… enige die ik heb hebben we bar weinig aan :D :
Heeeel veel sprong of niet soms ;)