geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willemiens

Berichten: 941
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:06

Blue hors Don Olymbrio al eens naar gekeken?

Willemiens

Berichten: 941
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:08

Willemiens schreef:
Blue hors Don Olymbrio al eens naar gekeken?

hmm.. niet je hele topic doorgelezen maar deze fokt niet groter door zo snel ik kan zien.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:49

Cayenne schreef:
Is Valdez een optie?


Volgend mij valt die niet in de categorie "makkelijk" wat ts wel zoekt.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 08:33

Bij de afstammelingenkeuring van kwpn worden verslagen opgemaakt waarin je kan zien of een hengst "strooit" voor bepaalde kenmerken, bijvoorbeeld grootte. Weet iemand hoe ik daaraan kom?
Ik ben lid van kwpn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:03

Dan moet je naar mijnKWPN gaan, inloggen en dan naar de database.

Daar kan je de hengst zoeken en vind je tabbladen met het genetisch profiel, afstammelingen rapportage en en dergelijke.

Er staat overigens niet letterlijk of een hengst strooit.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 18:50

Dat had ik al gevonden. Je vindt bijvoorbeeld dat hij 105 krijgt als maatvererving, wat betekent dat hij gemiddeld groter vererft.

Maar af en toe zag ik ook al eens een keurogsverslag voorbijkomen waarin de verschillende resultaten staan i.p.v. het gemiddelde. Zo kon je zien of een hengst strooit. Maar waar vind je dat terug?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:48

koend schreef:
Dat had ik al gevonden. Je vindt bijvoorbeeld dat hij 105 krijgt als maatvererving, wat betekent dat hij gemiddeld groter vererft.

Maar af en toe zag ik ook al eens een keurogsverslag voorbijkomen waarin de verschillende resultaten staan i.p.v. het gemiddelde. Zo kon je zien of een hengst strooit. Maar waar vind je dat terug?


Ik weet niet precies wat je bedoeld.

Zouden dat de oude nakomelingen onderzoeken kunnen zijn?

Toen werden er ook enters en twenters getoond.

Cheytjuh

Berichten: 4021
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 07:28

Wat ik persoonlijk overigens wel bijzonder vind is dat je makkelijk benoemt en 'voor het plezier/Z zou goed zijn' ,maar dat je vervolgens de prestaties van een hengst als Alexandro P niet voldoende vindt ? Wat mist deze hengst volgens jou dan aangaande prestatie ?

Kijkend naar de prestaties van de hengst zelf en van zijn nafok zou je namelijk zeker kunnen zeggen dat hij binnen je fokdoel 'fokt' en zeker zich heeft bewezen in de gelderse fokkerij maar ook in combinatie met 'dressuurbloed' . Vergeet niet dat een gelderse hengst nu eenmaal niet de aantallen dekkingen haalt van een gemiddelde dressuurhengst.

Anoniem

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:12

Alexandro heeft wel meer gedekt dan de gemiddelde dressuurhengst
Dressuurrichting heeft maar enkele uitschieters de rest dekt minder dan Alexandro

Wat mij stoort aan dit topic is dat TS op zoek is naar garanties aangaande stokmaat, karakter, kwaliteit.
Garanties die je in de fokkerij nooit hebt en zeker niet met deze merrie

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:01

Garanties heb je nooit inderdaad, maar wel meer als je voor een bewezen vererver kiest. (in combi met jonge merrie waar je niet van weet hoe deze fokt)

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:18

koend schreef:
Dat had ik al gevonden. Je vindt bijvoorbeeld dat hij 105 krijgt als maatvererving, wat betekent dat hij gemiddeld groter vererft.

Maar af en toe zag ik ook al eens een keurogsverslag voorbijkomen waarin de verschillende resultaten staan i.p.v. het gemiddelde. Zo kon je zien of een hengst strooit. Maar waar vind je dat terug?

Bedoel je misschien de veulen rapportages?

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 18:51

@ cheytjuh: mij hoor je niet beweren dat Alexandro P een slechte hengst is. Moest ik er zo eentje fokken, dan zou ik dolgelukkig zijn. Maar ik geloof dat ik er nog betere op mijn lijstje staan heb.

@ [***]: natúúrlijk heb je nooit garantie, nooit. Maar dat neemt niet weg dat ik probeer de best passende hengst te zoeken. Fokken is gokken, maar ik hou toch van berekend gokken. Gewoon meer kans om uit te komen wat ik zoek. Daarvoor dienen al die keuringen, onderzoeken en cijfers toch voor? Daarover denkt men in dit forum toch na?
Iemands merrie afbreken vind ik een beetje de paraplu openzetten. (Ze is trouwens bwp ingeschreven en daar doet men niet aan predicaten. )
Twee jaar geleden had ik trouwens de gelegenheid om een mooi grote, goed scorende epmt-merrie te kopen. Ik kon het niet echt benoemen, maar ik had er geen goed gevoel bij. Het leek mij geen blij en onbevangen paard. Naast de cijfers volg ik ook wel eens mijn hart.

@elisa2: daar kan ik me in vinden. Ik ben nieuwsgierig wie jij naar voor zou schuiven, buiten mijn lijstje om. Maar dan wel rekening houdend met Gezond-Groot-Gemakkelijk.

@kaluhaB: ik denk het wel.

Anoniem

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:07

Koend ik breek je merrie niet af
Maar als de merrie de kenmerken niet heeft die je graag wilt hebben en de moederlijn ook niet dan is de kans gewoon niet heel groot dat je die kenmerken gaat krijgen in het toekomstige veulen, hoe bewezen de hengst ook is

Je had meer kans als je kon bevestigen ipv compenseren op bijv stokmaat

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 10:31


koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 10:57

Janne, bekijk via de vorige link eens de grootte van de voorouders. Het is heus niet dramatisch hoor.
Mijn merrie kan zelf ook weer plots aan de groei gaan, wie weet.

Verder hoef ik niet echt iets te compenseren. Maar ik vind dat je bij de zoektocht naar de geschikte hengst duidelijk moet weten wat je wil. Mijn prioriteiten zijn GGG.
Verder had ik gehoopt van hier nog wat tips te krijgen i.v.m. exterieur en hengstenkeuze, maar er komt niet veel uit.

In een eerder topic kreeg ik de raad om resoluut voor een outcross te kiezen. Dit zal ik doen.
Een hengstenhouder raadde mij aan om een hengst met sterke verbindingen te kiezen.
Elisa raadt mij aan om een bewezen hengst te kiezen.
Enkele wijzen mij erop dat mijn fokdoel behoorlijk gelijk loopt met de Gelderse en schuiven Alexandro P naar voor. (Die moet ik toch nog eens uitgebreid bestuderen.)
Janne wijst mij erop dat de kans blijft bestaan dat ik weer een kleintje fok.

Enkelen gooiden een leuke hengst op tafel die niet helemaal strookt met mijn basiskeuzes, zijnde GGG en outcross.

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:51

Ik heb al eens geopperd om naar de Duitse E lijn te kijken. Bv. Estobar NRW voldoet aan jouw criteria. Maar ook zijn zonen zijn een optie, kijk verder dan de grenzen...

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:20

Voor sterke verbindingen en omdat het bloed je al bevalt zou je kunnen kijken naar Glamourdale, ik verwacht dat hij maat, formaat en een goed model toe zal kunnen voegen.

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:11

Mag ik vragen waarom je geen vos wilt? Zwart x zwart kan ook vos geven en vos x vos ook zwart, omdat er bij alle paarden vaak ergens in de lijn vos zit. Je kan het dus ook bij een zwarte niet voorspellen en je laat daar wel goede hengsten mee staan. Fontaine TN geeft ze groot en met lossigheid en een fijn karakter. Geniaal geeft ze ook fijn aan de maar en een goed karakter. Heb je Fynch Hatton al gezien? Is dat niet iets voor je?

Toto verkleint inderdaad vaak

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:17

truitje schreef:
Mag ik vragen waarom je geen vos wilt? Zwart x zwart kan ook vos geven en vos x vos ook zwart, omdat er bij alle paarden vaak ergens in de lijn vos zit. Je kan het dus ook bij een zwarte niet voorspellen en je laat daar wel goede hengsten mee staan. Fontaine TN geeft ze groot en met lossigheid en een fijn karakter. Geniaal geeft ze ook fijn aan de maar en een goed karakter. Heb je Fynch Hatton al gezien? Is dat niet iets voor je?

Toto verkleint inderdaad vaak

Vos x vos is altijd vos, nooit zwart. Zo wel zou ik toch maar even check op vader dna doen.
Twee zwarten of bruinen kunnen inderdaad wel een vos geven als ze beide drager zijn.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 00:59

Dat ik liever bruin of zwart zie is een beetje guilty pleasure. Ik vind het een beetje stom van mezelf. Al de rest is veeel belangrijker. Mijn merrie is bruin maar draagt het vos-gen. Is dit bij de hengst ook zo en komt er een vosje uit, so be it.

Momenteel ben ik me aan het inlezen op estobar. Volgens de tekst van de hengstenhouder zou hij inderdaad passen. Hij is zelf gp en komt uit een fantastische moederlijn. Hij is verrassend betaalbaar. Maar blijkbaar is hij in Duitsland toch wel wat controversieel. Ik heb nog wat tijd nodig, duits is pas mijn vierde taal

Fynch Hatton, fontaine, allexandro p, ik heb nog werk.

Glamourdale zag ik vorig jaar aan het werk en vond ik fantastisch. Charlotte Fry is natuurlijk evenzeer de max; zo zou ik willen kunnen rijden! Maar volgens de kwpn-tabellen past hij me minder dan geniaal en hij is een stuk duurder. Als ik voor hem kies, is het op emotie. Kan.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 01:02

Fynch Hatton valt af. Hij voert fidertanz en weltmeyer en mijn merrie ook.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 01:12

Fontaine is 9 %donnerhall en 6 % weltmeyer. Alleen als het echt niet anders kan.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:43

Van je lijstje zou ik in ieder geval voor Geniaal gaan, vind dat een van de betere Vivaldi zonen.

Ik let nooit zo op tabellen dus ik weet niet waarom Glamourdale minder zou passen? duurder is hij inderdaad wel.

Een hengst die ook groot fokt en vrij bloed heeft is Schwarzgold, voor de rest weet ik niet of hij aan je lijstje voldoet. Trakhener bloed lijkt het wel goed te doen in combinatie met Donnerhall bloed.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 23:34

Glamourdale fokwaarde dressuur 135
Fokwaarde oc 102
Fokwaarde grootte 99
Geniaalfokwaarde dressuur 144
Fokwaarde oc 102
Fokwaarde grootte 105
Desperado
fokwaarde dressuur 131
Fokwaarde oc 103
Fokwaarde grootte 105

Expression
fokwaarde dressuur 142
Fokwaarde oc 105
Fokwaarde grootte 109

Uit kwpn fokwaarden 2020
Voor wat het waard is ...

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:50

En de gelderse kardieno? Die nu bij helgstrand staat?