Hengstenkeuze El Capone x Don Primaire x Ramiro Z

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Hengstenkeuze El Capone x Don Primaire x Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 23:09

Niet voor de nabije toekomst, maar ik ben toch eens benieuwd hoe jullie naar mijn merrie kijken. Ik heb zelf van fokken namelijk weinig kaas gegeten :+.

Lady Capone is een 4,5 jarige merrie, van inmiddels +/- 1.73 groot. Ik zou haar even moeten nameten, maar ze is in ieder geval goed aan de maat. Het is door haar grootte, maar vooral doordat ze erg langgelijnd is echt een laatbloeier. Dat maakt dat ze in het rijden nog wat "achterloopt". Ik heb haar om allround in de sport te rijden, dus zowel dressuur- als spring- als eventingambities.

Zoals jullie kunnen zien mag ze nog wel wat uitdijen en wat meer "paard" worden. Hopelijk kunnen jullie daar een beetje doorheen kijken. Voor de oplettende kijker heeft ze inderdaad een litteken (van een draad) in haar linkervoorhoef.

Omdat de fokplannen nog absoluut niet concreet zijn weet ik ook nog niet zo goed wat voor hengst ik wil gebruiken. Voor een veulen van mezelf eerder een springhengst vanwege mijn allround ambities, voor de verkoop misschien eerder een dressuurhengst vanwege haar afstamming, die toch meer dressuur is?

Pluspunten:
- Formaat, veulen zou niet per se groter maar ook zeker niet kleiner hoeven.
- Opvallend goede stap.
- Fijne galop maar zou krachtiger en opwaartser mogen.
- Enorm vermogen met het springen, ook een fijne techniek.
- Werkwillig, fijn meewerkend karakter. Doet echt enorm haar best voor je.
- Souplesse.

Verbeterpunten:
- Lengte, veulen zou zeker beknopter mogen zijn. Ik vind Lady eigenlijk echt wat te lang voor wat functioneel is.
- De draf is een verbeterpunt, hoewel ik ook denk dat dit beter wordt met training en bespiering. Heeft veel moeite met het vinden van haar balans in draf.
- Sensibiliteit. Ondanks haar werkwilligheid is het een kijkerig paard wat snel nerveus is. Ik zoek dus zeker geen hengst die hete paarden geeft, karakter is dus toch een belangrijk (belangrijkste) punt. Haar nakomeling zou bij voorkeur een stuk makkelijker te rijden mogen zijn dan moeders.
- Zoals gezegd, de galop is in de basis een fijne gang maar zou meer bergop en krachtiger mogen.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze El Capone x Don Primaire x Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:49

Hm ik zie een wat bloot paard, wat eigenlijk wat bespiering mist op de juiste plekken en het daar lijkt te hebben waar het niet hoort. (onderhals)

Als ik kijk dan denk ik aan een hengst die het front kan verbeteren, maar dan kijk ik dressuur gericht. Heb je een linkje naar horsetelex? En wat is goed qua springen? is het B niveau of 1.40 niveau?

Als je een springpaard wilt fokken dan is meer bergopwaarts niet iets wat in het fokdoel zou passen in mijn ogen. Of misschien is bergop niet juist verwoordt en bedoel je meer kracht en afdruk?

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 17:54

Elisa2 schreef:
Hm ik zie een wat bloot paard, wat eigenlijk wat bespiering mist op de juiste plekken en het daar lijkt te hebben waar het niet hoort. (onderhals)

Als ik kijk dan denk ik aan een hengst die het front kan verbeteren, maar dan kijk ik dressuur gericht. Heb je een linkje naar horsetelex? En wat is goed qua springen? is het B niveau of 1.40 niveau?

Als je een springpaard wilt fokken dan is meer bergopwaarts niet iets wat in het fokdoel zou passen in mijn ogen. Of misschien is bergop niet juist verwoordt en bedoel je meer kracht en afdruk?


Dankjewel voor je reactie! Klopt helemaal hoor wat betreft haar bespiering. Een paar maanden geleden was ze ook nog eens super schraal, toen ik haar kocht. Maar er zit nog genoeg werk aan.

Op horsetelex kan ik haar (gek genoeg?) niet vinden.

Voor wat springen betreft bedoel ik wel richting 1.40 niveau, althans meer dan een B parcours. Ik bedoel voor een springhengst inderdaad meer kracht en afdruk, mocht het toch een dressuurhengst worden, dan wel meer bergop.

Front verbeteren is inderdaad een hele goede. Heb je daarbij ook hengsten in gedachte?

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Hengstenkeuze El Capone x Don Primaire x Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:33

merrie is arm bespierd, maar je kan ook goed hoekingen in lichaam en benen bekijken.

voor mij valt op dat ze giga achter de massa staat, dus niet in de massa kan lopen. wat kan lijden tot blessures in bekken/si gewricht, dus ik zou paard zowiezo eens goed laten behandelen, door paardenfysiotherapeut/dryneedling/accupunctuur.

de natuurlijke stand zou zijn, dat zitbeen spronggewricht in 1 rechte lijn staan, dan staan ze in de massa en lopen ook in de massa, dat betekent dus dat ze kunnen verzamelen, en kracht hebben om hun gewicht meer op achterhand te dragen,

voor mij zou ik dus een bewezen hengst kiezen die dus, correct gesteld achterbeen heeft en dit ook doorfokt. een spring of allround gefokte hengst,

de moderne dressuurhengsten hebben 80 procent een zwak en incorrect achterbeen, ze kunnen niet dragen verzamelen. een oude dressuurhengst, vaak de dvs hengsten uit duitsland, zijn dressuur gefokt, maar komen vaak van all round/springhengsten en moederlijnen.

ook zie je op foto dat achterbeen al and de grond is, en voorbeen is er half naastm en zou al weg moeten zijn, dit kan komen doordat ze te zwak is ivm arme bespiering of dat ze op te hoog tempo loopt.

ikz ou het iig erg rustig aan doen, 20 min per dag is maximaal en dan is stap en draf voldoende, aan longererlijn zou je dan galop er bij kunnen doen, als je dag niet rijd ik zou om de dag rijden a 20 min en dan bv nog 1 a 2 dgn longeren q 30 min., dat is maximaal.en ik zou haar eerst eens goed gaan voeren, dat er genoeg vet en spieren op zit, dan licht t zadel beter, kan je er beter op zitten en is t positiever voor t paard, want voor mij lijkt t nu niet eerlijk naar paard toe. en je overneemt ze heel snel.

op horsetelex kan je ze zelf toevoegen. als ze er niet op staan.

en kwa fokkerij zou ik eerst paard rongtenologisch laten keuren, als ze helemaal goed is fokken, naar anders zeker niet, paard met bemerkingen oc ocd verbeend kraakbeen, is erfelijk en zou ik niet mee fokken.

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 18:58

amen schreef:
merrie is arm bespierd, maar je kan ook goed hoekingen in lichaam en benen bekijken.

voor mij valt op dat ze giga achter de massa staat, dus niet in de massa kan lopen. wat kan lijden tot blessures in bekken/si gewricht, dus ik zou paard zowiezo eens goed laten behandelen, door paardenfysiotherapeut/dryneedling/accupunctuur.

de natuurlijke stand zou zijn, dat zitbeen spronggewricht in 1 rechte lijn staan, dan staan ze in de massa en lopen ook in de massa, dat betekent dus dat ze kunnen verzamelen, en kracht hebben om hun gewicht meer op achterhand te dragen,

voor mij zou ik dus een bewezen hengst kiezen die dus, correct gesteld achterbeen heeft en dit ook doorfokt. een spring of allround gefokte hengst,

de moderne dressuurhengsten hebben 80 procent een zwak en incorrect achterbeen, ze kunnen niet dragen verzamelen. een oude dressuurhengst, vaak de dvs hengsten uit duitsland, zijn dressuur gefokt, maar komen vaak van all round/springhengsten en moederlijnen.

ook zie je op foto dat achterbeen al and de grond is, en voorbeen is er half naastm en zou al weg moeten zijn, dit kan komen doordat ze te zwak is ivm arme bespiering of dat ze op te hoog tempo loopt.

ikz ou het iig erg rustig aan doen, 20 min per dag is maximaal en dan is stap en draf voldoende, aan longererlijn zou je dan galop er bij kunnen doen, als je dag niet rijd ik zou om de dag rijden a 20 min en dan bv nog 1 a 2 dgn longeren q 30 min., dat is maximaal.en ik zou haar eerst eens goed gaan voeren, dat er genoeg vet en spieren op zit, dan licht t zadel beter, kan je er beter op zitten en is t positiever voor t paard, want voor mij lijkt t nu niet eerlijk naar paard toe. en je overneemt ze heel snel.

op horsetelex kan je ze zelf toevoegen. als ze er niet op staan.

en kwa fokkerij zou ik eerst paard rongtenologisch laten keuren, als ze helemaal goed is fokken, naar anders zeker niet, paard met bemerkingen oc ocd verbeend kraakbeen, is erfelijk en zou ik niet mee fokken.


Hmm pittige reactie en het insinueert naar mijn idee ook nogal wat. Paard is van top tot teen op de foto gezet en is 100% goedgekeurd, ook klinisch. Het management om haar heen is tot in de puntjes geregeld en ze wordt dus regelmatig nagekeken. Voor wat voer betreft krijgt ze meer dan zat, maar dat heeft wel tijd nodig. Ook rijtechnisch wordt ze absoluut niet overvraagd, maar ik vroeg ook niet om advies daarover. En iets zeggen in de geest van dat e.e.a. niet eerlijk is tegenover het paard is toch ook op niks gebaseerd?

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:30

Maartje9 schreef:
amen schreef:
merrie is arm bespierd, maar je kan ook goed hoekingen in lichaam en benen bekijken.

voor mij valt op dat ze giga achter de massa staat, dus niet in de massa kan lopen. wat kan lijden tot blessures in bekken/si gewricht, dus ik zou paard zowiezo eens goed laten behandelen, door paardenfysiotherapeut/dryneedling/accupunctuur.

de natuurlijke stand zou zijn, dat zitbeen spronggewricht in 1 rechte lijn staan, dan staan ze in de massa en lopen ook in de massa, dat betekent dus dat ze kunnen verzamelen, en kracht hebben om hun gewicht meer op achterhand te dragen,

voor mij zou ik dus een bewezen hengst kiezen die dus, correct gesteld achterbeen heeft en dit ook doorfokt. een spring of allround gefokte hengst,

de moderne dressuurhengsten hebben 80 procent een zwak en incorrect achterbeen, ze kunnen niet dragen verzamelen. een oude dressuurhengst, vaak de dvs hengsten uit duitsland, zijn dressuur gefokt, maar komen vaak van all round/springhengsten en moederlijnen.

ook zie je op foto dat achterbeen al and de grond is, en voorbeen is er half naastm en zou al weg moeten zijn, dit kan komen doordat ze te zwak is ivm arme bespiering of dat ze op te hoog tempo loopt.

ikz ou het iig erg rustig aan doen, 20 min per dag is maximaal en dan is stap en draf voldoende, aan longererlijn zou je dan galop er bij kunnen doen, als je dag niet rijd ik zou om de dag rijden a 20 min en dan bv nog 1 a 2 dgn longeren q 30 min., dat is maximaal.en ik zou haar eerst eens goed gaan voeren, dat er genoeg vet en spieren op zit, dan licht t zadel beter, kan je er beter op zitten en is t positiever voor t paard, want voor mij lijkt t nu niet eerlijk naar paard toe. en je overneemt ze heel snel.

op horsetelex kan je ze zelf toevoegen. als ze er niet op staan.

en kwa fokkerij zou ik eerst paard rongtenologisch laten keuren, als ze helemaal goed is fokken, naar anders zeker niet, paard met bemerkingen oc ocd verbeend kraakbeen, is erfelijk en zou ik niet mee fokken.


Hmm pittige reactie en het insinueert naar mijn idee ook nogal wat. Paard is van top tot teen op de foto gezet en is 100% goedgekeurd, ook klinisch. Het management om haar heen is tot in de puntjes geregeld en ze wordt dus regelmatig nagekeken. Voor wat voer betreft krijgt ze meer dan zat, maar dat heeft wel tijd nodig. Ook rijtechnisch wordt ze absoluut niet overvraagd, maar ik vroeg ook niet om advies daarover. En iets zeggen in de geest van dat e.e.a. niet eerlijk is tegenover het paard is toch ook op niks gebaseerd?


Ok.. goed joh.. heeft tijd nodig misschien jou rijkunsten op haar ook.

Als jij op zon schraal arm bespierd paard wilt rijden, moet je doen. Als jij dat eerlijk vind

Op foto lijkt paard dikker dan in t echt. Dus dat zegt wel iets.

En als jij op deze fotos advies wil zal je moet slikken dat mensen niet dezelfde bril op hebben dan jou.

Dream on!

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze El Capone x Don Primaire x Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:37


Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 10:59

Elisa2 schreef:
Beetje aardiger mag wel...

Dit is de enige Don Primaire x Ramiro die ik kan vinden: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/324449/zoey

Is dat de moeder?

Zoja dan denk ik aan een goede springhengst met goede bewegingen.

Op hengsten kom ik nog terug.


Had haar inderdaad al een pb gestuurd, gelukkig ken ik mijn eigen paard :+.

Klopt inderdaad, dat is haar moeder!

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze El Capone x Don Primaire x Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:09

In de moederlijn lijkt het Farn bloed het goed te doen, dus je zou kunnen kijken naar een hengst die dat bloed voert. Bijvoorbeeld Harley vdl of zonen (Karaldo), dat zal qua galop en vermogen wel goed zitten. Of de beweging verder echt zal verbeteren is de vraag.

Andere optie voor het verbeteren van het front, model en kracht en vermoegen toevoegen is de holsteiner C lijn. Caretino/ Contender bloed.