Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengst voor onze Apache x Krack c merrie?

 
Profiel   

Omdat we waarschijnlijk dit jaar willen gaan fokken met onze 10 jarige merrie ben ik op zoek naar een hengst voor onze merrie.

Vroeger hebben we al eens een veulen gefokt uit een andere merrie, dat was lang lang geleden dus ben er helemaal uit.

De merrie heeft de looks en de beweging maar haar karakter is een ander verhaal :o

Kwa hengst zoeken we een dressuur gefokte hengst met goede beweging en super relaxt karakter. In 2020 heeft de vorige eigenaar een veulen gefokt van Peru's Argument (wat enige discussie op heeft geleverd op her KWPN forum en hier op bokt).

https://horsetelex.nl/horses/pedigree/1492976/helina


[ img ]

[ img ]

[ img ]

https://www.instagram.com/penny_moeder/reel/CXeDVDUIwDy/?utm_medium=copy_link

Hebben jullie tips voor een hengst? De hengst moet overigens wffs vrij zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:26 



 
Profiel   

Zit best wat sport in de moederlijn, meerdere Grand Prix en lichte tour paarden.
Ik geloof best dat het karakter een uitdaging is. Heeft ze nu 1 veulen gehad? Hoe is die uitgepakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:27 



 
Profiel   

Bewegen kunnen ze wel inderdaad. Ze heeft een knap veulen gekregen, lijkt op moeders maar met het Uber relaxte karakter van vader.

Ik heb helaas geen foto van het veulen, is net een miniatuur van moeders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:33 



 
Profiel   

Ik denk dat blue hors santiano mooi hierop kan aansluiten. Heb deze zelf ook voor mijn Apache als 2e optie staan.

Jazzbloed lijkt mooi aan te sluiten op het lijntje, maar icm met karakter en al veel krack erin blijft er weinig over met braaf en zonder krack.

Gelijke voeten, galop en lager blijven in het kruis zouden voor mij punten van aandacht zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:41 



 
Profiel   

Het is echt een Apache om te zien, met inderdaad een moederlijn met genoeg sport.

Een hengst die net ingeschreven is en geroemd wordt om zijn fijne karakter is Next Romancier, ik verwacht alleen niet dat deze de beweging echt zal verbeteren maar wel dat hij gewoon voor fijne en functionele paarden kan zorgen.

McLaren is wellicht ook een optie, achterbeengebruik heeft ze genoeg en ik verwacht dat deze het model, de voorhand en beweging best kan verbeteren maar hij zal wel chique fokken. Misschien te chique voor deze merrie.

Santiano is een heel ander type en zorgt natuurlijk verder weg weer voor aansluiting op Jazz, het zou wellicht mooi kunnen aansluiten inderdaad maar ik weet niet of hij ook precies het karakter kan geven waar de TS naar op zoek is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:50 



 
Profiel   

McLaren moest ik ook aan denken. Zag gisteren toevallig hoe ze met een bladblazer zijn voorpluk omhoog blazen en hij vindt het helemaal grappig. En ook een filmpje hoe hij reageert op een drone in de rijbaan. Top braaf.

Een andere hengst die bekend staat om fijne karakters is Just Wimphof. Houd je denk ik ook iets meer ‘bot’ over dan met bovengenoemde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:57 



 
Profiel   

Ik zou JW alleen niet snel gebruiken op Apache bloed vanwege de neerwaartse romprichting die beide hebben, maar goed..als dat het enige is en het voor de rest een fijn gebruikerspaard oplevert dan is dat natuurlijk wel te overzien. Volgens mij is dat ook het doel van de TS en niet zo zeer om de volgende GP topper te fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 10:00 



 
Profiel   

Misschien past Lowlands beter bij deze merrie dan McLaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:06 



 
Profiel   

Met McLaren hou je hier geen paard over vrees ik.
Voor bewerkbaarheid: Vivaldi bloed! Keuze genoeg.
Vitalis kan wel eens mooi aansluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:20 



 
Profiel   

En een echte topper qua karakter is Destacado.
Heeft een merrie nodig met voldoende scherpte in de bewegingen vind ik, maar als je op 8jarige leeftijd boven de 70% kan scoren op een internationale GP ben je super qua karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:25 



 
Profiel   

s0173957 schreef
Met McLaren hou je hier geen paard over vrees ik.
Voor bewerkbaarheid: Vivaldi bloed! Keuze genoeg.
Vitalis kan wel eens mooi aansluiten.


Maar ze voert al twee keer Krack. Waarom zou je dan weer een hengst met Krack-bloed gebruiken?

Destacado is wffs positief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 10:13 



 
Profiel   

Aimee schreef
s0173957 schreef
Met McLaren hou je hier geen paard over vrees ik.
Voor bewerkbaarheid: Vivaldi bloed! Keuze genoeg.
Vitalis kan wel eens mooi aansluiten.


Maar ze voert al twee keer Krack. Waarom zou je dan weer een hengst met Krack-bloed gebruiken?

Destacado is wffs positief.


Krack klopt, had ik niet over nagedacht.
En WFFS, so what? Als de merrie negatief is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 10:14 



 
Profiel   

s0173957 schreef
Krack klopt, had ik niet over nagedacht.
En WFFS, so what? Als de merrie negatief is...


Lees de openingspost. TS zoekt een hengst die wffs vrij is. De merrie is van Apache, dus waarschijnlijk zelf positief. Dan kan ze Destacado dus simpelweg niet gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 10:16 



 
Profiel   

En ook daar had ik naast gekeken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 14:00 



 
Profiel   

Qua type, beweging, maar zeker voor het karakter, Just Wimphof?
Hij hoeft qua beweging namelijk niks te verbeteren, alleen verankeren en het karakter is vaak meer van goed van de nakomelingen? En wffs vrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 14:06 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zou JW alleen niet snel gebruiken op Apache bloed vanwege de neerwaartse romprichting die beide hebben, maar goed..als dat het enige is en het voor de rest een fijn gebruikerspaard oplevert dan is dat natuurlijk wel te overzien. Volgens mij is dat ook het doel van de TS en niet zo zeer om de volgende GP topper te fokken.


Zou leuk zijn maar hoeft niet hoor :o. Een fijne beweging maar vooral een relaxt karakter is voor ons veel belangrijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 19:19 



 
Profiel   

Aimee schreef
s0173957 schreef
Krack klopt, had ik niet over nagedacht.
En WFFS, so what? Als de merrie negatief is...


Lees de openingspost. TS zoekt een hengst die wffs vrij is. De merrie is van Apache, dus waarschijnlijk zelf positief. Dan kan ze Destacado dus simpelweg niet gebruiken.


Klopt, onze merrie is drager van het gen wat ik heb begrepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 19:24 



 
Profiel   

kojack schreef
Klopt, onze merrie is drager van het gen wat ik heb begrepen.


Gewoon een hengst uitzoeken die wffs negatief is :)

Ik snap eigenlijk niet waarom er zo negatief gedaan wordt over Just Wimphof. Lijkt me typisch zo’n hengst die in de GP pas echt tot z’n recht gaat komen en dat ook vererft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 09:59 



 
Profiel   

Aimee schreef
kojack schreef
Klopt, onze merrie is drager van het gen wat ik heb begrepen.


Gewoon een hengst uitzoeken die wffs negatief is :)

Ik snap eigenlijk niet waarom er zo negatief gedaan wordt over Just Wimphof. Lijkt me typisch zo’n hengst die in de GP pas echt tot z’n recht gaat komen en dat ook vererft.



Er wordt niet begatief gedaan over mijn voorstel, wel gewoon reeel. :D

Klopt wel hoor wat er aangegeven wordt qua neerwaartse romprichting in combi met dit bloed.
Dus ik begrijp het wel.

Echter wil de TS een gebruikspaard voor zichzelf, en heeft de merrie goede bewegingen en was vooral het karakter en doorgeven daarvan van belang.
JW is gewoon meer dan correct, maar gaat de bouw aandachtspunten inderdaad niet verbeteren. Maar dan was ook niet de wens.
Maar TS zoekt vooral behouden, goed karakter dus vind ik hem daarom juist wel passen.

En wie weet he... met een juiste instelling kunnen ze zomaar heel ver komen, al is het qua exterieur wellicht niet altijd het über perfecte plaatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 11:53 



 
Profiel   

Net in de tweede bezichtiging vond ik de JW hengsten stuk voor stuk sterk gebouwd. Denk echt dat hij een stukje massa kan geven bij deze merrie plus het gewenste karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 12:29 



 
Profiel   

Ik vond ze juist wat tegenvallen, veel al een neerwaartse romprichting en lang achterbeen..wel mooi front. Maar he, smaken verschillen :-) Donnerhall bloed geeft over het algemeen wel paarden voor de Grand Prix ja.

De TS kan ook nog naar een zoon kijken, Number Two en die andere hebben massa genoeg in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 13:58 



 
Profiel   

Ja grappig, normaal komen onze meningen/visies wel een beetje overeen.
Ik heb zelf Number two op mijn lijstje staan, ben benieuwd naar hem vanmiddag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 14:04 



 
Profiel   

Ik ook! en ik heb weleens dat ik mijn mening later nog bij stel, soms verassen paarden me ontzettend positief onder het zadel. Dus wie weet, inderdaad komen onze meningen meestal wel overeen. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 14:11 



 
Profiel   

Ik zeg het al van in het begin: JW is een GP hengst en gaat dat ook geven.
Moet zeggen: ik ben gekleurd, want heb er zelf een hele leuke 3jarige van.

Is alleen een beetje klein uitgevallen... voor de rest weinig negatiefs over te zeggen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 16:07 



 
Profiel   

simpie94 schreef
Ja grappig, normaal komen onze meningen/visies wel een beetje overeen.
Ik heb zelf Number two op mijn lijstje staan, ben benieuwd naar hem vanmiddag.


Heb ik helaas gemist. Hoe deed ie het? En Network?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 08:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen