Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Pablo hit x R-Marius x Concorde

 
Profiel   

Hoi,

Aangezien ik de bomen door het bos niet meer kan zien qua hengsten, hoop ik dat jullie mij een goed advies kunnen geven voor een passende match met mijn merrie. Veulen zal hier blijven en ik heb geen hoge sportambities. Goed karakter en een gezonde bouw staan voor mij stipt op een.

Merrie is ca 1.64m van Pablo Hit x R-Marius x Concord *klik*
Zeer stressgevoelig en een gevoelige rug. Merrie staat helaas wegens omstandigheden al geruime tijd grasmaaier te spelen, wat ook te zien is.

Mijn wensen zijn:
- Hengst met een sterke rug en achterhand
- Meer maat fokken (minimaal 1.65m, liefst ± 1.70m)
- Betrouwbaar en nuchter karakter
- Liefst géén vos, stiekeme voorkeur voor kleur


Standfoto als 4-jarige
[ img ]


Huidige standfoto, gras doet 't goed voor dr vetjes :Y) }:0
[ img ]


Beeldmateriaal:
Eerste crossles als 4-jarige
December '22, opstappen en wegrijden na een jaar niks doen

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 21:46 



 
Profiel   

Niemand die advies heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 19:37 



 
Profiel   

Wat wil je fokken? een spring/ dressuur of allrounder?

Wat wil je verder verbeteren aan de merrie? hoe zijn de gangen?

Ze beweegt wel beter dan dat ik verwacht zou hebben op de standfoto, meer souplesse.

Op de sprong lijkt ze achter wat moeilijker te openen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 08:23 



 
Profiel   

Ik zou graag een allrounder willen fokken, al dressuur ik meer dan dat ik spring.

Meer lossigheid en de aanleuning is wel een verbeterpunt. En achter heeft ze echt moeite met alles qua kracht en idd ook het openen op de sprong.

Haar gangen vind ik onder het zadel wat te simpel, met name haar draf. Probeert wat te duiken en op voorhand te komen, galop idem. Haar stap is goed.


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 08:51 



 
Profiel   

Ja ze lijkt een wat lang achterbeen te hebben ook, veel stuwen en zo ook snel op de voorhand te komen.

Ik zag vorig jaar de hengst New Market waar ik wel weg van was, kon leuk bewegen, goed springen en had ook wat massa. Of hij maat fokt weet ik alleen niet, het is nog een jonge hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:31 



 
Profiel   

Bedoel je Newmarket VN van Nijhof? Hij is helaas maar 1.67, dus daar zou niet direct mijn voorkeur naar uitgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 18:01 



 
Profiel   

Ja die bedoelde ik inderdaad.

Het lastige is een beetje dat de punten die je graag wilt verbeteren ik moeilijk kan vinden bij de springhengsten. De meeste springhengsten zijn toch ook wat neerwaarts gebouwd en stuwen wat meer.

Zou bijna neigen naar een dressuurhengst die ook leuk kan springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 14:40 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ja die bedoelde ik inderdaad.

Het lastige is een beetje dat de punten die je graag wilt verbeteren ik moeilijk kan vinden bij de springhengsten. De meeste springhengsten zijn toch ook wat neerwaarts gebouwd en stuwen wat meer.

Zou bijna neigen naar een dressuurhengst die ook leuk kan springen.



Dressuurhengst is prima hoor. Ik rijd voornamelijk dressuur, pak af en toe een sprongetje mee. Dus het hoeft geen uitmuntende springer te zijn. Ik zit echter niet te wachten op een heel ril dressuurpaard, wil juist graag het fijne karakter van mijn merrie behouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 15:06 



 
Profiel   

Misschien is een leuke allround Gelderse interessant. Goed karakter en over het algemeen wat meer kracht en allround.

https://kwpn.tv/watch/12649

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 15:35 



 
Profiel   

Elisa, Toevallig had ik Ibsen B al genoteerd, vind dat zelf een erg mooie hengst, zou hij wat kunnen toevoegen denk je? Zal de andere hengsten ook even bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:23 



 
Profiel   

Heb intussen ook Mexpression en Markant BK genoteerd staan. Hengsten zijn beiden in de buurt, dus wellicht is bezichtigen ook mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:49 



 
Profiel   

Mexpression vind ik de meeste fijne beweger van deze 3, hengst viel me erg positief op tijdens de HK in Februari.

Ibsen vind ik zelf achter teveel stuwen, als je dat wilt verbeteren bij je merrie dan zou ik echt letten op een hengst met een achterbeen die wat meer buigt en draagt.

Mandienio viel mij ook wel positief op qua achterbeen en souplesse, maar of deze voldoende maat geeft is een beetje de vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:40 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie. Ik zie helaas wel dat Mexpression WFFS drager is, dat vind ik dan wel weer een nadeel. Merrie is niet getest..

Mandieno vind ik ook wel wat, alleen ook niet erg groot, dus of dat wat toevoegt aan maat. Tevens is zag ik dat hij tijdens het verrichtingsonderzoek een aantal keer behandeld is vanwege stijfheid in hals en bekken. Dat laatste vind ik dan een beetje zorgelijk icm mijn merrie.

Buiten het Gelders stamboek om had ik ook Imposantos en Nacho nog genoteerd staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 10:28 



 
Profiel   

Een beetje een wilde suggestie, maar wel bijpassend bij je wensen. Heb Palousa San Sebastian gebruikt omdat ik een allrounder met een leuk kleurtje wilde fokken (zwart panterbonte hengst , 50% kans op doorgeven). Hengst heeft zowel 1.30 gesprongen als lichte tour gelopen. In beide vlakken geen topper. Maar mijn veulen uit mijn eventingmerrie is wel goed gelukt, goed stoer en stabiel karakter ook. Hengst is homozygoot zwart, dus krijg je altijd een zwarte of bruine uit met jouw merrie, al dan niet met stippen. Hengst is 1.72 en mijn veulen ook erg groot. Groter dan het veulen uit een moeder van 1.75 momenteel.


[ img ]

En zo'n stippenkontje is gewoon leuk toch :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 10:40 



 
Profiel   

Eef_bam bedankt voor je input! Leuk veulen hoor! Hoe is hij nu? Ik ga mij eens verder verdiepen in Palousa San Sebastian.
Peru scen tao vond ik eerder ook altijd erg gaaf, maar zag net dat hij een paar jaar geleden al verkocht is -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 13:25 



 
Profiel   

Ik heb niet echt een suggesties, maar de afstamming van jouw merrie triggerde me, ik heb ook een Pablo Hit gehad en daarvan zijn er niet veel.
Dat was overigens een enorm grote van 1,78 met superfijn karakter. Volgens mij was Pablo Hit zelf ook geen kleintje. Dus de hoogte zit wel in de vaderlijn, wellicht is het er bij jouw merrie alleen niet uitgekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 15:57 



 
Profiel   

ingvdh schreef
Ik heb niet echt een suggesties, maar de afstamming van jouw merrie triggerde me, ik heb ook een Pablo Hit gehad en daarvan zijn er niet veel.
Dat was overigens een enorm grote van 1,78 met superfijn karakter. Volgens mij was Pablo Hit zelf ook geen kleintje. Dus de hoogte zit wel in de vaderlijn, wellicht is het er bij jouw merrie alleen niet uitgekomen.


Wat leuk zeg! Welke had jij? Pablo Hit is 1.72m. De merrie waar die van mij uit komt is 1.62m, dus eigenlijk is die van mij niet heel gek klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 16:37 



 
Profiel   

Hommage schreef
Eef_bam bedankt voor je input! Leuk veulen hoor! Hoe is hij nu? Ik ga mij eens verder verdiepen in Palousa San Sebastian.
Peru scen tao vond ik eerder ook altijd erg gaaf, maar zag net dat hij een paar jaar geleden al verkocht is -O-


Ze is van juni vorig jaar, dus nu een 9 maanden oude naarling :Y) . Beetje uit verhouding maar wel een mooi dier dat steeds meer doorkleurt, voorhand was zwart bij de geboorte. Paard op de achtergrond is 1.68 dus een flinke meid.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:59 



 
Profiel   

Eef_Bam schreef
Een beetje een wilde suggestie, maar wel bijpassend bij je wensen. Heb Palousa San Sebastian gebruikt omdat ik een allrounder met een leuk kleurtje wilde fokken (zwart panterbonte hengst , 50% kans op doorgeven). Hengst heeft zowel 1.30 gesprongen als lichte tour gelopen. In beide vlakken geen topper. Maar mijn veulen uit mijn eventingmerrie is wel goed gelukt, goed stoer en stabiel karakter ook. Hengst is homozygoot zwart, dus krijg je altijd een zwarte of bruine uit met jouw merrie, al dan niet met stippen. Hengst is 1.72 en mijn veulen ook erg groot. Groter dan het veulen uit een moeder van 1.75 momenteel.


[ [url=m/Rp3fF1.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zo'n stippenkontje is gewoon leuk toch :D .



San Sebastian loopt niet top in de dressuur ! Qua beweging vindt ik hem niet goed.
Kijk ook eens naar Duitse hengsten, daar zitten goede bewegers tussen,en ook hun afstamming is goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:21 



 
Profiel   

Ik lees even mee en zocht San Sebastian even op in beweging, maar die kun je beter laten staan. Geen bijzondere beweger. https://www.youtube.com/watch?v=4uqGIoBseEo

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:25 



 
Profiel   

Palousa san sebastian springt bij mij ook niet direct in het oog.

Toevallig NRPS show aan het volgen. Mijn oog viel direct op Rover EPJ en Toto Pacha. Laten die twee nu ook reserve kampioen en kampioen geworden zijn. Toto Pacha wel vos, maar vond zijn bewegingen en bouw dusdanig dat ik dat nog wel de moeite zou vinden. Weet alleen niet goed of de combi een match is.


Laatst bijgewerkt door Hommage op 25-03-23 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:34 



 
Profiel   

Om toch nog een springhengst te noemen waarvan ik denk dat die lossigheid kan verbeteren en de bovenlijn en het front van de merrie kan versterken: Zinelord VDL.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:40 



 
Profiel   

gomir schreef
Om toch nog een springhengst te noemen waarvan ik denk dat die lossigheid kan verbeteren en de bovenlijn en het front van de merrie kan versterken: Zinelord VDL.


Wij hadden hier een heel fijn veulen van met een heel mooi front. Veulen zat erg goed in elkaar en bewoog erg goed met veel gedragenheid. Helaas door een noodlottig ongeval in november overleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 20:01 



 
Profiel   

Ach, wat sneu Sita! ;(

Ik was erg gecharmeerd van zijn veulens, allemaal mooi in het type, veel lossigheid en tegen de berg op.
En dan verbeter je het springen ook, want met hengsten als Rover EPJ en Toto pacha weet ik niet of je nog over een hindernis gaat komen. Die vos zit nog wel wat allround bloed achter in de moederlijn, maar dan moet je wel veel geluk hebben :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 20:15 



 
Profiel   

Och wat triest Sita.. Zinelord al ik eens naar gaan kijken.

@Gomir haha onderdoor kan ook nog :D Nee zonder gekheid, ik zal eerder dressuur starten dan springen. Dus het zal blijven bij recreatief n sprongetje of oefenparcours of (oefen)crossje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 20:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen