Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor een Floriscount X Donnerhall merrie

 
Profiel   

Lieve bokkers
Ik ben een beetje scheelgekeken op alle hengsten en de keuzes. Ik heb al enkele hengsten in gedachten maar zoek altijd naar verdere inspiratie. (Nu is ze drachtig van Glamourdale)
Mijn merrie heeft veelvoorkomende voorouders en ik wil absoluut niet verder met de inteelt.
Iemand zin om mee te puzzelen?

Wat ik zoek:
- Coole, bewerkbare hengst
- +- 1m70
- Mooi dressuurmodel met aanleg tot sluiten
- Compact en stevig gebouwd (geen smalle langpootmuggen :P )
- Goede bovenlijn
- Correcte 2-takt draf
- Bewezen in de sport/ fokkerij
- Geen: Donnerhall, Floriscount, Jazz - afstammelingen (liefst ook niet in de zoveelste generatie)
- Liefst goedgekeurd in een Duits stamboek

Wat er zou kunnen verbeteren aan mijn merrie?
- Halsaanzet met iets meer oprichting
- Betere hoeven (platvoetjes - weliswaar vooral door jarenlange verwaarlozing voor ze bij ons kwam)

Wat er zeker moet behouden worden?
- Meewerkend karakter
- Rustig in het hoofd - vurig bij het werk
- Barokke, klassiekere bouw
- Zwevende gangen en een natuurlijk vermogen om te schakelen

Nakomelingen van Gribaldi/ Totilas lijken me zeer interessant. (De hengst zou wel vers verkrijgbaar moeten zijn.)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 18:43 



 
Profiel   

Heb je beeldmateriaal van de merrie en een link met de volledige afstamming?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 07:17 



 
Profiel   

Misschien is Parero interessant voor je (Toto x Negro), front, massa, goed achterbeen, goed lopen.

https://www.facebook.com/watch/?v=966269420999669

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:06 



 
Profiel   

Ze wil geen lijnenteelt, dus dan valt Toto en zonen af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 19:26 



 
Profiel   

Aimee schreef
Ze wil geen lijnenteelt, dus dan valt Toto en zonen af.

Er staat anders dat nakomelingen van Totilas TS interessant lijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 20:48 



 
Profiel   

Met Totilas fok ik toch niet terug op Donnerhall/Floriscount? Of zie ik iets over het hoofd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 21:33 



 
Profiel   

Toto is toch een Totilas x Desperados. Als lijnenteelt in de tweede lijn niet uitmaakt, wordt het al een stuk makkelijker.

Neemt niet weg dat een link met de volledige afstamming en beeldmateriaal nodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 07:24 



 
Profiel   

Met Totilas niet, maar achter Toto zit Desperados -> De Niro -> Donnerhall. Dus heel ver weg is het lijnenteelt bij Parero. Maar dat zit ver genoeg weg dat ik me daar niet druk om zou maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 07:25 



 
Profiel   

Bordeaux zit wel donnerhall in.

Maar in de meeste Duitse hengsten zit donnerhall in.

Negro kan je ook gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 15:22 



 
Profiel   

PKH schreef
Met Totilas fok ik toch niet terug op Donnerhall/Floriscount? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik zou dat lijnenteelt een beetje los laten Dat vind je echt in bijna iedere afstamming. Met lijnenteelt kun je heel mooi verankeren. Helemaal vrij bloed weet je minder goed wat je krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:04 



 
Profiel   

splenius schreef
Bordeaux zit wel donnerhall in.

Maar in de meeste Duitse hengsten zit donnerhall in.

Negro kan je ook gebruiken.


Aan Negro heb ik ook gedacht (ook omdat hij waarschijnlijk geen 5 jaar dekdienst meer zal hebben gezien de hoge leeftijd), maar ik vind het een beetje tricky naar zaadkwaliteit toe (eveneens gezien zijn hoge leeftijd).

Iemand ervaring?

Ze is nu wel op 2x dekken (omdat we de eerste keer eigenlijk iets te laat waren) vol geraakt van Glamourdale. Dus de merrie is wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:15 



 
Profiel   

PKH schreef
splenius schreef
Bordeaux zit wel donnerhall in.

Maar in de meeste Duitse hengsten zit donnerhall in.

Negro kan je ook gebruiken.


Aan Negro heb ik ook gedacht (ook omdat hij waarschijnlijk geen 5 jaar dekdienst meer zal hebben gezien de hoge leeftijd), maar ik vind het een beetje tricky naar zaadkwaliteit toe (eveneens gezien zijn hoge leeftijd).

Iemand ervaring?

Ze is nu wel op 2x dekken (omdat we de eerste keer eigenlijk iets te laat waren) vol geraakt van Glamourdale. Dus de merrie is wel goed.


Als je nu eerst een standfoto plaatst en de volledige afstamming dan krijg je echt een veel beter advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:42 



 
Profiel   

Als je nu eerst een standfoto plaatst en de volledige afstamming dan krijg je echt een veel beter advies.[/quote]

Ik zoek geen advies obv exterieur/ papieren. Die rekenoefening maak ik zelf. Ik ben opzoek naar inspiratie qua hengsten. Parero had ik bijvoorbeeld zelf nog niet aan gedacht. Dus dat was een interessante tip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:07 



 
Profiel   

mijn merrie was gelijk drachtig van Negro kwaliteit is erg goed.
En daarom heb ik hem ook weer gebruikt bij mijn Duitse merrie.
Ook gezien dat hij op leeftijd is kan ik hem nu nog vers gebruiken.

Mijn merrie zit ook lijninteelt is helemaal niet zo erg om dat te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:38 



 
Profiel   

Misschien een Groninger, dan hou je de barokke, klassieke bouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:58 



 
Profiel   

splenius schreef
mijn merrie was gelijk drachtig van Negro kwaliteit is erg goed.
En daarom heb ik hem ook weer gebruikt bij mijn Duitse merrie.
Ook gezien dat hij op leeftijd is kan ik hem nu nog vers gebruiken.

Mijn merrie zit ook lijninteelt is helemaal niet zo erg om dat te hebben.



Nou....dat is wel wat kort door de bocht. Lijnenteelt is zeker iets om in de gaten te houden. Het mooiste is om in een stamboek ook vrij bloed te behouden. Er is bij meerdere stamboeken daardoor wel het een en ander mis gelopen (denk aan de Friezen) Dus zeker goed van TS om daar op te letten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 18:13 



 
Profiel   

Myrthe1 schreef
splenius schreef
mijn merrie was gelijk drachtig van Negro kwaliteit is erg goed.
En daarom heb ik hem ook weer gebruikt bij mijn Duitse merrie.
Ook gezien dat hij op leeftijd is kan ik hem nu nog vers gebruiken.

Mijn merrie zit ook lijninteelt is helemaal niet zo erg om dat te hebben.



Nou....dat is wel wat kort door de bocht. Lijnenteelt is zeker iets om in de gaten te houden. Het mooiste is om in een stamboek ook vrij bloed te behouden. Er is bij meerdere stamboeken daardoor wel het een en ander mis gelopen (denk aan de Friezen) Dus zeker goed van TS om daar op te letten.

Je vergelijkt wel 2 heel verschillende stamboeken, Het Friesche paard had al een hele kleine populatie dus het verwantschap is echt megahoog. Dat is veel minder het geval bij warmbloeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 18:37 



 
Profiel   

Ik zou hoe dan ook liever niet nog eens terugfokken op Donnerhall (wat de hengstenselectie wel moeilijker maakt).
Ik denk dit jaar voor Negro te gaan, maar eerst duimen voor een gezonde Glamourdale-baby.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 18:41 



 
Profiel   

Ja spannend! Heel tof een Glamourdale veulen, ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 07:32 



 
Profiel   

Hou er rekening mee dat Negro geen maat fokt.

Wellicht is zijn zoon Nacho ook interessant voor je, daar zit wel maat in de moederlijn. Merrie moet wel een goed achterbeen en voldoende souplesse hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 07:51 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Misschien een Groninger, dan hou je de barokke, klassieke bouw.


:D

Met wat zoeken in oude berichten vond ik de afstamming en foto’s: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... lorinna-pk

Met name de bovenlijn valt in mijn ogen echt niet mee.

Van de Totilas-zonen is Trafalgar vrij van Donnerhall-bloed, maar of hij zo’n bovenlijn echt gaat verbeteren… En het gevraagde type geeft hij ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 08:15 



 
Profiel   

Wat vind je zo erg aan de bovenlijn? Ik vind het wel een aansprekende merrie..zou wat meer front mogen hebben en wellicht een wat schuinere schouder.

Trafalgar heeft wel een aantal fijne bij het NRPS ggk zonen en die me postief opvielen. Nequeen, Trademark, This is Naqueen (vind de eerste twee kwalitatief beter)

Totilas bloed doet het goed met Donnerhall bloed, maar er zijn natuurlijk meer Gribaldi nakomelingen.

Easy Game bijvoorbeeld, zit geen Donnerhall in...merrie moet wel een goed achterbeen hebben. Of diens zoon Millenium.

Of in de 2e of 3e generatie, Guardian S, Bon Bravour etc. etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 08:53 



 
Profiel   

Aimee schreef
janderegelaa schreef
Misschien een Groninger, dan hou je de barokke, klassieke bouw.


:D

Met wat zoeken in oude berichten vond ik de afstamming en foto’s: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... lorinna-pk

[ [url=m/AWtcco.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qwJ0FW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met name de bovenlijn valt in mijn ogen echt niet mee.

Van de Totilas-zonen is Trafalgar vrij van Donnerhall-bloed, maar of hij zo’n bovenlijn echt gaat verbeteren… En het gevraagde type geeft hij ook niet.


Bedankt voor de tip.
Het is ongetwijfeld goed bedoeld maar, als ik foto's en haar stamboek had willen plaatsen hier, had ik het zelf gedaan.
Zoals ik eerder zei hoef ik geen commentaar op mijn paard noch op haar afstamming. Ik vraag jou om je bericht daarom te wijzigen en haar afstamming en de foto's te verwijderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:32 



 
Profiel   

Het wordt wel in 1 keer een stuk makkelijker zo. Mooie lengte in het lijf, hals wat diep uit de borst maar wel mooi lang en hoofd mag voor mij wat kleiner. Trafalgar of zijn zoon This is Naqueen lijkt mij wel wat. Wordt ze misschien wel wat sjieker maar barok vind ik haar sowieso niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 12:43 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Het wordt wel in 1 keer een stuk makkelijker zo. Mooie lengte in het lijf, hals wat diep uit de borst maar wel mooi lang en hoofd mag voor mij wat kleiner. Trafalgar of zijn zoon This is Naqueen lijkt mij wel wat. Wordt ze misschien wel wat sjieker maar barok vind ik haar sowieso niet.



Ze heeft een cob maat halster.
Daarom wou ik dus geen foto's plaatsen. De foto's die hier uitgehaald zijn, zijn van vorig jaar en totaal outdated. Ik vroeg enkel om inspiratie qua afstammingen, geen analyse van de merrie.

Toch bedankt voor de tip.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen