Springhengst voor Kimball x Architect

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noomii1994
Berichten: 57
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: Oss

Springhengst voor Kimball x Architect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 20:08

Hallo,

Even voor de duidelijkheid voor mijn opleiding moet ik een fokplan schrijven voor een paard. Nu heb ik een vriendin gevraagd of ik haar merrie mag gebruiken voor dit project. Eventueel als het een goedplan is dat ze misschien haar merrie ook laat dekken. Ze heeft al eens een veulen gehad. We weten alleen niet welke hengst dat is geweest want dat was een veulen voor de vorige eigenaar.

Het fokdoel is het verbeteren van het exterieur naar het KWPN stamboek bij springpaarden.
Exterieur:
- Staat in het rechthoeksmodel
- Langgelijnd en evenredig gebouwd.
- Een horizontaal gerichte romp.
- Een lange, licht opwaarts gerichte, welvende hals met bespiering in de bovenlijn.
- Een sterk gebouwde en sterk gespierde rug-lendenpartij.
- Een correct gesteld en hard fundament.
- Heeft ook uitstraling.

Ik krijg ook niet echt het ideaal beeld van het KWPN stamboek, misschien dat jullie mij kunnen helpen om te kijken wat deze merrie heeft en om te kijken welke hengst zal erbij passen om het te verbeteren. Helaas heb ik niet zo heel veel kaas gegeten en aangezien hier heeeeeeel veel paarden mensen zijn, dacht ik misschien willen die mij wel helpen.

Info:
Merrie
ongeveer 8 a 9 jaar
Kimball x Architect
KWPN

Juist omdat ze nog nooit is gekeurd en ik er geen inschatting durf te maken over het springen en haar bewegingen kies ik nu alleen bewust voor het exterieur te verbeteren.

Ook even ter informatie ze heeft hele grote hoeven. Ik weet van de eigenaar dat ze bijna de grootste maat hoefijzers heeft.

Foto's
Standfoto
Afbeelding

Draf foto
Afbeelding

Mijn vraag is dus welke springhengst past hier het beste bij om haar exterieur te verbeteren?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:57

Hebt je een beter stand foto want deze is echter niet optimaal ... onder stand van benen, overbouwd van achter, ?weke lenden.
Een goede stand foto op harde grond met een netjes vierkant stand geeft een beter idee van de merrie.

Op eerste zicht is de merrie erg 'klassiek' gebouwd ... zeer typisch Darco exterieur en een goede scheut Gelders bloed.

Noomii1994
Berichten: 57
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 13:16

Ja, hoor. Hier heb ik een betere standfoto.

Afbeelding

Noomii1994
Berichten: 57
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 19:17

Standfoto toegevoegd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Springhengst voor Kimball x Architect

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:35

Ze is 8 en heet Colinde. Reg. B en haar moeder ook. Tenzij die merrie drachtig is, is die buik echt niet goed.

Noomii1994
Berichten: 57
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: Oss

Re: Springhengst voor Kimball x Architect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 19:46

@janderegelaa

Hoe kom je daar nou bij? Zo heet dit paard helemaal niet. Dit paard is wel te zwaar maar staat op dit moment ook op dieet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:11

Noomii1994 schreef:
@janderegelaa

Hoe kom je daar nou bij? Zo heet dit paard helemaal niet. Dit paard is wel te zwaar maar staat op dit moment ook op dieet.

Jij zegt dat ze Kimball x Architect is en dat ze KWPN is. In de database staat maar 1 merrie met die afstamming.
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:15

Afbeelding

Noomii1994
Berichten: 57
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: Oss

Re: Springhengst voor Kimball x Architect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 13:43

Ik heb haar vanaf jongs af aan op zien groeien. Dit is informatie die ik van de eigenaar heb gekregen maar de moeder van dit paard heet phoenix. Ik weet ook niet of ze geregistreerd is bij kwpn maar dat is niet haar stamboom.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:05

Blijkbaar is ze dan niet KWPN geregistreerd. Ik heb haar ook opgezocht in het BWP en SBS database en daar staat ze ook niet in. Op zicht geen probleem maar het zou makkelijker zijn als haar afstamming bekend was ... dwz wat achter de moeder zit (moeder's moeder's afstamming bijvoorbeeld).

Deze merrie heeft wel nood aan 'veredeling'

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:25

Dan is dit waarschijnlijk de moeder en is haar dochter ergens anders, of niet geregistreerd. Kun je niet het paspoort bekijken?
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Springhengst voor Kimball x Architect

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:28

AES database staat ze ook niet in.

Noomii1994
Berichten: 57
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: Oss

Re: Springhengst voor Kimball x Architect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 22:14

Ja! die laatste dat is de stamboom van de moeder. Ik kan namelijk niet in die database kijken. Sorry.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:04

De merrie is register B omdat Architect afgekeurd was ten tijde van die dekking. Het was zelf een mooie hengst maar hij fokte zo ontzettend slecht op het bewegingsapparaat dat ze hem op zijn veulens al afgekeurd hebben. Toch jammer dat ze er dan wel mee blijven dekken.

Afbeelding

Noomii1994
Berichten: 57
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: Oss

Re: Springhengst voor Kimball x Architect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 14:43

Dat had ik ook al gevonden. Erg jammer dat ze er inderdaad mee verder bleven fokken...

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Springhengst voor Kimball x Architect

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:20

Tenzij de merrie bewezen heeft een springkanon te zijn, dan fok je daar toch niet mee.
Het eerste hoofdstuk wordt dus "keuze van de juiste merrie".
Vervolgens kies je een andere merrie, met correcte papieren en met duidelijke kwaliteiten. Je moet altijd starten met de vraag: "Als het veulen een kopie wordt van de merrie, vind ik het dan de moeite?" Als je antwoord negatief is, kies dan een andere merrie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Springhengst voor Kimball x Architect

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:50

Ik zou een mooi plan maken voor school maar eigenlijk zou ik het praktijkgedeelte niet in uitvoering brengen...

Noomii1994
Berichten: 57
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: Oss

Re: Springhengst voor Kimball x Architect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 12:14

Oke, Lijkt me ook inderdaad een goed plan na wat ik heb opgezocht over architect.. Echt heel jammer dat ze daar gewoon mee hebben gefokt.. Vooral omdat er toen al een hoop bekend was.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:09

Noomii1994 schreef:
Oke, Lijkt me ook inderdaad een goed plan na wat ik heb opgezocht over architect.. Echt heel jammer dat ze daar gewoon mee hebben gefokt.. Vooral omdat er toen al een hoop bekend was.


Dit is allemaal niet terecht. Architect was de topper van zijn jaargang. Hij is zelf over de kop gegaan tijdens vrijspringen voor verkoop. Pas jaren later kwam men er achter dat er daarbij iets in zijn nek beschadigd is en hij nooit meer helemaal zuiver rad is geworden. Dit heeft onterecht een stempel gedrukt op de keuring van zijn nakomelingen.
Toen men achter de beschadiging kwam heeft men nog herkeuring overwogen. Feit is dat er zeer goede merries uit hem voort zijn gekomen. De eigenaar heeft dus op beperkte schaal toch met hem gedekt. Ik had een architect en daar was niets mis mee. Zijn dressuurindex is ook hoog. Dus zeer jammer van de foute verhalen en over erfelijk slecht lopen. Nee een behoorlijke beschadiging in zijn nek die veel te laat ontdekt is...

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:50

fargo schreef:
Noomii1994 schreef:
Oke, Lijkt me ook inderdaad een goed plan na wat ik heb opgezocht over architect.. Echt heel jammer dat ze daar gewoon mee hebben gefokt.. Vooral omdat er toen al een hoop bekend was.


Dit is allemaal niet terecht. Architect was de topper van zijn jaargang. Hij is zelf over de kop gegaan tijdens vrijspringen voor verkoop. Pas jaren later kwam men er achter dat er daarbij iets in zijn nek beschadigd is en hij nooit meer helemaal zuiver rad is geworden. Dit heeft onterecht een stempel gedrukt op de keuring van zijn nakomelingen.
Toen men achter de beschadiging kwam heeft men nog herkeuring overwogen. Feit is dat er zeer goede merries uit hem voort zijn gekomen. De eigenaar heeft dus op beperkte schaal toch met hem gedekt. Ik had een architect en daar was niets mis mee. Zijn dressuurindex is ook hoog. Dus zeer jammer van de foute verhalen en over erfelijk slecht lopen. Nee een behoorlijke beschadiging in zijn nek die veel te laat ontdekt is...

Ben het eens. Heb ook een aantal fijne paarden van architect gekend in de landelijke ruitersport. En ook met Architect in de moederlijn. Ik zou er niets op tegen hebben.