Hengst voor Spielberg x Lanciano-merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Hengst voor Spielberg x Lanciano-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 16:43

De kogel is door de kerk, ik wil onze merrie toch nog laten dekken. Door omstandigheden later in het jaar dan ik ideaal zou vinden. Maar dan: ik heb totaal geen ervaring met fokken, bloedlijnen, kiezen welke hengst het beste bij deze merrie zou passen, dus vandaar dit topic. Ben erg benieuwd.

De merrie is een 7-jarige Spielberg x Lanciano van 1.69m. Mooi gebouwd paard, zie foto's. Ik kan qua karakter niet echt heel veel verbeterpunten noemen. Ze is wel kijkerig, maar niet vervelend. Maar een hengst die hele moeilijke of drukke nakomelingen geeft, valt voor mij af. Ik wil dressuurgericht fokken.

Wie helpt me een eindje op weg?

Afbeelding
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LK7MZ3F6-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ANIG46X6-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ITOKLJJL-D.jpg

Anomien

Berichten: 7404
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:17

Persoonlijk vind ik dat er ook wel naar het stijle achterbeen gekeken mag worden. En het lijkt alsof de kaak hals verbinding was zwaar is. Heel sterk gebouwd vind ik deze merrie niet. Maar dat is persoonlijk. Heb geen advies qua hengst. Maar had persoonlijk spring niet uitgesloten.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Hengst voor Spielberg x Lanciano-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 19:08

Nog mensen met suggesties?

Knert, achterbeen ben ik met je eens, kaaklijn niet, denk dat dat vertekent op de foto.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Hengst voor Spielberg x Lanciano-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:27

Ferdeaux , Everdale.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Spielberg x Lanciano-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:32

Ferdeaux zou weleens heel mooi kunnen passen inderdaad..

Je hebt een mooie langelijnde merrie die gezonken is in het middenstuk en een wat lang en steil achterbeen heeft. Front en schouder is prachtig, bovenlijn en achterhand zou wat verbeterd mogen worden en waarschijnlijk mist ze ook wat kracht.
Ferdeaux zou op die punten mooi aan kunnen sluiten.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Hengst voor Spielberg x Lanciano-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 11:07

Ik ga eens kijken naar Ferdeaux. Leuk om hier zo mee bezig te zijn, is echt helemaal nieuw voor me.

Anomien

Berichten: 7404
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Hengst voor Spielberg x Lanciano-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:08

Ja dat lijkt mij ook. Fokken blíjft ook gokken.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:41

Dat de merrie een stijl achterbeen heeft wil niet zeggen dat ze dit doorfokt. Mooiste is om de bouw van de moeder , grootmoeder ook te weten. 2 supergebouwde paarden kunnen ook een ezel fokken.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:53

Elisa2 schreef:
Ferdeaux zou weleens heel mooi kunnen passen inderdaad..

Je hebt een mooie langelijnde merrie die gezonken is in het middenstuk en een wat lang en steil achterbeen heeft. Front en schouder is prachtig, bovenlijn en achterhand zou wat verbeterd mogen worden en waarschijnlijk mist ze ook wat kracht.
Ferdeaux zou op die punten mooi aan kunnen sluiten.



Ferdeaux...zou inderdaad goed kunnen passen, al zou ik Nespresso ook wel durven te proberen.

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:09

Ik vind het kwa bouw een hele prima merrie!
Boven en onderlijn van de romp vind ik zeer aansprekend en het beenwerk lijkt me prima.
Van de draffoto onder het zadel kan ik niet zo blij worden, dat is veel te weinig "van achter uit" maar dat beeld past imo best wel bij de bloedopbouw.
Ik zou zelf de hals misschien nog een fractie langer willen zien, misschien mag de merrie in het geheel iets meer rek hebben.

Was dit mijn merrie, dan zou ik er een hengst op gebruiken met een lange hals en een zeer krachtig achterbeengebruik. Ik zou het niet zoeken in Duits bloed, want dan is de kans op verbetering van achterbeengebruik minder groot.
De nafok van Fellini is schaars maar ik ben er helemaal weg van, dus was dit mijn merrie dan ging ze daar naar toe. Maar het is de jouwe. Hengsten met het type van Apache lijken voor mij het beste bij deze merrie te passen.

Wil je dit jaar nog dekken? Je bent wel heel erg laat in het seizoen daarvoor. Maak in dat geval goede afspraken over een gust regeling - dus alleen dekken zonder eventueel risico op gust-geld.
Ik zou zelf nog een winter geduld betrachten en pas volgend voorjaar gaan beginnen.

carika
Berichten: 1585
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Hengst voor Spielberg x Lanciano-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:58

Ik vind het ook een aansprekende merrie. Maak idd goede afspraken en bedenk ook dat het lastig wordt als je het veulen naar de opfok wilt brengen die willen vaak dat de veulens in oktober al komen.
Als jullie zelf de ruimte en leeftijdsgenoten hebben om het veulenaan huis te houden is dat natuurlijk geen probleem.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 21:42

Dees schreef:
Ik vind het kwa bouw een hele prima merrie!
Boven en onderlijn van de romp vind ik zeer aansprekend en het beenwerk lijkt me prima.
Van de draffoto onder het zadel kan ik niet zo blij worden, dat is veel te weinig "van achter uit" maar dat beeld past imo best wel bij de bloedopbouw.
Ik zou zelf de hals misschien nog een fractie langer willen zien, misschien mag de merrie in het geheel iets meer rek hebben.

Was dit mijn merrie, dan zou ik er een hengst op gebruiken met een lange hals en een zeer krachtig achterbeengebruik. Ik zou het niet zoeken in Duits bloed, want dan is de kans op verbetering van achterbeengebruik minder groot.
De nafok van Fellini is schaars maar ik ben er helemaal weg van, dus was dit mijn merrie dan ging ze daar naar toe. Maar het is de jouwe. Hengsten met het type van Apache lijken voor mij het beste bij deze merrie te passen.

Wil je dit jaar nog dekken? Je bent wel heel erg laat in het seizoen daarvoor. Maak in dat geval goede afspraken over een gust regeling - dus alleen dekken zonder eventueel risico op gust-geld.
Ik zou zelf nog een winter geduld betrachten en pas volgend voorjaar gaan beginnen.


Je hebt helemaal gelijk dat dit jaar inmiddels te laat is. Maar goed, dan heb ik nog een hele tijd om me te bezinnen over welke hengst :-). Bedankt voor je onderbouwde post. De draffoto ligt meer aan mijn dochter die haar niet zo goed van voren naar achteren reed.

Nog even over de reden waarom ik eigenlijk nog wilde fokken: dit paard is heel ziek geweest (neurologische rhino). Wonder boven wonder is ze er bovenop gekomen en heeft geen nadelige gevolgen hieraan overgehouden. Ze is sterk genoeg om te dragen, alles gaat in overleg met een erg kundige dierenarts. Maar dat dit jaar qua wedstrijden verloren is (ze wordt gewoon heel erg op het gemakje gerevalideerd, we zijn helemaal vanaf nul begonnen) leek dit jaar me goed. Door omstandigheden waren er echter andere prioriteiten. Nu raakte ik pas toch heel enthousiast, maar inmiddels besef ik zelf ook dat het toch wel erg laat begint te worden.

Ik ben zelf echt helemaal weg van deze merrie. En natuurlijk zijn er verbeterpunten, maar voor mij is zij wel een compleet plaatje. Ik wil alleen wel een hengst die zeker niet te hete karakters doorgeeft. Ze is zelf nogal alert. Hoe zijn Fellini en Apache qua nakomelingen?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 21:43

carika schreef:
Ik vind het ook een aansprekende merrie. Maak idd goede afspraken en bedenk ook dat het lastig wordt als je het veulen naar de opfok wilt brengen die willen vaak dat de veulens in oktober al komen.
Als jullie zelf de ruimte en leeftijdsgenoten hebben om het veulenaan huis te houden is dat natuurlijk geen probleem.


We hebben zelf zeker de ruimte, maar niet de leeftijdsgenoten, dus ik zou het veulen wel naar de opfok doen. Er komt nog heel wat bij kijken.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Hengst voor Spielberg x Lanciano-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 21:47

Op de FB-pagina van onze stal staan ook nog wel wat foto's van haar en een kort filmpje, maar ik denk niet dat jullie daar veel wijzer van worden: https://www.facebook.com/stalchevax

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:49

chevax schreef:
Hoe zijn Fellini en Apache qua nakomelingen?

Waarschijnlijk wat heter dan je lief is...

Wat wil je met het veulen gaan doen?
is het voor verkoop of voor jezelf en in geval van dat laatste, is het voor sport of voor recreatie?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Hengst voor Spielberg x Lanciano-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:04

Het is nog een twijfelgeval of we het veulen zelf houden of dat we het verkopen. Het ligt er ook aan wat voor veulen er uit komt: als het een veulen is dat iets kan opbrengen, ben ik daar eerlijk in: dan wordt het verkocht. Maar anders houden we het en wordt het het volgende rijpaard voor mijn dochter. Maar sowieso sport, niet fokken voor recreatie. Daarom wil ik me er ook echt goed in verdiepen en ben blij met de adviezen van mensen die er ervaring in hebben: ik wil niet fokken om het fokken en dan vervolgens het zoveelste veulen op de wereld helpen dat eigenlijk nergens terecht kan. Zelfde principe als met puppies: zo leuk als ze klein zijn.

Dus ik wil ook echt wel investeren in een goede hengst. Er zijn ook al wat hengsten in de kennissenkring langsgekomen, maar dan heb je het over recent goedgekeurde hengsten. En die kunnen zelf wel goede cijfers hebben en zijn ggk, maar dan weet je nog niet hoe de nakomelingen zijn.

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hengst voor Spielberg x Lanciano-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:41

Ergens in aug is bij KWPN altijd het afstammelingenonderzoek van recent aangekeurde hengsten. Daar worden dan veulens van die hengsten getoond uit hun eerste jaargang.
Daar zou je eigenlijk moeten gaan kijken, zeker wanneer je overweegt om zo'n jongere hengst te gebruiken.