Gezocht bonte Homozygoot dekhengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:15

Missbambie schreef:
Zullen we janderegelaa maar gaan negeren? Hij blijf maar door gaan en daar pas ik voor. Ik zoek een passende hengst voor mijn merrie. De bouw van mijn merrie Is perfect en dat zien ik straks ook het liefst in het veulen op latere leeftijd ook terug met genoeg behang en uiteraard homozygoot omdat ik een bont veulen wil

HiFive5 ik zal hem vanmiddag eens opzoeken ben benieuwd.


De bouw van je merrie is perfect????

Jij kent het gezegde, wie vrouw of peerd zoek zonder gebreken kan het werk wel staken, zeker niet????

Ik heb een voorlopig Keur merrie (hoogste exterieur predikaat bij het KWPN) en ze is niet perfect. ( ja voor mij,...maar dat heeft niks met fokken te maken)
Dat bestaat ook simpelweg niet.

En twee hypothetisch "perfecte" paarden van een verschillend type hoeven samen geen perfect( en dan bedoel ik: recht van lijf en leden) veulen te geven.
Een korte horizontale hals met lange benen is niet ondenkbaar in deze situatie. Het is niet zo dat jouw zeer correcte merrie alles doorgeeft en de hengst alleen maar een kleurtje en sokken toevoegt.

Maar nee,..ga vooral voor veel sok.

Het blijft mij verbazen. Heel bokt valt over je heen als je paard niet 24/7 buiten staat om dat een stal zielig is. Of ze moeten een paddock paradise in....of pas inrijden met minstens 6.

Maar als je kijkt naar dierenwelzijn bij het fokken dan kan alles blijkbaar overboord. Dan is een kleurtje en andere niet functionele eigenschappen in eens prima.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Gezocht bonte Homozygoot dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:20

TS, heb je (stand/bewegings)foto's van je merrie?

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:20

@NatasjvE: Ik zou werkelijk niet weten wat dierenwelzijn met voor de sport gewenste eigenschappen te maken heeft..
Tuurlijk moet je een gezond paard willen fokken, maar dat heeft werkelijk niks te maken met dat wat gewaardeerd wordt door een jury. Sterker nog voor een gewenst plaatje worden met regelmaat juist ontzettend ongezonde zaken gedaan, zoals inteelt (Oh nee, LIJNteelt heet het dan ineens om het niet zo vervelend te laten klinken |o ) .l
Een lelijk paard met een groot hoofd, lange benen, dikke kont en een korte hals (om maar een zijweg te noemen waar de gemiddelde ruiter minder graag naar kijkt) kan prima gezond zijn. Ook al kan die waarschijnlijk de voorbenen niet bijster hoog opgooien.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Gezocht bonte Homozygoot dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:24

Incorrecte bouw kan wel degelijk voor gebreken zorgen , ik denk dat ze dat bedoelt.
Maar ik denk niet dat het een discussie is wat hier op zijn plaats is, al begrijp ik het wel

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:34

troi schreef:
@NatasjvE: Ik zou werkelijk niet weten wat dierenwelzijn met voor de sport gewenste eigenschappen te maken heeft..
Tuurlijk moet je een gezond paard willen fokken, maar dat heeft werkelijk niks te maken met dat wat gewaardeerd wordt door een jury. Sterker nog voor een gewenst plaatje worden met regelmaat juist ontzettend ongezonde zaken gedaan, zoals inteelt (Oh nee, LIJNteelt heet het dan ineens om het niet zo vervelend te laten klinken |o ) .l
Een lelijk paard met een groot hoofd, lange benen, dikke kont en een korte hals (om maar een zijweg te noemen waar de gemiddelde ruiter minder graag naar kijkt) kan prima gezond zijn. Ook al kan die waarschijnlijk de voorbenen niet bijster hoog opgooien.

Euh ja tot dat dat je paard zodanige onfatsoenlijke verhoudingen heeft en daardoor geen goede welzijn meer heeft. :)*

Lijnteelt hoeft niet perse slecht te zijn, mist juist toegepast en is heel wat anders dan inteelt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:47

troi schreef:
@NatasjvE: Ik zou werkelijk niet weten wat dierenwelzijn met voor de sport gewenste eigenschappen te maken heeft..
Tuurlijk moet je een gezond paard willen fokken, maar dat heeft werkelijk niks te maken met dat wat gewaardeerd wordt door een jury. Sterker nog voor een gewenst plaatje worden met regelmaat juist ontzettend ongezonde zaken gedaan, zoals inteelt (Oh nee, LIJNteelt heet het dan ineens om het niet zo vervelend te laten klinken |o ) .l
Een lelijk paard met een groot hoofd, lange benen, dikke kont en een korte hals (om maar een zijweg te noemen waar de gemiddelde ruiter minder graag naar kijkt) kan prima gezond zijn. Ook al kan die waarschijnlijk de voorbenen niet bijster hoog opgooien.

Hij kan alleen niet bij het gras met zijn korte hals en lange benen...maar wel mooie lange manen en sokken *\o/*

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:48

Silly1972 schreef:
Incorrecte bouw kan wel degelijk voor gebreken zorgen , ik denk dat ze dat bedoelt.
Maar ik denk niet dat het een discussie is wat hier op zijn plaats is, al begrijp ik het wel


Dat is inderdaad exact wat ik bedoel.

Ik heb het helemaal niet over sport eigenschappen. Ik heb het over rechte benen, een hals die lang genoeg is om normaal te grazen, een boven kaak die op een onderkaak past, etc, etc.

En daar hier een koudbloed met een warmbloed gekruist gaat worden denk ik dat het zeker op z'n plaats is.

Ja Friezen zijn vrij uniform gefokt....maar Tinkers zeker (nog) niet.

Begrijp me niet verkeerd,...ik ben erg voor nieuw bloed binnen de Friezenpopulatie. Ik vind die fokkerij heel zo gezond niet.

Maar neem een paard wat qua exterieur meer bij het type past.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Gezocht bonte Homozygoot dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:23

Heb je als eens aan een frans trekpaard gedacht boulnais of iets in die trand wel behang en sokken, wat voller maar ranker en beter bewegend dan de trekpaarden die wij hier kennen en vaak schimmels. Ook hebben zij wel wat meer power dan een tinker.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:35

kwita schreef:
Heb je als eens aan een frans trekpaard gedacht boulnais of iets in die trand wel behang en sokken, wat voller maar ranker en beter bewegend dan de trekpaarden die wij hier kennen en vaak schimmels. Ook hebben zij wel wat meer power dan een tinker.


Dan loop je echter wel tegen exact dezelfde problemen aan maar dan niet bont.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:28

Niet homozygoot, geen tinker maar wel een onwijs cool karakter. 5 jaar oud en na de zomer gestart in het M1.

Afbeelding

Staat gestald en dekt in zeewolde.
Laatst bijgewerkt door ivy_power89 op 23-05-16 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Gezocht bonte Homozygoot dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:29


Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Gezocht bonte Homozygoot dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:55

Tanjaatjuhh ze zoek een hengst met veel behang

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Gezocht bonte Homozygoot dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:03

Ik ben ook wel benieuwd naar wat voor behang je precies zoekt, TS. Vooral sokken of vooral manen+staart?
Eventueel zou een schimmel PRE ook wel kunnen. Barok type, en schimmel. Alleen ik weet niet of dat is wat je zoekt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:14

Ik ben het daar wel mee eens. Fokken is gokken. Zeker met een combinatie als deze. Je krijgt namelijk meestal niet iets wat het midden houdt tussen beiden, maar een samenraapsel van eigenschappen. Ik vergelijk het wel eens met een Ferrari kruisen met een Landrover. Je krijgt onderdelen van beiden en die passen totaal niet bij elkaar. En welke onderdelen van welke auto komen kan je van tevoren niet kiezen. Misschien krijg je wel de zware carrosserie van een Landrover op het lichte en lage chassis van een Ferrari. Dus eindig je met een auto die er niet uitziet en waarmee je waarschijnlijk ook nog iedere week naar de garage moet omdat hij stuk is.

Dus een paard met lange benen en een korte hals kan een resultaat zijn, maar omgekeerd ook. Overigens ook in zekere mate als je de andere kant op fokt, met volbloed. Het is niet voor niets dat de eerste generatie (F1) arabofriezen nog totaal niet leken op wat het moest worden. Lees dit maar eens: http://eafs.be/nl/rasveredeling

Fokken vraagt om een prioriteitenlijstje. Bovenaan staat gezondheid. Dan aspecten als karakter, exterieur, gangen etc. En dan komt er heel lang niets. En ergens ver onderaan staan dingen als een bepaald kleurtje en behang aan de benen. En niet andersom. Tenminste, zo denk ik erover. En je moet van een Ferrari dus geen Landrover willen maken of omgekeerd.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:21

Mariett schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar wat voor behang je precies zoekt, TS. Vooral sokken of vooral manen+staart?
Eventueel zou een schimmel PRE ook wel kunnen. Barok type, en schimmel. Alleen ik weet niet of dat is wat je zoekt ;)


Goed idee!

@TS,

PRE's met een verdunning. Ik dacht dat er ook een cremello of perlino is. Daar zou je een valkkleurige "Fries" mee kunnen fokken. (ik weet niet hoe groot de kansen daarop zijn,..ik heb niet heel veel verstand van de kleurenfokkerij)
Hebben ook een goed karakter.

Inderdaad zelf geen sokken. Maar wie weet geeft je merrie dat wel mee.

Blijf je bij een zelfde soort type maar heb je misschien wel een aparte kleur.

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 15:35

Ik vind het fijn dat er mensen zijn die wel positief mee denken. Een stand foto hoef ik hier niet neer te zetten.. Waarom niet? Omdat ik nu al helemaal afgekafferd word terwijl ik alleen vraag om mee te denken. Dus ik zou geen reden hebben om dit te plaatsen. Niet omdat mijn merrie lelijk Is integendeel.. ik ben me aan het oriƫnteren en ik zou niet weten waarom Fries x Tinker geen goeie match zou zijn. Friese worden tegenwoordig op bloedlijnen gefokt vol temperament. Ik heb in omgang een super merrie maar tijdens het rijden SOMS!!! Lees goed SOMS! een sensible nerveus paard onder het zadel bij teveel prikkels in de omgeving. Ik hoef niet te fokken voor de sport daar heb ik geen behoefte aan. Er staat nergens dat het een Tinker moet zijn.. wel bont met behang (homozygoot) waarom? Omdat me dat prachtig lijkt om iets apart te fkoken anders had ik een wel een fries uitgekozen. Een barok Fries kruizen met een Arabier dat lijk me geen potje.. in mijn ogen word het een overbouwd paardje wat in proposie niet klopt dat krijg lichaamelijke klachten ect. Ik vraag hier in dit topic of er iemand Is met een dekhengst of er een weet die een beetje aan mijn verlang lijstje kan voldoen.


Mariet.. ik zou graag een veulen willen die later wat vollere en langere manen heeft. mijn merrie heeft veel sok en volle staart maar tot schouder kwa lengte manen en wat dun.

Ik kan niet bepalen hoe het veulen eruit kom te zien of hoe het karakter is maar kijk naar verbeter punten. En daarmee zoek je een hengst wat je aan spreekt.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:46

NatasjavE schreef:
kwita schreef:
Heb je als eens aan een frans trekpaard gedacht boulnais of iets in die trand wel behang en sokken, wat voller maar ranker en beter bewegend dan de trekpaarden die wij hier kennen en vaak schimmels. Ook hebben zij wel wat meer power dan een tinker.


Dan loop je echter wel tegen exact dezelfde problemen aan maar dan niet bont.


wat ts er mee doet is aan haar, als alles niet in een pakketje te verkrijgen is dan zal ze haar keuzes moeten aanpassen naar de dan betere optie in haar mening.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:50

Ook ik zou een Tinker afraden, vanwege de redenen die genoemd worden. Maar een Tinker x Fries is ook minder goed verkoopbaar dan een raszuivere Barock Pinto.

Er zijn echt gave Barock pinto hengsten met veel behang. Maar helaas niet allemaal homozygoot (alleen Lotti).

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 15:58

ivy_power89 schreef:
Niet homozygoot, geen tinker maar wel een onwijs cool karakter. 5 jaar oud en na de zomer gestart in het M1.

[ [url=m/SUkNT9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Staat gestald en dekt in zeewolde.



Wat is zijn stokmaat?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:58

Toch vreemd ? Ik zie niemand die ts uitkaffert. Wel een aantal reacties die ts blijkbaar liever niet hoort, maar ja lieve broodjes worden niet gebakken. En die mensen geven ook aan waarom een combi Fries x Tinker niet altijd werkt. Als ts niet zou weten waarom niet.. nou die mensen weten het dus wel! Luister dan eens naar het advies ipv gelijk in een hoekje gaan zitten sikeneuren dat sommige reacties je niet aan staan. En neem het gewoon mee in je uiteindelijke keuze.

Je kan wel degelijk bepalen hoe het veulen eruit komt te zien. Tot in zekere mate. Dat doe je door een bewuste keuze te maken en door plus- en minpunten af te wegen op volgorde van belangrijkheid. Kruizen met onduidelijk DNA materiaal geeft een onduidelijk beeld van het veulen. Daarom zijn de eerste friezen x arabieren ook geen eindproducten, maar een tussenstap geweest naar het doel. (Persoonlijk vind ik dat nog steeds geen geslaagd doel, maar aan de andere kant zo ver zijn ze ook nog niet dus wie weet wat het over x generaties heeft gebracht.) Dat was dus als voorbeeld, niet een tip om er een arabier op te zetten. Hetzelfde als de F1 kruizingen bij het KWPN. Die deden het dan veelal verrassend goed, omdat daar blijkbaar het juiste DNA zich kon vinden. Vandaar uit is men verder gegaan. Maar dat is in generaties denken en dat is wrs iets waar ts niet op zit te wachten en ook niet zou moeten doen.

Wil je een fatsoenlijk advies, dan is een foto essentieel. Zonder foto is het een gokplaatje. Dan moet je wel dondersveel weten over de bloedlijnen dat je op basis daarvan advies kan geven. Anders krijg je reacties waar je niet zoveel mee kunt. Behalve dan mogelijk wat reacties als in die hengst is lieV, dus die moet je doen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 23-05-16 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:58

Wat een negatief gedoe over fries x tinker, laat iedereen in haar/zijn waarde. Je hoeft het niet mooi te vinden, maar betekend niet dat alle kruisingen mislukt zijn (zoals een aantal het laten over komen). Toevallig heb ik zelf een hele mooie hoog benige fries x tinker (met lange hals). Ze heeft de bouw van der friese moeder meegekregen, ook een ouderwets type maar is nog een tikkeltje robuuster, bont en meer sokken. Merrie s 1,67m en vader was "maar" 1,59m, maar toch tikt die van mij al tegen de 1,70m.

Ts, heeft je merrie al meerdere veulens gehad? Zodat je weet wat zij vererft? Bewezen homozygoot beperkt in de hengsten. Zou inderdaad dan naar een tinker of barockPinto kijken aangezien je wel robuust wilt. In warmbloed heb je niet echt robuust, maar dat vind ik bij de Barockpinto's ook tegen vallen. Je zou kunnen zoeken op Drumhorses, misschien zit daar iets voor je bij.
Succes!

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 16:00

kwita schreef:
Heb je als eens aan een frans trekpaard gedacht boulnais of iets in die trand wel behang en sokken, wat voller maar ranker en beter bewegend dan de trekpaarden die wij hier kennen en vaak schimmels. Ook hebben zij wel wat meer power dan een tinker.



Nee niet naar gekeken.. ik zal eens opzoeken hoe dat eruit ziet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:01

@ TS: sommige Bokkers houden nou eenmaal nogal fanatiek aan rassenleer vast waarbij het Zuiver Ras altijd beter is dan de rest.

Ik zou me ook vooral niet laten beinvloeden door hun indianenverhalen dat Fries x iets anders altijd veulens met te korte halzen oplevert waardoor ze niet meer bij het gras kunnen komen en kreupel opgroeien. Ik ken zelfs geen enkel 'volbloed' Fries veulen meer dat met de voorbenen naast elkaar bij het gras kan komen en zie ze zichzelf in de meest akelige split-houdingen wurmen om met die korte halsjes en te lang doorgefokte benen bij het gras te kunnen komen. Tinkerveulens scoren in dat opzicht veel beter (en dus gezonder).
Voor de rest zeggen aanhangers van de rassenleer terecht dat F1 kruisingen (dus tussen 2 verschillende rassen) misschien een niet helemaal te voorspellen bouw hebben, maar ze 'vergeten' vaak te vertellen dat kruisingen genetisch extreem veel gezonder zijn dan de ouderrassen omdat alle erfelijke ziektes met recessieve genen die per ongeluk in die rassen gefokt zijn (en de Fries heeft nogal wat zeer waarschijnlijk erfelijke problemen op dit moment) alleen bij het veulen opduiken als hij dat specifieke gen van zowel vader als moeder doorkrijgt. Andere rassen die die ziektes niet kennen (en misschien andere recessief erfelijke ziektes hebben) kunnen nooit dat 2e gen voor die ziekte doorgeven en dus wordt door wetenschappers over de hele wereld de F1 kruising (dus bijvoorbeeld stamboekTinker met bekende voorouders x Fries) als het genetisch gezondste dier gezien, genetisch gezien gezonder dan beide ouderdieren.
Misschien leuk om te weten. :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:04

xyzutu2 schreef:
@ TS: sommige Bokkers houden nou eenmaal nogal fanatiek aan rassenleer vast waarbij het Zuiver Ras altijd beter is dan de rest.



Wie hier in dit topic zegt dat ze met een Fries moet dekken?
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 23-05-16 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:04