Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:15

Arabo fries geen optie om wat meer moves erin te fokken?
Dark danilo bijvoorbeeld

Anoniem

Re: Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:21

Oei, een Friezenrug zou ik nooit combineren met een paard dat al zo'n enorme punt heeft bij de overgang tussen lendenwervels en bekken. Ook arabieren zijn hier nogal fan van.
Ik zou hier ook eerder een lusitano bij gebruiken dan een andalusier aangezien de eersten vaak beter aangesloten lendenen heeft en langere benen heeft. Lipi's hebben helemaal korte pootjes, dus dat lijkt me precies wat je niet wilt.
Voor de rest zal het veulen toch echt een gok worden als je drie zulke enorm van elkaar verschillende rassen (trekpaard, warmbloed, barok paard) bij elkaar in de mixer gooit.
Als je zo verzot bent op het karakter en het uiterlijk van je merrie dan zou ik eerder in Frankrijk andere Boulonnais-kruisingen gaan bezoeken. Daar lopen er meer dan genoeg van rond en dan kun je een al wat ouder veulen/paard precies uitzoeken op karakter/bouw, terwijl je er met een zelfgefokt veulen aan vast zit ook als karakter en bouw verkeerd uitgepakt hebben.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:51

Lusitano Que Habil niet wat voor haar? :)

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:54

Als je een gelijkaardig paard als jouw merrie wil zonder te fokken kan je idd eens rondkijken naar een arabo-boulonnais. Geen officieel ras (nog niet) maar in Frankrijk zijn er een paar die zich bewust met deze kruising bezighouden.

Op jouw merrie zou ik idd zeker geen fries, arabier of arabofries zetten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:29

Thioro schreef:
Als je een gelijkaardig paard als jouw merrie wil zonder te fokken kan je idd eens rondkijken naar een arabo-boulonnais. Geen officieel ras (nog niet) maar in Frankrijk zijn er een paar die zich bewust met deze kruising bezighouden.

Op jouw merrie zou ik idd zeker geen fries, arabier of arabofries zetten.


Zowel de Boulonais als de Percheron zijn in het verleden al veredeld met Arabisch bloed.
Een rare kruising is dat dus niet.

Beide rassen zijn in het verleden ook gebruikt om andere trekpaardrassen te veredelen.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:38

Het werd en wordt idd wel vaker gedaan, tegenwoordig is het weer 'in'.
Die kruisingen zien er ook niet verkeerd uit.
Alleen op de merrie van TS zou ik geen arabier zetten.

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:43

Ik bedoel het niet onaardig en zal vast commentaar krijgen, maar als je juist dat krabbelen eruit wilt fokken, waarom dan een spaans paard....? Die krabbelen juist vaak. Korte pasjes en uitzwaaien van de voorbenen. :o

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:52

Arabo-Boulonnais zie je in Frankrijk vrij veel. Ik heb wat leuke exemplaren gezien.

Wij hebben zelf een kruising Boulonnais x Vlaams Trekpaard maar dat is gewoon een echte koudbloed tank met een temperamentvol karakter (laten we zeggen geen amateurspaard).

Een spanjaard zou ik bang zijn voor maaiende voorbenen.

Geloof dat ik zelf voor iets van een flinke arabier zou gaan of zelfs een "rijpaard" type. Fries ook niet.

Moet zeggen dat onze boulonnais weinig beenproblemen hebben ten opzichte van Belgen bijv.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Re: Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:57

Kladruber zou ik overwegen, dan krijg toch ook meer lengte en maat, dan met een lippizaner of pre hengst. Al zou ik een hengst met een flinke dosis arabisch bloed of een goed anglo arab ook wel durven op zo'n paard.

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:19

Eens met natasjave. Lijkt me zo ongeveer ondoenlijk om hier een relatief voorspelbaar resultaat uit te krijgen.
Los daarvan geef je aan dat zowel stap, draf als galop eigenlijk onvoldoende zijn. Persoonlijk zou ik niet fokken met een paard dat geen goede gangen heeft, maar dan ben ik ook wel een zeikerd als het om beweging gaat :D

Ik lees dat er links en rechts arab als optie aangedragen wordt: hengsten waar je naar zou kunnen kijken mocht je dat overwegen zijn Bayard VS (fenomenaal gaaf sportpaard en ongelooflijk correct), zijn vader AF Barahbay (geeft correcte, sterk bewegende nakomelingen), en BB Escondhio (is wel ietsjes zwaarder in de hals en of je dat op jouw merrie moet willen.. maar ook een groot, sterk paard met een prachtig lijf en sterk bewegen. Heeft laatst ook een trekpaard merrie te dekken gehad overigens). Alledrie grote, correcte hengsten met een zeer goed lijf en goed bewegen. :)

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:24

amyz schreef:
Eens met natasjave. Lijkt me zo ongeveer ondoenlijk om hier een relatief voorspelbaar resultaat uit te krijgen.
Los daarvan geef je aan dat zowel stap, draf als galop eigenlijk onvoldoende zijn. Persoonlijk zou ik niet fokken met een paard dat geen goede gangen heeft, maar dan ben ik ook wel een zeikerd als het om beweging gaat :D

Ik lees dat er links en rechts arab als optie aangedragen wordt: hengsten waar je naar zou kunnen kijken mocht je dat overwegen zijn Bayard VS (fenomenaal gaaf sportpaard en ongelooflijk correct), zijn vader AF Barahbay (geeft correcte, sterk bewegende nakomelingen), en BB Escondhio (is wel ietsjes zwaarder in de hals en of je dat op jouw merrie moet willen.. maar ook een groot, sterk paard met een prachtig lijf en sterk bewegen. Heeft laatst ook een trekpaard merrie te dekken gehad overigens). Alledrie grote, correcte hengsten met een zeer goed lijf en goed bewegen. :)


Wij zijn dit jaar enorm verwend met een prachtig merrieveulen van AF Barahbay uit een Holsteinse merrie. Best veulen met fijne beweging en super karakter.

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:28

Is een frederiksborger niets? Ik zou hier persoonlijk ook geen PRE opzetten inderdaad. Leuke merrie heb je!

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:44

Gypsy schreef:
Super bedankt voor de behulpzame reacties, hier kan ik zeker wat mee! :D

De boulonnais is de hittepetit onder de trekpaarden idd. :j

Ik ga niet met een zwaarder of even zware hengst kruisen, gebruiksdoel van het veulen word namelijk ook af en toe een dressuurproefje. Hoe hoger hoe leuker maar het is geen must.
Als ik zwaarder ga vrees ik voor een paard waar ik mee mennen en mee kan buitenrijden maar verder helemaal niks.

Ik kwam perongeluk deze hengst tegen, deze geeft mij het wauw gevoel! Ik zeg alleen nog maar niks over of het verstandig is of niet. :+ http://www.moravita.com/dekhengst/moravitas-rustico/

En ik ben erachter gekomen dat mijn ding voor witte paarden het ook allemaal niet makkelijker maakt. :+ Ik weet dat kleur geen rol speelt maar van een wit paard denk ik veel sneller wauw!

-Knabstrupper doet me niet zoveel, ik mis een stuk uitdrukking? Lastig uit te leggen.
-De Kladruber vind ik erg mooi, die gaat zeker op de lijst! Alleen het bolle profiel is een minpuntje. Ook -de frederiksborger doet me niet zoveel qua expressie. :o
-Favorito CLV vind ik erg mooi! Maar dan is ruim gangenwerk wel een must, en ik begrijp dat die kans bij dit ras klein is.
-Hengst in de OP is totaal niet mijn smaak, zou als de dood zijn dat het veulen dit keer persongeluk wel op hem lijkt. :=
-Lusitano is wat mij betreft ook in de race. :j



Ik wilde echt net Rustico van Moravita gaan voorstellen :')

Zo'n heerlijk paard qua karakter, heeeeel edel en mentaal prettig, maar loopt wel fijn ruim zonder krabbelen + het barokkere type.

Hengst ken ik dan ook persoonlijk

xLotje

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:33

Ik vind het wel weer flauw dat er mensen zijn die je direct afraden om een beetje 'uit je comfortzone' te fokken.
Om eerlijk te zijn, dat hele rassengedoe is gewoon eigenlijk allemaal kunstmatig, dus met een beetje kruisen hier en daar doe je echt geen vlieg kwaad.
Ik heb nog niet alle berichten gelezen, maar ik denk eerlijk gezegd dat als je echt een Spanjaard wil, een Lippizaner best mooie kindjes kan maken met de jouwe :D

Daar komt bij: wat een lief koppie heeft ze! Ze doet me een beetje denken aan de mijne, bol buikje en korte pootjes maar flink temperament. Alleen is de mijne een Haflinger :')

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:43

Oh, een van mijn beste vriendinnen heeft zelf een Belgisch trekpaard als recreatiepaard en een kleinschalige fokkerij van PRE's, waaronder een langgelijnde dekhengst met veel behang en ruime beweging (geen gekrabbel). Iets sportiever van bouw, maar wel nog barok. Zelf droomt ze al jaaaaaaren dat iemand een trekpaardrasmerrie aanbiedt ter dekking van haar hengst, want trekpaarden zijn haar tweede liefde naast de PRE's. Haar oorspronkelijke idee was een trekpaardmerrie als recreatiepaard om ooit de kruising te maken, maar toen werd ze verliefd op haar trekpaardruintje (toen nog hengst).
PREHengst in kwestie is misschien ook wel de moeite om eens te bekijken, net omdat hij niet té kort en te beperkt is qua beweging? Zijn naam is Gayo V. Je kan hem eenvoudig via facebook vinden.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:53

Uit de comfortzone een gezond paard fokken is miz helemaal niets mis mee. Maar, als fokker heb je wel de verantwoordelijkheid een gezond dier te fokken en je neemt een groot risico als je rassen gaat gebruiken die zo ver uit elkaar liggen. Het kan goed gaan en dan zal je wellicht veredelen, maar die 50% kans kan ook de andere kant op slaan en resulteren in een dier dat zijn lichaam tegen heeft. Ben je bereid die verantwoordelijkheid te nemen en een paard die niet geworden is wat je voor ogen had de komende 20-30 te onderhouden?

Of beperk je het risico door dichter bij het type te blijven (kiezen voor wat zwaardere hengsten of niet direct willen gaan voor een hoog benige hengst etc) waarbij je misschien minder veredeld dan dat je zou willen, maar wel meer kans hebt op een paard dat beter met zijn lichaam om kan gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:54

xLotje schreef:
Ik vind het wel weer flauw dat er mensen zijn die je direct afraden om een beetje 'uit je comfortzone' te fokken.
Om eerlijk te zijn, dat hele rassengedoe is gewoon eigenlijk allemaal kunstmatig, dus met een beetje kruisen hier en daar doe je echt geen vlieg kwaad.
Ik heb nog niet alle berichten gelezen, maar ik denk eerlijk gezegd dat als je echt een Spanjaard wil, een Lippizaner best mooie kindjes kan maken met de jouwe :D

Daar komt bij: wat een lief koppie heeft ze! Ze doet me een beetje denken aan de mijne, bol buikje en korte pootjes maar flink temperament. Alleen is de mijne een Haflinger :')


Daar is niets flauws aan... Je wilt toch dat een paard goede verhoudingen heeft zodat het op latere leeftijd geen problemen krijgt?
Zo ken ik een kruising tussen twee uiteenlopende rassen die een kort nekje heeft, lange benen en een hele korte rug. Het arme ding kon als jong veulen nieteens bij het gras komen en heeft in zo'n rare houding moeten staan (nog steeds overigens) dat ze daar ernstige gewrichtsproblemen aan het over gehouden.
Je kunt van zo'n dier ook niet verwachten dat het een correcte (lengte)buiging en aanleuning toont.
Een beetje nadenken voordat je gaat fokken is juist heel verstandig.

Persoonlijk zou ik ook bij haar roots blijven (Boulonnais, eventueel met arabisch bloed).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:30

De term veredelen hoor ik veel voorbij komen alsof het iets zaligmakends is. Maar weten jullie hoe veredelen vroeger werd gedaan? Dat waren grootschalige projecten waarvoor veel merries en hengsten werden ingezet. In een tijd waarin paarden gewoon functioneel moesten zijn en er ook veel van bepaalde werkrassen waren. Fokproducten die niet voldeden aan het gewenste effect gingen zonder pardon de worst in en alleen de geslaagde dieren werden verder ingemengd in het ras. Er werd ook nooit gestreefd naar een nieuw type en percentages nieuw bloed gingen ook snel weer omlaag om ze geen te grote stempel binnen een ras te laten hebben.

Om 1 merrie met een ander ras te dekken en dat veredelen te noemen slaat als een tang op een varken.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:04

Wat bijzonder dat iedereen hier zegt dat een Lusitano beter aan sluit dan een PRE (Andalusiër bestaat niet, dat is een kippenras).

Niet dat ik een Lusitano minder geschikt vind.
Maar je gaat toch kijken bij een hengst, je prikt toch niet zomaar wat op een lijstje aan. Dus neem je uiteraard geen PRE met te lange lendenen of een krabbelaar. Het is zo niet waar dat ze dat allemaal zijn. Ik heb er niet 1 die dat heeft (met uitzondering van stress situaties).
En ik ken ook weer Lusitano's die het wel hebben.

Ik denk dat er best wel een heel gaaf paard uit kan komen, maar ik ben het wel eens dat je op moet passen voor een tank met vliegerig karakter.. dus ik zou een wat rusiger en cooler typje van karakter gebruiken. En gemiddeld genomen is een Lusitano wat volhardender en minder snel over te halen dan een PRE... maar ook hier is het natuurlijk per individu verschillend.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 11:37

Bedankt voor alle reacties weer, ik had de afgelopen dagen niet gereageerd maar een hoop om over na te denken. :D

Het kruisen met een zwaarder ras geeft denk ik net zoveel risico als met een lichter ras. Modena lijkt heel wat tot je haar naast een echt trekpaard ziet:
Afbeelding

Op de foto in de OP zit er een gup van 12 op ja dan toont ze wel groot. :P
Een echt trekpaardenlijf op Modena pootjes is denk ik net zo erg of zo mogelijk erger dan een Modena lijf op warmbloed pootjes denk ik. Ze zit precies tussen warm en koudbloed in.

Het paard van kennissen is trouwens drachtig, zou een hele mooie kans zijn aangezien ik het veulen alleen wil als het met een leeftijdsgenootje op kan groeien. Maar ik ga nu niets overhaasten, vriendlief zei dan laat je haar deze maand nog dekken maar dat gaan we maar even niet doen. Er zijn vast wel meer fokkers die hun merrie misschien in bruikleen willen doen en anders kopen we er een paard bij. Komt wel goed.

Ik heb een lusitano stoeterij in Limburg gevonden die ik binnenkort eens wil bellen, lijkt me leuk om gewoon gezellig een dagje te gaan kijken. En de lusitano hengst van Moravita spreekt me ontzettend aan, wil ik ook wel gaan kijken.
Als ik een PRE met de juiste kenmerken tegen kom is die optie wat mij betreft open maar ik begrijp dat het makkelijker is om tussen de lusitano's te zoeken, qua uiterlijk vind ik ze allebei mooi.

Verder gaat Modena juist in stress situaties erger krabbelen, als het even kan moet de vader dat dus niet versterken.

En nog een foto van mijn knappe meid. *\o/*

Afbeelding

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:46

Alle paarden gaan bij stress anders lopen, kan krabbelen of erg vluchten etc. Gewoon een paard zoeken die niet snel stress heeft ;)

Idd weer een heel verschil zo naast een echt trekpaard!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 11:51

Dat is ook wel weer waar ja. Nu heeft ze an sich niet zo heel snel stress, maar ik moet met rijden heel duidelijk de rust erin rijden wil ik aan gangenwerk komen waarvan mijn instructrice zegt daar kun je misschien wel een wp'tje in de l2 mee halen. (Dat is ons lange termijn doel. Voorlopig starten we nog niet eens.)

Misschien probeer ik v.d. week even een filmpje van het rijden te maken. Galop gaat steeds beter moet ik zeggen, tempo zit wel snor en aanleuning ook, op een groot grasveld kan ik al mijn figuren rijden. Alleen in de bak vinden we het allebei erg spannend, dan heb je minder speling natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:52

Haha, maar dan heb je het ook over Tycho (toch?)!! :))
Die is ook behoorlijk groot.

Ik zou als ik jou was kijken welke tips nuttig voor jou zijn en dan bij verschillende hengsten langs gaan. :j
Vaak als je DE hengst tegen komt, weet je dat, dan voel je een bepaalde kriebel.

Ben wel echt gewoon zenuwachtig voor je mee. _O-
Ik voel weer helemaal dat gevoel terug komen wat we bij Kim hadden.

xLotje

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:58

Ik ben overigens ook echt super benieuwd hiernaar, ik ga het zeker volgen als ze drachtig raakt :D

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:29