Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

 
Profiel   

nou eh, dank je?

ik bedoelde ook niet dat je een dergelijk type eruit moet willen krijgen. Dit is een belgisch trekpaard en lijkt in de verste verte niet op een boulonnais of vlaams paard. een kruising uit de B met VP zal dus ook nooit op mijn paard gaan lijken.
Ik bedoelde echter dat je met de juiste hengst ook binnen het ras of met lichte verschuiving een veulen kan krijgen dat beter beweegt dan jouw merrie, zonder afbreuk te doen aan het ras op zich.

Xyzutu: jep. deze past in de lengte niet in een vak van mijn tweepaardstrailer. de moeder heeft dekenmaat 215 en die hangt twintig cm over haar kont (maar anders past de hals niet) en deze heeft maat 225 en knapt er nog net niet uit :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:07 



 

Ach, en ik vond het al lastig om een passend zadel te vinden. Alles is relatief. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:09 



 
Profiel   

nou, ik heb wel ruimte zat op die rug :D
combi te breed voor mijn heupen. plat, breed, rond, schoft en singelplek ergens bij de oren is minder simpel. na even tellen zit ik aan zadel 8 of 9 voor haar. Nu blijf ik toch even bij de ghost.
maargoed. dit is dus wel heel offtopic.

Maar ts:kijk echt even naar het vlaams paard. Kortere rug, meer front, langer been, en toch nog wat in het koudbloedtype, maar niet zo zwaar als de belgische of nederlandse trekpaarden.
als je in de kleinere maat zoekt zal het veulen niet zo heel veel groter uitdraaien dan je merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:13 



 
Profiel   

De eerste Gelderse zonder een plat kruis en hoekige vormen moet je nog tegen komen? Misschien moet je eerst eens goed kijken voor je dergelijke uitspraken doet. Het kruis van (onder meer) de genoemde Floris is niet plat te noemen lijkt me? Je moet er alleen van houden, van het type paard en van de genoemde hengst. Dat is wat anders.
Daarnaast zou ik als Hengstenhouder van een Gelderse hengst (wat ik niet ben natuurlijk) niet heel blij worden als ik zo'n merrie aangeboden kreeg, maar dat is andere koek.

En daar bedoel ik niet mee dat je geen leuk paard hebt. Absoluut niet. Ik zou er alleen niet mee fokken. Al helemaal niet met 'ander' bloed. Maar hé, mijn oude buurman fokte kruisingen van Fjorden en ezels, dus het kan altijd gekker en minder verstandig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:28 



 
Profiel   

Is een freiberger geen idee.mijn schoonmoeder heeft een en deze heeft enorme goede gangen hij heeft een super mooe en verende draf en goed achter been gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 05:51 



 
Profiel   

Tja sorry, ik geef nu al 4 pagina's voorzichtig aan dat trekpaardrassen, Groningse en Gelderse types echt een stukje uitstraling missen. Modena hoeft niet morgen gedekt, ik heb tijd, ik snap nu dat dat verstandig zou zijn maar voorlopig kijk ik liever nog even rond of er niet toevallig een hengst is die verstandig is en ook aan mijn wensen voldoet. Als dat nog een paar jaar duurt dan prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 07:14 



 
Profiel   

Ik denk dat ik een Groninger weet die wel zou passen bij wat je zoekt en die wel uitstraling heeft. Hij is inmiddels 6 jaar en 1.73 groot, heeft net zijn eerste wp in het ZZ-L gehaald. Ik heb een nakomeling van hem (kijk maar even in mijn profiel voor foto's Enzo). Google maar eens op Macho Polo als je wilt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 07:24 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Tja sorry, ik geef nu al 4 pagina's voorzichtig aan dat trekpaardrassen, Groningse en Gelderse types echt een stukje uitstraling missen. Modena hoeft niet morgen gedekt, ik heb tijd, ik snap nu dat dat verstandig zou zijn maar voorlopig kijk ik liever nog even rond of er niet toevallig een hengst is die verstandig is en ook aan mijn wensen voldoet. Als dat nog een paar jaar duurt dan prima.

Maar welke uitstraling wil je dan? als je start van een trekpaard maar je wil geen uitstraling van een trekpaard, waarom dan daarmee fokken? karaktervererving is allemaal leuk en fijn maar garandeert niks. Mijn jongste is heeeeel anders dan haar moeder, terwijl hier in hetzelfde ras gefokt is, maar ze ljkt er id verste verte niet op.
waarom kijk je dan niet voor een braaf pre veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 07:31 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Tja sorry, ik geef nu al 4 pagina's voorzichtig aan dat trekpaardrassen, Groningse en Gelderse types echt een stukje uitstraling missen. Modena hoeft niet morgen gedekt, ik heb tijd, ik snap nu dat dat verstandig zou zijn maar voorlopig kijk ik liever nog even rond of er niet toevallig een hengst is die verstandig is en ook aan mijn wensen voldoet. Als dat nog een paar jaar duurt dan prima.


Wat je wel wilt ga je vrees ik niet fokken uit deze merrie, inderdaad beter sparen en gewoon een barok veulen kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 07:33 



 
Profiel   

Gelukkig hoeven jullie er ook geen veulen van. ;)
Er zijn ik weet niet hoeveel rassen en nog meer kruisingen op de wereld, laten we iets langer zoeken voordat we concluderen dat er echt niks anders op zit. Ik heb geen haast, en ik heb nog niets besloten. Enne jullie hoeven niet te blijven volgen hier. De suggestie groninger/gelders is gedaan, ik weet het, staat genoteerd, ondertussen kijk ik even verder of er niet nog andere hengsten zijn die aan mijn wensen voldoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 07:45 



 
Profiel   

Ik heb het idee dat jij hengsten mooi vind die jouw merrie gewoon niet gaan verbeteren op de punten die je aandraagt. En eigenlijk is het voor het fokken van een goed veulen ook niet zo belangrijk dat je de hengst zelf aantrekkelijk vind zeker als je wat verder van het ras wil fokken moet de hengst die je kiest vooral functioneel zijn en aansluiten bij je merrie.
Jij hoeft als eigenaar niet verliefd te zijn op de hengst zolang er maar een goede kans is dat je er een functioneel gebouwd veulen uitkomt (en daar wordt je toch wel op verliefd). Ik zou dus je emoties wat temperen en echt heel praktisch en neutraal naar hengsten gaan kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 07:55 



 
Profiel   

Er is vast wel ergens een hengst die een lang voorbeen en een goede rug combineert met een mooie barokke uitstraling. Ik wil er iig even naar zoeken voordat ik het opgeef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 07:58 



 
Profiel   

Barokke uitstraling... wat is dat dan precies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 08:03 



 
Profiel   

Ik lees stilletjes mee, ook eventueel fokplannen met mijn merrie en het is leuk andere eigenaren te volgen in hun zoektocht.

In dit topic zie je uiteenlopende voorbeelden van Vlaamse paarden: [RPA] Mensen met een Vlaams paard?

Past voor mijn gevoel misschien wel bij wat je zoekt, lang been en barokke uitstraling. Maar er zitten ook best "lompe" exemplaren tussen en vooral GROOT :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 08:09 



 

Ooh, er schiet me ineens een hengst te binnen!
Ik ga even kijken of ik die kan vinden, misschien vind je het helemaal niks, maar goed.

Edit:
[ img ]

Al denk ik na het zien van meerdere foto's dat hij toch voor jouw wensen te kort op de benen staat en misschien zijn rug niet gunstig is.

En anders Lotti?
Die is ook Barok en iets voordeliger gebouwd.
[ img ]

Ik denk dat ik zelf Sir Camelot had gekozen als hij voor mij destijds dichterbij had gestaan.
http://www.sir-camelot.com/algemeen.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 08:13 



 
Profiel   

Murosch schreef
Ik denk dat ik een Groninger weet die wel zou passen bij wat je zoekt en die wel uitstraling heeft. Hij is inmiddels 6 jaar en 1.73 groot, heeft net zijn eerste wp in het ZZ-L gehaald. Ik heb een nakomeling van hem (kijk maar even in mijn profiel voor foto's Enzo). Google maar eens op Macho Polo als je wilt :)


Als TS roept dat ze Gelderse, Groningers en trekpaardrassen uitstraling vind missen gaat ze dat in Macho Polo ook niet vinden. En dat is niet omdat Macho Polo dat niet zou hebben....
TS verward het begrip uitstraling met persoonlijke smaak. En ik denk ook dat ze zomaar het verschil tussen Gelderse, Groningers en Tuigpaarden niet weet( die hebben een plat vierkant kruis)

Ze wil gewoon een Iberisch paard erop.

En vergeet gemakshalve dat deze merrie geen Lusitano of PRE is en de uitkomst onzeker is.

Ja TS er zijn heel veel kruisingen en sommige zijn gelukt maar ook heel veel niet. En het ligt er ook maar net aan wat voor een soort kruising het is.
Welsh en New Forrest liggen redelijk bij elkaar. De kruising die KoudbloedKim gemaakt heeft ligt dicht bij elkaar.

Ik zal meteen toegeven dat een Gelderse of een Groninger op deze ook een gok is. Vandaar ook mijn eerste advies met deze niet fokken. Maar als je dan perse wil fokken....

Neem dan een grootramige hengst uit een lijntje vol goede bewegers. Een net iets minder grote gok.

Als ik er zo over nadenk..... Alexandero P. Vererft op vrijwel iedere merrie een fenomenale draf en een spectaculair mooie kop.
Zellfs op mijn merrie gaf hij er een die uit een vaasje kan drinken....(en ik vind de kop van mijn merrie prachtig maar wel Gelders ;) )

Als voorbeeld hoe het moeilijk kan uit pakken. In de jaren 70 en 80 zijn de Gelderse en Groninger merries gedekt door volbloed hengsten om zo doende het Nederlandse warmbloed om te vormen naar een rijpaard.
De nakomelingen daarvan(F1 genaamd) waren een succes.

Alleen toen werden die F1 paarden (de halfbloeden dus) onderling gekruist....en dat was geen onverdeeld succes. Sommige nakomelingen waren weer compleet Gelders/Gronings, sommige waren teveel naar het volbloedtype doorgeschoten (volbloed draf, te horizontale hals etc.) Er zaten ook wel goede tussen. Maar veel en veel minder dan de F1 kruising. Het heterosis effect was weg( als je twee totaal verschillende populaties kruist kruis je zeer gezonde nakomelingen) en het werd een gok wat er uit zou komen.

Zeer gericht selectief fokken heeft er nu toe geleid dat het KWPN paard een zeer goed gebouwd en gezond rijpaard is.( En dat bijna niemand meer een volbloed durft in te zetten. Maar dat terzijde) maar daar zijn wel bijna 30 jaar aan voorbij gegaan. En dit waren fokkers die durfde te selecteren.


Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 27-07-16 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 08:19 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Tja sorry, ik geef nu al 4 pagina's voorzichtig aan dat trekpaardrassen, Groningse en Gelderse types echt een stukje uitstraling missen. Modena hoeft niet morgen gedekt, ik heb tijd, ik snap nu dat dat verstandig zou zijn maar voorlopig kijk ik liever nog even rond of er niet toevallig een hengst is die verstandig is en ook aan mijn wensen voldoet. Als dat nog een paar jaar duurt dan prima.


En ik gaf aan dat jouw conclusies aangaande Gelderse paarden niet kloppen.
Voor wat betreft karakter niet en ook niet aangaande de platte kruizen. De mijne is puur Gelders gefokt uit een Gelderse/TP merrie met een plat kruis. Ze is gezegend met een paar rasechte Mac Donalds billen en die komen bij haar vader vandaan.
[ img ]

[ img ]


Dat een type paard je niet aanspreekt is logisch vind ik. Maar doe dan wel gedegen onderzoek voordat je dergelijke uitspraken doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 08:20 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Er is vast wel ergens een hengst die een lang voorbeen en een goede rug combineert met een mooie barokke uitstraling. Ik wil er iig even naar zoeken voordat ik het opgeef.


Dat kan ik begrijpen, in dat geval zou ik eens naar een frederiksborger kijken. Want die paarden combineren een barok uiterlijk met een wat langere rug en ruimere gangen dan bijv. een pre of lusitano.
En dat sluit weer beter aan bij het type van jouw merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 08:24 



 
Profiel   

TS, als je graag een Lusitano wil om mee te dekken neem dan het aanbod van Moravita gewoon aan. Veel andere Lusitano hengstenhouders zullen je een negatief fokadvies geven en waarschijnlijk niet eens geïnteresseerd zijn in een dekking, dus als Rustico voor jou voldoet ga er dan gewoon voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 08:52 



 
Profiel   

Chawwa kun je ook nog proberen voor een dekking. http://lusitano.nu/?page_id=73

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 09:00 



 
Profiel   

Maar ts zegt niks over de freiverger.denk dat deze de merrie ook kan vetbeteren en je blijft toch binnen koudbloef

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 09:17 



 
Profiel   

Evelijn schreef
Ik heb het idee dat jij hengsten mooi vind die jouw merrie gewoon niet gaan verbeteren op de punten die je aandraagt. En eigenlijk is het voor het fokken van een goed veulen ook niet zo belangrijk dat je de hengst zelf aantrekkelijk vind zeker als je wat verder van het ras wil fokken moet de hengst die je kiest vooral functioneel zijn en aansluiten bij je merrie.
Jij hoeft als eigenaar niet verliefd te zijn op de hengst zolang er maar een goede kans is dat je er een functioneel gebouwd veulen uitkomt (en daar wordt je toch wel op verliefd). Ik zou dus je emoties wat temperen en echt heel praktisch en neutraal naar hengsten gaan kijken.

Dat lijkt mij een heel goed advies! Als je toch perse een veulen wil van een hengst die je heel erg aanspreekt kun je er beter een kopen van een fokker die wel een merrie heeft die bij die hengst aansluit. Al lijkt me dat in dit geval sowieso het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 11:57 



 
Profiel   

Ik heb er geen verstand van hoor maar ik zou als ik jou was toch zeker naar barok Pinto kijken dat is ook "lauwbloed" en je hebt bredere en elegantere versies...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 12:19 



 
Profiel   

Maar als de hengsten die zij mooi vindt eigenlijk dezelfde beenverhouding en rug hebben als haar merrie dan is ze misschien onbewust wel heel tevreden met de beenverhouding / rug van haar merrie en wil ze dat misschien onbewust wel gewoon terug zien in haar veulen. Dat sommigen dat onwenselijk vinden (op basis van criteria die er voor ts misschien wel helemaal niet toe doen) heeft met haar veulen niet zoveel te maken denk ik.

Ik zou in elk geval bij moravita gaan kijken. Helemaal voor een veulen dat je wilt houden is karakter toch wel bijzonder belangrijk en daar krijg je pas echt een indruk van als je de hengst ontmoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 12:22 



 

@ TS: kun je anders eens een foto in dit topic zetten van hoe jouw veulen er in de perfecte wereld als 4 jaar oud paard uit zou zien?

Je omschrijving is namelijk niet zo heel erg consequent, als in dat er lange benen gevraagd worden maar je op een kortbenige hengst valt enz. Als jij hier jouw ideaalbeeld neerzet, dan is er misschien wel iemand die een gelijkvormige hengst weet. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-16 12:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen