Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje2013
Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 19:49

Als ik voor mij zelf ga fokken is henkie prima voor mij ik vind het een fijne hengst en denk dat ik daar een leuk paard aan over houdt. Als ik voor de verkoop fok dan zou er denk ik toch wat meer bloed in moeten. Een paard met meer bloed is voor een amateur als mij niet te rijden. Henkie is nu nog een mooie jonge hengst dus al zou ik over 3 jaar pas een veulen fokken kan dat nog prima. Kan ik eerst mooi afwachten hoe hij en zijn nakomelingen het gaan doen :D

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:13

Elisa, je vond de merrie ook beknopt wat ze in de verste verte niet is. En dan adviseer je Totilas nakomelingen die juist wat beknopt zijn en fokken. Het rijmt niet....

TS, je had de nakomelingen van Henkie gisteren moeten zien. Dat zijn geen normale gelderse paarden, dat lijken zeer goede dressuurveulens.

En zoek eerst maar eens op hoeveel bloed de betere dressuurpaarden hebben.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:20

Als je goed gelezen had dan had je gezien dat ik mijn mening bijgesteld heb na het zien van het filmpje..daarom vroeg ik ook om een filmpje. Om van daar uit beter advies te kunnen geven wbt hengstenkeuze.

Lijkt me inderdaad een goede en verstandige keuze TS en inderdaad kun je in de tussentijd goed bekijken hoe hij fokt.

paardje2013
Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 21:32

Ik ga eens even kijken of ik filmpjes van henkie zijn veulens kan vinden ben nu toch wel benieuwd.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:43

Elisa2 schreef:
Als je goed gelezen had dan had je gezien dat ik mijn mening bijgesteld heb na het zien van het filmpje..daarom vroeg ik ook om een filmpje. Om van daar uit beter advies te kunnen geven wbt hengstenkeuze.

Lijkt me inderdaad een goede en verstandige keuze TS en inderdaad kun je in de tussentijd goed bekijken hoe hij fokt.


Ik kan prima lezen, maar neem het niet serieus dat iemand pas nadat meerdere mensen zeggen dat het dier niet beknopt is van mening veranderen en dan het excuus om van mening te veranderen een filmpje vragen om hun mening bij te stellen. Een paard veranderd niet van exterieur op een filmpje versus foto. Nooit never nooit niet.

Dicht bij het exterieur van je merrie blijven zal je het beste veulen geven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:50

Het allergrappigste van het advies van Toto Jr. als hengst met bloed is natuurlijk dat hij maar 23% XX bloed heeft terwijl de merrie van TS al 32% XX heeft.

Daarom, staar je niet blind op bloedvoering. Als het veulen voor de verkoop is moet je gewoon een commerciƫle hengst nemen. Dat kan Toto Jr. zijn, ook al heeft hij minder bloed. Maar ook prima Henkie.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 05:13

Mooie merrie.

Ik zou zeker ook voor Henkie gaan. Daar fok je een stoer dressuurpaard mee.
Mocht het een merrie zijn hou je een mooi vrij lijntje over.
De Henkie's die ik uit rijpaarden gezien heb vind ik een erg goede indruk achterlaten...net als zijn vader....die doet het ook erg goed in combinatie met rijpaardenbloed.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:12

R12312 schreef:
Elisa2 schreef:
Als je goed gelezen had dan had je gezien dat ik mijn mening bijgesteld heb na het zien van het filmpje..daarom vroeg ik ook om een filmpje. Om van daar uit beter advies te kunnen geven wbt hengstenkeuze.

Lijkt me inderdaad een goede en verstandige keuze TS en inderdaad kun je in de tussentijd goed bekijken hoe hij fokt.


Ik kan prima lezen, maar neem het niet serieus dat iemand pas nadat meerdere mensen zeggen dat het dier niet beknopt is van mening veranderen en dan het excuus om van mening te veranderen een filmpje vragen om hun mening bij te stellen. Een paard veranderd niet van exterieur op een filmpje versus foto. Nooit never nooit niet.

Dicht bij het exterieur van je merrie blijven zal je het beste veulen geven.


Gelukkig interesseert het mij geen hol wat jij allemaal vind en durf ik mijn mening bij te stellen als ik vind dat dat nodig is. Ongeacht wat andere mensen zeggen..en dat is iets wat meerdere mensen zou sieren als ze dat zouden doen. ;) {helaas een unicum in ego paardenland}

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:57

Op commercieel gebied heeft Henkie zich in ieder geval in de kijker gelopen op het WK :)
Als je daar en correct paard, fijn paard uit fokt verkoopt dat ook wel denk ik

paardje2013
Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 13:49

Ja hij heeft zich zeker in de kijker gelopen, vindt het echt een fijne hengst

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:18

Ik snap het advies Henkie wel. Ik denk dat er volgend jaar zeker vraag zal zijn naar Henkie-veulens.
Zelf vind ik Henkie vrij beperkt in zijn halslengte en ik denk dat hij over een paar jaar, nadat ie meer is uitgezwaard, niet meer het huidige niveau van bewegen zal hebben. Maar hij krijgt alle kans om het te gaan doen in de sport en ja, hij beweegt wel super. Je kunt je afvragen of hij dat genetisch echt zal doorgeven.

GerenGer

Berichten: 1008
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:28

Erg aansprekende merrie! Misschien zou je Zhivago (v. Krack C) kunnen overwegen of Krack C zelf.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:29

Dees schreef:
Ik snap het advies Henkie wel. Ik denk dat er volgend jaar zeker vraag zal zijn naar Henkie-veulens.
Zelf vind ik Henkie vrij beperkt in zijn halslengte en ik denk dat hij over een paar jaar, nadat ie meer is uitgezwaard, niet meer het huidige niveau van bewegen zal hebben. Maar hij krijgt alle kans om het te gaan doen in de sport en ja, hij beweegt wel super. Je kunt je afvragen of hij dat genetisch echt zal doorgeven.

Het bewegings mechanisme verandert echt niet. Wat je je -misschien- af kunt vragen is hoe hij zich laat sluiten straks.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:19

De Henkies die ik tot op heden heb gezien kunnen allemaal bewegen! En allemaal heel locker.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:28

Kriel schreef:
Ik vind deze merrie ook absoluut niet beknopt :n
Zou zelf iets meer bloed willen toevoegen


Met het eerste ben ik het eens. Maar vind het ook niet perse een zwakheid. Vind haar wel oke eigenlijk.

Met het tweede ben ik het dan weer niet eens, ik zou het persoonlijk toch wel weer in de Gelderse hoek zoeken

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:11

janderegelaa schreef:
Het bewegings mechanisme verandert echt niet. Wat je je -misschien- af kunt vragen is hoe hij zich laat sluiten straks.


Het mechanisme misschien niet, maar het is een feit dat zwaardere paarden met meer moeite bewegen dan lichtere paarden. Gewicht gaat absoluut ten kosten van lichtvoetigheid. En deze Henkie gaat nog een stuk zwaarder worden. Wat blijft er over van de nu nog aanwezige ruimte en souplesse?

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:13

Wel apart dat ze bij horse telex als donkerbruin staat. Ik zou voor een merrie met een traag achterbeen voor een springbloed voerende hengst gaan. Er zijn genoeg mooie en goed bewegende springhengsten waar je ook een goed dressuurpaard uit kunt fokken. Doe je ook meteen aan bloedspreiding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:17

Dees schreef:
janderegelaa schreef:
Het bewegings mechanisme verandert echt niet. Wat je je -misschien- af kunt vragen is hoe hij zich laat sluiten straks.


Het mechanisme misschien niet, maar het is een feit dat zwaardere paarden met meer moeite bewegen dan lichtere paarden. Gewicht gaat absoluut ten kosten van lichtvoetigheid. En deze Henkie gaat nog een stuk zwaarder worden. Wat blijft er over van de nu nog aanwezige ruimte en souplesse?

Hij wordt zwaarder in spieren, dus sterker. Ik heb nog nooit een goede jonge hengst minder zien bewegen naarmate hij ouder, alleen maar beter.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:17

Gunner gemist zeker? :D

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:20

Dees schreef:
Gunner gemist zeker? :D


Dat is medisch, die zit tegen het atactische aan. Als ie het niet is.....

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:26

janderegelaa schreef:
Ik heb nog nooit een goede jonge hengst minder zien bewegen naarmate hij ouder, alleen maar beter.


Jan, dat is echt onzin. Alle goede jonge hengsten gaan minder bewegen naarmate ze ouder worden. Niet op 4-5-6 jaar, maar daarna begint de stijfheid te komen. Langzaam maar zeker. Ze blijven geen 'jonge god'.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:29

Dees schreef:
janderegelaa schreef:
Ik heb nog nooit een goede jonge hengst minder zien bewegen naarmate hij ouder, alleen maar beter.


Jan, dat is echt onzin. Alle goede jonge hengsten gaan minder bewegen naarmate ze ouder worden. Niet op 4-5-6 jaar, maar daarna begint de stijfheid te komen. Langzaam maar zeker. Ze blijven geen 'jonge god'.

Dan heeft het dus niets met uitzwaren te maken maar met ouderdom.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:30

Dees schreef:
Gunner gemist zeker? :D

Gunner is nog nooit goed geweest. En op het WK is hij eindelijk gejureerd zoals hij altijd gejureerd had moeten zijn.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:31

De meeste sporthengsten gaan boven hun 20ste na jaren sporten en dekken inderdaad slecht lopen. Artrose en ouderdom.........

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:35

Naarmate een dier zwaarder wordt zal het dier minder lichtvoetig gaan lopen, minder veer hebben. Dat is een gegeven. Heeft niet eens zoveel met bespiering te maken. Deze Henkie is met zijn 4 jaar natuurlijk nog niet volgroeid, die gaat nog wel een stukje zwaarder worden. Ik denk dat dit ten koste zal gaan van zijn bewegingsgemak. Hij zal meer "Gelders" gaan lopen. Maar dat hoef je verder nu niet met me eens te gaan worden, de tijd zal het ons wel leren.