Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 166 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

 
Profiel   

Dees schreef
janderegelaa schreef
Niets ten nadele van Bojengel hoor, maar ik zie op het eerste "spectaculaire" filmpje op die FB pagina een paard dat met zijn hakken trekt én een aantal maal door zijn achterbenen zakt. maar misschien ligt dat aan de bak....


Is dat niet exact wat 'ze' pak-em-beet 8 jaar geleden massaal over Johnson riepen?

Johnson bewoog naar de staart maar plaatste wel goed onder. En hij zakte niet door zijn achterbenen. En hij loopt er nu bijna 80% mee.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 18:20 



 
Profiel   

Hakkentrekker was het. En bewoog naar de staart, punt. Kwam niet onder. Ja, onder zijn eigen knie.

Het is nu een goed getrainde hengst. Je kunt je afvragen hoeveel daarvan genetisch is. Training is voor de fokkerij natuurlijk van generlei waarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 18:23 



 
Profiel   

Dees schreef
Als ze bij de KWPN fokkerij iets meer op karakter gingen letten, kon bij 50% van de hengsten morgen nog de ballen er af :D


:D

Dees schreef
Het is nu een goed getrainde hengst. Je kunt je afvragen hoeveel daarvan genetisch is. Training is voor de fokkerij natuurlijk van generlei waarde.


Veel zijn gewichtsheffers. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 18:30 



 
Profiel   

Dees schreef
Hakkentrekker was het. En bewoog naar de staart, punt. Kwam niet onder. Ja, onder zijn eigen knie.

Het is nu een goed getrainde hengst. Je kunt je afvragen hoeveel daarvan genetisch is. Training is voor de fokkerij natuurlijk van generlei waarde.

Ik snap dat je niet in de database kunt maar dit werd er destijds over de draf gezegd:

. Het achterbeen wordt goed gebogen maar beweegt in de eerste fase naar de staart en wordt daarna goed ondergebracht.

En cijfer was een 8. Ken je feiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 19:07 



 
Profiel   

Dat zijn geen feiten natuurlijk, dat is de mening van de keurheren. Er werd destijds wel degelijk gezegd dat het een hakkentrekker was, maar dat zetten ze echt niet in de verrichtingsrapportage :D

En dat hakkentrekker zei iedereen, iedereen klaagde daarover. Het is overigens nog steeds een hakkentrekker :D

Dat training geen toegevoegde waarde is voor de fokkerij ben ik het weer niet mee eens Dees. Het gaat uiteindelijk om hoe een paard zich laat bewerken en je begon zelf over de karakters, als het karakter zo is dat een paard zijn zo laat bewerken is dat toch ruim voldoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 19:30 



 
Profiel   

Citaat
Ja dan zou ik inderdaad graag meer bloed willen. Hier zijn er zeker wel bedrijven die veulens op kopen van particulieren. En het wil natuurlijk ook niet zeggen dat een paard met meer bloed lastiger is te rijden.maar ik denk dat het zeker beter wil verkopen. Alleen hoef ik ook niet perse meer bloed zou alleen graag dan wat luxer fokken

Oke, duidelijk :D . Het was ook niet als kritiek bedoeld,meer als nadenk-puntje. Ik ben al te lang uit de engelse sport om je te kunnen helpen met je keuze, maar lees graag mee om nog een beetje "bij" te blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 20:06 



 
Profiel   

R12312 schreef
Dat zijn geen feiten natuurlijk, dat is de mening van de keurheren. Er werd destijds wel degelijk gezegd dat het een hakkentrekker was, maar dat zetten ze echt niet in de verrichtingsrapportage :D

En dat hakkentrekker zei iedereen, iedereen klaagde daarover. Het is overigens nog steeds een hakkentrekker :D

Dat training geen toegevoegde waarde is voor de fokkerij ben ik het weer niet mee eens Dees. Het gaat uiteindelijk om hoe een paard zich laat bewerken en je begon zelf over de karakters, als het karakter zo is dat een paard zijn zo laat bewerken is dat toch ruim voldoende.

Het is geen hakkentrekker. Een echte hakkentrekker zet niet onder. Hij is er in Duitsland op beoordeeld en kreeg hoge cijfers en in NL weer. Overigens zeiden ze in Duitsland niets over hakkentrekken. Misschien omdat ze daar wel weten hoe dat er uitziet. Dat zijn bewegingsmechanisme anders is dan normaal ben ik het mee eens. Maar hakkentrekker, nee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 20:12 



 
Profiel   

Cijfers en verrichtingsrapportages zeggen mij echt niets. Zelf gaan kijken en zelf beoordelen.

Er staat zoveel niet in de verrichtingsrapportages wat wel zo is, je wordt gewoon serieus bij de neus genomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 20:15 



 
Profiel   

ClauH schreef
Citaat
Ja dan zou ik inderdaad graag meer bloed willen. Hier zijn er zeker wel bedrijven die veulens op kopen van particulieren. En het wil natuurlijk ook niet zeggen dat een paard met meer bloed lastiger is te rijden.maar ik denk dat het zeker beter wil verkopen. Alleen hoef ik ook niet perse meer bloed zou alleen graag dan wat luxer fokken

Oke, duidelijk :D . Het was ook niet als kritiek bedoeld,meer als nadenk-puntje. Ik ben al te lang uit de engelse sport om je te kunnen helpen met je keuze, maar lees graag mee om nog een beetje "bij" te blijven.


0ah nee ik vat het zeker niet op als kritiek haha leuk dat je blijft mee lezen tegen de tijd dat ik ooit mijn keuze eens zal maken zal ik het hier neerzetten:D. Maar je hebt zeker een punt hoor dat de paarden met meer bloed vaak niet door iedereen te rijden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 21:36 



 
Profiel   

Dees schreef
Johnson stond in zijn eerste dekjaren toch echt bekend als "DE hakkentrekker pur sang".
Overigens, GRibaldi was een ideale baksleper.

Maar misschien was dat genetisch ook het juiste oordeel en zijn de heren Gal/Minderhoud gewoon heel geoefend in het aan het lopen krijgen van aardige dieren. Zeker in geval van Gribaldi zijn daar best nog wel wat maatregeltjes bij te pas gekomen die niet voor het openbaar geschikt waren ;)

Ik vind Tuschinski's overigens niet buitengewoon lastig - die dieren hebben gewoon bloed en daar kan niet iedereen mee omgaan. Maar ook niet iedereen heeft een Samber nodig, he?
Als ze bij de KWPN fokkerij iets meer op karakter gingen letten, kon bij 50% van de hengsten morgen nog de ballen er af :D


Wat een onzin...in de tijd van Gribaldi werkte ik op dezelfde stal en heb Gal dagelijks Grib zien trainen en daar kwamen echt geen "maatregeltjes" aan te pas.

Tuschinksi zit Pion achter..die geeft echt niet altijd makkelijke karakters.

Maar voor de TS..bloed hoeft niet altijd perse een moeilijker karakter te geven. {net zoals dat "gelders" niet per definitie een makkelijk/goed karakter geeft}
Als je een goed karakter wilt en toch wilt verfijnen kun je ook goed naar duitse bloedlijnen kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 07:20 



 
Profiel   

Elisa2, inzake Gribaldi, misschien heb jij niet alle stukjes van de film gezien ;)

De afstamming van Tuschinski toont veel prestatie in de moederlijn (ja, die met Pion als vader) en op basis daarvan kun je reduceren dat ze het weldegelijk goed doen. Vader Krack C deed het ook. Dus waarom zou Tuschinski het dan niet doen? Zou het niet zozeer het karakter zijn maar meer het management? Overigens, je gaat toch niet een paard geheel afschrijven op basis van 25% van zijn bloedvoering? Pion = gezondheid! Iets wat in de dressuurrichting anno 2016 in het geding is.

De rapporten van KWPN staan vol met vaagheden, wensen en proza. Als je dat mag geloven, zijn al die hengsten Hosanna. En Gie geleuft 't :=

De toegevoegde waarde van training is inderdaad wel een continue bewijs van bewerkbaarheid van het dier. Maar geen minuut van de training zal het paard doorgeven aan zijn nakomeling. Als je wilt weten wat ze genetisch in huis hebben kwa beweging, dan kun je ze maar het beste (ook) op jonge leeftijd zien voordat er een ruiter aan heeft zitten werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 08:17 



 
Profiel   

Dees schreef
Elisa2, inzake Gribaldi, misschien heb jij niet alle stukjes van de film gezien ;)

De afstamming van Tuschinski toont veel prestatie in de moederlijn (ja, die met Pion als vader) en op basis daarvan kun je reduceren dat ze het weldegelijk goed doen. Vader Krack C deed het ook. Dus waarom zou Tuschinski het dan niet doen? Zou het niet zozeer het karakter zijn maar meer het management? Overigens, je gaat toch niet een paard geheel afschrijven op basis van 25% van zijn bloedvoering? Pion = gezondheid! Iets wat in de dressuurrichting anno 2016 in het geding is.

De rapporten van KWPN staan vol met vaagheden, wensen en proza. Als je dat mag geloven, zijn al die hengsten Hosanna. En Gie geleuft 't :=

De toegevoegde waarde van training is inderdaad wel een continue bewijs van bewerkbaarheid van het dier. Maar geen minuut van de training zal het paard doorgeven aan zijn nakomeling. Als je wilt weten wat ze genetisch in huis hebben kwa beweging, dan kun je ze maar het beste (ook) op jonge leeftijd zien voordat er een ruiter aan heeft zitten werken.

Wat is "reduceren dat ze het wel degelijk goed doen"?

Tuschinski is natuurlijk niet alleen de lastige Pion maar ook de lastige Amor en zijn vader Krack C die ook niet de makkelijksten geeft. Maar hier aan de orde is helemaal niet of Tuschinski wel of geen goede hengst is. Aan de orde was de (in mijn ogen) reden dat Ghandi weinig dekt. Door zijn als lastig bekend staande vader en grootvader.

Zolang het KWPN blijkbaar met hun onzin verhalen wel het nr 1 stamboek van de wereld zijn vind ik het prima. Beter dan een stamboekje dat ergens onderaan bungelt;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 08:41 



 
Profiel   

Het nr1 stamboek zijn van de wereld heeft te maken met schaalgrootte en de wijze van meten.
KWPN is het grootste stamboek. Als je dan niet bovenaan in de rankings meedoet, gaat er iets fundamenteels mis. Maar als je de wijze van meten gaat beschouwen, dan is KWPN niet eens de nr1 en blijken andere stamboekjes ineens helemaal niet meer zo onderaan te bungelen. Heel andere discussie overigens.

Als een moederlijn consequent "ster pref prest" toont, dan heb je het niet over een zwakke loot, dan heb je het over een moederlijn waaruit paarden komen die het doen in de sport en in de fokkerij. Uit zo'n lijn komt Tusch. Maar waarom Krack C dan niet afrekenen op het karakter van zijn nafok en Tusch wel? Dat is toch onzin. Dat is meten met 2 maten. Er is meer aan de hand. Wellicht heeft het op wacht zetten van Tusch daar meer mee te maken dan met zijn karakter. Geen idee hoeveel Ghandi er gedekt heeft. Per saldo dekken er heel veel (KWPN) hengsten weinig.

Weer terug naar de oorsprong van het topic: mooie merrie. Kun je alle kanten mee op. Fok je voor de verkoop, dan gebruik je de meest recente verrichtingstopper. Fok je voor jezelf, kies dan een hengst welke veulens met massa en een goed karakter doorgeeft. Misschien is dat dezelfde hengst, maar doorgaans is dat niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 08:55 



 
Profiel   

Dat laaste wat je zegt dees dat snap ik en kan ik ook wel wat mee. Maar er werd volgens mij ook ergens in dit topic gezegt om naar een spring hengsten te kijken. Dit zou ik zelf denk ik niet snel doen of zit ik hier fout mee ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 09:04 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
[ Aan de orde was de (in mijn ogen) reden dat Ghandi weinig dekt. Door zijn als lastig bekend staande vader en grootvader.
)


Je kunt pas oordelen als je bv. jonge Bojengels echt kent of ze zelfs op stal hebt.

Als ze in karakter tegen zouden vallen ging ik nadat ik er een dochter van heb niet naar een nog meer bloedvoerende zoon.

Uptown en Bojengel zijn dieren die het verkeerde management in het begin gehad hebben of nog hebben.
Uptown liep toch in Verden met Minderhoud...en daarna kwam er definitief de staak er in. :(:)
Bojengel liep super bij Stefanie Peters door eerst in de aanloopfase bij een ander, na de super verrichtingen. verklooit te zijn. En nu hangt hij er maar bij op de stal van Visser.( Maar maakt wel echte paarden met massa en maat en beweging (gleichgewicht)

Dekkingen krijgen is ook goede promotie voeren en geen ge-oh tegen krijgen en dan kun je "fokkers" desnoods een oor aan naaien.


Laatst bijgewerkt door ceasario op 09-08-16 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 09:23 



 
Profiel   

Dees schreef
Het nr1 stamboek zijn van de wereld heeft te maken met schaalgrootte en de wijze van meten.
KWPN is het grootste stamboek. Als je dan niet bovenaan in de rankings meedoet, gaat er iets fundamenteels mis. Maar als je de wijze van meten gaat beschouwen, dan is KWPN niet eens de nr1 en blijken andere stamboekjes ineens helemaal niet meer zo onderaan te bungelen. Heel andere discussie overigens.

Als een moederlijn consequent "ster pref prest" toont, dan heb je het niet over een zwakke loot, dan heb je het over een moederlijn waaruit paarden komen die het doen in de sport en in de fokkerij. Uit zo'n lijn komt Tusch. Maar waarom Krack C dan niet afrekenen op het karakter van zijn nafok en Tusch wel? Dat is toch onzin. Dat is meten met 2 maten. Er is meer aan de hand. Wellicht heeft het op wacht zetten van Tusch daar meer mee te maken dan met zijn karakter. Geen idee hoeveel Ghandi er gedekt heeft. Per saldo dekken er heel veel (KWPN) hengsten weinig.

Weer terug naar de oorsprong van het topic: mooie merrie. Kun je alle kanten mee op. Fok je voor de verkoop, dan gebruik je de meest recente verrichtingstopper. Fok je voor jezelf, kies dan een hengst welke veulens met massa en een goed karakter doorgeeft. Misschien is dat dezelfde hengst, maar doorgaans is dat niet zo.

Tuschinski op wacht.... :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 09:51 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
[
Tuschinski op wacht.... :(:)


http://www.horses.nl/sport/dressuur-spo ... uschinski/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 10:01 



 
Profiel   

ceasario schreef
janderegelaa schreef
[ Aan de orde was de (in mijn ogen) reden dat Ghandi weinig dekt. Door zijn als lastig bekend staande vader en grootvader.
)


Je kunt pas oordelen als je bv. jonge Bojengels echt kent of ze zelfs op stal hebt.

Als ze in karakter tegen zouden vallen ging ik nadat ik er een dochter van heb niet naar een nog meer bloedvoerende zoon.

Uptown en Bojengel zijn dieren die het verkeerde management in het begin gehad hebben of nog hebben.
Uptown liep toch in Verden met Minderhoud...en daarna kwam er definitief de staak er in. :(:)
Bojengel liep super bij Stefanie Peters door eerst in de aanloopfase bij een ander, na de super verrichtingen. verklooit te zijn. En nu hangt hij er maar bij op de stal van Visser.( Maar maakt wel echte paarden met massa en maat en beweging (gleichgewicht)

Dekkingen krijgen is ook goede promotie voeren en geen ge-oh tegen krijgen en dan kun je "fokkers" desnoods een oor aan naaien.

Het gaat er toch niet om wat ik vind. Dit is wat er gedacht wordt.

Je stelling over Uptown en Bojengel ben ik het helemaal mee eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 10:01 



 
Profiel   

ceasario schreef
janderegelaa schreef
[
Tuschinski op wacht.... :(:)


http://www.horses.nl/sport/dressuur-spo ... uschinski/

Hij is verkocht, is dat hetzelfde als op wacht!?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 10:02 



 
Profiel   

Citaat
janderegelaa schreef
Tuschinski op wacht.... :(:)


http://www.horses.nl/sport/dressuur-spo ... uschinski/
Hij is verkocht, is dat hetzelfde als op wacht!?


Ik geef alleen aan hoe het nu zit :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 10:05 



 
Profiel   

Ik wist dat wel, Dees blijkbaar niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 10:09 



 
Profiel   

Nee, [naam verwijderd] heeft wel wat beters te doen dan alle details van jaargangen hengsten uit het hoofd te leren.
Ik was in de veronderstelling dat hij op wacht heeft gestaan. Er was wel iets waardoor hij een tijd uit de gratie is geweest als dekhengst. En dat ging wel wat verder dan een tijdje in het Buitenland wonen. Maar goed, details herinner ik me niet meer exact en heb ook geen zin om nu voor te gaan zoeken in sites van 2005 ofzo. Deal with it :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 10:11 



 
Profiel   

Dees schreef
Nee, Dees heeft wel wat beters te doen dan alle details van jaargangen hengsten uit het hoofd te leren.
Ik was in de veronderstelling dat hij op wacht heeft gestaan. Er was wel iets waardoor hij een tijd uit de gratie is geweest als dekhengst. En dat ging wel wat verder dan een tijdje in het Buitenland wonen. Maar goed, details herinner ik me niet meer exact en heb ook geen zin om nu voor te gaan zoeken in sites van 2005 ofzo. Deal with it :D

Als je geen zin hebt om ze uit je hoofd te leren roep dan ook niets.

Tuschinski heeft een tijd niet gedekt omdat hij chemisch gecastreerd was. Niet omdat hij uit de gratie was.

Dit is de eerste keer buitenland. Op wacht gaat hij nooit met een index van 146. En als je met hem wilt dekken kan dat ook gewoon met verzendsperma.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 10:19 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Als je geen zin hebt om ze uit je hoofd te leren roep dan ook niets.


Dat is dan de nekslag voor 99% van Bokt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 10:27 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Dit is de eerste keer buitenland. Op wacht gaat hij nooit met een index van 146. En als je met hem wilt dekken kan dat ook gewoon met verzendsperma.


Erkend dit voorjaar in Denemarken


[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-16 10:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 166 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen