Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:42

Dees schreef:
Naarmate een dier zwaarder wordt zal het dier minder lichtvoetig gaan lopen, minder veer hebben. Dat is een gegeven. Heeft niet eens zoveel met bespiering te maken. Deze Henkie is met zijn 4 jaar natuurlijk nog niet volgroeid, die gaat nog wel een stukje zwaarder worden. Ik denk dat dit ten koste zal gaan van zijn bewegingsgemak. Hij zal meer "Gelders" gaan lopen. Maar dat hoef je verder nu niet met me eens te gaan worden, de tijd zal het ons wel leren.


Enige wat mogelijk is dat hij met de juiste opleiding lichtvoetiger gaat lopen, meer gesloten op het achterbeen en daarmee nog meer voorbeen krijgt. HIj gaat niet zwaarder lopen, hij gaat niet minder bewegingsgemak krijgen, dat is echt onzin.


Maar waar maken jullie je druk om, Henkie zal waarschijnlijk toch wel naar Duitsland vertrekken, daar waar hij ENORM gewaardeerd wordt.

paardje2013
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 00:12

pillow schreef:
Wel apart dat ze bij horse telex als donkerbruin staat. Ik zou voor een merrie met een traag achterbeen voor een springbloed voerende hengst gaan. Er zijn genoeg mooie en goed bewegende springhengsten waar je ook een goed dressuurpaard uit kunt fokken. Doe je ook meteen aan bloedspreiding


Denk dat het komt omdat ze als veulen erg donker was of een foutje. Een spring hengst zou ik dan weer niet kiezen

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:25

R12312 schreef:
HIj gaat niet zwaarder lopen, hij gaat niet minder bewegingsgemak krijgen, dat is echt onzin


Verklaar nu eens waarom een mager paard beter loopt dan een dik paard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:32

Dees schreef:
R12312 schreef:
HIj gaat niet zwaarder lopen, hij gaat niet minder bewegingsgemak krijgen, dat is echt onzin


Verklaar nu eens waarom een mager paard beter loopt dan een dik paard.

Jij verwart een vet paard met een gespierd paard Dees. Henkie zal niet vet worden maar gespierd. En daar gaat hij alleen maar mooier van lopen.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:51

Een mager paard heeft meer bewegingsvrijheid dan een gevuld paard.
Verwar zwaar niet met vet, Janderegelaa.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:15

Dees schreef:
Een mager paard heeft meer bewegingsvrijheid dan een gevuld paard.
Verwar zwaar niet met vet, Janderegelaa.

Zoiets? Toch nog behoorlijk soepel. Je zit er echt heel erg naast Dees.

Anomien

Berichten: 7403
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:23

janderegelaa schreef:
Dees schreef:
Een mager paard heeft meer bewegingsvrijheid dan een gevuld paard.
Verwar zwaar niet met vet, Janderegelaa.

Zoiets? Toch nog behoorlijk soepel. Je zit er echt heel erg naast Dees.
[ Video ]


Zo dat was een leuk filmpje om te zien. Jammer van de staart. Maar vind het een prettig paard om te zien! Snap waar je op doelt !

paardje2013
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 14:25

Het is inderdaad een leuk filmpje haha maar ik snap ook wat je bedoelt te zeggen
Laatst bijgewerkt door paardje2013 op 07-08-16 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:25

Wat een onzin allemaal zeg over ouder worden en minder gaan lopen als gevolg van 'zwaarte'. Ik ben er 300% van overtuigd dat de trainingsmethode hier veel meer debet aan zal zijn, dan het uitzwarende lichaam.

Ik vind dat je een mooie merrie hebt TS. Henkie vind ik niet gek gedacht eerlijk gezegd.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:44

janderegelaa schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Een mager paard heeft meer bewegingsvrijheid dan een gevuld paard.
Verwar zwaar niet met vet, Janderegelaa.

Zoiets? Toch nog behoorlijk soepel. Je zit er echt heel erg naast [naam verwijderd].
[ Video ]


Dank voor dit voorbeeld van lichtvoetigheid bij zwaardere dieren.

Leuk voor een Belg... maar dat is toch niet meer voor de dressuur?!
Je begrijpt mijn punt niet. Geeft niet.
En eigenlijk heb je mijn punt ook gemaakt - hoe zwaarder, hoe minder geschikt als dressuurpaard.
Laatst bijgewerkt door Dees op 07-08-16 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Berichten: 12278
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:48

Maar even, totilas is toch ook een redelijk zwaar paard? Vergeleken met bijv parcifal?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:01

R12312 schreef:
De Henkies die ik tot op heden heb gezien kunnen allemaal bewegen! En allemaal heel locker.


De KWPN Kampioenschappen in Ermelo
Bij de veulens leveren jongere hengsten uit de G-jaargang de meeste veulens in de Equimax Veulenbokaal hebben. Bojengel-zoon Ghandi vertegenwoordigt met zes (6) nazaten het grootste aandeel.

Uit hoeveel dekkingen ??? ;)

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:20

22 in totaal. Maar dekken met Ghandi heeft 1 hele grote kanttekening. Zowel Bojengel als Tuschinski zijn niet makkelijk om het maar zachtjes uit te drukken.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:59

janderegelaa schreef:
22 in totaal. Maar dekken met Ghandi heeft 1 hele grote kanttekening. Zowel Bojengel als Tuschinski zijn niet makkelijk om het maar zachtjes uit te drukken.



..Fokkers geklets.
Dat al jaren een eigen leven heeft..

Kruis dan maar met een Tinker ;-)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:27

ceasario schreef:
janderegelaa schreef:
22 in totaal. Maar dekken met Ghandi heeft 1 hele grote kanttekening. Zowel Bojengel als Tuschinski zijn niet makkelijk om het maar zachtjes uit te drukken.



..Fokkers geklets.
Dat al jaren een eigen leven heeft..

Kruis dan maar met een Tinker ;-)

Dat is geen fokkers geklets Ceasario. Tuschinski was niet voor niets chemisch gecastreerd en Bojengel heb ik met eigen ogen gezien.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:03

janderegelaa schreef:
Tuschinski was niet voor niets chemisch gecastreerd en Bojengel heb ik met eigen ogen gezien.


Hier een blik vol Bojengels..allemaal lopen , het zijn echte paarden en karakter..

https://www.facebook.com/chthorse.boxes

Fokken is een optelsom van genen :gedeeld door 2.

en bv Bojengel X Jazz (Kan niet beter ;-)
Helsinki wint de selectie van de pavo cup met 84% en maar liefst een 9,5 voor de draf


http://www.kwpnkampioenschappen.nl/agenda/

Je rekent af op bepaalde ouders..en dat is tunnelvisie/

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:23

ceasario schreef:
janderegelaa schreef:
Tuschinski was niet voor niets chemisch gecastreerd en Bojengel heb ik met eigen ogen gezien.


Hier een blik vol Bojengels..allemaal lopen , het zijn echte paarden en karakter..

https://www.facebook.com/chthorse.boxes


Niets ten nadele van Bojengel hoor, maar ik zie op het eerste "spectaculaire" filmpje op die FB pagina een paard dat met zijn hakken trekt én een aantal maal door zijn achterbenen zakt. maar misschien ligt dat aan de bak...

De anderen word ik niet wild van. Dan is Ghandi een pak beter.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:08

janderegelaa schreef:
Niets ten nadele van Bojengel hoor, maar ik zie op het eerste "spectaculaire" filmpje op die FB pagina een paard dat met zijn hakken trekt én een aantal maal door zijn achterbenen zakt. maar misschien ligt dat aan de bak....


Is dat niet exact wat 'ze' pak-em-beet 8 jaar geleden massaal over Johnson riepen?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:24

janderegelaa schreef:
[
De anderen word ik niet wild van. Dan is Ghandi een pak beter.


Ik zeg toch...Fokken is een optelsom van genen gedeeld door 2.. (Dus pedigreekennis)
En al het ander is bullshit.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:31

Dees schreef:
janderegelaa schreef:
Niets ten nadele van Bojengel hoor, maar ik zie op het eerste "spectaculaire" filmpje op die FB pagina een paard dat met zijn hakken trekt én een aantal maal door zijn achterbenen zakt. maar misschien ligt dat aan de bak....


Is dat niet exact wat 'ze' pak-em-beet 8 jaar geleden massaal over Johnson riepen?


Jouw geheugen. :))


Afbeelding

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:51

Citaat:
Als ik voor mij zelf ga fokken is henkie prima voor mij ik vind het een fijne hengst en denk dat ik daar een leek paard aan over houdt. Als ik voor de verkoop fok dan zou er denk ik toch wat meer bloed in moeten. Een paard met meer bloed is voor een amateur als mij niet te rijden. Henkie is nu nog een mooie jonge hengst dus al zou ik over 3 jaar pas een veulen fokken kan dat nog prima. Kan ik eerst mooi afwachten hoe hij en zijn nakomelingen het gaan doen :D


Niet vervelend bedoeld, maar als je voor de verkoop fokt wil je er meer bloed in. Een paard met meer bloed is voor een amateur als jij niet te rijden.... Aan wie denk je het veulen eventueel te verkopen ? Topsporters hebben vaak hun eigen adresjes, dus waarschijnlijk zal er toch een amateur op jouw veulen af komen ? Ben je dan niet beter af met "gewoon" een fijn, goed, gebruikspaard ?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:54

Iris82 schreef:
Dees schreef:


Is dat niet exact wat 'ze' pak-em-beet 8 jaar geleden massaal over Johnson riepen?


Jouw geheugen. :))


[ [url=m/n3UPQn.png]Afbeelding[/url] ]


Ja... en ??? Ik heb nog steeds niks met Johnson. :(:)

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:59

Het ging me niet om jou. :) Maar ik vond haar opmerking zo treffend om m ook weer zo op Bokt terug te lezen. En dan ook nog toevallig van iemand die ook aan deze discussie deelneemt. Zonder waardeoordeel. :(:)

paardje2013
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:06

ClauH schreef:
Citaat:
Als ik voor mij zelf ga fokken is henkie prima voor mij ik vind het een fijne hengst en denk dat ik daar een leek paard aan over houdt. Als ik voor de verkoop fok dan zou er denk ik toch wat meer bloed in moeten. Een paard met meer bloed is voor een amateur als mij niet te rijden. Henkie is nu nog een mooie jonge hengst dus al zou ik over 3 jaar pas een veulen fokken kan dat nog prima. Kan ik eerst mooi afwachten hoe hij en zijn nakomelingen het gaan doen :D


Niet vervelend bedoeld, maar als je voor de verkoop fokt wil je er meer bloed in. Een paard met meer bloed is voor een amateur als jij niet te rijden.... Aan wie denk je het veulen eventueel te verkopen ? Topsporters hebben vaak hun eigen adresjes, dus waarschijnlijk zal er toch een amateur op jouw veulen af komen ? Ben je dan niet beter af met "gewoon" een fijn, goed, gebruikspaard ?



Ja dan zou ik inderdaad graag meer bloed willen. Hier zijn er zeker wel bedrijven die veulens op kopen van particulieren. En het wil natuurlijk ook niet zeggen dat een paard met meer bloed lastiger is te rijden.maar ik denk dat het zeker beter wil verkopen. Alleen hoef ik ook niet perse meer bloed zou alleen graag dan wat luxer fokken

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:17

Johnson stond in zijn eerste dekjaren toch echt bekend als "DE hakkentrekker pur sang".
Overigens, GRibaldi was een ideale baksleper.

Maar misschien was dat genetisch ook het juiste oordeel en zijn de heren Gal/Minderhoud gewoon heel geoefend in het aan het lopen krijgen van aardige dieren. Zeker in geval van Gribaldi zijn daar best nog wel wat maatregeltjes bij te pas gekomen die niet voor het openbaar geschikt waren ;)

Ik vind Tuschinski's overigens niet buitengewoon lastig - die dieren hebben gewoon bloed en daar kan niet iedereen mee omgaan. Maar ook niet iedereen heeft een Samber nodig, he?
Als ze bij de KWPN fokkerij iets meer op karakter gingen letten, kon bij 50% van de hengsten morgen nog de ballen er af :D