Beoordeel je paard op stand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:22

welmoed__ Het is erg lastig beoordelen omdat de foto niet helemaal vanaf de zijkant is genomen en de rijfoto vind ik niet echt iets toevoegen.

Zo op het eerste oog vind ik het een aansprekend paard. Ik vind de hals erg zwaar maar dat past dan ook wel bij de rest van zijn lichaam zoals de korte rug en veel front.
Ik denk dat hij ook niet misstaat in de dressuur. Ik vind hem wel robuust ogen zonder lomp te zijn.

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:32

Ik ben ook erg benieuwd :

Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:57

Ik heb jouw paard 'beoordeelt' welmoed!

@MachoPablo, moet je nu niet zelf eerst wat paarden proberen te beoordelen? Ik wil jouw paard wel doen maar dat gaat tegen de regels?

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:03

Ik heb eens een cursus bij het KWNP gedaan over exterieur en beoordeling, was erg interessant en ook moeilijk :o . Dat ging er dan meer over hoe het betreffende paard in het KWPN type stond. Dus of de schoft hoger of lager dan die van het 'gemiddelde' KWPN paard. En dan zit je ook nog met de gewenste hoogte van de schoft of lengte van de hals.

De meeste paarden van het topic heb ik eens bekeken en opgeschreven wat ik er van vond. De beoordelingen die ik hier lees zijn prima! De goede punten en minder goede punten worden prima benoemd.

Die van Welmoed vind ik ook moeilijk te beoordelen zo, lekker rondgeribte merrie met goed front zo op de foto.

MachoPablo: attent hoofdje, de hals komt wat diep uit de borst, schouder lijkt wat steil (moeilijk te zien omdat ze zo licht is) de schoft loopt lang door. Het achterbeen is wat lang.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:13

@nies, die van jou geeft een lange schoft en in mijn ogen niet een hele lange rug, lukt dat makkelijk met zadels?

Ik kijk zo nog even of er 1 is waar me zo echt iets aan opvalt.

Dit is mijn oude merrie, vond het zelf een heel mooi dier :)

Afbeelding
Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:22

@ sharonindezz klopt je foto wel? Het lijkt net of de foto wat in elkaar is gedrukt, of ie eigenlijk wat in de lengte korter is geworden. Vind het wel een erg aansprekend paard!

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:25

Haha beoordelen ben ik zelf altijd zo slecht in, dus denk het beter zelf niet kan doen,
ik had nu ook foto gedaan van vorigjaar toen die ziek was, eingelijk had beter deze kunnen doen :

Afbeelding

Afbeelding

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 22:50

Het is dus wel!! de bedoeling dat je eerst beoordeeld voor je je eigen fotos plaatst!!

Zo voor de 5e x :o

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:55

Jester_ schreef:
Het is dus wel!! de bedoeling dat je eerst beoordeeld voor je je eigen fotos plaatst!!

Zo voor de 5e x :o


En een stand foto plaatst. Een foto van opzij waarbij het paard alle 4 de benen laat zien in een open houding.

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:07

Okay ik zal ook een poging wagen, ik kijk vanuit een Haflinger oogpunt, dat is wat ik het meeste zie ;) Ik pak wel alleen de correcte standfoto's zodat ik geen verkeerde dingen zeg ;) het is ook lastig om de nuances goed aan te geven, de 1 heeft een veel te schuin schouder, de ander net een tikkie, dus nuanceer daarin mijn opmerkingen ook, gezien ik geen cijfers erbij heb om de "graad" aan te geven.

Even een voorbeeld van een duidelijke standfoto:

Afbeelding


Jester: mooie halslengte, mocht van mij iets verticaler. Schouder zie ik graag nog iets langer en schuiner. Een fijne ruglijn en tikkie lang achterbeen.

Nies: mooie schoft loopt lang door, hals tikkie diep uit de borst. Kruis neigt naar iets recht, maar moeilijk foto om echt goed te beoordelen.

Quir: paard met mooi algeheel voorkomen. Lijkt een wat recht kruis te hebben, maar kan ook mede door het naar voren geplaatste achterbeen komen. Mooi lang schouder, en ver doorlopende schoft. Toont daardoor wat korter in de rug, maar heeft ook een mooi lange koffer (lengte ribbenkast/onderlijn ;) ) verder een mooie hals, gok dat die nog iets langer is dan op deze foto lijkt. Wat voor punten kreeg ze op de keuring?

Hedwig: langgelijnd, met wat een steil schouder, daar zag ik ook graag wat meer lengte in. Kruis lijkt mij aardig correct, typisch friezenkontje met een wat kortere broekspier. Mooie fijne halshoofdverbinding. (Op de 2e foto toont het schouder wat minder steil, mis daar ook wel nog de lengte)

CelineFamke: vanaf de 2e foto, mooie lange hals misschien tikkie te diep vanuit de borst, en mooie schoft. Iets steil kruis, toont hier sterk in de lendenpartij. En ook hier weer de typische ronde friezenkont, met de wat kortere broekspier. Toont wat steil in het achterbeen.

Natasja: merrie mag iets langer en schuiner in het schouder, en net wat meer halslengte. Kruis toont wat recht, lendenpartij toont sterk. Rug schoft heb ik het idee dat die wat weggedrukt word op deze foto. Hoofd-halsverbinding vind ik mooi. Ben wel benieuwd wat het kwpn zei!

SharonIndez: paard toont erg kort/vierkant. Wel een mooie lange schoft, wat de ruglengte ook weer korter laat lijken. Kruis en schouder beide wat steil en kort. Halsaanzet een tikkie diep, wel voldoende lengte en hoofd-halsverbinding spreekt mij ook wel aan. Luxe koppie! Bij deze ben ik erg benieuwd naar zijn beweging, heb ergens het gevoel dat hij zich daar wel opwaardeert.

CastaMickey: mijn eerste gedachte is van zit er fjordenbloed in? Dit ivm zijn korte brede diep aangezette hals in combinatie met zijn ronde kaken. Schouder mocht nog een tikkie langer en rechter, maar mocht hij fjordenbloed hebben vind ik hem zeker niet slecht! Rug toont sterk, en een mooi lang doorlopende schoft. Kruis niet helemaal goed te beoordelen. Hij toont wel lang genoeg in zijn lijf/koffer, het bont vertekend wat. Algeheel wel meer richting het vierkantsmodel, hij heeft in verhouding lange benen. (En best fijn beenwerk, vergeleken met de rest, ben best benieuwd wat voor bloed/rassen er in xit!)

Nies: mooie conditie hier op de foto! Hij draait iets richting de camera, maar volgens mij mag hij nog iets meer halslengte.geen verkeerd schouder, mocht nog een tikkie langer. Neigt hier iets naar een holle rug.

Snorremans: op beide fotos staat het paard scheef (voor dichterbij dan de achterhand) inderdaad wat overbouwd, en een diepe halsaanzet. Wat een ontzettend vriendelijk hoofd zit erop!

Nina: paard staat ook wat te scheef, maar toont hol in haar voorbeen. (Loopt rond naar voren zeg maar) rug toont wat kort. Hoofd-halsverbinding is mooi fijn.

Welmoed: helaas staat ze voor mij op deze foto niet recht genoeg. Toont wat zwaar en tikkie kort in de hals en niet heel lang in de rug, maar nogmaals, dat kan met een goede rechte foto heel anders lijken ;)

Machopablo: de schoft en lange schouder vallen gelijk op. Hals wel wat diep uit de borst, kruis neigt iets steil. Is hij iets strak in de lendenen(met rijden)? (Zomaar een gevoel van mij, door zijn iets "opgebolde" stand achter, kan ook gewoon net een standmomentje zijn hoor ;) )

Marjan: echt een paard waar je niet omheen kijkt. Ze toont iets steil achter in t kruis. In verhouding wat hoge schoft, schouder mocht wat langer en wat rechter. Hals en hoofd-hals vind ik beide erg mooi! (En dat oog.. zo vriendelijk) Wat jij zegt bij Sharonindez haar foto, dat gevoel had ik inderdaad ook!

Macho: je eerste foto staat hij veel rechter/ beter opgesteld ;)

Dit is mijn merrie. Jammer dat ik de foto waar ze haar hoofd recht op heeft, net niet op deze pc heb staan..

Afbeelding

Of mijn andere merrie mag ook:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door maessie op 24-12-16 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:29

Nou, ik zal ook een poging wagen. Heb een paar van de nieuwst geplaatste foto's beoordeeld.

Maessie: ze lijkt achter wat sabelbenig te zijn en ik vind haar iets lang. Wel een heel aansprekend koppie!

MachoPablo: ik zie een iets overbouwde paard met een lage halsaanzet en een flinke onderhals. Ik vind haar wat strak ogen in de rug en lendenen.

MarjanB: in mijn ogen een erg correct paard! Zou misschien wat langgelijnder mogen.

Welmoed: aansprekend dier. Lijkt wat strak in de rug en lendenen.

Charica: je paard is wat overbouwd en heeft een vrij diepe halsaanzet. Denk dat het beeld met wat meer bespiering ook al anders is :)

Nina1999: paard heeft strakke lendenen en een stijle schouder. Voor lijkt ze wat week gekoot te staan.

SharonIndez: knap dier!mvind hem wel wat kort/gedrongen. Hals lijkt lang in vergelijking met zijn lijf.

Snorremans: leuk dier, maar wel flink overbouwd. Z'n voeten lijken wat breed.

Dan mijn paard: een 8-jarige KWPN'er van Van Gogh x Kigali x Houston. Helaas heb ik geen recente standfoto. De eerste foto is als 4-jarige, de tweede als 6-jarige (toen hij nogal vet was door het gras). Ik zal proberen binnenkort een goede nieuwe foto te maken :)


Afbeelding


Afbeelding

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:45

Goed gezien Sofi.
De eerste foto is van jou makkelijker beoordelen ;) aansprekend paard met een mooie hals en schoft. Schouder mocht iets rechter.mooie kofferlengte. Toont wat onderstandig met de voorbenen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:51

Ik ga ook eens een poging wagen

@maessie ik zelf vind hem niet extreem lang, maar zou zelf graag iets wat meer schoft willen zien (2de)

@ Sofie op de foto vind ik hem een fijne hals uit de boeg hebben. Lijkt een wat zwaardere hoofd/hals verbinding te hebben maar niet storend

Hier mijn dikkie. 13-jarige kwpn ruin
Afbeelding

Edit zie nu dat het de kijk stand foto is. Ga even spieken voor de goede

Edit 2
Afbeelding

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:57

Bedankt voor jullie blik op mijn paard. Heb misschien een wat ongelukkige foto uitgekozen..

Maessie, met bewegingen zit het idd goed met hem, hij heeft een heel sterk en stuwend achterbeen.. paard is ook pas 3 nu, dus misschien ook wat minder kwa bouw nu.



Afbeelding

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 00:05

SharonIndezz schreef:
Bedankt voor jullie blik op mijn paard. Heb misschien een wat ongelukkige foto uitgekozen..

Maessie, met bewegingen zit het idd goed met hem, hij heeft een heel sterk en stuwend achterbeen.. paard is ook pas 3 nu, dus misschien ook wat minder kwa bouw nu.



[ [url=m/HR2BTm.png]Afbeelding[/url] ]

Zo is al een heel ander beeld dan de standfoto! Ziet er uit als een paard met veel power.

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 00:07

daisyjazz schreef:
CastaMickey schreef:
[ [url=m/qKuAs5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8HDzEj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Vo6PHd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn dit goede foto's? Ik heb geen idee qua beoordelen.. afstamming van mijn pony onbekend, maar hartstikke leuk! Foto's zijn van febrauari dit jaar toen ik hem 1 dag had :D


Mooie foto's ! <3
Ik benoem een paar dingetjes die opvielen:
Ik zie een pony met een vrij korte rug, als je zegmaar een lijn trekt van achter het voorbeen naar boven dan ligt de schoft ver naar achter. Ik ben verlieft op zijn billen, lekker stevig. Zijn voorbenen zijn een beetje onder de massa geplaatst en zouden iets langer mogen. Ik ben IJslandse achterbenen gewend dan zou er meer knik in mogen maar ik denk dat hij voor een 'gewoon' paard prima achterbenen heeft. Verder zou zijn nek iets langer mogen maar dat kan ook een beetje vertekenen doordat zijn halsaanzet hoog begint. Ook heeft hij een lichte onderhals. Hij heeft vrij veel front maar daar houd ik wel van... ach het is ook soms een beetje wat je mooi vind en wat niet toch ? Als het een merrie geweest was en je zou er mee fokken zou ik vooral letten op bovenlijn en hals en eventueel die voorbeenstand meepakken. +:)+ Ik vind het een leukerd !


Thanks! Hij is inderdaad vrij kort voor, heb ook heel veel met m gewerkt aan het uitschuiven van voor. Ik denk dat hij er nu al een stuk beter uitziet!


CastaMickey: mijn eerste gedachte is van zit er fjordenbloed in? Dit ivm zijn korte brede diep aangezette hals in combinatie met zijn ronde kaken. Schouder mocht nog een tikkie langer en rechter, maar mocht hij fjordenbloed hebben vind ik hem zeker niet slecht! Rug toont sterk, en een mooi lang doorlopende schoft. Kruis niet helemaal goed te beoordelen. Hij toont wel lang genoeg in zijn lijf/koffer, het bont vertekend wat. Algeheel wel meer richting het vierkantsmodel, hij heeft in verhouding lange benen. (Ent best fijn beenwerk, vergeleken met de rest, ben best benieuwd wat voor bloed/rassen er in xit!)


Hij kan zich ook goed strekken :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat er in zit weet ik helaas niet.. Heb nooit gedacht eigenlijk dat er Fjord in zou zitten, hij is wel super eigenwijs maar nu ik hem een beetje opgevoed heb is hij vooral heel werkwillig
Laatst bijgewerkt door CastaMickey op 25-12-16 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 00:12

Ja, toch grappig dat je dat op stand eigenlijk al kan zien :)) Heel leuk paard, Sharon.

MarjanB: valt wel mee hoor, tot nu toe past hij mijn Passier zadels, als hij nog wat meer gaat groeien is het natuurlijk nog even afwachten. Ik had wel op wat moeilijkheden gerekend, inderdaad om de reden de je noemt. Vind jouw merrie ook erg mooi, vooral de hals.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:08

Nies_ schreef:
Vind hem zo op het eerste gezicht heel aansprekend. Eigenlijk de hele bovenlijn wat kort, hals wel mooi van vorm. Groot hoofd, mooi wat groffer beenwerk. Pijp wel wat ingesnoerd, achterbeen wat sabelbenig. Schouder is steil. Ziet er nog heel jeugdig uit. Lijkt me wel een fijn, veelzijdig paard. Klopt dat?

Ik heb er geen verstand van en kom vooral meelezen om er wat van te leren en vragen te stellen. Wat bedoel je met dat het achterbeen wat sabelbenig is? :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:18

Dat het spronggewricht een hoek heeft die kleiner is dan 145 graden. Het achterbeen is dan te krom om het even simpel te zeggen. Bij bijvoorbeeld Jazz nakomelingen zie je het veel. Het tegenovergestelde is een steil achterbeen, dan is de hoek te groot en het been te recht. Springpaarden hebben vaak een iets steiler been.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 12:37

En wat zou dan eigg een ideaal achterbeen zijn? Voorbeeldplaatje? :D voor de dressuur zegmaar

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:47

Voor diegene met interesse in wat een functioneel exterieur is heeft het KWPN het boekje selecteren om te presteren. Er staan steeds voorbeelden bij van twee uiterste en de correcte dan wel gewenste situatie

Let wel het gaat over dat wat gewenst is in de warmbloedfokkerij.

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:53

NatasjavE schreef:
Voor diegene met interesse in wat een functioneel exterieur is heeft het KWPN het boekje selecteren om te presteren. Er staan steeds voorbeelden bij van twee uiterste en de correcte dan wel gewenste situatie

Let wel het gaat over dat wat gewenst is in de warmbloedfokkerij.


Waar kan je die krijgen?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:11

Ik ben geen kenner van paarden, maar dit is wat ik zie:

@Sofie: Attent paard. Kort, gedrongen lijf waarop zijn hals wat te lang lijkt. Hoofd mooi in verhouding. Borst mooi gevormd, goede aanhechting neck. Lichaam leunt wel wat naar voren, valt hij veel op de voorhand? Of zal ik het anders stellen; vind hij het lastig om achterhand te gebruiken?

@billy ik vind het achterbeen wat stijl, wel mooi gespierd. Aanhechting nek, schoft wat ielig en lang. Borst diep en breed-ogend, volgens mij heeft hij kan hij van voren veel bewegen? Hoofd vind ik lief en attent, maar is wel in mijn ogen iets uit verhouding vergeleken met zijn lijf (of komt dat omdat hij wat vetjes heeft? :+ )

Nu mijn lekkere dier (drumhorse) en even wat anders dan de warmbloeden (en ik bedenk me net dat ik eigenlijk niet zulke goeie standfoto's heb :') ):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:24

Oh die heeft wel een hele lieve blik in zijn ogen.

Ik denk voor een tinker voldoende in het rechthoeksmodel(horen toch een beetje vierkant)
Hoofd/hals verbinding moeilijk te beoordelen. Hals voldoende vertikaal moeilijk in te schatten hoe de lengte is. Denk wel in verhouding tot het paard.
Schouder had net iets schuiner mogen zijn(maar kan ook bij de tinker horen)
Croupe hellend. Maar zeker niet zo hellend als je soms ziet bij tinkers.
Voorbeen correct gesteld achterbeen staat wat achter de massa.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:25

welmoed__ schreef:
NatasjavE schreef:
Voor diegene met interesse in wat een functioneel exterieur is heeft het KWPN het boekje selecteren om te presteren. Er staan steeds voorbeelden bij van twee uiterste en de correcte dan wel gewenste situatie

Let wel het gaat over dat wat gewenst is in de warmbloedfokkerij.


Waar kan je die krijgen?


Via de site van het KWPN.