Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 16 [ 383 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beoordeel je paard op stand

 
Profiel   

koend schreef
@Gimme_Joy
Ik ga even een beetje offtopic. Maar ik vind het interessant om iets bij te leren over western rijden.

Door je filmpje begrijp ik waarmee je bezig bent. Persoonlijk vind ik dit prima en helemaal niet overdreven. Je vraagt er de achterhand een tikkeltje meer onder, om zo een iets ruimere en iets verhevenere pas te krijgen, in de hoop van daarmee de voorbenen te sparen. Maar ik kom uit de dressuurhoek. Is heel die gewichtsverdelingtheorie niet een beetje door de dressuurbril gekeken?

Mij lijkt de quarter qua draf gemaakt om urenlang met zuinige, gemakkelijk uit te zitten pasjes ( dus zo vlak mogelijk) door de natuur te draven. Ik vermoed dat de quarters, door eeuwenlang gebruik gehard, daar best tegen kunnen.

Stuur mijn mening alstublieft bij als ik het verkeerd heb.


Ik snap je vraag inderdaad. Alleen haal je een paar dingen door elkaar. En dat gebeurd vaker :D . Maar dat is helemaal niet erg. Anatomisch gezien is een quarter net als elk paard. Verhouding gewicht voor/achter is ongeveer 70/30. In de dressuur is oprichting het sleutelwoord. In de western niet. Daar moet het er inderdaad uitzien alsof je met je paard urenlang aan een los teugeltje kan rondbanjeren. Een quarter is meer dan een dressuurpaard vroeger gebruikt als werkpaard en die erfenis is ten dele gebleven. Een western gereden paard moet willingly guided zijn: meedenken, maar zich laten sturen door de ruiter. Om dit te bereiken heb je wel een paard nodig dat zichzelf draagt. En dat is het raakvlak met de dressuur. Het ziet er misschien uit alsof je aan een los teugeltje je paard zijn werk laat doen, en dat is een compliment, maar in feite wil je hetzelfde contact als een dressuurruiter wil. Alleen op een andere manier.

Wij rijden onze paarden op zit. En om hetzelfde te bereiken moeten we dus de paarden leren in frame te lopen, zonder dat we de oprichting vragen die ze in de dressuur verwachten. Nu is Joy jong en daarom dit nog volop aan het leren. Dus ondanks dat het eruit ziet alsof het paard urenlang ontspannen kan lopen is er wel degelijk ruggebruik nodig, juist om te zorgen dat hij dat volhoudt. Daarnaast vragen we dingen van deze paarden (een sliding stop of spin) waarbij juist veel ondertreding nodig is, omdat simpelweg de oefening anders niet correct kan worden uitgevoerd. Iets dat dit ras vroeger uiteraard niet hoefde te doen.

Nu deel twee van je vraag. Quarters zijn door hun bouw inderdaad gefokt om meer neerwaards te lopen. Maar helaas zijn quarters ook doorgefokt. De mode heeft de bloedlijnen behoorlijk verandert. Beenproblemen zijn hierdoor een veel voorkomend. Ik zeg niet dat iedereen doorfokt en alle quarters brak zijn, maar door de bouw is de kans groter. Joy is een robuust type quarter. Ze is allround gefokt, maar er zit ook cuttingbloed in. Dat wil zeggen, working cowhorse. Gaat niet opzij voor koeien. Helaas heeft ze typische quarter hoeven. Te klein voor haar lijf. En ook dat is de reden dat ik haar iets meer van de voorhand af wil. En omdat ze nog zo jong is, vragen we dit nu "overdreven" zodat ze dit straks snapt en zelf gaat gebruiken.

Ik hoop dat dit verhaal de zaken iwts verduidelijkt. Ik vind het leuk om dit uit te leggen, en leuk dat je het vraagt. Ik heb het idee dat er door onwetendheid namelijk nog best behoorlijk wat onbegrip is her en der. En daarom heel fijn als er zo nu en dan eens iemand op de man af vraagt waarom we doen wat we doen! _/-\o_
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 10:19 



 
Profiel   

[ img ]

Dit is mijn vierjarige dressuurgefokte merrie. 160 cm, geen conditie, nog niet zadelmak.
Benieuwd of jullie hetzelfde zien als ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 11:45 



 
Profiel   

Bedankt voor de beoordelingen van mijn drie jarige. Leuk ook om te lezen dat jullie hem qua bouw als een dressuurpaard zien. Hij is namelijk een volle tuiger :j Ik ben ook heel benieuwd hoe hij uit gaat groeien, want hij is nog lang niet klaar denk ik.

Leest iedereen wel de forumregels voordat ze een foto plaatsen?

@Koend: Ik zie een nog overbouwd jong paard met neiging tot karperrug. Daarnaast lijkt ze voor wat onderstandig te staan. Ik denk dat ze een echte laatbloeier is, want ze lijkt wel een flinke motor aan de achterkant te hebben en een mooie hals en koppie!

@Klijntje: Ik vind hem er mooi gebouwd. Gelukkig niet zo'n badkuiprug en vet lijf wat je bij de meeste cobs ziet. Hij staat nog wel wat overbouwd, maar hij is nog in de groei dus dat kan nog goed rechttrekken. Beenstand lijkt me prima zo vanaf de foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:54 



 
Profiel   

@ Koend: aansprekende uitstraling heeft jouw jonkie! Ze is nog heel jeugdig, zit op dit moment in een groeispurt? Mooi gesteld achterbeen, iets onderstandig voor. Ik vind haar achterhand er krachtig uitzien, maar kan niet helemaal aanduiden waarom ik dat denk (relatief goed bespierd tov de rest van het paard icm de helling van het kruis wellicht?). In verhouding wat kleine voetjes zo te zien. Schouder is gemiddeld schuin, hals staat me aan qua vorm. Leuk dier, ben benieuwd hoe die eruit ziet wanneer ze wat verder uitgegroeid en aan het werk is :j

@ stitchlover: volle tuiger had ik niet verwacht, grappig! Hij lijkt mij erg "modern" voor een tuiger, wat zit er voor afstamming achter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 10:05 



 
Profiel   

Vientje schreef
@ stitchlover: volle tuiger had ik niet verwacht, grappig! Hij lijkt mij erg "modern" voor een tuiger, wat zit er voor afstamming achter?


Hij is een Dylano x Saffraan :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 10:24 



 
Profiel   

Bedankt stichlover en Vientje.
Ik kan jullie beoordeling volgen. Ik hoop dat ze vooraan nog een paar cm groeit. Ze heeft inderdaad een neerwaartse romprichting. Momenteel is de schoft er wel wat uit aan het groeien.
De neiging tot karperrug zie ik helemaal niet. Misschien komt het door de kleurschakering op de foto. Persoonlijk vind ik de overgang van de achterhand naar het mlddendeel perfect.
De kleine voetjes klopt, maar dat zie je bij veel moderne dressuurpaarden.
Onderstandig vooraan klopt helaas ook.
Benieuwd wat ze zal geven onder het zadel. Momenteel lijkt haar karakter veelbelovend: mensgericht, ook sociaal met paarden, loopt graag, reageert snel en op kleine tekens, heel meewerkend en onderdanig. Snel in de stress, maar het vloeit er ook snel af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 08:01 



 
Profiel   

@Koend: Een leuk paard dat nu nog wat uit verhouding is, maar een jonkie, dus dat komt hopelijk nog helemaal goed. Voor lijkt hij wat onderstandig te staan. Verder een hellende croupe. De hals mag voor de verhouding ook nog wat uitzwaren.

@Klijntje: Mooi paard! Voor een Welsh heeft hij ook best een goede rug. Lijkt wel nog licht overbouwd. En ik vind het moeilijk te zien, maar het lijkt alsof hij achter iets Frans staat?

Ben wel benieuwd wat jullie van (1 van mijn) Arabische Volbloed merries vinden. Op deze foto is ze 2, inmiddels is ze alweer 4, maar ze is momenteel hoogdrachtig dus kan ik nu geen goede standfoto maken.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 08:30 



 
Profiel   

Op die foto zie ik een arabier met een wat langere en betere rug dan gemiddeld. Mooie hals ook, maar de foto is schuin van voren genomen en daarom eigenlijk niet 100% goed te beoordelen.

Koend: de foto is niet zo gunstig genomen..eigenlijk moet je bij een goede standfoto alle 4 de benen kunnen zien. Daarom kan het ea vertekenen, wat ik nu zie is: aansprekend koppie, mooie opwaarts front, verhouding in lengte tussen hals, rug en achterhand is goed in verhouding. De lendenen zijn inderdaad wat bol, of het richting karperrug gaat kan ik zo niet zien. Paard is overbouwd met een sterk hellend kruis en een lang en steil achterbeen wat iets achter de massa lijkt te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 09:14 



 
Profiel   

Ik bekijk de arabier door mijn warmbloedogen. Ik kan natuurlijk ook maar beoordelen zoals hij (gestrekt) gepresenteerd wordt.
Ik zie een mooi hoofd dat toch wel al meer dan genoeg het snoeksvormmodel heeft.
Een lichte hoofd-halsverbinding, een voldoende lange nek en rug.
Een voldoende schuine schouder en een ietsje rechter kruis.
De voorbenen staan er mooi onder en de achterbenen iets erachter.
D3 lengteverdeling opperarm- onderarm is heel goed.
Het achterbeen is wel nogal recht. De koten lijken prima, maar achteraan wat te recht.
Verder een fijn velletje, mooi kleurtje en een lieve expressie.

Ik vind hem mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 19:04 



 
Profiel   

@koend Mooi jong ogend paard, lange hals, wel wat overbouwd. Staat ook wat naar voren, maar kan aan de foto liggen.
@ goldenarrow Heel mooi aansprekend beestje. Heb niet veel verstand van arabieren, maar hij/zij heeft een lange hals en rug. Achterbenen lijken wel nogal recht.

Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn 10 jarige New Forest merrie vinden.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 20:32 



 
Profiel   

Mooie sterke rastypische new-forest.
Normaal hoofd, iets zware hoofd-halsverbinding. Mooi lange hals, maar op de foto maakt hij wel teveel onderhals, hij komt gemiddeld uit de borst.
Heel mooie schuine schouder, voldoende schoft, rug waar zeker nog geen sleet op zit, gemiddelde achterhand, vierkant- en evenwichtsmodel, iets recht achterbeen, mooi lange opperarm, sportief van kaliber.

Ik zie er een goede springpony in, die ook behoorlijk all-round is. Zo op het zicht mag je er ook zeker mee verder fokken. Knap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 07:45 



 
Profiel   

@goldenarrow wat een prachtig dier.
Mooi in verhouding en niet het overdreven iele wat ik van de Arabieren vind.
Graag zou ik willen weten wat jullie van mijn Valeron merrie vinden.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 22:00 



 
Profiel   

koend schreef
Mooie sterke rastypische new-forest.
Normaal hoofd, iets zware hoofd-halsverbinding. Mooi lange hals, maar op de foto maakt hij wel teveel onderhals, hij komt gemiddeld uit de borst.
Heel mooie schuine schouder, voldoende schoft, rug waar zeker nog geen sleet op zit, gemiddelde achterhand, vierkant- en evenwichtsmodel, iets recht achterbeen, mooi lange opperarm, sportief van kaliber.

Ik zie er een goede springpony in, die ook behoorlijk all-round is. Zo op het zicht mag je er ook zeker mee verder fokken. Knap!


Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ze is zeker een erg goede spring- en crosspony, springt met gemak een 1.10m parcours, heeft heel veel go en altijd zin om te werken :) Fokken heb ik nooit zo over nagedacht, ze heeft geen officieel stamboek. Haar vader is Kantje's Carter (Silverlea Simply Red x Kantje's Ronaldo), maar was op het moment van dekken nog geen goedgekeurde hengst helaas. Carter heeft zelf ook iets een onderhals, dus denk dat mijn merrie dat geërfd heeft.

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie! Leuk om te horen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 22:38 



 
Profiel   

Leuk topic! Dan ben ik ook heel benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden;
Afgelopen zomer;
[ img ]
[ img ]
Hier is ze drachtig (2 weken geleden)
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 10:32 



 
Profiel   

KimDime schreef
@goldenarrow wat een prachtig dier.
Mooi in verhouding en niet het overdreven iele wat ik van de Arabieren vind.
Graag zou ik willen weten wat jullie van mijn Valeron merrie vinden.
[ [url=m/M6WMTW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Fq5SmM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi in verhouding staand, correct paard, naar mijn idee weinig op aan te merken.
Mooi hoofd, mooie hoofd-hals verbinding, mooi lange hals die voor een dressuurpaard goed uit de borst komt, de schouder zou nog net ietsje schuiner mogen, de voorbenen staan er mooi onder, de rug is voldoende lang, maar lijkt iets week, de croupe is goed sommigen gaan hem iets te hellend vinden, de achterbenen zouden er nog iets meer onder mogen, de buiging in de sprong is goed.

Ik gok dat ze nog jong en niet te groot is. ??

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 12:48 



 
Profiel   

koend schreef
KimDime schreef
@goldenarrow wat een prachtig dier.
Mooi in verhouding en niet het overdreven iele wat ik van de Arabieren vind.
Graag zou ik willen weten wat jullie van mijn Valeron merrie vinden.
[ [url=m/M6WMTW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Fq5SmM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi in verhouding staand, correct paard, naar mijn idee weinig op aan te merken.
Mooi hoofd, mooie hoofd-hals verbinding, mooi lange hals die voor een dressuurpaard goed uit de borst komt, de schouder zou nog net ietsje schuiner mogen, de voorbenen staan er mooi onder, de rug is voldoende lang, maar lijkt iets week, de croupe is goed sommigen gaan hem iets te hellend vinden, de achterbenen zouden er nog iets meer onder mogen, de buiging in de sprong is goed.

Ik gok dat ze nog jong en niet te groot is. ??


Dankjewel voor de omschrijving. Ik vind ze zelf iets te korte voorbeentjes hebben en idd iets te hellende croupe. Ze oogt heel jeugdig maar is stiekem al 12 en met vervroegd pensioen, vandaar die enorme buik

Hoogte valt mee ze is 1.68 maar toont niet erg groot nee

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 18:01 



 
Profiel   

Willemiens, ik vind jouw merrie heel mooi, kan niet bedenken waar het niet klopt. Ze krijgt vast ook een mooi veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 12:07 



 
Profiel   

AnneItaly schreef
Willemiens, ik vind jouw merrie heel mooi, kan niet bedenken waar het niet klopt. Ze krijgt vast ook een mooi veulen.

Dankje wel AnneItaly! Wat een leuk om te lezen.
Ze mag van mij wel iets chiquer maar over het algemeen op bouw ben ik erg tevreden :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 13:39 



 
Profiel   

Ik meld me hier ook even.

Ik vind mezelf eigenlijk niet echt kundig genoeg om een exterieur goed te beoordelen.
Ik vind overigens de arabier hierboven echt een plaatje, niet zo ielig!
Ik ben wel benieuwd wat voor moois het paard van willemiens aan het bakken is, wat een aansprekend dier!

Graag zou ik mijn merrie even willen voorstellen voor jullie exterieur mening:

Garola fuga is een bijna 10 jarige merrie van sandreo x now or never

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 18:25 



 
Profiel   

@ kim1990
We zijn allemaal maar amateurs die een eerlijke poging doen om elkaars paard te beoordelen. Niemand heeft hierbij de pretentie van de waarheid in pacht te hebben. Het stoort dus niet als jouw kijk niet perfect is.

Maar je moet echt wel drie paarden die er al op staan zo uitgebreid mogelijk bespreken, ( inclusief de mindere punten) voor wij ons aan het jouwe wagen. Dat is de afspraak in dit topic!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 19:12 



 
Profiel   

Willemiens schreef
Leuk topic! Dan ben ik ook heel benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden;
Afgelopen zomer;
[ [url=m/2Rb5f9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/p9tCku.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier is ze drachtig (2 weken geleden)
[ [url=m/iIXUwT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2xtjEh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk paard! Ik zou de bovenlijn wat gespierder willen zien en ze lijkt onderstandig, maar dat kan ook aan de foto's liggen want ze staat niet bepaald vierkant :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 20:30 



 
Profiel   

koend schreef
@ kim1990
We zijn allemaal maar amateurs die een eerlijke poging doen om elkaars paard te beoordelen. Niemand heeft hierbij de pretentie van de waarheid in pacht te hebben. Het stoort dus niet als jouw kijk niet perfect is.

Maar je moet echt wel drie paarden die er al op staan zo uitgebreid mogelijk bespreken, ( inclusief de mindere punten) voor wij ons aan het jouwe wagen. Dat is de afspraak in dit topic!


Prima, dan beschouw mijn post maar als niet geplaatst.
Ik zie er namelijk de meerwaarde niet van in om iemands paard te beoordelen op exterieur als daar de kennis niet goed genoeg voor is.

Toch bedankt voor de reactie :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 00:23 



 
Profiel   

De meerwaarde is dat je zelf beter leert kijken als jullie je het onder woorden moet brengen.
Dat jullie je leert van wat anderen over een paard schrijven en de mini discussie die daarrond soms ontstaat.
Dat je af en toe iets leert over rastypische dingen.

Gimme joy gaf bijvoorbeeld heel interessante uitleg over quarters, een wereld waarin ik een leek ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 07:32 



 
Profiel   

Ik ga een poging wagen. :D

@ Koend: ik zie een mooi jong paard, met mooie sterke achterbenen. Een paard met een verticale hals. Ze lijkt op de foto voorover te staan of meer op de voorhand te staan (is dat het onderstandig wat al eerder is genoemd?) Benieuwd hoe ze er over een tijdje uit ziet wanneer ze meer onder het zadel loopt.

@ goldenarrow: ik heb niet veel kennis van arabieren, maar ik zie een mooi paard met een prachtige kleur met mooie appeltjes. De voorbenen staan er mooi recht onder, in vergelijking met de achterbenen lijken deze op de foto iets meer naar achteren te staan. De kootstand achter lijkt wat stijl. Het paard lijkt een verticale hals te hebben, geen idee of de foto een vertekend beeld geeft.

@Willemiens: Mooi paard, op de 4de foto lijkt alles mooi in verhouding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-21 21:46 



 
Profiel   

Ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn 8 jarige Charisma x Chin Chin merrie vinden. En welke verbeterpunten zou ik rekening mee kunnen/moeten houden bij een (dressuur)hengstkeuze op basis van exterieur?

[ img ]


[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-21 17:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 16 [ 383 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen