Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 20:05

Ik heb vanmiddag samen met een vriendin de hengsten en mijn wensenlijstje doorgenomen. We zijn tot de conclusie gekomen dat het veulen niet perse groter/massaler hoeft te worden dan Fleur zelf aangezien het een paard voor mijzelf wordt. Denken jullie dat er dan ook gekeken kan worden naar een hengst met wat minder maat of is de kans dan groter op een veulen wat kleiner/smaller zal worden dan Fleur zelf?

Mocht dit niet zo zijn, welke hengsten zouden dan eventueel nog in aanmerking kunnen komen? Hengsten buiten het KWPN stamboek sta ik ook voor open. En wat vinden jullie van Guardian S of Furstenball voor haar?

Elisa2

Berichten: 37319
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:46

Dat ligt aan de hengst die je uitzoekt..als je bijv naar een hengst als Desperado kijkt die in principe goed bij je wensen past van meer maat,front, knietje en goede galop. Dan krijg je wel je maat maar geen bot, het ligt er dus aan wat je zelf graag wilt qua maat/ bot.

Guardian kan het achterbeengebruik en draagvermogen zeker verbeteren, ook vermoedt ik dat hij wel voldoende bot mee geeft. Of hij het front en het voorbeen gebruik kan verbeteren dat betwijfel ik. Qua hoogtemaat is er nog niet veel bekend bij zijn nafok.

Furstenball is een machtige hengst met goede beweging en die fokt hij ook door, maar volgens mij fokt hij ook wisselend qua maat. Verbeterd hij niet het front en geeft hij paarden met een neerwaartste romprichting. Als je interesse hebt in dat bloed zou ik geneigd zijn naar een goede zoon van hem te kijken.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:04

GJ9 schreef:
Ja helemaal mee eens. Hij heeft een moeilijke start gehad bij de fokkers omdat hij een bemerking had op de foto en een halfbroer die een hoop dekkingen kreeg. Echter blijkt nu uit de fokwaarden dat Wilson zeer weinig ocd vererft en een veel betere fokwaarde heeft dan zn halfbroer. Dat, samen met zijn sportresultaten en goede nakomelingen, maakt hem tot een waardige Gelderse dekhengst vind ik.


Zorgelijk vind ik wel de gebroken voetas van een van zijn voorvoeten; net als bij zijn vader Koss. Vraag me af waar dat vandaan komt.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:19

Coloured schreef:
GJ9 schreef:
Ja helemaal mee eens. Hij heeft een moeilijke start gehad bij de fokkers omdat hij een bemerking had op de foto en een halfbroer die een hoop dekkingen kreeg. Echter blijkt nu uit de fokwaarden dat Wilson zeer weinig ocd vererft en een veel betere fokwaarde heeft dan zn halfbroer. Dat, samen met zijn sportresultaten en goede nakomelingen, maakt hem tot een waardige Gelderse dekhengst vind ik.


Zorgelijk vind ik wel de gebroken voetas van een van zijn voorvoeten; net als bij zijn vader Koss. Vraag me af waar dat vandaan komt.


Als jonge hengst heb ik het nooit bij Wilson gezien.
Bij Koss overigens ook niet, die heb ik jaren meegemaakt. Had wel steile voeten (en dat heeft Wilson ook), maar later zag ik nog eens foto's van Koss en toen schrok ik behoorlijk, zo slecht heb ik hem nooit op de voeten gezien op zijn vorige adres.
Koss vererft wel steilere voeten dan gemiddeld, maar van de vele nakomelingen heb ik er geen met gebroken voetassen gezien.
Op een lijn die bekend staat om steile voeten zou ik dus wel voorzichtig zijn met Wilson ja.
Maar goed, een volmaakt paard bestaat niet. Je moet vooral de juiste combi zoeken.

Guardian zou ik trouwens om die reden laten staan. Die is behoorlijk week gekoot, op de draffoto van deze merrie zie ik dat ook wat terug (op stand valt mee). Als dat elkaar versterkt ben je niet blij.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:52

Maar je hebt hier wel een echt KWPN probleem te pakken;
Probeer maar eens een hengst te vinden met "normale" voeten, zeg maar maatje 4+
die worden echt zeldzaam.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 07:47

Gevoelsmatig is het een probleem in de weke delen van het gebied ter hoogte van de kogel. Die zakt op een bepaald moment teveel door (reden?) waardoor de hoef de stand van het been gaat corrigeren en dan krijg je een veel te steile hoef afgroei. Maar goed, ik ben geen dierenarts. :) Temeer daar beide hengsten zowel Wilson als Koss, het inderdaad op jonge leeftijd niet hadden. Het is dus geen aangeboren verschil in voorvoeten naar mijn mening.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 20:08

Elisa, wederom bedankt voor de duidelijke uitleg. Echt heel erg fijn! Guardian vind ik wel echt een onwijs leuke hengst dus dat is jammer! Ik blijf bij Wilson een beetje het "wow gevoel" missen als ik hem bekijk, ik denk dat dit komt omdat ik zelf het bloederige type paard gewoonweg veel mooier vind. Fleur zelf vind ik prachtig, ik zou haar zo weer kopen dus misschien moet ik het hele "meer massa/bot" willen fokken wat laten vieren, iets grover dan de moeder of het zelfde is al prima voor mij. Meer de hoogte in hoeft eigenlijk ook niet echt. Ik ben alleen bang dat het eventueel te popperig uit kan pakken vandaar dat ik het puntje heb meegenomen in mijn wensenlijstje.

Fleur is inderdaad wat week gekoot, althans dat hoorde ik van een stalgenoot, ik heb begrepen dat dat sneller kans geeft op blessures?

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 01:15

Wilson staat bij Marcel van Bruggen Weiweg 2a, 4064 CJ Varik.
Ik zou zeggen, als je twijfelt, ga kijken. Dat geldt trouwens voor alle fokkers; ga de hengst van je keuze zien, dat geeft zoveel meer imformatie dan alleen de plaatjes.

Elisa2

Berichten: 37319
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:22

Graag gedaan en dat valt reuze mee dat week gekoot zijn zo vanaf de foto's, je gevoel moet wel goed zijn bij de hengst die je uit zoekt.

Ik zou wel op de maat letten bij de hengst die je zoekt gezien de moederlijn, en jouw merrie zit vrij goed in elkaar dus ik snap wel dat je ook naar zoiets op zoekt bent. Maar een hengst moet wel verbeteren en daar voor hoeft het niet perse het type te zijn waar je voor valt, het gaat erom wat een hengst toe kan voegen.

Misschien is het een idee om naar de hengstenkeuring in Den Bosch te gaan? om zo wat hengsten irl te zien?

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:47

Everdale zou ik denk ik laten staan. Wij hebben een everdale x westpoint op stal staan, zeer lief en werkbaar maar met een vlak voor beentje, maar wel een best achterbeen.

Wil je een bewezen hengst of een jonge hengst gebruiken? Hitmaker misschien, fokt mooie veulens met goedde bewegingen. Succes. Ben wel benieuwd wat je kiest en naar t veulentje.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 10:51

Ja Wilson wil ik zowieso graag in het echt zien want ik ben toch wel erg benieuwd naar hem en naar de hengstenkeuring in februari ga ik ook dus daar zal ik ook veel indrukken opdoen. De hengstenshows van Van Olst en Van Uytert staan ook op de planning.

Ik moet zeggen van het lijstje met potentiële hengsten spreekt High Five mij het meeste aan, alleen wat Elisa al aangaf wat kan ik dan verwachten qua karakter?

Ik heb het getroffen met Fleur qua gedrag op stal en in de omgang maar onder het zadel is het wel eens een ander verhaal, nu is het voor mij wel behapbaar maar ik ben en blijf natuurlijk gewoon een amateur en ik zit niet te wachten op een paard waar ik mogelijk iedere dag strijd mee ga hebben, het is puur voor de hobby.

Naast bovengenoemde hengsten zal ik extra goed kijken op de shows naar Everdale en Glamourdale, Giovanni en Geel Good, wie weet denk ik bij een van hen wel wow dit is hem!

Als er nog aanvullingen zijn hoor ik het heel graag :)

NadiaM

Berichten: 1113
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:51

Wat leuk ik wil mijn Sandreo merrie dit jaar ook laten dekken!
Wilson ken ik niet ben ik wel benieuwd naar, ga eens kijken.
Ik ben zelf ook wel gecharmeerd van Henkie!

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 23:03

Henkie vind ik ook een hele leuke! Helaas past hij niet helemaal bij Fleur.

Heb jij al ideetjes voor jouw merrie @hagelkruis?

NadiaM

Berichten: 1113
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:56

Vorig jaar was ik heel erg gecharmeerd van Eyecatcher.
Maar heb wat nakomelingen gezien en vond beetje tegenvallen.

Heb nu op mijn favorieten lijstje:
Henkie
In Style
Inclusive

Mijn merrie is ook in omgang best heel fijn alleen onder zadel sensibel en mist wat werklust.
Qua type is ze wel heel mooi.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 20-01-17 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: teveel geplaatste foto's verwijderd

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 12:48

Leuke merrie! Ze hebben veel van elkaar weg, de jouwe is ook niet zo groot he?

Mooie hengsten staan er op je lijstje! Wat wil je zelf graag verbeteren bij jouw merrie?

NadiaM

Berichten: 1113
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:22

Oh volgens mij is er iets niet goed gegaan met de foto's hahaha!
Eens kijken of ik ze weg krijg.

Karakter en werkwilligheid vind ik belangrijkste verbeterpunt.
Stap is heel goed van d'r.
Draf zou ze losser in lijf mogen.
En galop meer power in achterbeen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:38

guardian geeft heel veel souplesse en draagkracht, en heeft ook een super karakter.

NadiaM

Berichten: 1113
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:53

Ohja staat eigenlijk ook mijn lijstje!
Fijne hengst inderdaad.

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:20

fokfanaat schreef:
guardian geeft heel veel souplesse en draagkracht, en heeft ook een super karakter.



Hoe kan je dat super karakter nu weten?
De hengst wordt zelf 6 dit jaar, z'n oudste veulens 2.

Karakter weet je pas van het moment dat ze écht in het werk zijn. Zo zou ik mijn Stedinger echt geen geweldig aangenaam karakter in de omgang toedichten, maar onder het zadel is dat beest en droom!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:25

Zoals ik zeg, hij heeft een fijn karakter, heb die hengst een paar x gezien onder lastige omstandigheden, altijd braaf en op zijn ruiter gefocust. Feit dat Anky hem half gekochte heeft en zelf rijdt zegt ook genoeg.

Ook het karakter van zijn veulen was erg prettig, en dat hoor ik van meerdere mensen.

Maar hoe die het in de toekomst gaan doen is nog onzeker

NadiaM

Berichten: 1113
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:46

Idd fokfanaat!

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 23:14

Het lijkt me al zowieso een grote gok wat eruit komt ookal maak je nog zo'n bewust mogelijke keuze voor je merrie qua. En dan is het ook nog eens afwachten hoe zo'n veulen zich ontwikkeld en wat het meemaakt in de loop der jaren.

@hagelkruis als je eruit bent wil je het me dan laten weten, ben reuze benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat!

NadiaM

Berichten: 1113
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:39

Ja doe ik, houd jij mij ook op de hoogte als je nog tips hebt?
Hey zie trouwens dat je bij mij in de buurt woont, leuk!!

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:19

Toevallig, Westvoorne is inderdaad in de buurt! Is Indigro niet wat voor jouw merrie?

Ik neig voor mijn Fleur heel erg naar High Five.

NadiaM

Berichten: 1113
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:11

Is dat die van Platinum? Daar weet ik eigenlijk weinig over die hengst.

High five ook inderdaad aansprekende hengst, maar ben zelf niet zo'n Charmeur fan.