Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 18:25


NadiaM

Berichten: 1113
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 09:25


Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:46

hihi kan gebeuren, zijn der ook zoveel!

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:51

High Five is Charmeur x Negro x Vincent
Indigro is Negro x Jazz x Ulft

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 19:46

Het is al weer een tijd geleden dat ik voor het laatst gereageerd heb in mijn topic. Mijn merrie is dit jaar niet gedekt. Ik ben me nu aan het oriƫnteren voor 2018.

Voor mij is High Five US de absolute favoriet uit het lijstje potentiƫle kandidaten maar maar oog is ook gevallen op twee andere hengsten en vraag mij af of deze eventueel ook geschikt zouden zijn:

Jakarta, Five Star x San Remo x Gribaldi;
Just Wimphof, De Niro x Riccone x Sandro Hit; (Fleur draagt ook Sandro Hit bloed, zou dit erg zijn?)

Roodvos

Berichten: 6675
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:41

Jakarta voert via vaders kant ook Flemmingh, net als Sandreo. Of het kan? Uiteindelijk ben jij degene die beslist of het kan. Er lopen wel veel gekkere voorbeelden van lijnenteelt rond.

Lijnenteelt op Flemmingh is aandachtspunt m.b.t de bovenlijn. En Sandro Hit vanwege de bloedgemaakte paarden, je wil ook nog wel een beetje paard over houden.

Van deze twee zou Just Wimphof mijn voorkeur hebben. De hengst schijnt een prima karakter te hebben. En de combinatie van Donnerhall (via De Niro) en Sandro Hit heeft al diverse goede paarden opgeleverd.

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:01

Het is nog maar de vraag of Jakarta goedgekeurd gaat worden..bij de aanlevering liep hij in ieder geval niet goed en hij is ook niet door de herkansing gekomen.

Ik zou geen lijnenteelt doen op Sandro Hit bloed doen als je maat en bot wilt fokken.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 16:59

Bedankt voor jullie reacties. Helder, ik ga ze schrappen :)

Mochten er nog suggesties zijn voor andere hengsten hoor ik het graag.

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:36

Voor front, bot, kracht en galop is de Carpi Sonne die nu mee loopt in het verrichtingsonderzoek wellicht wel interessant.
Zit ook echt een prestatie stam achter.

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:42

Ik zag dat je Inclusive ook op je lijstje had staan, zijn halfbroer Inspire had een erg goed veulenrapport..als je merrie een goede bovenlijn heeft dan denk ik dat hij ook maat, front, bot en een goed karakter mee kan geven.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 13:55

Die nakomeling van Capri Sonne is een grote vos toch? Heb even naar hem gezocht.

Naar Inspire heb ik ook gekeken, spreekt mij wat minder aan. Geen idee waarom...

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Capri sonne

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 08:29

Bedankt Fokfanaat :)

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 14:26

Vraagje aan de ervaren fokkers:

Welke periode is het beste om te gaan beginnen met insemineren? Het is een eerste veulen voor zowel Fleur als ikzelf. Laten jullie het thuis doen of brengen jullie de merrie naar het hengstenstation toe?

NadiaM

Berichten: 1113
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:55

Ik heb het dit jaar thuis gedaan ook het scannen enzo.
Opzich wel fijn alleen aangezien ik een heel seizoen bezig ben geweest, kost het veel tijd.
Gelukkig waren ze op mijn werk flexibel.

Maar volgend jaar ga ik haar wel wegbrengen.
Zal je zien dat heel snel lukt haha.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 11:20

Jammer dat het niet gelukt is afgelopen seizoen.

Wegbrengen lijkt mij ook het makkelijkst alleen mijn merrie is altijd helemaal van slag, ze eet dan zeker een week slecht als ik haar bijvoorbeeld verhuis, weet niet of dat erge invloed zal hebben....

Voor welke hengst ga jij ? Dezelfde als vorig jaar?

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:52


Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 17:08

Bedankt Galgo, mooie hengst. Wil je mij ook laten weten waarom, ik ben namelijk helemaal niet thuis in de fokkerij :).

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:45

Ferera schreef:
Bedankt Galgo, mooie hengst. Wil je mij ook laten weten waarom, ik ben namelijk helemaal niet thuis in de fokkerij :).


Het is een hengst waarvan bekend is dat ie goede dressuurpaarden kan maken, die krachtig bewegen en mooi opwaarts gebouwd zijn....hij heeft en geeft ook lengte, al denk ik dat jouw merrie dat al wel genoeg heeft. Hij zal zeker meer kracht in de beweging meegeven.

Hij komt uit een mooie degelijk merriestam, waar nuchtere paarden uitkomen zonder dat het dooie trapzakken zijn. Wat voor mij persoonlijk een reden zou zijn dat je dan niet in de geijkte dressuurhengsten van de huidige fokkerij naloopt, en wat anders fokt dan een ander.

Veel succes met je keuze....want die is echt reuze (moeilijk).

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:53

Afbeelding
Absoluut een fijne hengst, zijn kinderen doen het erg goed (uit niet veel dekkingen, tja, hij is vos).

Afgelopen jaar is er ook een zoon van hem goedgekeurd, Il Divo. Grote hengst met heel veel front, ik vind hem reuze stoer. Had dit jaar een Winningmood veulen (mocht naar NVK), en ga volgend jaar voor Il Divo. Voor mij om het fijne karakter, het front, en het stoere met toch veel deftige uitstraling. En je hebt iets anders dan een ander, zit geen Jazz, Ferro, Gribaldi of Krack/Flemming in. Wat tegenwoordig bijna overal in zit.
De -Dales geven ook veel front mee, ik vind het over het algemeen mooie paarden. Maar vaak wel echte mannenpaarden die het front ook tegen je durven te gebruiken.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 16:48

Bedankt voor de aanvullende informatie Galgo en GJ9. Ik vind het een mooi paard.

Ik vind het zo ontzettend moeilijk. Ik heb mijn eigen topic en alle opties die hierin genoemd zijn al meerdere keren doorgenomen maar het blijft nog steeds puzzelen.

Wat ik echt graag verbeterd zie n.a.v. dit topic is de neerwaartse bouw/bewegingen van mijn merrie en het knietje wat ze nu een beetje mist. Ook een sterker achterbeen is wel gewenst. Fleur is van zichzelf wat traag en beweegt voor haar doen heel groot, het liefst gaat ze in slowmotion de baan door lijkt het soms wel.

Qua maat is ze voor mij prima, wel zou ze wat meer bot mogen hebben.

Persoonlijk vind ik bloederige paarden erg mooi maar ik wil natuurlijk wel een beetje paard overhouden :') als ik er zelf opzit dan lijkt het heel wat onder het zadel maar zodra ik eraf ben of iemand anders zit erop krijg ik toch vaak de opmerking dat ze eigenlijk toch best klein/ielig is....

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:04

Het beste wat je nu kunt gaan doen is gewoon heel erg veel hengsten in het echt gaan bekijken.

Er lopen een paar interessante hengsten mee in het verrichtingsonderzoek momenteel. De hengstencompetitie gaat beginnen waar je kan zien hoe hengsten zich ontwikkeld hebben.

En de meeste info over wat ze fokken geeft de 1e bezichtiging, als het mogelijk is ga daar zoveel mogelijk kijken. Dan zie je veel verschillende nakomelingen van een hengst en kun je precies zien of hij uniform fokt en wat hij wel en niet door fokt.

Je hebt nog tot het voorjaar, dus nu is de tijd om je er echt even in te verdiepen.

MarjanB

Berichten: 16476
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:16

Ik heb nu een aantal High Five veulens gezien, allemaal bloed mooi en veel wit op de benen. Wat me wel opviel is dat ze allemaal erg bol in de knie waren als veulen. Heb er zelf geen zicht op hoe dat ontwikkelt misschien dat anderen het ook is opgevallen?

Verder erg mooie merrie! Ik zou ook voor wat gelders gaan, gewoon omdat het fijne beesten zijn. Niet van die spillepootjes en niet al te groot qua hoogte maar wel lekker wat body.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 09:55

@elisa, bedankt. Ik ben van plan om naar de hengstenshows te gaan, mijn instructrice gaat ieder jaar naar de hengstenkeuring, is dat het zelfde als de eerste bezichtiging? Misschien dat ik dan met haar mee kan. Heb je wat hengsten in gedachte die zouden passen bij Fleur die nu meelopen in het verrichtingsonderzoek?

@marjan, ik vind het enorm mooie veulens die van High Five vandaar dat hij nog steeds op nummer 1 staat op mijn lijstje. Het is alleen jammer dat ie niet gereden wordt en je hemzelf niet veel ziet. Wat bedoel je met bol in de knie?

Mijn lijstje op dit moment:
1. High Five
2. Desperado
3. Everdale/glamourdale

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:50

De Negro x Krack, Aquido en de Ferdeaux vond ik 3 goed ontwikkelde en complete hengsten met genoeg massa waarvan ik denk dat ze wellicht wel kunnen passen. Nadeel is alleen dat er nog geen nafok van bekend is.

Wellicht is de Bon Bravour ook interessant maar die heb ik helaas niet irl gezien.

Met de eerste bezichting bedoel ik de eerste aanlevering van de hengsten, dus zonder een schifting vooraf. Dat geeft enorm veel informatie over hoe een hengst fokt als je zeg maar 10 nakomelingen van dezelfde hengst uit verschillende moeders achter elkaar ziet.

https://www.kwpn.nl/agenda-1?itemId=KwpnEvent:3754