Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 110 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor Stermerrie Uromast x Waterman

 
Profiel   

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Jaja! Ik heb een nieuw paard en die wil ik laten dekken! Doel is opfokken en ermee naar de keuring.

Ik heb een 11 jarige stermerrie van 1.67m

Uromast x Waterman.

Moederlijn: keur preferent x stb preferent x keur preferent


[ img ]


[ img ]


[ img ]


Ik wil zelf graag een fijn gebruikspaard fokken, doel is dressuur en samengestelde mensport, de maat is prima, ik wil graag een paard dat minimaal 1.65m wordt.

Ik zou schoudervrijheid willen verbeteren, en een wat compacter paard willen. Stap mag ook wat ruimer. Oja, goed karakter is ook erg belangrijk :D

Misschien wel een gelderse hengst?

Ik keek zelf naar icellie, die sprak mij gelijk aan.

Barst los! Ik ben heel benieuwd wat jullie adviseren :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-17 20:51 



 
Profiel   

Ik denk dat een Gelderse hengst heel goed zou kunnen passen bij je wensen.

Prachtige merrie overigens.


Welke Gelderse hengsten ken je al?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-17 20:55 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Ik denk dat een Gelderse hengst heel goed zou kunnen passen bij je wensen.

Prachtige merrie overigens.


Welke Gelderse hengsten ken je al?


Bedankt voor het compliment ik ben ook heel erg blij met haar!

Ik ken Ahoy, Floris, Henkie, Alexandro P en Parcival !

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-17 21:04 



 
Profiel   

Geen advies .... maar wat een geweldige merrie!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-17 21:09 



 
Profiel   

Ahoy en Parcival zijn overleden.

Ik denk dat Henkie het beste bij je wensen aansluit.

Edit, ik lees samengestelde mensport....Alexandro is dan ook absoluut een optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-17 21:13 



 
Profiel   

Ik wil even kijken qua lijnen. Mijn merrie heeft een zeer laag inteelt. Ik zal de horsetelex link even opzoeken.

Edit; horsetelex link

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/715985

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-17 21:45 



 
Profiel   

Zeer laag ten opzichte van de Tuigpaarden polpulatie. Net ten opzichte van de rest van de KWPN populatie.
Maar dat maakt niet zo veel uit als je kiest voor een hengst van buiten de Tuigpaarden.

De relatie lage verwantschap binnen de Tuigpaarden komt overigens door Waterman.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-17 22:22 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Zeer laag ten opzichte van de Tuigpaarden polpulatie. Net ten opzichte van de rest van de KWPN populatie.
Maar dat maakt niet zo veel uit als je kiest voor een hengst van buiten de Tuigpaarden.

De relatie lage verwantschap binnen de Tuigpaarden komt overigens door Waterman.


Ja binnen de tuigers inderdaad. Ik twijfel om voor een tuigpaard of gelderse te gaan. Ik vind zo'n icellie ook wel een heel gaaf paard.

Overigens lijkt het mij ook super gaaf om te gaan tuigen.

Het is zo moeilijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-17 22:25 



 
Profiel   

Knappe Shenzi <3

Wat leuk Mandy dat je met haar wilt gaan fokken, ben benieuwd wat voor veulentje eruit gaat komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-17 22:30 



 
Profiel   

leuke merrie!
is icellie niet het zwart/donkerbruine tuigpaard dat in het voorjaar van 2016 goed gekeurd is? en volgensmij ook kampioen ofso van die jaargang is geworden op da moment dacht ik.
Als het die is raad ik hem af als je een paard met een fijn karakter wil ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-17 22:32 



 
Profiel   

Ik zou Dylano kiezen, mits het achterbeengebruik van de merrie formidabel goed is.
Wil je meer richting Gelders: Sirius.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-17 22:41 



 
Profiel   

xxxmh schreef
Knappe Shenzi <3

Wat leuk Mandy dat je met haar wilt gaan fokken, ben benieuwd wat voor veulentje eruit gaat komen!


We gaan het proberen.. of het wil lukken.

Hengsten kiezen is echt moeilijk :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-17 00:09 



 
Profiel   

Uit een Keurmerrie zelfs, dat is bij de Tuigpaarden niet zomaar wat. Ik zou absoluut voor een TP gaan en niet voor GP of DP. Helemaal als ze laag in het verwantschap zit.

Ik ken een jonge Waterman die echt uitermate geschikt is voor de mensport dus daar hoef je het niet voor te laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-17 06:19 



 
Profiel   

Als je een allround paard wil fokken dan zou ik eens kijken voor de gelderse hengst imposant of de hengst wilson.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-17 07:36 



 
Profiel   

dushishoeve schreef
NatasjavE schreef
Zeer laag ten opzichte van de Tuigpaarden polpulatie. Net ten opzichte van de rest van de KWPN populatie.
Maar dat maakt niet zo veel uit als je kiest voor een hengst van buiten de Tuigpaarden.

De relatie lage verwantschap binnen de Tuigpaarden komt overigens door Waterman.


Ja binnen de tuigers inderdaad. Ik twijfel om voor een tuigpaard of gelderse te gaan. Ik vind zo'n icellie ook wel een heel gaaf paard.

Overigens lijkt het mij ook super gaaf om te gaan tuigen.

Het is zo moeilijk!


Als je wil gaan tuigen dan moet je beslist voor een tuigpaardhengst gaan :j

Wil je meer dressuurrijden en of samengestelde wedstrijdsport dan zou ik een Gelderse hengst kiezen.
GP x TP wordt heel vaak gedaan een gekke combi is dat helemaal niet.

Qua Tuigers is Dylano geen gekke keuze inderdaad. Dan blijf je een lage verwantschap binnen de populatie houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-17 07:42 



 
Profiel   

Bedankt voor de tot nu toe gegeven reacties! Dylano heb ik opgezocht, inderdaad een mooie hengst met een lang voorbeen. Ik ga de hengstenhouder vandaag even bellen om te vragen wat het dekgeld is. Ik moet mijn merrie eerst nog laten scannen, om te kijken of alles correct is van binnen, het wordt namelijk haar eerste veulen dan!

Weet iemand waar ik inteeltpercentages kan berekenen? Ik zit normaal in de Friezen en moet dus nog lid worden van het KWPN. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-17 09:24 



 
Profiel   

Wat een prachtige merrie! Heerlijk koppie en prachtige uitstraling! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-17 09:26 



 
Profiel   

dushishoeve schreef
Bedankt voor de tot nu toe gegeven reacties! Dylano heb ik opgezocht, inderdaad een mooie hengst met een lang voorbeen. Ik ga de hengstenhouder vandaag even bellen om te vragen wat het dekgeld is. Ik moet mijn merrie eerst nog laten scannen, om te kijken of alles correct is van binnen, het wordt namelijk haar eerste veulen dan!

Weet iemand waar ik inteeltpercentages kan berekenen? Ik zit normaal in de Friezen en moet dus nog lid worden van het KWPN. :o

Op horsetelex bijv. kan je virtueel fokken, dan kan je makkelijk zien of en op wie je inteelt pleegt.
Volgens mij valt het met jou merrie en Dylano wel mee, je teelt wel in op Fabricius maar dat is ver weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-17 09:54 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Wat een prachtige merrie! Heerlijk koppie en prachtige uitstraling! :D


Bedankt! het is een aparte verschijning en daarom ben ik ook op haar gevallen! <3 <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-17 10:03 



 
Profiel   

Leuke merrie!

Ik zou adviseren eerst goed te bedenken wat je doel met het veulen is en daar je hengst op uitkiezen. Dus wil je tuigen, dan een tp hengst, wil je dressuren en mennen, dan zou ik een Gelderse nemen, die zijn daar goed geschikt voor. Hier een stukje over Geldersen in de mensport nav de laatst gekeurde hengst: http://www.hoefnet.nl/gelderse-hengst-i ... en-rijden/

Wil je TP, dan zou ik contact opnemen met de inspecteur, die kan wat objectiever meedenken over verwantschap en de te kiezen hengst, hengstenhouders zullen altijdhun eigen hengst aanprijzen. Denk wel dat jouw merrie interessant is voor de TP fokkerij, redelijk vrij bloed, een moederlijn die goedpresteert op concoursterrein.
Wil je Gelders, dan zou ik de eerdergenoemde Alexandro en Sirius laten staan ivm strakke rug en lendenen van jouw merrie (ff opgezocht in database). Henkie zou wel kunnen passen bij jouw wensen, echter heb je dan wel een hengst met een hoog verwantschapspercentage binnen de Gelderse fokrichting te pakken. Aan jou hoe belangrijk je dat vindt, voor de sport maakt het natuurlijk niets uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-17 09:19 



 
Profiel   

Ahh leuke lieve shenzi <3 <3 <3 <3

Wat ik een beetje mis in jou lijstje van verbeterpunten is haar rug.. ze is daar natuurlijk een beetje gevoelig.. een hengst die een weat sterkere rug heeft kan hier misschien wel een klein beetje in verbeteren..
ik ben niet thuis in de tuigpaarden/Gelderse dus ik ga je geen hengst adviseren..

Ben benieuwd wat je uit eindelijk kiest en wat jij en shenz in de toekomst allemaal gaan doen! Ga jullie zeker volgen op fb

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-17 09:55 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor jullie leuke en uitgebreide adviezen !

Allereerst moet ik haar laten scannen omdat het haar eerste veulen wordt en ik wil kijken of alles van binnen goed zit en ze geen cysten heeft. Dat gaat deze week gebeuren. Ik ga geen enkel risico nemen en als er ook maar 1% twijfel is doe ik het niet. Dat paard is me teveel waard. Het lijkt me gewoon gaaf omdat ik van veel tp kenners hoor dat het papier en moederlijn interessant is om er een veulen bij te fokken.

Ik houd jullie op de hoogte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-17 23:43 



 
Profiel   

dushishoeve schreef
Bedankt allemaal voor jullie leuke en uitgebreide adviezen !

Allereerst moet ik haar laten scannen omdat het haar eerste veulen wordt en ik wil kijken of alles van binnen goed zit en ze geen cysten heeft. Dat gaat deze week gebeuren. Ik ga geen enkel risico nemen en als er ook maar 1% twijfel is doe ik het niet. Dat paard is me teveel waard. Het lijkt me gewoon gaaf omdat ik van veel tp kenners hoor dat het papier en moederlijn interessant is om er een veulen bij te fokken.

Ik houd jullie op de hoogte!

Ze wordt toch sowieso gescand voor inseminatie. Ik zou me niet zo druk maken hoor. Als ze niet geschikt is wordt ze gewoon niet drachtig en als ze wel geschikt is wordt ze dat wel. Een cyste hoeft daarvoor geen enkele belemmering te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-17 19:58 



 
Profiel   

Ik heb een hengst uitgekozen: Het wordt de Gelderse Edmundo!

Volgens de hengstenhouder een super combinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-17 10:57 



 
Profiel   

dushishoeve schreef
Ik heb een hengst uitgekozen: Het wordt de Gelderse Edmundo!

Volgens de hengstenhouder een super combinatie.

Die heeft wel een serieuze onderhals en dat zie ik bij jouw merrie ook een beetje. Ik snap dat de hengstenhouder zegt dat het een supercombinatie is. Wij van WC eend adviseren WC eend.

Had hij er toevallig al veulentjes van?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-17 11:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 110 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen