Advies voor kwpn Redford x Urban x J. Amagun

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:00

De nafok van Everdale wil nog wel eens wat onderhals hebben, of de onderhals erop zetten in (vrije) beweging. Maar door de bank genomen zien ze er prima uit en hebben ze ook een prima achterbeen.
Er zijn inmiddels meerdere zoons van Everdale goedgekeurd. Daar zitten dieren bij die genetisch prima bij deze merrie kunnen passen en het risico op onderhals kunnen minimaliseren (en er zelf ook geen last van lijken te hebben).

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:22

Dees schreef:
De nafok van Everdale wil nog wel eens wat onderhals hebben, of de onderhals erop zetten in (vrije) beweging. Maar door de bank genomen zien ze er prima uit en hebben ze ook een prima achterbeen.
Er zijn inmiddels meerdere zoons van Everdale goedgekeurd. Daar zitten dieren bij die genetisch prima bij deze merrie kunnen passen en het risico op onderhals kunnen minimaliseren (en er zelf ook geen last van lijken te hebben).


De merrie kan ook de onderhals er op zetten, is dan misschien niet verstandig?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:27

Everdale zou best mooi aan kunnen sluiten denk ik, ik zelf zou naar de Everdale zoon Inspire kijken omdat die een zeer mooi front, en voorbeengebruik heeft en erg opwaarts beweegt in zijn gangen. Zijn bovenlijn is iets minder, maar dat kan jouw merrie wel hebben.

De nafok van Expression viel mij positief op bij de HK qua lichaamsgebruik en beweging, alleen de merrie moet wel een goed en krachtig achterbeengebruik hebben. Ik weet niet in hoeverre hij echt maat fokt.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:36

Elisa2 schreef:
Everdale zou best mooi aan kunnen sluiten denk ik, ik zelf zou naar de Everdale zoon Inspire kijken omdat die een zeer mooi front, en voorbeengebruik heeft en erg opwaarts beweegt in zijn gangen. Zijn bovenlijn is iets minder, maar dat kan jouw merrie wel hebben.

De nafok van Expression viel mij positief op bij de HK qua lichaamsgebruik en beweging, alleen de merrie moet wel een goed en krachtig achterbeengebruik hebben. Ik weet niet in hoeverre hij echt maat fokt.



Inspire was ons ook opgevallen, mede ook door zijn nuchtere karakter terwijl de Apache door de ring vloog in Den Bosch :\

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Advies voor kwpn Redford x Urban x J. Amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:43

Inspire is denk ik inderdaad geen verkeerde bij deze merrie! Everdale zelf zou ik niet zo snel doen ivm de onderhals erop zetten, zeker als de merrie dat ook kan doen.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 12:42

Inspire gaan we zeker overwegen, leuk dekgeld ook ;)
Maar ik ben ook echt benieuwd wat jullie van Marc Cain vinden..

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies voor kwpn Redford x Urban x J. Amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:48

Ik heb hem even opgezocht want ik kende hem niet..je ziet duidelijk het trakhener bloed in hem, veel souplesse en een mooi model. Maar niet veel schoudervrijheid en ik denk ook niet dat hij het front gaat verbeteren.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:51

Vind beide hengsten niet overhellen in een krachtig achterbeengebruik. Aardig, maar niet imponerend. Als jij aangeeft dat je merrie daarin ook niet meer is dan 'aardig', dan zou ik voor meer beweging gaan.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 14:03

Dees schreef:
Vind beide hengsten niet overhellen in een krachtig achterbeengebruik. Aardig, maar niet imponerend. Als jij aangeeft dat je merrie daarin ook niet meer is dan 'aardig', dan zou ik voor meer beweging gaan.


En welke hengst zou jij dan aanraden? Beide hengsten bedoel je Inspire en Marc Cain?

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:04


Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 16:18


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:40

Elisa2 schreef:
Mooie merrie, waarom heeft ze geen predikaten?

Beenstanden en front lijken een aandachtspuntje, wat voor een verbeter wensen zijn er nog meer qua gangen etc? en heb je een linkje naar horsetelex?

Omdat ze gewoon niet klaargemaakt is voor de keuring.
Haar hoogste punt was 60 voor de stap. De rest allemaal laag met als uitschieter 45 punten voor de draf. 50 punten voor exterieur overigens.

Als je 3 maanden - mits ze gezond is- intensief met haar traint dan krijg je echt een betere score dan dat.

Die moederlijn is echt ontzettend goed dus ik zou dat wel aandurven.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 16:44

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Mooie merrie, waarom heeft ze geen predikaten?

Beenstanden en front lijken een aandachtspuntje, wat voor een verbeter wensen zijn er nog meer qua gangen etc? en heb je een linkje naar horsetelex?

Omdat ze gewoon niet klaargemaakt is voor de keuring.
Haar hoogste punt was 60 voor de stap. De rest allemaal laag met als uitschieter 45 punten voor de draf. 50 punten voor exterieur overigens.

Als je 3 maanden - mits ze gezond is- intensief met haar traint dan krijg je echt een betere score dan dat.


Wij gaan er ook van uit dat het daar aan heeft gelegen. Waarschijnlijk in slechte conditie/bespiering als 3 of 4 jarige aangeboden. Het is geen topper maar deze cijfers zijn erg laag naar onze mening. Vandaar dat we er ook mee zijn gaan fokken, ondanks de lage score.
We hebben haar nu pas 2 jaar maar zijn er erg blij mee!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:47

Sannum schreef:
Dees schreef:
Hier twee betere Everdale-zonen.
http://www.vanolsthorses.com/hengsten/inclusive/
http://www.vanolsthorses.com/wp-content ... 017574.pdf

En over een andere boeg: wat denk je van de hengst Uptown?
Of wellicht de hengst Dark Pleasure? (een ander topic deed me aan hem denken)
Twee hengsten die het in de sport best goed doen en kwa type (imo) wel prima bij je merrie kunnen passen.


Dark pleasure krijg je wel heel veel Ferro.
Afstamming van Uptown spreekt me aan, ga eens in verdiepen.

Uptown is toch ook Ferro, nog dichterbij ook. Ik weet niet of ik Redford zou mixen met Kennedy....Dat wordt geen makkelijke.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Advies voor kwpn Redford x Urban x J. Amagun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 16:49

Mijn voorkeur (persoonlijk, ongefundeerd) gaat uit naar Duits bloed..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:57

Sannum schreef:
Mijn voorkeur (persoonlijk, ongefundeerd) gaat uit naar Duits bloed..

Doe je Toto.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 17:13

janderegelaa schreef:
Doe je Toto.


Krijg ik dit jaar al 1 van, uit Goldschmidt merrie. Vind hem niet bij deze merrie passen, jij wel?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:15

Sannum schreef:
janderegelaa schreef:
Doe je Toto.


Krijg ik dit jaar al 1 van, uit Goldschmidt merrie. Vind hem niet bij deze merrie passen, jij wel?

Toto op Ferro bloed niet passen? Ik vind hem wel passen op jouw merrie.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Advies voor kwpn Redford x Urban x J. Amagun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 17:21

Zowel Holstud als Radstake raadden hem ook af. Vind jij hem passen op het bloed of op de merrie?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:35

Sannum schreef:
Zowel Holstud als Radstake raadden hem ook af. Vind jij hem passen op het bloed of op de merrie?

Beide.

Waarom raadden ze hem af? Radstake ken ik niet hoor en advies van Holstud volgen doe ik niet.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Advies voor kwpn Redford x Urban x J. Amagun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 18:04

Reden weet ik niet eens meer, maar beiden zeiden meteen nee. Ik vind het een waanzinnige hengst..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:08

Sannum schreef:
Reden weet ik niet eens meer, maar beiden zeiden meteen nee. Ik vind het een waanzinnige hengst..

Ik zou het gewoon doen.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:35

Ik zou eerst willen weten wat de reden is. Misschien hebben zij wel Totilas veulens gezien meteen bepaald negatief kenmerk dat jouw merrie ook heeft? Of was het zn eerste jaargang en reageerden ze niet happig op merries zonder predikaten?

Ik moest bij jouw wensen wel gelijk aan Toto denken. Opvallend goede collectie veulens uit, vergeleken met sommige andere hengsten, geen enorm aantal dekkingen. Mooi front, sterke bovenlijn, bergop lopen en opvallend makkelijk schakelen.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 19:43

GJ9 schreef:
Ik zou eerst willen weten wat de reden is. Misschien hebben zij wel Totilas veulens gezien meteen bepaald negatief kenmerk dat jouw merrie ook heeft? Of was het zn eerste jaargang en reageerden ze niet happig op merries zonder predikaten?

Ik moest bij jouw wensen wel gelijk aan Toto denken. Opvallend goede collectie veulens uit, vergeleken met sommige andere hengsten, geen enorm aantal dekkingen. Mooi front, sterke bovenlijn, bergop lopen en opvallend makkelijk schakelen.


Eerste jaar dat Toto ter dekking stond werd al afgeraden. Dus niet op basis van nakomelingen.
Is het dekgeld van Toto al bekend? Kan me voorstellen dat na zijn laatste prestatie het flink omhoog is gegaan.


En nogmaals, ik vind hem zelf top! Over 3 weken is andere merrie aan de tijd en ben heel benieuwd.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Advies voor kwpn Redford x Urban x J. Amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:54

Dan zullen ze wel huiverig zijn geweest voor je merrie en de afstammelingenkeuring... zo'n eerste jaar dekken ze het liefst alleen bewezen fokmerries of keuringstoppers, afstammelingenkeuring kan een hengst maken ofbreken natuurlijk. Er zouden maar precies de verkeerde veulens geprikt worden..

Succes met je keuze!