Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst gezocht voor mijn merrie

 
Profiel   

Ik ben benieuwd wat voor hengsten jullie zouden adviseren voor mijn papierloze merrie.
Minder interessant voor de verkoop misschien, maar het zou zonde zijn om haar kwaliteiten nooit door te geven. Momenteel staat ze geblesseerd, en mocht dit zo blijven (niet erfelijk) willen wij graag met haar fokken.

Betreft een schimmelmerrie van ongeveer 1.60. Wij kennen haar moeder en oma, deze waren 1.65/1.70. Vader was ongeveer 1.65 en had waarschijnlijk veel tuigbloed.

Sterke punten:
- opwaartse bouw, maar niet te tuigerig
- Kan zichzelf van nature goed dragen
- 3 prima basisgangen, opwaartse galop
- Heel erg fijn koel en werkwillig karakter
- Laat ook een goede sprong zien L
Verbeterpunten:
- mag groter
- Zou wat chiquer mogen

Verder ben ik benieuwd of er een papier bij het veulen te krijgen is. Ik heb hier wel wat dingen over gehoord maar ik weet niet precies hoe het zit.

Zowel dressuur- als springhengsten mogen aangeraden worden, alle rassen. We kunnen alle kanten met haar op ;)

Hier onder een link naar het filmpje, hier zijn haar bouw en punten denk ik aardig te zien:
https://instagram.com/p/BMtldv2AfEk/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-17 18:50 



 
Profiel   

Wat is haar afstamming?

Oh in je je profiel staat onbekend.

Ik zie daar geen tuigbloed in moet ik zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-17 20:50 



 
Profiel   

Nee, ze lijkt inderdaad niet echt op een tuiger, maar het zit er wel in.
Haar vader was van mijn opa, als veulen daar gekomen zonder paspoort/chip dus die hebben wij aangevraagd. Daarom weten we niet wat zijn afstamming is. Maar door zijn bewegen en bouw wat typisch tuigpaard was durf ik het vrijwel zeker te zeggen dat hij een tuiger is/was. Dus dan zit er in zijn kind ook tuigbloed.
Het enige waar je het een beetje aan kunt zien is haar achterbeen en haar redelijk hoge hals.

Wat dacht jij dat het was dan? Ben nu wel benieuwd ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-17 21:16 



 
Profiel   

Geen idee zag er geen Tuiger in.
Misschien ook omdat die niet zo vaak schimmel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-17 21:39 



 
Profiel   

Ik zie het tuigbloed ook niet echt terug komen, zie weinig knie actie en ook is ze "te rond" haast.

Maar dat maakt niet uit, vind het wel een aansprekend type om te zien en ze lijkt aardig goed in elkaar te zitten. Wat is de afstamming van de moeder en oma? en lijkt ze daar op qua type en beweging?

Ik vind haar eigenlijk chique zat om te zien, maar misschien heb je nog wat betere {stand} foto's en of bewegingsfilmpjes.

Heeft de moeder van de merrie een papier? misschien is het handig om uit te zoeken of deze merrie nog bij het kwpn of nrps ingeschreven kan worden.

Als je fokt met deze merrie met een kwpn hengst krijg je een B-register {= half papier}

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-17 09:24 



 
Profiel   

Voor een fokadvies is een standfoto wel aan te raden. Ik zou aan een nrps of kwpn dressuurpaard denken voor deze merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-17 10:00 



 
Profiel   

Nou gelukkig maar dat het tuigbloed niet zichtbaar is, ben eigenlijk niet zo van de tuigers maar had sinds het begin zo'n klik met haar :=

Zal kijken of we een goede standfoto kunnen vinden.

Misschien is het niet de goede verwoording dat ze chiquer mag. Ik denk alleen dat er geen robuuste hengst op moet, moeder en oma zijn onwijs lompe, kortpotige paarden geweest dus ben dan bang dat dat wordt versterkt.
Moeder had sowieso geen papier, oma zouden we even moeten kijken. Deze is overleden maar paspoort is wel bewaard volgensmij.

Ze lijkt qua beweging absoluut niet op moeder of oma, deze hadden weinig ruimte wat zij wel een stuk meer heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-17 13:17 



 
Profiel   

Alle informatie over moeder en oma is welkom, ook foto's e.d, ik begrijp dat moeder en oma weinig "bloed" hadden waarschijnlijk.

Het lastige met fokken met een merrie waar je weinig van weet qua afstamming, is dat je dus ook absoluut niet weet wat er vererft word.
Ik zou zelf voor een bewezen hengst gaan bij zo'n merrie, want dan heb je meer kans dat het veulen ook daadwerkelijk gaat voldoen aan je fokdoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-17 18:22 



 
Profiel   

Ik zal vanavond nog wat meer over moeder en oma opzoeken. Oma was wel chiquer dan moeder.
Standfoto van vandaag. Helaas helemaal zonder bespiering. Ze staat al sinds begin december stil. Inclusief veel te lange manen

[ img ]
:=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-17 21:59 



 
Profiel   

Ja zo zie het het wel beter. Mooie merrie hoor. Zat er in de moeder Batello?

Ik zou voor een hengst gaan met voldoende halswelving en een voldoende lange nek.

Edit, o nee je gaf aan dat de vader Tuigbloed had...bij deze moet ik denken aan Batello,...vandaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-17 22:05 



 
Profiel   

Foto van moeder, deze foto is niet zo lang na de geboorte van Happy gemaakt:

[ img ]
Van haar vader is dus echt niks van namen in de afstamming bekend. Vader was een heel chique en smal type. Moeder weten we ook niet, qua afstamming, moeder van Happy haar moeder (oma) was in ons bezit. van oma gaan we zo eventjes in het paspoort kijken .

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-17 13:54 



 
Profiel   

Leuke merrie hoor, misschien is de gelderse hengst Imposant wat. Is een wat luxer type gelderse, die volgens mij goed het front en model kan verbeteren. Hij heeft drie goede gangen en kan daarnaast ook leuk springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-17 18:07 



 
Profiel   

Imposant gaan we eens bekijken, dankjewel!
We weten de afstamming van oma, hierbij ook de link naar oma's horsetelex:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1716555

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-17 23:23 



 
Profiel   

Wat een puzzel maak je ervan met al die onbekende ouders haha.
Ik heb om die reden ook niet echt een suggestie. Gelders lijkt niet een heel gek plan op basis van oma's papier?

Maar hoe is die moeder dan ontstaan van jouw paard? Of is de oma drachtig aangekocht? Want nu heb je dus geen idee over de afkomst van de vader van die van jou en van die van haar moeder. Toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-17 23:49 



 
Profiel   

Vindt het wel een leuke merrie

Zou idd zoeken naar een hengst met iets meer hals en een mooier gevormde hals
Ietsje luxer ook
Maar niet te luxe
Wellicht idd eens de Gelderse richting in kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-17 00:33 



 
Profiel   

Even alles op een rijtje, het is zo ingewikkeld uitleggen :')
Van mijn merrie (Happy) zijn vader en moeder bekend. Deze waren beide in het bezit van mijn opa.

Happy haar moeder (Marie) is bij mijn opa geboren in 2005. Marie haar moeder (Bles) is drachtig aangekocht zonder gegevens over de vader van Marie.
In het oude paspoort van Bles staat het volgende:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1716555

De vader van Happy is als jong dier bij opa terechtgekomen. Hij had toen geen chip of paspoort, dus dat hebben wij toen laten doen. Om die reden is er niks over zijn afstamming bekend. Het was iig een heel rank gebouwde tuiger.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is qua hoe het zit met haar ouders. Ben zelf ook heel erg benieuwd wat voor bloed er inzit, maar ik denk dat we daar helaas nooit helemaal achter gaan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-17 00:48 



 
Profiel   

[ img ]

Dit is de hengst Rivaal, je ziet nog wel enige gelijkenissen.
Ook zie je in het papier van oma dat er lijnenteelt is op de Wittenstein stam, dat verklaart wellicht het "zwaardere type".

Ik zie dat Imposant ook veel Wittenstein bloed voert, ik weet niet in hoeverre dat "handig" is.

Misschien is een wat bloederige hengst dan toch interessanter, wat wil je graag gaan doen met het veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-17 09:37 



 
Profiel   

Ja, we hadden die foto van Rivaal ook gezien (nouja, mijn moeder). Zij zag ook wel wat gelijkenis.
Fokdoel? Nouja, als Happy geblesseerd blijft, willen we graag een opvolger voor haar in de vorm van een nakomeling door haar super karakter en goede punten. Liefst van een dressuur- of allround type, springen is niet zo ons ding :=

In eerste instantie zal het vullen dus voor onszelf zijn, maar mocht hij ooit verkocht moeten worden dan is het wel handig als het iets van een papier heeft (B-registratie of iets in die trant). Verkoopt toch simpeler dan een paard met niks.

Even een vraag offtopic:
Stel je hebt een merrie met een B-registratie bij het KWPN en je fokt daar een veulen van, wat voor papier krijgt het veulen dan? :)
(

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-17 10:28 



 
Profiel   

Met een kwpn {erkende} hengst kun je dan gewoon een vol papier krijgen.

Als springen niet zo jullie ding is dan zou ik voor een dressuurhengst gaan denk ik. Eentje met een goede bovenlijn en halsvorm en die ook voldoende bloed en maat toe kan voegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-17 11:02 



 
Profiel   

Ik zelf zou neigen naar decor ferdinand. Niet alleen omdat ik het een kwijlhengst vind. Maar ook omdat je merrie wat luxer mag en wat meer lengte in het lijf mag hebben. Five star zal ook veredelen maar denk niet dat je daar veel maat mee toevoegt. Everdale zou ook goed passen. Krijg je waarschijnlijk ook wat maat mee , een wat luxer paard met wat meer lengte in het lichaam. Mocht je Duits bloed ook willen overwegen zou ik eens kijken naar Furst Wilhelm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-17 11:10 



 
Profiel   

Super bedankt voor de reacties en antwoorden!

Is het dan zo dat Five Star uit een kleinere moederlijn komt dan Everdale en daarom kleinere veulens geeft? Want qua hoogte tussen die twee hengsten is het verschil maar een paar centimeter
Wij vinden Five Star Al langere tijd enorm aansprekend, niet wetende dat dat ook een optie zou zijn voor Happy. Maar als hij ons voornaamste doel; meer maat, niet kan waarmaken is het ook zonde om daar dan mee te fokken .

Ik vind het fokwereldje super interessant maar ik moet nog wel heel veel leren :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-17 14:56 



 
Profiel   

Dacht het in een topic gelezen te hebben dat Five Star ze klein kan geven , maar kan het mis hebben hoor. Er is een topic op Bokt van Five Star nakomelingen. Die zijn allen wel flink aan de maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-17 17:35 



 
Profiel   

Volgens de indexen fokt hij gemiddeld, dus niet erg vergrotend maar ook niet verkleinend.

http://3xl57912lrz22xfysm4fg78whew.wpen ... leet-1.pdf

Five Star is zeker een hengst die front toe kan voegen en een goede opwaartse beweging.

Everdale fokt grootramig zoals ze dat noemen, maar denk dat Five Star meer bloed toevoegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-17 17:56 



 
Profiel   

Is het nrps Dan zo een uiteenlopend stamboek?
Agz er ook veel nrps paarden zijn die qua type op een doorsnee kwpn lijken.

Ik denk dat we sowieso voor een dressuurhengst willen gaan. Welk stamboek (b-register) zijn we nog niet over uit.
Hoe zit het eigenlijk met veulens die een b-register hebben? Stel dat het veulen goed lukt, mag het dan wel op keuringen lopen et cetera of niet?

Edit: ik zie dat de reactie waar ik hierboven op reageerde is verwijderd (waarschijnlijk door een moderator). Het ging in ieder geval over iemand die een Arabische hengst aanradde en hiervan zei dat dit ook ingeschreven kon worden bij het nrps. ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-17 17:07 



 
Profiel   

Ja dat was mijn reactie! Weet niet waarom die is verwijderd? Is toch een zinnige post en een optie die overwogen kan worden?
Met een volbloed Arabier voert het veulen 50% aantoonbaar Arabisch bloed. Ruimschoots voldoende voor de benodigde 12,5 % die noodzakelijk is om het veulen te kunnen laten opnemen bij het NRPS. Het veulen kan dan ook naar keuringen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-17 06:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen