Springhengst voor mijn Cicero X Sydney merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Springhengst voor mijn Cicero X Sydney merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 10:06

Hoi allemaal,

Graag zou ik jullie advies voor mijn merrie willen vragen. Het gaat om de volgende 8 jarige PROK merrie: afstamming Cicero vd Paemel x ster sport springen van Sydney x Coronado. Ze meet ongeveer 1,66 en ik zou graag meer maat, lengte en souplesse willen fokken. Draf en houding mag daarbij ook verbeterd worden. Doel is om voor mezelf een fijn allround paard te fokken, met nadruk op springen (en beetje eventing :o )

De merrie heeft een fijn karakter (wel wakker/alert), maar moeders was voor mij soms te gevoelig, dus hier wil ik geen risico's nemen. Ook qua maat liever geen risico, aangezien de moeder aan de kleine kant was (maar nu wel 1,40 springt).

NB: de merrie heeft enigszins ongelijke voorvoeten, de hengst mag dit niet hebben.

Afstamming: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/414434

Hieronder een paar foto's:
Afbeelding

Afbeelding
(dit was een foto van toen ze 4jr oud was, standfoto zonder zadel volgt zsm :j )

Ik ben heel benieuwd :)

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 17:54

Niemand? ;(

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Springhengst voor mijn Cicero X Sydney merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:10

Springmensen zijn er nauwelijks op bokt geloof ik. Gister Il est Balou gezien waar ik enthousiast van werd. Ik denk dat die wel bij jouw merrie en je wensen kan passen. Dekgeld is ook te overzien :) https://www.zwartjens.nl/ Er is zoveel keuze dat maakt het heel moeilijk.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Springhengst voor mijn Cicero X Sydney merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:15

Mocht je geen juist advies krijgen, mail eens standfotos naar verschillende fokkerijen (Zangersheide, Zuuthoeve, Stal De Muze, Roshoeve, Jespers, ...). Vaak kunnen deze wel helpen met een hengst.

Ik zit zelf in de springsport maar ken helaas niet al te veel van hoe hengsten doorfokken dus kan je helaas niet helpen...

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:20

Laurievc schreef:
Mocht je geen juist advies krijgen, mail eens standfotos naar verschillende fokkerijen (Zangersheide, Zuuthoeve, Stal De Muze, Roshoeve, Jespers, ...). Vaak kunnen deze wel helpen met een hengst.

Ik zit zelf in de springsport maar ken helaas niet al te veel van hoe hengsten doorfokken dus kan je helaas niet helpen...


spring gericht fokkers is misschien beter gezegd dan ;)

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:25

Heb je eens naar Etoulon gekeken?
Die kunnen over het algemeen goed draven, lengte en souplesse is ook goed.
Maat weet ik niet helemaal zeker maar daar kan je ook wel achter komen via de KWPN scores.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:26

Lami schreef:
Laurievc schreef:
Mocht je geen juist advies krijgen, mail eens standfotos naar verschillende fokkerijen (Zangersheide, Zuuthoeve, Stal De Muze, Roshoeve, Jespers, ...). Vaak kunnen deze wel helpen met een hengst.

Ik zit zelf in de springsport maar ken helaas niet al te veel van hoe hengsten doorfokken dus kan je helaas niet helpen...


spring gericht fokkers is misschien beter gezegd dan ;)

De fokkerijen die ik opnoem hebben allemaal (oa) springhengsten dus :P

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:01

Ik zou op zoek gaan naar een Holsteiner met een scheut bloed. Waarom? Stam is van oorsprong al Holsteins, met wat bloed erbij heeft het al goede springpaarden opgeleverd. Holsteiners hebben meer front, de hals er meer op, dat lijkt er bij jouw vos niet helemaal te zijn (op deze foto lijkt ie wat op de kop gebouwd). Ik zou weg blijven van Frans bloed in deze lijn.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Springhengst voor mijn Cicero X Sydney merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:05

Zapatero VDL, Glenfiddich VDL en Dallas VDL werden mij aangeraden toen ik VDL stud vroeg om advies voor een hengst met maat, betere galop en aanleg tot allround.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Springhengst voor mijn Cicero X Sydney merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:09

Comilfo plus Z? Heeft een hele goede sprong, vond zijn karakter in de stal ook erg rustig. We hebben er nu een 2 weken oud veulen van en ook hij toont veel souplesse.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:42

Myrthee_ schreef:
Zapatero VDL, Glenfiddich VDL en Dallas VDL werden mij aangeraden toen ik VDL stud vroeg om advies voor een hengst met maat, betere galop en aanleg tot allround.


Glenfiddich VDL en Dallas VDL verwacht ik geen lengte van.
Zapatero VDL vind ik live zo klein lijken, waar dat vandaan komt weet ik eigenlijk niet.

@TS ik verwacht dat je toch ook nog een volgorder moet bepalen, welke van de verbeterpunten vind jij het meest belangrijk?

Anoniem

Re: Springhengst voor mijn Cicero X Sydney merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:46

Ik denk dat je eisenpakket wat groot is. Het zou leuk zijn om kunnen te fokken op bestelling, maar een hengst kiezen die meer maat fokt etc, geeft nooit garantie. Het veulen kan ook een kopie van je merrie worden. Daarom vraag ik me af, moet je dan wel met deze merrie fokken als je dit eisenpakket hebt. Waarom niet een paard/veulen kopen die daar meer aan voldoet?
Ook zou ik niet fokken met een paard met ongelijke voeten, maar dat is mijn mening. :)

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:20


hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:28

Cantario lijkt mij qua bloedopbouw zeker een passende hengst te kunnen zijn, maar ... hij heeft wel een prachtig maaiend voorbeentje, dus kennelijk een bemerking op het fundament. Maar hij kan er prima mee springen, dat dan weer wel :D

Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Re: Springhengst voor mijn Cicero X Sydney merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:33

Eldorado van de zeshoek geeft maat en lengte

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Springhengst voor mijn Cicero X Sydney merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:38

TS gaf al aan dat ze liever niet scherper wil fokken, dus of Eldorado dan zo'n goede match is... geeft inderdaad wel maat en heel veel andere goede dingen. Maar er loopt er nu een hier in de wei en da's een pittig ding (3 weken oud pas).

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Springhengst voor mijn Cicero X Sydney merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:45

Emir R ben in echt een fan van! Hebben zelf een veulen van hem en dat lijkt een leuke te worden. Goed bewegen, genoeg lengte en ik denk dat ze ook maat gaat krijgen.

Rocky2
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:55

Zou kiezen voor Jaguar Mail. Heeft zelf op het hoogste niveau gesprongen (OS in 2008) en geeft heel veel beweging en goede maat. Is zelf ruim 70% volbloed en geeft hele goede allround nakomelingen.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:02

hoogendroog schreef:
Ik zou op zoek gaan naar een Holsteiner met een scheut bloed. Waarom? Stam is van oorsprong al Holsteins, met wat bloed erbij heeft het al goede springpaarden opgeleverd. Holsteiners hebben meer front, de hals er meer op, dat lijkt er bij jouw vos niet helemaal te zijn (op deze foto lijkt ie wat op de kop gebouwd). Ik zou weg blijven van Frans bloed in deze lijn.


Ik quote nog even mezelf :o met wat bloed erbij bedoel ik dat in deze stam Holsteins aangepaard met wat XX al een aantal goede springpaarden heeft opgeleverd.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:49

Rocky2 schreef:
Zou kiezen voor Jaguar Mail. Heeft zelf op het hoogste niveau gesprongen (OS in 2008) en geeft heel veel beweging en goede maat. Is zelf ruim 70% volbloed en geeft hele goede allround nakomelingen.


het doorgeven van veel beweging heb ik bij JM nog niet gezien :o
Ook qua type en souplesse (wensen TS) zou ik deze echt niet aanraden.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:53

hoogendroog schreef:
Cantario lijkt mij qua bloedopbouw zeker een passende hengst te kunnen zijn, maar ... hij heeft wel een prachtig maaiend voorbeentje, dus kennelijk een bemerking op het fundament. Maar hij kan er prima mee springen, dat dan weer wel :D


rechtsvoor?
ja je hebt gelijk, maar als ik de filmpjes van dressuurhengsten zie die de laatste jaren worden goedgekeurd, loopt de helft blijkbaar zo...
Ik persoonlijk vind het voor deze hengst niet storend.

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:59

Emir R kwam ook bij mij op! Heb je anders een filmpje van haar springmanieren?

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:53

hoogendroog schreef:
TS gaf al aan dat ze liever niet scherper wil fokken, dus of Eldorado dan zo'n goede match is... geeft inderdaad wel maat en heel veel andere goede dingen. Maar er loopt er nu een hier in de wei en da's een pittig ding (3 weken oud pas).



Met deze merrie verwacht ik van Eldorado geen luxe paard en de gemiddelde Eldorado is inderdaad geen beginnerspaard ..om het voorzichtig te zeggen..

Ik zou ook naar een Holsteiner type met een goede halsvorm en wat bloed erachter zoeken . Vind dit ook wel een merrie waar een hengst als Up to Date wat aan het type gaat verbeteren. Die zal geen stokmaat vergroten, maar geeft ze wel met bloed en lengte in het lijf. Komen ook veel goede eventers van..

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Springhengst voor mijn Cicero X Sydney merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:22

Emir zou voor deze merrie qua maat en exterieur wel een goede match kunnen zijn, maar is wel een paard met veel bloed en karakter van de nakomelingen lijkt goed, maar ze lopen nog niet in de sport.

Eldorado zou ik niet kiezen, maar dat komt omdat ik de Sydney-merrie nog op het netvlies heb staan, ik zou het iig niet durven :=

Arezzo een idee? Is zelf wat beknopt, maar de nakomelingen hebben allemaal lengte en bloeduitstraling. En al een bewezen goede vererver!

Up to date ben ik zwaar fan van (heb er inmiddels 3 verzameld ;) ), maar dan blijf je wsl wel rond de 1.65m hangen.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 19:59

Hi allemaal! Dank voor jullie reacties! Ik heb een filmpje geüpload voor de liefhebber:

https://youtu.be/0n1QfjD7E9A

Over jullie suggesties:
@Lami: Il est Balou: leuke hengst, kende hem nog niet! Lijkt inderdaad qua wensen goed te passen, maar is ook nog wel een hele jonge hengst.. ik twijfel nog of ik dat wil..

@Laurievc: ik heb veel stallen een mailtje gestuurd, maar kreeg zoveel suggesties dat ik uiteindelijk een lijst met 25 hengsten had.. was wat veel van het goede :+

@Carika: Etoulon ben ik wel fan van ja, staat nog op mijn lijstje!

@Hoogendroog: goede suggestie, ik kreeg van diverse hengstenhouders hengsten geadviseerd met Holsteiner afstammingen (bijv. Ibolensky en Hardwell). Maar dat zijn ook beide jonge hengsten.
Je hebt het over ' deze stam Holsteins', bedoel je dan specifiek de moederlijn van mijn merrie?

@Myrthee: dank voor je reactie, ik heb zelf niet zoveel met Zapatero. VDL adviseerde mij inderdaad ook Glenfiddich! Dallas vind ik een gave hengst, maar ik heb zo'n idee dat het type dan wellicht klassieker gaat worden.

@loveslimpie: Gave hengst, kende ik ook nog niet! Maar vind hem wel klein overkomen en wil juist graag lengte en maat erbij..

@Carika&Joolien: terecht punt, misschien wat veel wensen, maar dan weet je wel welke kant ik op denk.. Ik vind het juist leuk om met eigen merries te fokken en tot nu toe ging dat altijd goed. Je kent je merrie door en door en ik vind het erg leuk om eigen veulens op te leiden tot nette springpaarden. Daarom zou ik niet graag een veulen aankopen. Daarnaast ben ik tevreden over deze merrie, maar het kan natuurlijk altijd beter. Ik denk dat souplesse en maat het meest belangrijk zijn voor mij nu.

@Antonius: nee hoor, hoeft niet persee KWPN te zijn. Op een filmpje die ik net van hem gezien heb online, lijkt hij zeer meewerkend in het parcours. Maar ik ken geen nafok van Cantario. (hoogendroog wel zo te lezen en dan zou deze inderdaad afvallen..). Ik vind bij deze hengst de hals wat kort, misschien is dat niet optimaal? Op een filmpje vind ik hem wel fijn bewegen met een mooie houding :)

@Typhoon: Eldorado is me ook aangeraden, maar heb ik qua karakter m'n twijfels over.

@Change3x: Emir: gave hengst! Maar Emir is een Colman (=Carthago) en mijn merrie is een Cicero (=Carthago), misschien wat teveel van hetzelfde? :o

@Martichr: Dankjewel, ik vind Up to Date heel gaaf en fijne eventers, altijd goed! *\o/* Hij blijft op mijn lijstje!

@Gomir: Arezzo zou kunnen, heb daar zelf nu een 2 jarige van, die is groot zat. Weet niet hoe hij qua souplesse vererft.. Up to Date heb ik wel een goed gevoel over! Jij al 3 haha, lekker bezig! *D

Ik heb net even een foto zonder zadel gemaakt:

@Rocky2: Interessante suggestie! Op de website waar hij ter dekking staat, wordt dit genoemd (dat klinkt veelbelovend!): ' voegt veel bloed, maat en gallopade toe. De hengst beschikt over een gouden karakter, gemakkelijke mond en geweldige instelling!' Maar ik ken ook van deze hengst geen nafok, ik zal dat eens opzoeken!