Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 14:01

Ik wil t.z.t. een veulen fokken bij deze merrie voor eigen gebruik. Momenteel ben ik geen lid van het KWPN, dus dat maakt het iets moeilijker om mijn huiswerk te doen. Aanvullende info is daarom erg welkom.

Algemeen
Het gaat om een 10-jarige KWPN merrie, 1.74 m, bruin. De merrie heeft geen predicaten en is volgens mij ook niet voorgebracht op de keuring (wel als veulen, niet na haar 3e). De merrie is licht recreatief gebruikt en had een tijd stilgestaan. Ik heb haar deze winter in slechte conditie aangekocht. Ze loopt nu een groene L-proef.

Afstamming

Florencio x voorl. keur v. Ferro x keur, pref v. Haarlem x keur, pref, prest v. Ramiro Z x keur, pref, prest v. Amor
Daula-stam, Merrielijn 31, fokfamilie 20

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/227345
http://www.horsetelex.nl/horses/family/227345

M. Wopke L: voorlopig keur
MM. Mopke L: keur, preferent en reservekampioen op de UTV
MMM. Diwertje: keur, preferent, prestatie
MMMM. Wulia: keur, preferent, prestatie en moeder van drie goedgekeurde KWPN hengsten, Farmer (1.40 m + ZZL drs), Jimtown (GP spr) en Pardon (LT drs)

Er is een aantal fijne combinaties gemaakt met Jazz en Krack C bloed. Bijvoorbeeld uit Ricula (Ferro x Ramiro x Amor): aangewezen hengst Easter (v. Tuschinski), verkocht op de Select Sale en Ben Hur (v. Krack C), 2e bez. Een broer van de moeder: Humberto L (v. Cachet L), 2e bez, verkocht op Select Sale. Ferrobloed doet het goed in de lijn (direct of via een Ferro zoon), maar daar kan ik niets mee op deze merrie.

Verbeterpunten
De belangrijkste verbeterpunten voor mij:
1. Merrie blijft in beweging wat hoog in het kruis. De galop zou meer bergop gesprongen mogen zijn.
2. Haar bovenlijn zou royaler mogen zijn in bespiering.

Ze kwam erg mager en wordt nu dressuurmatig opgepakt, dus ze zal op deze punten nog wat bijtrekken, maar het blijft aanleg.

Het is een zachtaardige, veelzijdige merrie met een erg fijn karakter. Ze is niet nuchter, maar heeft een grote will to please en is daarom zo plezierig om mee te werken. Omdat het een binnenvetter is en ik niet weet wat ze meegeeft aan haar veulen(s), wil ik niet teveel risico nemen met het karakter.

Ik heb geen verbetering nodig op de merrie voor een geslaagd fokproduct, maar ik wil natuurlijk proberen om de best passende combinatie te maken.

Wensen (op volgorde)
1. Makkelijk opwaarts bewegende dressuurhengst met een extra galoppade
2. Graag een hengst met een fijne instelling / makkelijk karakter
3. Voorkeur voor hengsten met een royale bovenlijn en een stoer front

* Ik houd van paarden met veel wit, maar de merrie heeft zelf niet zoveel wit en ik selecteer niet op kleur of aftekeningen
* Liever geen diepvries

Hengsten
Ik heb nog geen lijstje. Alleen wat eerste ingevingen…

Total US en Toto Jr vind ik interessant, i.v.m. bergopwaartse beweging, galop, instelling, etc. Dan verlies ik wellicht wel wat lengte en maat. Dat is overigens niet direct een probleem voor mij.

Ik had eventjes Fellini in mijn achterhoofd. Galoppade en front, prima afstammelingenrapport. Maar dan krijg ik twee keer Ferro, Ramiro en Amor in de lijn… En twijfels over correctheid en karakter.

Wynton is een overweging waard, mede vanwege de Wynton broer van de moeder en dan maak ik toch de geslaagde combinatie met Jazzbloed. Twijfel: ik weet niet of het brengt wat ik zoek in galop, behouden van instelling en de bovenlijn.

Ik wil me nog verdiepen in de Vivaldi zonen.

Beeld
De merrie staat er nog niet voor zoals dat zou moeten en dit zijn geen ideale foto's, maar voor het idee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik ben erg benieuwd naar suggesties. Liefst met onderbouwing.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 28-03-17 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:11

Wat een gaaf paard zeg dat ten eerste , ik dacht direct aan belissimo m bloed. In nederland heb je Gunner KS. Belissimo geeft front en opwaarts bewegen door mits de merrie een sterk achterbeen heeft.
Belisimmo heeft een topinstelling die hij doorgeeft.

Plus is dat het een vos is met veel wit maar dit is bijzaak.

Deze knapperd is er ook

http://platinumstable.com/nl/paarden/barchello_platinum

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:30

Gezien de pedigree van je merrie: ga voor bloed.
Je ziet het terug in het beenwerk van de merrie, het is wat 'verouderd' kwa type. Bloed gaat vaak wel wat ten koste van gebruiksgemak.

Gezien de familiebanden zou ik Fellini verder niet aanraden maar ik heb een Fellini en die is kwa karakter en kwa correctheid gewoon helemaal prima. Ben heel blij met die van mij.

Vind het een leuke merrie. Ze heeft het volgens mij niet al te goed gehad...

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 14:34

Wat weken terug stond ze er nog zo voor en dat was al na veeeeeeeeel voer
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben daarom nog maar net met haar aan het werk, voor zover je dit werk kan noemen.

Thanks voor jullie suggesties.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 28-03-17 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:54

Aansprekende merrie, ze lijkt prima in elkaar te zitten..beenwerk is inderdaad wel een aandachtspuntje. En ik vraag me af hoeveel souplesse ze heeft?

Schouder is wat steil maar wel mooi ontwikkeld.

Jazz bloed zou ik niet gebruiken omdat die over het algemeen de galop niet verbeterd.

Totilas bloed zou wel eens mooi kunnen passen, maar vanaf de foto kan ik niet heel goed zien of de merrie en wat zwaarder type is of niet. {uiteraard ook door de ondervoeding}

Mooie moederlijn komt ze uit trouwens..als het Jazz en Krack bloed het goed doet op de lijn is natuurlijk Vivaldi bloed ook interessant. Maar dan zit je wel een beetje met de bovenlijn soms..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:00

Mijn hemel, wat is er toch met dat paard gebeurd...
Wat goed dat jij haar nu hebt, Lorette. Dat je maar een mooi veulen gegund zal zijn! :j

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:13

Omdat ik er nog maar weinig op heb gezeten en het rijtechnisch gezien een behoorlijk project is, heb ik geen video waarop ze goed te beoordelen is. Ze is voor de tweede keer o.h.z. (bij mij en daarvoor stond ze stil) of het is een stukje van een proef waar we (om eerlijk te zijn) nog niet aan toe zijn en waar ze veel last had van spanning. Het lijkt heel braaf, maar de eerste proef kreeg ik haar niet in de buurt van het juryhok en ze stond stijf van de stress. Meer beeldmateriaal heb ik nog niet. Maar mocht het jullie helpen:



Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:20

Geef het dier tijd om de ellende ook psychisch te verwerken.
Ik geloof niet dat ik er al (proefgericht) op had willen rijden.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 16:42

Het is geen getraumatiseerd dier. Ze heeft een tijdje te weinig eten gehad en er zit werk in. Meer niet. :) Ik heb het hier liever over een passende hengst.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:44

Ik zou eens naar Guardian kijken, fijn karakter goede bovenlijn en makkelijk schakelen. Wat lijnteelt op Ferro, maar zou ik eerder pluspunt dan negatief vinden.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:29

Fijn dat beeldmateriaal, leuke merrie..loopt met veel tact en veer en een goed achterbeengebruik. Je mist inderdaad een beetje de opwaartse beweging met de schoft omhoog en wat "knie".

Of je dat laatste er in gaat fokken met Guardian of Toto jr is de vraag...ik zou dan zelf voor Total US gaan omdat ik dat de meest complete Totilas zoon vind. Maar dan krijg je wel een luxer type waarschijnlijk. Het risico met trakhener bloed is een "stekend" voorbeen.

Als je liever wat meer massa wilt, wat denk je dan van Henkie? mooi vrij bloed..mooi knietje in de beweging en een erg goede galop.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:44

En evt Desperado? De specifieke details weet ik er niet van maar heb vaker gave Desperado x Florencio's voorbij zien komen

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 17:56

Dan zit ik weer met inteelt op Ferro. Veel hengsten waar ik wel iets voor voel, hebben Ferro te dichtbij zitten.

Henkie vind ik echt tof. Ik heb alleen nog niet meteen een yes-gevoel bij de combinatie. Al heb ik dat momenteel nog met geen enkele hengst. Ik heb zelf meer met Henkie types, maar ik heb het idee dat de merrie wel een hengst met veel bloed kan gebruiken. Jammer dat ze nog niet eerder een veulen heeft gehad.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:20

Ik wist inderdaad niet of je dat te dichtbij zou vinden :)

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:35

Wauw is de moeder een volle zus van Kulia?? De UTV kampioene?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 19:45

Klopt, Suzanne!

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:25

Wat cool! Dat is echt een prachtlijn. Ik zou ook zeker Jazz bloed combineren met het Florencio bloed.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:24

En Grand Galaxy Win?
Apache x Jazz x Zeoliet

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:26

En de Duitse hype van dit moment: Secret.
Sezuan x St Moritz x Rotspon

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:38


Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:45

_Lorette_ schreef:
Dan zit ik weer met inteelt op Ferro. Veel hengsten waar ik wel iets voor voel, hebben Ferro te dichtbij zitten.

Henkie vind ik echt tof. Ik heb alleen nog niet meteen een yes-gevoel bij de combinatie. Al heb ik dat momenteel nog met geen enkele hengst. Ik heb zelf meer met Henkie types, maar ik heb het idee dat de merrie wel een hengst met veel bloed kan gebruiken. Jammer dat ze nog niet eerder een veulen heeft gehad.


Mwah ze toont nog vrij bloederig, Florencio kan ze ook bloederig geven..maar het blijft natuurlijk een gokje hoe ze fokt.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:58

Gave merrie zeg!
Ik vind haar modern/bloederig zat. Het hoeven niet allemaal van die enge poppetjes met blessuregevoelige luciferstokjes als pootjes te worden, je moet ook nog wat paard over houden, jouw merrie is denk ik juist een voorbeeld van een sterk gebouwd paard dat niet ouderwets is en veel veer in het lopen heeft.

Ik zou dus een hengst zoeken die qua type dicht bij jouw merrie ligt, en niet persé een hele bloederige hengst.

Als je Wynton overweegt, zou je ook naar zijn zoon Hitmaker kunnen kijken, prachtig front en hele mooie bespierde bovenlijn.

En anders Hennesy? Heb je ook het Jazz bloed erbij.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 11:05

Ik vind het zo ingewikkeld... Ik had de vorige keer een duidelijk idee van wat ik wilde verbeteren t.o.v. de merrie en dat is ook gelukt met de hengst die ik had gebruikt. Dit is echter een totaal andere merrie en ik tast volledig in het duister.

Al jullie suggesties worden overwogen. Ik heb even tijd nodig om beeldmateriaal en aanvullende info te zoeken van de hengsten die worden geopperd.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:08

Leuke merrie! Als je naar Totilas gaat, zou ik inderdaad Total US op kop hebben staan, maar volg de redenering hierboven wel wat dat extra bloed betreft.

Ik vind Glamourdale ook echt wel aan je eisenlijstje voldoen, Ferro zit daar al wat verder dan? Erg goede galop en karakter!

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:11

Ipv kijken naar wat je wilt verbeteren, zou ik vooral kijken naar: wat vind ik mooi aan mijn merrie en wat wil ik graag vasthouden, en dan een hengst opzoeken die erop lijkt en ook die punten kan vererven.

Leuke zoektocht, succes!