Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:30

Kun je niet het slachthuis opbellen? Of zeg ik nu heel iets rechtstreeks :+

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:30

Nou ja zeg!! Het wordt steeds gekker!
Kunnen ze een chip van het ene naar het andere paard verplaatsen?
Straks zit je nog aan DNA onderzoek vast. Je rolt van het een in het ander..
Ben benieuwd hoe dit nu weer verder gaat.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:36

Daarom de tip om hier in België de instantie te contacteren die over de registraties gaat. Als zij ook melding hebben gehad, hetzij via het slachthuis hetzij via de tussenpersoon dat de merrie geslacht is, dan kan je bijna met zekerheid zeggen dat de chip herbruikt is.

Hoe ze dat dan weer klaargespeeld hebben is nog een heel ander raadsel.

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:39

Grappig ik stuur net het zelfde naar lorette ik had het ook op melissen gezien

Ben benieuwd hoe deze soap verder gaat.
De moeder van het paard Crystal star is in ieder geval niet prok

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 20:42

Ik snap er niets meer van, want ik heb net de rontgen rapporten gekregen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:43

Pfft wat een soep joh. Heb je een fijn dier onder je kont, krijg je dit soort zorgen.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:44

Is de fokker niet gewoon gigantisch in de war? Want eigenlijk klopt alle info die jij hebt, behalve hetgeen je van de fokker hoort?

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:44

Daar was ze helemaal schoon?
Hebben de fokkers geen foto's of film meer van d'r

Ja dat denk ik dus ook gj maar bij een keuringsrapport kan dit normaliter niet daar staan de gegevens op net zoals de foto's

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 20:46

Afbeelding

Op het oude keuringsrapport staan haar gegevens inderdaad. Alleen 'esthetische' bemerking.

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:48

Lijkt toch wel van wat ik een beetje kan zien van de witte sokken

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:55

Jouw merrie heeft vooraan 2x een witte kroonrand. Heeft het veulen op de foto dat ook? Kan het niet goed zien.

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:57

Ik zie geen witte kroonranden bij de merrie in de eerste foto's

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 21:22

Voor heeft ze geen wit.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:49

Ik heb me miskeken op het bontrandje van de springschoenen in het filmpje :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:10

GJ9 schreef:
Nou ja zeg!! Het wordt steeds gekker!
Kunnen ze een chip van het ene naar het andere paard verplaatsen?
Straks zit je nog aan DNA onderzoek vast. Je rolt van het een in het ander..
Ben benieuwd hoe dit nu weer verder gaat.

Maakt toch helemaal niet uit of je DNA test. Het papier blijft hetzelfde en op het papier is de moeder geen Prok.

Misschien dat de fokker gewoon 2 paarden door elkaar haalt.

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:16

Wow, dit wordt wel heel ingewikkeld :/

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:18

Wat precies aan jouw paard lijkt er niet op de merrie van de fokker?

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 09:41

Ehm, volgens de fokker is de merrie veel bloederiger, kleinere neus, grotere oren, minder ‘robuust’. Tussen juni 2016 en nu zit in een normale situatie niet zoveel tijd dat het logisch is dat een vorige eigenaar het paard niet meer herkent. Maar hier ging het om een ongelukkige merrie die veel te mager was, dus ik kan me wel voorstellen dat het nu een heel ander type lijkt te zijn. De aftekeningen komen gewoon overeen. De fokker probeert mij wat foto’s en filmpjes te sturen, dan herken ik haar wel. Ik verwacht dat de merrie heel anders toont in haar huidige conditie.

Als ik het nu goed begrijp, is de moeder prokwaardig maar is er geen certificaat bij aangevraagd. De esthetische bemerking van mijn merrie was een bult op het voorbeen. Bij dat onderzoek is ze meteen röntgenologisch bekeken. Aan de datum te zien was ze toen 2,5 jaar. De bult heeft ze niet meer, maar dat had de fokker ook al aangegeven. in ruim 7 jaar kan er ook van alles gebeuren en met deze merrie is heel veel geleurd.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:44

_Lorette_ schreef:
Ehm, volgens de fokker is de merrie veel bloederiger, kleinere neus, grotere oren, minder ‘robuust’. Tussen juni 2016 en nu zit in een normale situatie niet zoveel tijd dat het logisch is dat een vorige eigenaar het paard niet meer herkent. Maar hier ging het om een ongelukkige merrie die veel te mager was, dus ik kan me wel voorstellen dat het nu een heel ander type lijkt te zijn. De aftekeningen komen gewoon overeen. De fokker probeert mij wat foto’s en filmpjes te sturen, dan herken ik haar wel. Ik verwacht dat de merrie heel anders toont in haar huidige conditie.

Als ik het nu goed begrijp, is de moeder prokwaardig maar is er geen certificaat bij aangevraagd. De esthetische bemerking van mijn merrie was een bult op het voorbeen. Bij dat onderzoek is ze meteen röntgenologisch bekeken. Aan de datum te zien was ze toen 2,5 jaar. De bult heeft ze niet meer, maar dat had de fokker ook al aangegeven. in ruim 7 jaar kan er ook van alles gebeuren en met deze merrie is heel veel geleurd.


Ik wilde zeggen inderdaad, als die merrie zo'n klap te verduren heeft gehad en zo broodmager bij jou is gekomen, is het best logisch dat ze er nu heel anders uit ziet.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:15

Inderdaad logisch dat ze er dan anders uit ziet..mijn idee, als ze als 2.5 jarige schoon was op de foto's kan die OCD dus zijn ontstaan door trauma. Geeft je wellicht meer een idee over wat ze wel/ niet door fokt. Mama is prok dus dat is ook gunstig.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:18

Ik vind echt een vreselijk mooie merrie dus zou wellicht toch ook voor de oc test gaan om te kijken hoe deze uitpakt.
Ze is immers ook niet meer super jong of wellicht heeft ze gewoon geen goede opfok tijd gehad.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:21

Wat een pech heb je met dit paard zeg

Ik zou zwz een jaar wachten en dan besluiten wat je gaat doen kijken hoe de merrie verder ontwikkeld

Heel veel succes nog met dit bizare verhaal

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:54

Elisa2 schreef:
Inderdaad logisch dat ze er dan anders uit ziet..mijn idee, als ze als 2.5 jarige schoon was op de foto's kan die OCD dus zijn ontstaan door trauma. Geeft je wellicht meer een idee over wat ze wel/ niet door fokt. Mama is prok dus dat is ook gunstig.


Precies.....die chip hoeft er destijds niet gezeten te hebben.
Maar het blijft een raar verhaal....

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 15:51

Het topic is wat vreemd geëindigd, vandaar dat ik graag nog één update geef en dan is het hier in elk geval netjes afgesloten.

Puntsgewijs, om het niet te lang te maken:

- Geen contact meer met fokker sinds het delen van de foto’s, wellicht omdat ze de merrie niet herkent als haar voormalige paard
- Merrie is officieel weer levend en is op mijn naam gezet.
- Paard ging steeds beter in haar vel zitten en had energie over, waardoor ze in eerste instantie alleen kreupeler werd door het heisteren in de wei
- Door de mislukte start van de revalidatie ging ik het fokken toch overwegen. Het liefst zou ik mijn kansen spreiden: toch gaan dekken en dan óf een drachtige merrie óf aan het einde van het traject geen drachtige merrie, maar dan gerevalideerd.
- N.a.v. het rapport op 2jr en 2 mnd heb ik overleg gehad met het KWPN over de risico’s i.v.m. nu aanwezige OCD in de sprong. KWPN zag geen belemmering en aangezien het veulen voor mij zou zijn, liet ik het afhangen van de D-OC uitslag.
- Ik heb D-OC aangevraagd en kwam uit op een genoomfokwaarde van 102.
- De merrie is geïnsemineerd met Total US en na twee pogingen heb ik Just Wimphof geprobeerd, maar ook toen niet drachtig (swap 2x perfect, 100% mooi en regelmatig hengstig, beide eileiders, leek geen lucht te zuigen)
- Ik heb besloten niet verder te gaan, omdat de merrie helemaal gerevalideerd was en ik door al het gedoe al laat in het seizoen zat.
- Bij laatste controle gaf een andere arts aan dat hij merkte dat ze van achteren toch lucht zoog. Als ik dat had geweten dan had ik haar dicht laten zetten. Ik had er nog expliciet naar gevraagd.

Jammer van het gedoe en de kosten, maar ik heb een blij, springlevend paard waar ik ontzettend blij mee ben. Ze heeft na enkele keren rijden (op 1 hand te tellen) de Gelderse Kampioenschappen meegelopen, omdat we in ons verenigingsteam helaas uitvallers hadden en er zonder ons proefje helemaal geen team zou zijn. Dat was haar eerste buitenwedstrijd, eerste keer op gras en met een rotvoorbereiding. Als klap op de vuurpijl bleek er geen schroefdraad in haar propgaten te zitten. Nou, ik zal jullie het hele verhaal besparen, maar fijn op wedstrijd gaan is anders. :P

Ze vindt het fantastisch in het bos en liep tijdens haar eerste keer springen ietswat onbeholpen, maar wel super braaf, een klein parcours. Rijtechnisch zit er nog steeds veel werk in, maar ik moet als ruiter natuurlijk ook nog wat te doen hebben. :Y) Ik geniet in elk geval enorm van dit toch-niet-dode paard.

Afbeelding


Ik ben er nog niet uit of ik in de toekomst wat wil proberen met fokken of dat ik een veulen koop.

Bedankt voor jullie meedenken in hengstenkeuze en jullie steun en meedenken tijdens alle gekkigheid. :)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:29

Fijn die uitgebreide update en dat het zo goed met haar gaat.
Jammer dat de inseminaties niet gepakt hebben, maar dan weet je in ieder geval voor een eventuele volgende keer dat ze dicht gezet moet worden.

Je kan altijd nog fokken met haar dus tijd genoeg om erover na te denken lijkt me. Het belangrijkste is om van je merrie te genieten.