Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:58

Ik zou ook even juridisch advies inwinnen, want ik kan me niet voorstellen dat de fokker nog eigendomsrechten heeft. Ze heeft het paard destijds verkocht en daar toen haar geld voor geïncasseerd. En dat die vriend en/of de slager zich niet aan de afspraak heeft gehouden, doet daar, helaas voor haar, niks aan af. Hoe erg het ook is dat iemand je zo bedondert: het paard is op dat moment met haar instemming van eigenaar verwisseld.

Wel gek dat je bij het KWPN alleen een duplicaatpapier kunt krijgen met medewerking van de fokker. Hoe doet men dat als je een vervelende fokker hebt die niet mee wil werken? Of als de fokker onvindbaar is of zelfs overleden? Kan je dan nooit meer een duplicaatpapier krijgen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:01

Fokker heeft het paard niet verkocht, die heeft iemand opdracht gegeven om haar naar de slacht te brengen. Het is de tussenpersoon die de merrie onrechtmatig aan TS heeft verkocht.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:22

Als jij betaald heb voor je paard dan ben jij de eigenaar en heeft de fokker er toch niks meer over te zeggen? Dat zal raar wezen dus alle verkochte paarden is eigenlijk de fokker de eigenaar? En wat ervoor allemaal gebeurd is dat weet jij toch niet. En wie weet heeft paard nergens last meer van en was het haar kies.
Maar ik zal gewoon doen of je neus bloed en gewoon proberen papier aan te vragen. Of op eigen naam zetten dan krijg je ook nieuw papier toch?

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:34

Het gaat niet op enkel om nieuw papier aanvragen dit paard is doodverklaard dus daarvoor krijg je niet zomaar nieuwe papieren de opdrachtgever die in dit geval de fokker is moet hiervoor toestemming geven wat logisch is
Zo gaat dit ook met bijv de prok certificaten die kun je ook niet zomaar opvragen of een duplicaat aanvragen daarvoor moet de opdrachtgever toestemming geven vind ik zelf niet vreemd.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:37

Ze kunnen dat dier toch gewoon identificeren? Ik vind het totaal niet logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:06

Varekaj schreef:
Fokker heeft het paard niet verkocht, die heeft iemand opdracht gegeven om haar naar de slacht te brengen. Het is de tussenpersoon die de merrie onrechtmatig aan TS heeft verkocht.


Naar de slacht brengen is hetzelfde als een paard verkopen. Je verkoopt een paard. Aan de slager in dit geval. De fokker heeft dat door een kennis laten doen. Die heeft het volgens de fokker afgeleverd bij de slager, maar de slager heeft hem doorverkocht. Dat is een rotstreek. Maar dat betekent natuurlijk niet dat die verkoop daarmee ongedaan is en de fokker er dus maanden later nog aanspraak op kan maken.

Voor de wet is een paard niet meer dan "een goed", gewoon een ding dus. Hoe wrang het ook klinkt. Het is hetzelfde verhaal als ik tegen een kennis zeg: Hier heb je mijn stoel. Verkoop hem voor me aan Kees, dan gooit Kees hem in zijn kachel. Als ik dan maanden later hoor dat mijn stoel nooit door Kees in de kachel is gegooid, maar dat de stoel al een paar maanden bij iemand anders in de woonkamer staat, dan betekent dat niet dat het nog steeds mijn stoel is. Ik heb hem destijds laten verkopen aan Kees en daarmee is hij van eigenaar verwisseld. En vanaf het moment dat Kees de eigenaar was, mocht hij ermee doen wat hij wilde.

Daarom zeg ik ook altijd: blijf er zelf bij als je een paard laat slachten of inslapen, als je 100% zekerheid wilt. En kies, voor zover na te gaan, een betrouwbaar adres.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:15

Als de tussenpersoon het paard nooit op de slacht heeft afgezet is die (ver)koop er ook nooit geweest.
Het kan ook dus het papier zijn wat nu bij dit paard zit, maar wat eigenlijk er niet bij hoort. 2 opties die mogelijk zijn. Zoals ik al zei, ik heb ook nog steeds het paspoort en mutatiebewijs in bezit van mijn overleden merrie... terwijl dat eigenlijk ook naar het stamboek moet.

Johnnydepony
Berichten: 1418
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:48

Bij een klinische keuring hoort de chip uitgelezen te worden dus neem aan dat de papieren wel bij dit paard horen.

Of de fokker nog aanspraak kan maken op het paard heeft waarschijnlijk te maken of Lorette het paard "ter goede trouw" gekocht heeft. Maar waar die bewijslast daarvoor ligt, danwel bij de fokker danwel bij lorette, durf ik zo niet te zeggen.

Wellicht valt er voor de fokker wel iets te claimen maar misschien wel bij de tussenpersoon en niet bij Lorette.
Laatst bijgewerkt door Johnnydepony op 09-04-17 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:52

Wie eist bewijst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:10

Varekaj schreef:
Als de tussenpersoon het paard nooit op de slacht heeft afgezet is die (ver)koop er ook nooit geweest.


De slager kan het paard hebben doorverkocht en een andere staart en voorpluk hebben meegegeven. Maar die kennis kan hem natuurliijk ook hebben doorverkocht en ergens een staart en voorpluk hebben geregeld. Maar da's lood om oud ijzer. Als je de verkoop uitbesteed aan iemand die het vervolgens niet goed doet, betekent dat maanden later niet opeens dat er geen sprake was van verkoop. Dus ik zou TS zeker aanraden even een jurist te raadplegen. Want dat de fokker nu alleen wil meewerken als er sprake is van gedeeld eigendom of iets van eigendom over het te fokken veulen lijkt mij juridisch helemaal nergens op gebaseerd. Hoe naar het ook is voor de fokker dat dit gebeurd is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:15

Als je met het paspoort naar het KWPN gaat dan wordt het paard zonder problemen op jouw naam gezet. Daar stellen ze ook geen vragen over. En daarna kun je een duplicaat papier aanvragen.

De fokker heeft geen poot om op te staan want het paard is verkocht aan het slachthuis dus die is geen eigenaar meer.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:19

Hoe dan ook, ik begrijp de fokker ook wel ergens.

Ik zou nu eerst uitzoeken met het BCP welke registratie zij op de chip hebben staan. Als dat ook overleden is via het slachthuis, dan is de kans groot dat dit een ander paard is met foute papier. Dan heeft de fokker helemaal niks te makken.
BCP kan ook zien wie de registratie heeft gedaan, die wordt dan ook op het matje geroepen.

Hoe het zit met DNA weet ik niet. Denk niet dat dat hier ergens standaard is om dat af te nemen.

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:19

safina schreef:
Varekaj schreef:
Fokker heeft het paard niet verkocht, die heeft iemand opdracht gegeven om haar naar de slacht te brengen. Het is de tussenpersoon die de merrie onrechtmatig aan TS heeft verkocht.


Naar de slacht brengen is hetzelfde als een paard verkopen. Je verkoopt een paard. Aan de slager in dit geval. De fokker heeft dat door een kennis laten doen. Die heeft het volgens de fokker afgeleverd bij de slager, maar de slager heeft hem doorverkocht. Dat is een rotstreek. Maar dat betekent natuurlijk niet dat die verkoop daarmee ongedaan is en de fokker er dus maanden later nog aanspraak op kan maken.

Voor de wet is een paard niet meer dan "een goed", gewoon een ding dus. Hoe wrang het ook klinkt. Het is hetzelfde verhaal als ik tegen een kennis zeg: Hier heb je mijn stoel. Verkoop hem voor me aan Kees, dan gooit Kees hem in zijn kachel. Als ik dan maanden later hoor dat mijn stoel nooit door Kees in de kachel is gegooid, maar dat de stoel al een paar maanden bij iemand anders in de woonkamer staat, dan betekent dat niet dat het nog steeds mijn stoel is. Ik heb hem destijds laten verkopen aan Kees en daarmee is hij van eigenaar verwisseld. En vanaf het moment dat Kees de eigenaar was, mocht hij ermee doen wat hij wilde.

Daarom zeg ik ook altijd: blijf er zelf bij als je een paard laat slachten of inslapen, als je 100% zekerheid wilt. En kies, voor zover na te gaan, een betrouwbaar adres.


Maar in jouw voorbeeld is Kees daadwerkelijk eigenaar geworden. In het geval van TS is de overeenkomst niet nagekomen. Dus is de situatie heel anders. Ik ben geen expert, dit ligt vrij ingewikkeld, maar ik neig naar heling. Zolang TS ter goeder trouw heeft gekocht, is TS niet fout. Haar kan niets aangerekend worden. Maar kan de heler wel degelijk gestraft worden. Alleen is hier ook nog eens een overeenkomst niet nagekomen.

Er zijn vast bokkers die hier meer kaas van hebben gegeten. Ik weet de namen alleen niet meer.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:22

Hoezo heling? Fokker wil slachtprijs en heeft deze ontvangen.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:30

Als jouw brommer gestolen wordt, en je ziet later X op die brommer rijden in je dorp, dan stap je op X af en zegt "dat is mijn brommer, geef terug". Als X vervolgens kan aantonen het ding te goede trouw te hebben gekocht, dan hoeft X de brommer niet af te geven en X hoeft je ook geen schadevergoeding te geven. X is eigenaar geworden. Jij houdt over een vordering op degene die gestolen heeft, of je nu weet wie dat is of niet.

Terug naar Lorette: zij is X. Zij heeft te goede trouw gekocht en dus is zij eigenaar. Iedereen mag daar wat van vinden, maar niemand (anders dan Lorette) kan daar wat aan veranderen. Als de fokker nog iets met de affaire wil, kan zij zich richten op degene die haar heeft gedupeerd. In een zaak tegen Lorette is fokker kansloos. Het zou alleen zo zonde zijn als Lorette daarvoor veel juridische kosten moet maken om zich te verweren wanneer fokker zich niet bij de situatie neer zou kunnen leggen.

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:36

fokfanaat schreef:
Hoezo heling? Fokker wil slachtprijs en heeft deze ontvangen.


Maar niet voor wat de bedoeling is. Feitelijk is het paard inderdaad niet gestolen, dat is wel een voorwaarde voor heling. Maar de overeenkomst is niet nagekomen. Er is flink winst gemaakt op een paard dat dood had moeten zijn...

Maar zoals ik zei, ik ben geen expert. Ik weet alleen dat het wel erg ingewikkeld ligt in dit geval. Zou het paard naar de verzekering zijn gegaan is het een heel ander verhaal natuurlijk.

Janine1990

Berichten: 43809
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:37

Dees schreef:
Als jouw brommer gestolen wordt, en je ziet later X op die brommer rijden in je dorp, dan stap je op X af en zegt "dat is mijn brommer, geef terug". Als X vervolgens kan aantonen het ding te goede trouw te hebben gekocht, dan hoeft X de brommer niet af te geven en X hoeft je ook geen schadevergoeding te geven. X is eigenaar geworden. Jij houdt over een vordering op degene die gestolen heeft, of je nu weet wie dat is of niet.

Terug naar Lorette: zij is X. Zij heeft te goede trouw gekocht en dus is zij eigenaar. Iedereen mag daar wat van vinden, maar niemand (anders dan Lorette) kan daar wat aan veranderen. Als de fokker nog iets met de affaire wil, kan zij zich richten op degene die haar heeft gedupeerd. In een zaak tegen Lorette is fokker kansloos. Het zou alleen zo zonde zijn als Lorette daarvoor veel juridische kosten moet maken om zich te verweren wanneer fokker zich niet bij de situatie neer zou kunnen leggen.


Zo zie ik het ook inderdaad. Maar van echte heling zoals Fokfanaat opmerkt is geen sprake... Alleen het gevolg komt overeen: Lorette was te goeder trouw.

Yadano78
Berichten: 199
Geregistreerd: 04-11-14

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:46

Maar bij fokken lezen ze toch de chip uit? Hengstenboer hier wel tenminste, dan heb je dat papier helemaal niet nodig, ze hieven haar dan alleen maar weer " levend te maken" Dan krijg je voor het veulen tzt gewoon het papier toegestuurd.

Volgens mij heeft de fokker trouwens idd pech, zij heeft haar verkocht aan het slachthuis, daarna is het alleen anders gelopen als gedacht, als ik mijn paard verkoop en het loopt anders als gedacht ga ik daarna toch ook niet roepen dat het paard nog van mij is.....

Johnnydepony
Berichten: 1418
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:00

Lorette heeft wel het paspoort maar niet het stamboompapier. Dat is/was een los inlegvel/kartonnetje bij het kwpn. En dat zal de fokker wel oogestuurd hebben naar het kwpn.

_Lorette_

Berichten: 12096
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 14:06

Ik moet later even teruglezen welke vragen er zijn gesteld. Ze is inderdaad gewoon gechipt, ik heb het paspoort en ze is echt zichzelf. Ze heeft sowieso een heel kenmerkend litteken.

Ik denk dat ik niet hoef te vrezen voor het eigendom. Ik vind het wel vervelend als daar gedoe om komt. De fokker wilde graag afspreken dat ik de merrie alleen na toestemming zou laten slapen. Ik heb aangegeven dat ik nu geen reden heb om haar te euthanaseren. Mocht het wel zo zijn, dan breng ik haar op de hoogte. Ik beloof alleen niet om te wachten, want dat wil ik met geen enkel paard, voor het geval dat ze lijden. Daar kon ze zich na mijn uitleg wel in vinden.

Ze was wel heel blij dat de merrie nog leefde. Ik zou daar in de meeste gevallen niet blij mee zijn. Het is echter nu zo dat ik nooit iets raars heb gemerkt aan mijn merrie. Ik houd rekening met een tegenvaller, maar ik hoop natuurlijk dat de merrie last had van haar kies, ruiters die er 'even' wat van wilden maken en dat ze niet op haar plek was. Het is de eerste met zoveel bagage en een dergelijke voorgeschiedenis, maar ik heb meerdere (super brave) paarden gereden die geëuthanaseerd zouden worden omwille van hun gedrag.

Ik wil dinsdag contact opnemen met het kwpn voor meer informatie. De eerste gesprekken wist ik nog te weinig om bericht door te kunnen vragen.

Het papier zit er inderdaad niet bij en het Kwpn had we aangegeven dat alleen de laatst geregistreerde eigenaar een duplicaat aan kan vragen. Vanwege de staat van haar paspoort heb ik het niet verdacht gevonden dat het papier ontbrak. Meestal hebben paarden een keurig paspoort, maar een enkele keer krijg ik een paspoort dat aan alle kanten gescheurd en besmeurd is.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:53

De fokker is waarschijnlijk blij dat ze leeft én dat ze het goed doet. Mochten jullie alsnog tot een overeenkomst komen kan die misschien advies geven over hengstenkeuze.

Er is ooit een gezocht topic geweest van een stel tinker die gestolen waren. 1 ervan is terug gevonden, die was ook ter goeder trouw gekocht van de dieven. Die heeft de merrie na een rechtszaak toch echt moeten teruggeven aan de eigenaar. Dit is uiteraard niet hetzelfde maar zeg nooit nooit...

Lorette, ik zou me geen zorgen maken. Zolang het goed gaat, GENIET! Sommige paarden hebben gewoon die klik nodig. Dat vertrouwen. En die ene zachte hand. Komt wel goed.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:00

Kunnen jullie niet met elkaar om de tafel gaan zitten dat werkt zoveel makkelijker. Spreek af bij de stal zodat de fokker kan zien dat het paard het nu goed heeft en dat je echt het beste voor hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:19

Varekaj schreef:
Hoe dan ook, ik begrijp de fokker ook wel ergens.


Ik ook hoor. Ik denk dat het best even zeer doet als je een paard voor de slacht (en dus ook de slachtprijs) hebt verkocht en ze blijkt toch nog te leven. Natuurlijk fijn als je vroegere paard het goed maakt, maar dan had ze het ook zo goed kunnen doen bij jezelf. Dan had je er ook zelf een mooi veulen mee kunnen fokken bijvoorbeeld. Dus ja, ik begrijp maar al te goed dat je je dan even flink genaaid voelt.

Maarja, dat betekent natuurlijk niet dat je dan ook juridisch in je recht staat ten opzichte van degene die het paard ter goeder trouw heeft gekocht.

Hier nog even wat achtergrondinfo.
https://deraadgevers.nl/blog/eigendomsr ... n-paarden/

_Lorette_

Berichten: 12096
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 19:37

De fokker heeft haar merrie drachtig gekocht en dat ene veulen was dit paard. Dus wat hengstenkeuze betreft vraag ik liever iemand anders. Daarnaast woont ze in België en zijn we niet maar zo bij elkaar.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:00

Daarom ook mijn tip om eens bij het BCP te luisteren of ze daar ook geregistreerd is als geslacht. Ik ben er geen 100% zeker van, maar het lijkt me normaal dat onze slachthuizen daar toch een registratie aan moeten doorgeven als ze een paard slachten ivm chip? Anders kunnen ze nooit traceren waar een bepaald stuk paardenvlees vandaan komt... Het stamboek heeft daar niets mee te maken. Elk veulen geboren op ons grondgebied moet binnen X tijd een chip krijgen, dat zal vermoedelijk een belgisch nummer dan zijn.
Is het een NL-chipnummer, dan is het paard ofwel in België nooit gechipt, ofwel klopt er iets niet mee. Enige alternatief is dat het paard op NL bodem stond en eigenaar wat verderop over de grens woonde. Dan kan een NL-chipnummer wel.

In 2008 heb ik een Tuigpaard gekocht. Stamboek omzetten ging via KWPN maar chipnummer omzetten op mijn naam moest ook via het BCP. Deed ik dat niet, dan had ik geen mutatiebewijs en bijgevolg geen geldige papieren van dat paard. Zonder dat mutatiebewijs had ik ze niet eens naar de slacht kunnen brengen, omdat op dat attest staat of je paard geschikt is voor menselijke consumptie of niet. Dat bewijs heb je in België ook nodig om je paard te kunnen verkopen trouwens.